Gå til innhold

(Amentio.no)Fikk bare opp tre alternativer; Cresco, forhåndsbetaling og kredittkort, men jeg skal betale med VISA

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å bestille noen varer fra Amentio.no. Da jeg skulle velge betalingsmåte, fikk jeg opp kun tre alternativer(Cresco, forhåndsbetaling og kredittkort), men jeg har tenkt å betale med VISA. Kikket gjennom Salgsvilkår og der står det at man kan betale med Visa, MasterCard, Cresco, forhåndsbetaling.

Siden jeg ikke fant VISA, tok jeg forhåndsbetaling. De oppga da kontonummeret sitt, og da forstår jeg det slik at jeg skal overføre pengene fra min konto til dems, så sender de varene etter at overføringen/betalingen er fullført. Er det riktig?

Synes det er litt merkelig at jeg ikke kan velge VISA som betalingsmetode når det står at jeg kan på supportsiden.

Vil gjerne ha en bekreftelse på at det er riktig at jeg skal overføre pengene fra min konto til dems, bare for å være sikker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har tenkt å bestille noen varer fra Amentio.no. Da jeg skulle velge betalingsmåte, fikk jeg opp kun tre alternativer(Cresco, forhåndsbetaling og kredittkort), men jeg har tenkt å betale med VISA. Kikket gjennom Salgsvilkår og der står det at man kan betale med Visa, MasterCard, Cresco, forhåndsbetaling.

Siden jeg ikke fant VISA, tok jeg forhåndsbetaling. De oppga da kontonummeret sitt, og da forstår jeg det slik at jeg skal overføre pengene fra min konto til dems, så sender de varene etter at overføringen/betalingen er fullført. Er det riktig?

Synes det er litt merkelig at jeg ikke kan velge VISA som betalingsmetode når det står at jeg kan på supportsiden.

Vil gjerne ha en bekreftelse på at det er riktig at jeg skal overføre pengene fra min konto til dems, bare for å være sikker.

Og du prøvde ikke å trykke på kredittkort-alternativet? Mastercard/VISA pleier å ligge under den kategorien.

Lenke til kommentar

Og du prøvde ikke å trykke på kredittkort-alternativet? Mastercard/VISA pleier å ligge under den kategorien.

MasterCard pleier å ligge under kredittkort, ja, men ikke VISA? Kreditt betyr jo at jeg "låner" penger, og med VISA betaler man vel direkte?

Lenke til kommentar

Det er en helt vanlig "feil" fra nettbutikker å gjøre.

Eksempel fra en annen vanlig stor netthandel, hvor valgene kun er "Oppkrav" og "Kredittkort":

"Om du velger å betale med Kredittkort / Online betaling (MasterCard, VISA), vil din sending bli belastet ditt kredittkort og sendt til deg uten oppkrav"

Lenke til kommentar

MasterCard pleier å ligge under kredittkort, ja, men ikke VISA? Kreditt betyr jo at jeg "låner" penger, og med VISA betaler man vel direkte?

Ja, men Visa er også er kredittkort med mulighet for å betale på kreditt, det vil si uten dekning for kjøpet der og da.

Lenke til kommentar
Det finnes Visa som kredittkort, men det absolutt vanligste og som "alle" har er Visa som debetkort.

Jeg vil nå heller si motsatt.

Dersom man ser på Norges største bank DnB, så ligger deres Visakort under "Bankkort", "All bruk av bankkort belastes din konto direkte.." Mastercard ligger under Kredittkort.

Det er bare å sjekke nettsiden deres.

Lenke til kommentar

Visa er vel ikke et kredittkort før det brukes uten dekning? Altså, det fungerer som et debetkort å trekker med en gang hvis det er dekning, men hvis det ikke er dekning går det over i "kredittkort-modus" - med andre ord begge deler. MasterCard er jo et 100% kredittkort.

Lenke til kommentar
Visa er vel ikke et kredittkort før det brukes uten dekning? Altså, det fungerer som et debetkort å trekker med en gang hvis det er dekning, men hvis det ikke er dekning går det over i "kredittkort-modus" - med andre ord begge deler. MasterCard er jo et 100% kredittkort.

Det er nok mulig å overtrekke et Visakort, men å si det blir et kredittkort som også innebærer regning hjem i postkassen er nok helt feil.

Lenke til kommentar

Finnes som begge deler.

Jeg har to VISA kort fra bank som er rene debetkort og er knyttet til lønnskonto. På disse må det være dekning på konto og penger blir reservert (ikke trukket) ved bestilling.

Itillegg har jeg ett VISA kredittkort hvor beløpet blir trukket fra utsteder ved bestilling og jeg får faktura en gang i mnd. (akkurat som Mastercard'et)

Lenke til kommentar

Om du har avtale med banken om direkte trekk, eller som kreditt, spiller ingen rolle for nettbutikken (eller den som skal belaste kortet). Mastercard har jeg ikke sett som annet enn kreditt, men VISA finnes både direkte mot lønnskonto og som kreditt. Avhengig av bank og avtale. I min bank så har jeg VISA mot konto og Mastercard mot kreditt, mens en annen bank her har VISA mot konto, og mulighet for både VISA eller Mastercard mot kreditt. Altså, det finnes ingen regel på dette! Historisk sett har VISA blitt sett på som et kredittkort, og begrepet "kredittkort" har også fått en bredere betydning på folkemunn enn kun at man handler mot kreditt og ikke konkrete penger.

Men igjen, fra butikken sin side har dette ingen ting å si, de henter penger fra VISA eller Mastercard kortet uansett hvilke situasjon du sitter i.

Jeg vil også sterkt anbefalle å bruke et kredittkort (altså ikke trekk mot lønnskonto) når det gjelder netthandel, du har som oftest større rettigheter med kredittkort. Enkelte tilbydere har også varianter av forsikring mot nettsvindel. Det er også lettere å stoppe en betaling/svindel, siden pengene ikke blir trukket direkte fra lønnskontoen.

Lenke til kommentar

Internasjonalt er VISA vanligvis et kreditkort. I Norge er det vanligste at det er et debetkort. At det er knyttet en kredit til den konto som belastes påvirker ikke kortet som debetkort.

Men enkelte banker i Norge kan ha VISA som et kreditkort og for enkelte kortutstedere i Norge (ikke banker) kan det også være et kreditkort.

Lenke til kommentar

PS. - Visa er ikke et debetkort. For en butikk vil Visa alltid være et kredittkort. - Hver gang du skriver inn VISA nummeret et sted (online eller offline) så bruker du et kredittkort. - Det eneste forskjellen på et kreditt/debetkort er at "kredittavtalen" ligger mellom banken din og Visa istedet for mellom deg og Visa direkte. - Banken din trekker derfor direkte av kontoen når de får transaksjonen fra Visa istedet for at Visa sender deg regning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...