OviD Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Hei! Jeg er ny her i forumet, og sier med dette - hei! Etter en (lang)periode der jeg har vært forhindret fra å sysle med foto, har jeg fått tid og anledning til å ta dette opp igjen. Imellomtiden har digital foto tatt over, og jeg morer meg nå med de mange alternativene som finnes for å redigere bilder på PC-en. Jeg kjøpte meg et godt "bridge" kamera (s9600) for å sjekke ut om dette fremdeles er noe for meg - og har et spørsmål til de mange kloke hoder jeg har registrert finnes her inne. Da jeg har anledning til å velge mellom Adobe Elements 6 og Photoshop cs3, eventuelt i kombinasjon med Lightroom, lurer jeg på om Lightroom er like godt egnet til JPG som RAW filer? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) Jada, det er det. Redigerer du JPG med Lightroom vil også endringene til JPG-filene kun lagres i en separat fil heller enn i JPG-filen, akkurat som med RAW. Endret 7. februar 2008 av Aetius Lenke til kommentar
svenni84 Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Men auto funksjonen i LR er ikke like bra for jpeg. I alle fall ikke mine, den gir alt for mye brightness. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 (endret) Jada, det er det. Redigerer du JPG med Lightroom vil også endringene til JPG-filene kun lagres i en separat fil heller enn i JPG-filen, akkurat som med RAW. Men dette kan du velge selv ved å skrive xmp`en inni jpg fila. Endret 7. februar 2008 av Aetius Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Fikset en skrivefeil som kunne forvirre. Lenke til kommentar
OviD Skrevet 8. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2008 Takker for svar, jeg ble litt klokere. Det er ingen enkel situasjon når man skal velge programvare for organisering og redigering av bilder. Jeg ville helst slippe å sette meg inn i alle for så å velge, da jeg ser at dette er en ikke ubetydelig oppgave. Ender nok opp med Lightroom, som jeg allerede har forelsket meg litt i - med supplement fra CS3. Jeg vil nok trenge en del tid før jeg mestrer dette helt, men bildebehandling på pc er jo veldig kjekt- for å si det forsiktig......det var ellers resultatet av autofunksjonen som fikk meg til å stusse på om JPG hadde noe i Lightroom å gjøre. Fint å få avklart at dette ikke bare skjer hos meg. JPG spørsmålet grunner også litt i at jeg ikke syntes at RAW- funksjonen i mitt Fuji S9600 er særlig brukbar, og derfor er foreløbig henvist til JPG. Men hvis jeg om et års tid fremdeles syntes at dette er like kjekt - er tiden inne for en seriøs investering. Da ville jeg helst slippe å bytte programvare, og lære en masse på nytt...... Lenke til kommentar
kvase Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 supplement til CS3. http://moderskeppet.se/ http://www.haraldbjellvag.com/photoshop.html her er også nedlastings video for over nevnte program som er en utrolig godt laga video- denne lærer du av garantert http://www.moderskeppet.se/grunderna/download.php bruk et iso program til å brenne det på en cd da har du en knall god opplæringsvideo til photoshop Lenke til kommentar
OviD Skrevet 8. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2008 Takk til alle, jeg sjekket ut linkene vedlagt av Kvase - og fant masse nyttig informasjon! Nå har jeg arbeid hele helga Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå