j_kalland Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 hei har store ladeproblemer med bilen, har hatt dynamo til test for å se om den lade og det var ok, så har jeg kjøpt nye begge batteriene, da ladet den bra med det første så jeg tenkte alt var bra og kjørte og 3 dager senere var det tom for strøm igjen. nå har jeg ingen ide lenger om hva så kan være galt. så håper det er noen her som har en god ide hva det kan være? MVH Johnny Kalland Lenke til kommentar
Reime Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 sikkert den ikkje lader men tappes? mål speningen på batteria skal liggje mellom 13,8-14,8volt underlading ved toppladet batt. mål spenningsfallet til dynamoen og sjekk ladelampa må være motstand for og kunne lade. dynamoen kan også tappe strøm en dag og funke fint i 3 andre dager litt vrient og finne ut av men start og stopp bilen 3-4ganger mål hvær gang om denn trekker strøm koble dynamoen "gjenom" multimeteret for og måle lykke til:) Lenke til kommentar
j_kalland Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2008 når bilen var i gang var ladingen rundt 12 og da lader den jo ikke. men når dynamoen ble testet på verksted virket den helt fint, Lenke til kommentar
Reime Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 når bilen var i gang var ladingen rundt 12 og da lader den jo ikke.men når dynamoen ble testet på verksted virket den helt fint, " Alle Kan gjøre feil:P mål spenningsfallet slikk at du vett at det er god kontakt på dynamoen og denns forbindelser er det ok hadde eg prøvd og bytta dynamoen. når du skal måle spenningsfalet skal du ha plussen til multimeteret på plussen på batteriet og minusen til multimeteret på plussen til dynamoen spenningsfallet skal være ca 0,2-0,3 (multimeteret skal stå på vanlig volt måling ved denne målinga) kan også måle jordinga på dynamoen minus batt og minus/gods dynamo. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Tar du av slangen til luftfilteret kommer du til toppen av dynamoen, i bak-kant av toppen av dynamoen sitter en kontakt med med 2 ledninger. Dette er styrestrømmen til dynamoen. Ta av denne og slå på tenningen, sjekk med en prøvelampe mellom jord og disse 2 ledningene, det skal komme batterispenning av dem begge når tenning er slått på Tar du av slangen til luftfilteret kommer du til toppen av dynamoen, i bak-kant av toppen av dynamoen sitter en kontakt med med 2 ledninger. Dette er styrestrømmen til dynamoen. Ta av denne og slå på tenningen, sjekk med en prøvelampe mellom jord og disse 2 ledningene, det skal komme batterispenning av dem begge når tenning er slått på Tar du av slangen til luftfilteret kommer du til toppen av dynamoen, i bak-kant av toppen av dynamoen sitter en kontakt med med 2 ledninger. Dette er styrestrømmen til dynamoen. Ta av denne og slå på tenningen, sjekk med en prøvelampe mellom jord og disse 2 ledningene, det skal komme batterispenning av dem begge når tenning er slått på Lenke til kommentar
j_kalland Skrevet 7. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2008 Tar du av slangen til luftfilteret kommer du til toppen av dynamoen, i bak-kant av toppen av dynamoen sitter en kontakt med med 2 ledninger. Dette er styrestrømmen til dynamoen. Ta av denne og slå på tenningen, sjekk med en prøvelampe mellom jord og disse 2 ledningene, det skal komme batterispenning av dem begge når tenning er slått på Tar du av slangen til luftfilteret kommer du til toppen av dynamoen, i bak-kant av toppen av dynamoen sitter en kontakt med med 2 ledninger. Dette er styrestrømmen til dynamoen. Ta av denne og slå på tenningen, sjekk med en prøvelampe mellom jord og disse 2 ledningene, det skal komme batterispenning av dem begge når tenning er slått på Tar du av slangen til luftfilteret kommer du til toppen av dynamoen, i bak-kant av toppen av dynamoen sitter en kontakt med med 2 ledninger. Dette er styrestrømmen til dynamoen. Ta av denne og slå på tenningen, sjekk med en prøvelampe mellom jord og disse 2 ledningene, det skal komme batterispenning av dem begge når tenning er slått på det er 4 ledninger i den kontakten Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 det er 4 ledninger i den kontakten er det ikke en 6,2 suge diesel dette da? uansett så skal du ha +12v når tenning er slått på, på noen av disse kablene. har du ikke strøm her så får ikke dynamo styrestrøm. Lenke til kommentar
Reime Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 det er 4 ledninger i den kontakten er det ikke en 6,2 suge diesel dette da? uansett så skal du ha +12v når tenning er slått på, på noen av disse kablene. har du ikke strøm her så får ikke dynamo styrestrøm. Dynamo styrestrøm?? rareste eg har hørt . en dynamo trenger ikkje styrestrøm men en motstand for og lade. en ny dynamo i dag er koblet slik; B+ skal direkte til bateriet dynamoen i seg selv er jordet. og den lile kabelen skal til motstanen som er lade pæra i bilen som vider går til bat. vis dette er sån som det er forklart overfor vil eg gjerne høre mer om det Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Dynamo styrestrøm?? rareste eg har hørt . en dynamo trenger ikkje styrestrøm men en motstand for og lade. en ny dynamo i dag er koblet slik; B+ skal direkte til bateriet dynamoen i seg selv er jordet. og den lile kabelen skal til motstanen som er lade pæra i bilen som vider går til bat.vis dette er sån som det er forklart overfor vil eg gjerne høre mer om det Strømmen som går ijennom ladelampa er styrestrømmen, hvis pæra går lader ikke dynamoen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå