OfFice_duDe Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Har en mistanke om at prosessoren min ikke yter maksimalt, noe som fører til at pcen går ekstremt sakte.. Har testet prosessorhastigheten med flere programmer, og den står på maksimalt 590mhz.. Har forstått det slik at det ikke er meningen at prosesessoren skal yte maksimalt, men selv når prosessoren jobber for fullt (100% cpu usage i task manager) jobber den fortsatt bare på 590mhz.. Har også prøvd å endre strømprofilen fra 'dynamic switching' til 'always on', men uten resultater.. Har også installert siste driverkonfigurasjon fra intel.. Hva kan så være problemet? Lenke til kommentar
mlek Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Hei, først bruk cpu-z for å finne ut fsb-hastighet. Lenke til kommentar
OfFice_duDe Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2008 Hei, først bruk cpu-z for å finne ut fsb-hastighet. Ok, rated fsb står på 390mhz, or core speed står på 598... Sier det noe? Lenke til kommentar
mlek Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Ok, rated fsb står på 390mhz, or core speed står på 598... Sier det noe? Det skal være enten 400 eller 533. 390 er litt lavt, men ok. Hva er multiplier'n? Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Hva slags maskin er dette? Får den nok strøm? Prøv med kun batteriet i.. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 På min bærbare hender det at jeg må endre ytelsesprofilen for batteri for å få den til å reagere når den kjører på strøm, og omvendt. Prøv å sette til maks ytelse på både strøm og batteri... 2Ghz Dothan skal ha 400Mhz bushastighet. 390 er innenfor marginen og det betyr ikke at det er noe galt. Lenke til kommentar
OfFice_duDe Skrevet 7. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2008 På min bærbare hender det at jeg må endre ytelsesprofilen for batteri for å få den til å reagere når den kjører på strøm, og omvendt. Prøv å sette til maks ytelse på både strøm og batteri... 2Ghz Dothan skal ha 400Mhz bushastighet. 390 er innenfor marginen og det betyr ikke at det er noe galt. Jeg har prøvd å sette den på maximal performance en del ganger, men hastigheten endrer seg ikke...Den står på ca. 590mhz hele tiden.. Hva kan være galt egentlig? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 bruker du Notebook Hardware Control? Det har mulighet til å styre og overstyre Speedstep. Bare gå inn på 'CPU Speed' og velg Dynamic Switching evt. Max Performance. Lenke til kommentar
OfFice_duDe Skrevet 7. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2008 bruker du Notebook Hardware Control? Det har mulighet til å styre og overstyre Speedstep. Bare gå inn på 'CPU Speed' og velg Dynamic Switching evt. Max Performance. Fikk det til å fungere med det programmet, valgte da 'max performance' og da gikk speeden til 2.0Ghz.. Spill som gikk veldig ujevnt før fungerte glatt og veldig bra nå, men cpu temperaturen fløy opp til 94 grader! Det er jo litt i overkant vel..Hvilken 'mode' bør jeg egentlig velge? Dynamic switching eller hva? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Dynamic Switching fungerer veldig bra hos meg. Brukte tidligere å sette til max battery for å tyne litt ekstra batteritid, men er sjelden så lenge uten strøm at det er mye vits lenger =P Hvis du har problemer med temperaturen kan det skyldes at støv har samlet seg opp på vifta/kjøleribba og ellers inne i maskinen. Dette blir ett problem allerede når PC-en er 6-12 måneder gammel, jeg antar din er fra tidlig 2005 eller noe der omkring? Hvis du er komfortabel med å åpne PC-en er det det beste, ellers kan du også ha suksess med å kjøpe en boks trykkluft på boks (ca hundrelappen på clas ohlson) og blåse grundig inn i hullet der varmlufta blåses ut og eventuelle andre åpninger i chassiset. Lenke til kommentar
OfFice_duDe Skrevet 7. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2008 Tusen takk for informative og hjelpsomme svar! Pcen er fra 2005 ja, så det har nok samlet seg en god del støv..skal prøve å åpne pcen.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå