Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan kyssesyken smitte?

Rescue me

Anbefalte innlegg

Gjest Hanne Kristin
Er det ikkje sånn at nokon er "imun" mot kyssesjuka?

skjølv presterte eg med eit uheld å bruke tannbørsten til broren min mens han hadde kyssesjuka, eg blei ikkje sjuk i det heile.

Det skjer som regel bare innenfor en viss alder, en periode inne i tenåra ofte. Etter det er symptomene ikke rare greiene, men smittsom er man allikevel.

Dette er vel litt feil? Hadde kyssesyken i høst og dreiv litt research da, og det jeg fant ut er at man kan ha hatt kyssesyken når man er liten, og når man er liten er symptomene mye mildere, nesten som en forkjølelse, og har man har hatt den en gang før så får man den ikke igjen. Det kan være en mulig forklaring. Jo eldre man er, jo verre er symptomene. Kjenner ei som fikk det når a var i 20 åra, og hu har sliti med det i mange år etterpå, utmattelse o.l. Man kan smitte folk helt fra man er blitt smitta selv (uten å ha fått noen symptomer enda), og en stund etter det også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 7 måneder senere...
Gjest Guest_Magnus_*
Lolja. I tidlig stadiet. Når man begynner på antibiotika er man ikke lenger smittsom, eller så var det bare for halsbetennelse og sånt, men same shit.

Antibitokia funker ikke på kyssesyken. man må bare ta det med ro og vente på kroppen skal gjøre jobben selv.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Guest_Marit_*

Når kan jeg kysse kjæresten min da?

Fikk diagnosen onsdag 11. mars, og hadde hatt symtomer i 5 dager før.

Leverprøvene mine er normale men, litt høye.

Hvor lenge er det til jeg kan kysse igjen?

Lenke til kommentar
modern sa at sannsynligheten for å få kyssesyke sank veldig dersom man hadde hatt det som barn/ungdom.

Ja dette er sant. Faktisk synker sannsynligheten til 0. Da man kan ha kyssesyken 1 gang.

Men dette er ikke noe man "skaffer seg" for å bli ferdig med det. Mange slipper da unna.

Lenke til kommentar
modern sa at sannsynligheten for å få kyssesyke sank veldig dersom man hadde hatt det som barn/ungdom. hun sa til og med at det hadde vært lurt om jeg fikk kyssesyken nå - så ville jeg vært ferdig med det. er dette bare tull og tøys? er 17 år.

Moderen din bør heller råde deg til å være forsiktig.

Kyssesyken er en risikofaktor for leverkreft.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Lolja. I tidlig stadiet. Når man begynner på antibiotika er man ikke lenger smittsom, eller så var det bare for halsbetennelse og sånt, men same shit.

kjenner noen som har fått kyssesyken å hun har ikje fått antibiotika mot det,hun får ingen medikamenter,jeg drakk av hennes glass under en konsert i beg av denne mnd,kan jeg få det då???

Hun fikk vite i går at hun har det.

Lenke til kommentar
Gjest maggy

var nede på legesenteret,men fikk ikje sjekket det før jeg får symtomer :(

Så då får jeg bare vente :( å håpe på det beste:)

Lenke til kommentar
Gjest Panodor

Folk uten peiling her ser jeg :)

Små barn med kyssesyken - Hvis små barn får kysse syken så er symptomene så små, at de kan gå over et par dager som LETT FORKJØLELSE. Eller at man ikke merker noe til symptomene i det hele tatt.

Ungdom og eldre - Ungdom og eldre med kyssesyken kan få lette eller store influensa lingnende symptomer, som svie i hals, vondt i magen, vondt i hode og shiftende feber. Samt smerter i magen ved anstrengelse.

Kyssesyken er farligere for kroppen jo eldre man blir, og er derfor nesten som vannkopper, smitt ungen din mens de er små hvis mulighet for det, men så klart rådfør deg med legen før du gjør noe som helst..

