Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

har jeg for høyt blodtrykk?


TheKims

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lett til moderat forhøyet blodtrykk gir sjeldent i seg selv symptomer,men kan gi mange alvorlige bivirkninger hvis det vedvarer over lengre tid, dvs. mange år. Høyt blodtrykk kan virke belastende og skade viktige organer i kroppen, slik som hjerte, hjerner og nyrer.

 

* Arv: Hvis en eller begge foreldrene dine har høyt blodtrykk. Er risikoen større for at også du vil få det.

* Røyking: Nikotinen i sigarettrøyk bidrar til at blodårene trekker seg sammen. Hjertet må dermed arbeide hardere og trykket i årene vil øke. Kjemikalier i sigarettrøyken kan dessuten gjøre blodet seigere og øke risikoen for blodpropp. For kvinner kan kombinasjonen av røyk og p-pillebruk bidra til høyt blodtrykk.

* Overvekt: For mye fett og for mange kalorier vil føre til vektøkning og økt stress for hjertet. Overvekt gir økt risiko for utvikling av høyt blodtrykk.

* Alkohol: Daglig forbruk av større mengder alkohol er uheldig for blodtrykket. Hvis du allerede har høyt blodtrykk, kan alkohol bidra til ytterligere å øke det.

* Salt: Kan være en medvirkende årsak til forhøyet blodtrykk hos en del pasienter. Noen pasienter er salt følsomme, andre ikke. Befolkningsgrupper som spiser mye salt har økt forekomst av blodtrykks sykdommer.

* Diabetes og nyresvikt: Begge disse tilstandene gir økt risiko for utvikling av høyt blodtrykk.

* Stress: bidrar også til utvikling av høyt blodtrykk, spesielt hos personer som ikke lar sine følelser komme til uttrykk.

 

Kan jeg forøvrig spørre deg når du måler blodtrykket. Etter en større anstrengelse er det normalt at trykket vil være høyt, eller stress under selve målingen

Lenke til kommentar

Hvis du har et blodtrykk som ligger rundt 160/95 er det for høyt i forhold til din alder rett og slett.

Kan jo godt forstå at du ikke har lyst til å gå til lege men når alt kommer til alt er det egentlig ikke så mye annet som er fornuftig å gjøre, siden man da kan finne ut hva som kan være årsaken til at akkurat du har det, og for å vurdere risikoene i dette og eventuelle tiltak.

Du kan jo tenke litt og la tanken liksom "modne" litt og se om du kan klare å bli motivert til å ta et legebesøk etterhvert for å få vite hvordan han/hun vurderer det, det er i alle fall mitt råd. Klem L

Lenke til kommentar
har ikke vært hos legen med dette og vil helst slippe.

WHY?

 

:dontgetit:

 

liker ikke leger. må nåkk bare velge en litt sunnere livstil:)

 

116/59. 44 hvilepuls. Er 20. En liten forskjell ja. Ville nok hørt litt rundt.

 

44 i hvile puls? tror jeg aldri har hatt så lavt.

du er sikkert en idretts utøver da.

Lenke til kommentar
liker ikke leger. må nåkk bare velge en litt sunnere livstil:)

Jeg liker heller ikke leger, men går lell om jeg er syk. Man kan ikke løse problemer ved å skyve de bort. Spes. ikke helseproblem. Sunnere livsstil trenger ikke hjelpe i hele tatt på høyt blodtrykk.

 

 

Men så klart, det er ditt valg. Hvis du heller vil ødelgge kroppen din så :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...