Gå til innhold

Radeon-panikk, HASTER

Anbefalte innlegg

Henter i dag mitt nye Saphire Radeon 9500 np.

Ryktene sier at de kjipe j***e på ati ikke bare har fysisk kastrert minnebussene, men også gått så langt som å ødelegge de 4 inaktive pipelines som skiller pro og non-pro. Det går altså ikke engang an å modde 9500 til 9500pro. Stemmer dette ??

Kjøper i så fall noe annet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Henter i dag mitt nye Saphire Radeon 9500 np.

Ryktene sier at de kjipe j***e på ati ikke bare har fysisk kastrert minnebussene, men også gått så langt som å ødelegge de 4 inaktive pipelines som skiller pro og non-pro. Det går altså ikke engang an å modde 9500 til 9500pro. Stemmer dette ??

Kjøper i så fall noe annet...

Hvor har du kjøpt det.. Jeg har ikke hørt om det der. Fikk mitt fra PCMAX, det er det svarte Sapphire Radeon med RAM på linje. Fikk en markant ytelsesforbedring med å modde det. (jeg brukte RivaTuner) så det gikk fint å ta det til 9500 pro. Ingen artifacts hos meg. Det er bare å prøve da. Sjekk om du får en forbedring.

Lenke til kommentar

http://forum.gamer.no/viewtopic.php?t=90121

Sitat:

Jeg ser mange posts rundt om kring der det står "HASTER!!!!!!!"

gjerne med mange utropstegn, da spør jeg meg, whats the point?

Først mange Utropstegn, unødvendig, og i tilleg skriver man haster

Ser man treaden ser man den, tror neppe det er folk som vet svaret

som går in på treaden og ser at det ikke står haster og tenker

"hmm ja da kan jeg bookmarke denna treaden, og svare litt senere

fordi det ikke står haster"

Lenke til kommentar

Enda ikke hørt noen steder at det finnes kort (9500np) som ikke kan moddes... og har lest en del på rage3d forumet i det siste, men jeg kan ta feil =)

det er to forskjellige pcb ute å går. en med to ram på siden av gpu og to over.. og den andre har alle over gpu... den førstnevnte kan man modde til 9700pro da den har samme pcb som 9700pro. Den andre kan moddes til 9500pro.. altså fra nonpro til pro.

får du artifacts, så sjekk artikelen hardware.no hadde om det (rivatuner skal løse dette greit) og sørg for at du bruker den nyeste "mod'en",, selv har jeg cat 3.1 og cat 3.1 modda drivere fra wizzard..

da jeg fikk skjermkortet fikk jeg 2602 i 3dmark2003.. etter modden plus overklokking (noen er unlocka default. sjekk dette først) ligger jeg på 3930

angående bios flashing.. dette er kun får å få tilgang til overklokking. dette trengs ikke for å softmodde kortet.... skal du flashe det, så leit etter riktig bios, og bruk nyeste flashrom (bedre en atiflash... dvs funker det med atflash så greit. får du en feilmelding med atiflash, bruk flashrom)

http://www.radeon2.ru/bios/util/flashrom1.3.exe

og HVIS det skal gå galt på noe vis, at du har valgt feil bios eller lignende. er det SOM REGEL det eneste som skjer at du får en svart skjerm når du booter... Da kan du flashe biosen tilbake igjen i blinde (husk å lag backup)

eller du kan sette inn et pci skjermkort slik at du ser hva som skjer..

jaja.. litt unyttig info... SKRIK vis det er noe dere lurer på..

har lest så mye om det siden jeg sleit selv en stund (eneste feil jeg gjorde var at jeg ikke hadde nyeste flashrom).. men husk.. selv jeg kan ta feil =) så ikke drep meg om noe jeg har skrevet er feil. lol

Lenke til kommentar

Takker.

Til info, jeg bestilte det på amraam.no. Bor rett rundt hjørnet, så jeg henter direkte fra lageret deres. Satser på å få åpna eska før jeg tusler, men vil ikke være fornøyd om jeg er stuck på non-pro.

Men, om dere går opp i 3dmark på default hastighet etter mod av den nye 9500pcb tyder jo dette på at de 4 siste pipeline'ene faktisk trer i aksjon. Får vel bare prøve...

Lenke til kommentar

alle trer ikke i funksjon tror jeg. husker ikke helt hva som er forskjell på den nye pcben jeg, men nonpro blir iallefall pro...

men husk at det er veldig liten sjans for at du får tak i et med 9700pcb siden de antageligvis har slutta å produsere de. og har vært en periode hvor kortene var utsolgt over alt, så regner med at de nye pcb'ene har begynt å komme i butikken... så vis kortet har alle minnebrikkene over gpu kan du jo la være å kjøre, men liten sannsynlighet for at du finner et kort med 9700 pcb nå.. men lykke til =)

syntes det var litt trist i starten at jeg hadde fått ny pcb, men etter å ha modda og overklokka er det så langt mer enn nok til mitt bruk.. hadde ati 7500 før.... jeg gikk fra 5000 til 13000 i 3dmark2001se =)

får uansett et bra pro kort til nonpro pris.

Lenke til kommentar
alle trer ikke i funksjon tror jeg. husker ikke helt hva

syntes det var litt trist i starten at jeg hadde fått ny pcb, men etter å ha modda og overklokka er det så langt mer enn nok til mitt bruk.. hadde ati 7500 før.... jeg gikk fra 5000 til 13000 i 3dmark2001se =)

får uansett et bra pro kort til nonpro pris.

bra at du fikk det til å virke til slutt da milkwood ;)

Lenke til kommentar

Kan noen peke meg til nøyaktig de driverne som gjør at kortet blir til 9500pro? Jeg har nemlig lest at dette ikke er mulig, og vil gjerne få testet det selv.

http://www.aceshardware.com/forum?read=80066700

Ifølge denne posten står det:

Calling the 9500 hack a 9700 hack is a bit of a misnomer, what is actually being done is enabling the other 4 pipelines. This turns the card into either a 9700 or a 9500 Pro depending on the PCB layout. Regardless of which PCB you have, either all 8 pipelines work or they don't and there is no lesser hack to fall back to if they don't.

Kort oppsummert:

Noen R9500 kort har allerede 256bit minne (og du får en markant ytelsesøkning ved å enable 8 pipelines i motsetning til 4)

De nyere R9500 kortene har 128bit minne, og det er ikke mulig å forandre. Det eneste du isåfall kan gjøre er å enable 8 pipelines, men det vil ikke gi noen stor ytelsesøkning. Denne "hacken" er så langt mislykket i mange av tilfellene der folk melder om "artifacts".

Konklusjonen må da være at selv om du kjøper et R9500, så er du ikke engang garantert å klare den sistnevnte modden (til Pro med 8 pipelines). Det var tilfelle for meg, og jeg sitter igjen med et R9500 som aldri vil være noe mer enn et R9500. Dette er nok verdt å være klar over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...