Det var en fyr opp her som spurte hvor lenge til det er du kan kysse kjæresten din. Jeg vil si go on with it, eller så må du vente i nesten 6måneder før du er helt smitte fri :) Så enten får du la være å kysse på 6måneder, noe som er ganske tragisk, eller så får dama di / typen din ta one for the team og bli syk sjøl.

Immunitet mot kyssesyken er bare bullshit, med mindre du har hatt det før ! Kyssesyken er et engangs tilfelle akkurat som svineinfluensa var. Du får det 1gang, så bygger kroppen opp anti-stoffer som forhindrer videre smitte av sykdommen eller inntak av viruset igjen.

Sjansen er ganske stor for at du blir smittet av kyssesyken selv om du bare deler ske med en som har det 1gang.. Antall ganger har egentlig ingenting å si, men så klart jo mer det større sjanse for at du blir smittet selv.

Hvorfor er det så mange her som kommer med skrekk historier om at kyssesyken kan føre til levekreft og gud vite hva slags forskjellige døds dommer ? Må dere roe ned nerva ! Kyssesyken er ikke så ille.. Sjøl har jeg kyssesyken nå, og symptomene gikk over etter 2 uker, de værste varte bare i 1 uke, og da fikk jeg pensilin av legen pga smerter i halsen, som gkk over av pensilin, og da fikk jeg beskjed om at kyssesyken kunne føre med seg lunge og / eller hals betenelse.

Lenke til kommentar

Vel mr. gjest: Du har ikke absolutt all peiling i verden du heller ser eg. Selvsagt sier du mye rett, men kyssesyken kan fullstendig slå ut en person. Har ikke mindre enn 4 kompiser som ble bortimot sengeliggende og ute avstand til å komme seg noen særlig distanse på egen hånd i flere mnd. Han som var lengst ute var skikkelig syk i nesten 4 mnd.

Smitte ungen din med kyssesyke? Er du helt idiot mann?

Selvsagt er sjansen ved en skje stor, men sjansen er mindre med flaske eller glass.

Har selv hatt kyssesyken, den satt lenge i (bortimot et år) men var aldri alvorlig rammet av noen av bisykdommene. Hadde moderat influense 3 ganger på et halvt år, på den måten oppdaget eg at eg hadde kyssesyken.

Man skal være obs på kyssesyken, men man skal ikke ha panikk heller er nå min soleklare holdning.

Lenke til kommentar
Gjest Panodor
Ungdom og eldre med kyssesyken kan få lette eller store influensa lingnende symptomer, som svie i hals, vondt i magen, vondt i hode og shiftende feber. Samt smerter i magen ved anstrengelse.

Kyssesyken er farligere for kroppen jo eldre man blir, og er derfor nesten som vannkopper, smitt ungen din mens de er små hvis mulighet for det, men så klart rådfør deg med legen før du gjør noe som helst..

Les alt, sa faktisk at man får kraftige influensa symptomer av det :) og jeg sa ikke at man skulle smitte ungen sin med det, lær deg å les, jeg sa det blir på samme måte.

Unger merker mindre til kyssesyken en det voksne gjør.

Og jo, sjansen er akkurat den samme uansett hva man deler, fordi DRÅPESMITTE er at det smitter via spytt, en skje har spytt på seg, en flaske har det, og et glass har det, spiller ingen rolle mengden, det som teller inn er hvor lenge og hvor mange ganger. Men etter 1 gang er det 50% sjanse for at du har blitt smittet av kyssesyken.

Så mister smart ass, før du kommenterer andre, les innleggene fullt ut først.

Lenke til kommentar
Gjest Panodor

Forresten så kan også kyssesyken føre med seg kronisk utmattelsessyndrom (Utmattelses syndrom wiki).

Det kan kansje være grunnen til at kompisen din var sengeliggende ganske lenge.

Men det skjer kun i spesielle tilfeller og er ikke en vanlig bivirkning av kyssesyken. Derimot så er det ganske vanlig å sove mye mens man er smittet :) Blir vel kansje som en mild form for utmattelsessyndrom ?

