slafse Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Noen her som har jobbet med eller jobber med NDT? Evt fortelle litt om arbeidsmuligheter både on og offshore? Lønn osv. ALT av interesse, bortsett fra det som står på jobbfeber.no Lenke til kommentar
slafse Skrevet 7. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2008 Kom an nå, treginger Lenke til kommentar
Triazine Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Noen her som har jobbet med eller jobber med NDT?Evt fortelle litt om arbeidsmuligheter både on og offshore? Lønn osv. ALT av interesse, bortsett fra det som står på jobbfeber.no Hei, bedre sent enn aldri:) Ser at du prøvde å få noen til å svare deg på denne topicen for noen mnd siden. Tror ikke akkurat at det er så mange av oss NDT teknikere som sitter og saumfarer disse forumene. Jeg har litt tid til overs, venter på å ta røntgen, ultralyd, magnetpulver og penetrant av noen sveiser Er du fremdeles interessert i info? Jeg har jobbet med NDT siden 2001 og trives veldig med dette. Det er selvfølgelig veldig avhengig av hvor du får deg jobb, med tanke på om du havner offshore eller onshore. Jeg er så heldig at jeg gjør begge deler. Jeg er også fagansvarlig NDT i bedriften vår, og har en veldig variert jobb. Sitter som prosjektplanlegger på land, prosjektleder offshore, stillingen min i firmaet vårt er Senior inspeksjonsingeniør. Når det gjelder lønn, er også dette veldig avhengig av hvilket firma du blir ansatt i. Jeg har hørt at det kan variere helt fra 320 000 til over 500 000. Akkurat nå er jeg offshore (nattskift) innleid til et annet firma for å bistå med inspeksjon i forbindelse med en liten revisjonsstans. Håper dette var til hjelp, dersom du lurer på noe mer så kan du svare her eller sende meg en mail. Lenke til kommentar
MacBoy Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Du bør vel ha veldig gode karakterer for å få jobb innene NDT da det er et lite jobbmarked. Lenke til kommentar
Triazine Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 (endret) Du bør vel ha veldig gode karakterer for å få jobb innene NDT da det er et lite jobbmarked. Når det gjelder karakterer innfor dette yrket så er det ikke et tema i grunnen. Selvfølgelig så er det en fordel at man har litt peiling i matte og har forstålese for fysikk. Men det er ikke noe krav til karakterer for å bli NDT tekniker. Grunnen til dette er, man går ikke på noen skole for å bli NDT tekniker. Det hele baserer seg på kursing, sertifisering og praksis. NDT har tre nivåer, nivå 1, 2 og 3. Nivå 1 innebærer at man har tatt et 40 timers nivå 1 kurs pr. metode. Etter dette kurset må man ha en praksistid, det avhenger av hver metode varigheten på praksisen. Praksistiden er alt fra 3-12 mnd avhengig av metode. Dette er fordi at man skal kunne se teorien i praksis siden dette henger veldig godt sammen. Når man har nok praksis så gjenstår det å ta nivå 2 kurs med sertifisering. Avhengig av metode så er varigheten fra 40 til 80 timer hvis jeg ikke husker feil. Sertifiseringen er tredelt og går over 2,5 - 3 dager. Hvor man har 2 teori deler bestående av en multichoice eksamen (kalles teori A), en spesifikk eksamen (kalles teori B), og en praktisk eksamen, her under er det også en instruks som skal skrives til en nivå 1 som teller i den praktiske eksamen. Nivå 3 er det høyeste nivået man kan ha innenfor NDT, sertifiserer man seg til nivå 3, kan man ha ansvaret for andre bedrifters NDT teknikere. Leie ut det som kalles nivå 3 tjeneste. Her må man kunne standarder og prosedyrer, NDT er et omfattende fag med mange forskjellige standarder. Dersom man ikke har noe høyskoleutdanning i bunn, så er det krav om 5 års dokumentert praksis og arbeid med metodene før man kan prøve å sertifisere seg som nivå 3. Siden man ikke kan gå på noe skole for å bli NDT tekniker er heller ikke dette et fag som dekkes av statenslånekasse. Det innebærer enten at man er så heldig at man blir ansatt i en bedrift som tør å satse veldig mange penger på deg. Eller at man gjør det slik som meg, betaler hele gildet selv. Svir i pungen til å begynne med, så får du igjen for det senere. Det er mange som får NDT utdanning gjennom NAV på grunn av yrkesrettet attføring. Så langt har jeg ikke truffet noen som har gjort det på min måte. Men jeg kan vel sikkert ikke være den eneste. Det som er viktig i dette faget er at man må ha interesse for det, har du interessen så er det mye enklere å komme igjennom eksamene og selge seg selv til bedrifter som vil satse på deg. Håper det var litt hjelp i dette Endret 6. april 2008 av Triazine Lenke til kommentar
MacBoy Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Så vidt jeg vet kan man gå i læra som dette etter VG2 produksjon og industriteknikk. Lenke til kommentar
Triazine Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 (endret) Så vidt jeg vet kan man gå i læra som dette etter VG2 produksjon og industriteknikk. Jeg er ikke helt kjent med dette. Jeg kan huske å høre noe slikt når jeg var på nivå 3 seminar for et par år siden. Det var et tema der, men husker ikke i farten hva som var utfallet. Hvis du skal gå i læren etter VG2 så er du avhengig av å ha NDT firma som er villige til å ta inn "lærlinger" for at dere skal kunne få oppnådd praksis. Hva gjøres når man skal ta nivå 1 og 2 kurs og sertifisering eller blir dette da mer som et fagbrev? Blir dette da dekket av firma eller statenslånekasse? Jeg har hørt om noen få som har tatt fagbrev innefor noen NDT metoder. Er av den oppfatningen at dette ikke er noen vanlig fremgangsmåte for å bli NDT tekniker. Endret 6. april 2008 av Triazine Lenke til kommentar
