Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Spm. om penis

Gjest Gutt 13

Anbefalte innlegg

Gjest Gutt 13

Hei! Jeg er en gutt på tretten, snart fjorten år. Her om dagen da vi skulle dusje etter gymtimen kom jeg til å se at det var en klassekamerat av meg som ikke hadde forhud på penishodet, og han er ikke omskåret. Jeg har faktisk sett flere som har det. Kan noen si meg om det er vanlig, og hvorfor det er slik?

Og en annen ting som jeg har lurt litt på...Hva vil det si å ha trang forhud?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei! Jeg er en gutt på tretten, snart fjorten år. Her om dagen da vi skulle dusje etter gymtimen kom jeg til å se at det var en klassekamerat av meg som ikke hadde forhud på penishodet, og han er ikke omskåret. Jeg har faktisk sett flere som har det. Kan noen si meg om det er vanlig, og hvorfor det er slik?

Omskjæring er praktisert hyppig for folk med muslimske, ortodoks kristne eller jødisk bakgrunn.

Det er mest vanlig for folk fra midtøsten. I europa er det vanlig i albania, yugoslavia, ortodoksgresk kristne.

Omskjæring er en renthetspraksis med røtter i jødedommen. Fordi det er "renere" rundt penis uten forhuden.

Idag viser det seg at de som er omskåret har mindre sjangse for sykdommer og kreft forårsaket av penisen.

De er også mer motstandsdyktig mot HIV infeksjon.

Og en annen ting som jeg har lurt litt på...Hva vil det si å ha trang forhud?

Trangforhud, menes at, forhuden ikke kan trekkes tilbake. Det betyr at glansen (hodet) til penisen, ikke kan bli frigjort for hud.

Medisinsk kalle vi dette for phimosis.

Trangforhud kan forårsake infeksjoner og andre uønsket seksuellekomplikasjoner.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...