Lenke til kommentar

Han fikk ikke ME nei.

Vet ikke hvem som er smartass her, ikke meg hvertfall.

Og sjansen for å treffe disse berømmelige drapene dine r mindre på en flaske og et glass enn på en skje man putter helt i.munnen.

Men, diskuterer ikke mer dette, ts får nesten avgjøre selv, eg har hatt som sagt 4 kompiser som låg helt utslåtter i uker og mnd. Hadde de utviklet ME som søsteren til en bekjent så hadde de .ligget i årevis.

Har selv opplevd den milde men langvarige versjonen. Så eg vet ka eg snakker om, det gjør du også, aldri sagt noe annet, eneste et sa er at du vet tydeligvis ikke alt..... og det står eg for.

Eg vet forøvrig langt ifra alt om temaet, derfor vær min anbefaling til vedkommende som spurte å ta en tur til legenx da får man de tips man trenger.

Edit: to av de som vær utslått lengst vær immobile grunnet store hevelser i milten og fare for at den kunne sprekke. Dette er også sjeldent et stort problem men er en av mytene rundt kyssesyken.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Hevelse i milten er vel vanlig med kyssesyken ? Men det varierer vell fra person til person.

La meg sitere wiki litt her, fordi jeg syns det er gøy ;) hehe

Hovedsymptomet er utmattelse som ikke lar seg hvile bort. For å fylle diagnosekriterier til kronisk utmattelsessyndrom, må utmattelsen ha vart i mer enn 6 måneder, og den må være av en slik grad at det går utover dagliglivet. Det må ikke foreligge en annen sykdom som kan forklare utmattelsesfølelsen. Personer som er rammet av kronisk utmattelsesyndrom opplever en fullstendig energisvikt, som om batteriene er totalt flate. Små gjøremål kan ikke sjelden forverre tilstanden.

I tillegg er det definert en rekke sekundær-symptomer. For å fylle diagnosekriterier må pasienten ha minst fire av disse symptomene i mer enn 6 måneder tillegg til selve utmattelsen.

* Forstyrret hukommelse eller konsentrasjon

* Sår hals

* Ømme lymfeknuter på hals eller i armhuler

* Kroniske muskelsmerter

* Kronisk smerte fra flere ledd

* Hodepine som ikke har vært tilstede tidligere

* Svimmelhet

* Ustabilt blodtrykk

* Økt svettetendens

* Kvalme

* Tarmproblemer

* Søvn og hvile bedrer ikke symptomene

* Sykdomsfølelse etter fysisk aktivitet

For mange pasienter kan det påvises antistoffer mot Epstein Barr-virus som er årsaken til kyssesyke, mononukleose. Noen kan fortelle at de har hatt kyssesyken, mens andre kan ha hatt sykdommen med moderate symtomer før utmattelsessykdommen begynte.

De ble mye det, men jeg har et spørsmål rundt den sitaten her.

Er kyssesyken en mildere og kortvarig form for ME? Jeg vil tørre å påstå at de fleste av symptomene der hadde jeg under min sykdoms periode med kyssesyken (Tror jeg). Kjenner meg igjen i svimmelhet, kvalme, tarmproblemer, søvn og hvile, sår hals, dårlig konsentrasjon, kronisk muskellsmerter og hovne kjertler i halsen.

Veldig ubehagelig og vondt.

Lenke til kommentar

Hevelse i milten er vel vanlig med kyssesyken ? Men det varierer vell fra person til person.

Korrektomondo. Men det er ikke vanlig at hevelsen blir så kraftig at det er stor fare for at den sprekker.

De to kompisene mine fikk ikke lov å gå ut i postkassen og hente posten når det var på det verste.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Det er ikkje det samme det, da. For halsbetennelse er en betennelse sjukdom, men kyssesjuka er en virussjukdom. Betennelsesjukdomma kan behandlast med antibiotika, men det kan ikkje virussjukdomma. Det må kroppen ta seg av sjølv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...