MacBoy Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Ettersom NDT-Kontrollør er et godkjent lærefag regner jeg med at det er skolen eller utdannignsdirektoratet som betaler for utdanningen din det er hvertfall sånn i andre fag. Lenke til kommentar
Triazine Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 (endret) Uansett så ville jeg sjekket dette grundig. Som jeg sa tidligere så var dette et tema under Nivå 3 seminaret. De samme spørsmålene jeg stilte lenger opp i diskusjonen ble stilt der til en repsresentant fra skoleverket. Uten at han kunne svare for det. For alt jeg vet så kan det tenkes at de har funnet en løsning på dette, dette var tross alt 2 år siden Hvem skal ha opplæringen av kandidatene? Hvem skal sertifisere de? Hvor skal de få godkjent praksis? Jeg bare lurer. Endret 7. april 2008 av Triazine Lenke til kommentar
MacBoy Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Uansett så ville jeg sjekket dette grundig. Som jeg sa tidligere så var dette et tema under Nivå 3 seminaret. De samme spørsmålene jeg stilte lenger opp i diskusjonen ble stilt der til en repsresentant fra skoleverket. Uten at han kunne svare for det. For alt jeg vet så kan det tenkes at de har funnet en løsning på dette, dette var tross alt 2 år siden Hvem skal ha opplæringen av kandidatene? Hvem skal sertifisere de? Hvor skal de få godkjent praksis? Jeg bare lurer. Det må vel bli i en NDT bedrift som man er lærling i. Lenke til kommentar
Triazine Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 NDT faget er ikke så godt belyst i skoleverket, når jeg gikk på videregående 1994-1997 var dette et fag som det nesten ikke fantes noe info om. Utrolig synd. På den tiden fantes det en skole på Stord (hvis jeg ikke husker feil) hvor man kunne bli NDT tekniker, men jeg tror dette kun var innenfor magnetpulver testing og penetrant testing. Denne linjen er nå lagt ned. Arrester meg hvis jeg tar feil noen Vet du om man må ha noe karaktersnitt for å gå videre med NDT faget via Vg2? Det er veldig bra at man nå har sjansen til å kunne velge/informert om dette fra et tidlig stadie. Pr. dags dato er det en bedrift i Norge som driver med sertifisering av NDT personell dette er Eurocert, nå Force Technology. Se hjemmesiden deres for info. www.eurocert.no, man finner også noe hos www.ndt.no. Lenke til kommentar
MacBoy Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 NDT faget er ikke så godt belyst i skoleverket, når jeg gikk på videregående 1994-1997 var dette et fag som det nesten ikke fantes noe info om. Utrolig synd. På den tiden fantes det en skole på Stord (hvis jeg ikke husker feil) hvor man kunne bli NDT tekniker, men jeg tror dette kun var innenfor magnetpulver testing og penetrant testing. Denne linjen er nå lagt ned. Arrester meg hvis jeg tar feil noen Vet du om man må ha noe karaktersnitt for å gå videre med NDT faget via Vg2? Det er veldig bra at man nå har sjansen til å kunne velge/informert om dette fra et tidlig stadie. Pr. dags dato er det en bedrift i Norge som driver med sertifisering av NDT personell dette er Eurocert, nå Force Technology. Se hjemmesiden deres for info. www.eurocert.no, man finner også noe hos www.ndt.no. Jeg vet ikke helt hva du mener men ja man må ha ståkarakterer i alle fag. Men jeg er ganske sikker at man må ha gode karakterer fra Vg2 for å få en læreplass da det er få bedrifter og en dyr utdanning for bedriftene som du sier. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Hva i all verden er en NDT-Tekniker ? Dette kan kanskje hjelpe ? Lenke til kommentar
Triazine Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Hva i all verden er en NDT-Tekniker ? Dette kan kanskje hjelpe ? Det var jo en veldig fin artikkel. Artikkelen gir et godt inntrykk om det å være NDT tekniker. Mange utfordringer og kombinasjoner med andre teknikker som TT (tilkomstteknikk). Har selv TT nivå 2 i kombinasjon med min utdannelse og ser på TT som en god hobby på siden av NDT utdannelsen. For å fortsette det jeg har sagt tidligere i tråden, så er ikke dette den "vanlige" måten å bli NDT tekniker. Men jeg synes det er veldig bra at det finnes alternativer til den tradisjonelle måten (belyst tidligere). All honnør til ConocoPhillips for at de gir personer mulighet til å bli NDT tekniker via lærlingeordningen Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Interessant tråd. Jeg har søkt en NDT stilling der man ville få all kursing dersom man ikke hadde de fra før. Skal å snakke med dem på mandag og se meg litt rundt. Gleder meg veldig til det og krysser fingrene Lenke til kommentar
Mato Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Du bør vel ha veldig gode karakterer for å få jobb innene NDT da det er et lite jobbmarked. karakterer har smått og si . og angående arbeids markedet , man må bare vit hvor man skal ringe , det er INGEN ndt jobber som blir annonsert , men alle firmaene jeg vet om trenger folk rett som det er. i Stavanger har vi Incon , Tubocope , RMI , Bodycote , Weatherford som driver med inspeksjon av borre og hånterings utstyr til olje industrien , de fleste her trenger i varierende grad folk . hvist man kjenner til de diverse firmaene som driver offshore ( som jeg ikke gjør ) så trener de og folk i utstrakt grad , tror det var behov for 30-40 mann rund om når jeg var på kurs for et halvt år siden , men de fleste trenger folk med alle klasser Nivå to + TT nivå 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå