Rata101 Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Tar med enda en mediesaksing, siden jeg allerede er i gang: Konsulentene i det danske analyseselskapet Muusmann har med Ullevål universitetssykehus som oppdragsgiver sett på hvordan småbarnsfaren Ali Farah kunne bli etterlatt av ambulansefolkene i Sofienbergparken den 6. august i år. ... I konklusjonen slår de fast at sykehuset mangler et etisk regelverk og felles standarder for gode verdier. De peker også på at de ansatte ikke har tilfredsstillende kanaler for å varsle dersom kolleger utøver uakseptabel atferd overfor pasienter. Helt spesielt nevnes det at ambulansetjenesten og AMK (akuttmedisinsk kommunikasjonssentral) har et dårlig samarbeid, og at den daglige dialogen preges av en ukultur. Kilde: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=171717 Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 § 4. Forbud mot diskriminering Direkte og indirekte diskriminering på grunn av etnisitet, nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge, språk, religion eller livssyn er forbudt. Med direkte diskriminering menes at en handling eller unnlatelse har som formål eller virkning at personer eller foretak på grunnlag som nevnt i første ledd blir behandlet dårligere enn andre blir, er blitt eller ville blitt behandlet i en tilsvarende situasjon. Med indirekte diskriminering menes enhver tilsynelatende nøytral bestemmelse, betingelse, praksis, handling eller unnlatelse som fører til at personer på grunn av forhold som nevnt i første ledd blir stilt særlig ufordelaktig sammenliknet med andre. Med indirekte diskriminering i arbeidslivet menes enhver tilsynelatende nøytral bestemmelse, betingelse, praksis, handling eller unnlatelse som faktisk virker slik at en arbeidssøker eller arbeidstaker stilles dårligere enn andre arbeidssøkere eller arbeidstakere på grunn av forhold som nevnt i første ledd. Forskjellsbehandling som er nødvendig for å oppnå et saklig formål, og som ikke er uforholdsmessig inngripende overfor den eller de som forskjellsbehandles, anses ikke som diskriminering etter loven her. Det er forbudt å medvirke til brudd på diskrimineringsforbudet i paragrafen her. Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Ikke bare under halvparten så mye oppmerksomhet om offeret hadde vært hvit - under en tusendel så mye oppmerksomhet. Kanskje ikke noe oppmerksomhet overhodet. To med innvandrerbakgrunn slåss, og så lenge man klarer å gjøre en nordmann til den store stygge ulven, så er det en kjempesak for de venstrevridde mediene. Det saken handlet om var feilvurdering av helsevesenet - ambulansepersonellet vurderte det til at Ali ikke var alvorlig skadet og at han ikke trengte hjelp. De tok feil så det sang, og mulig en advarsel er på sin plass. Sier meg i stor grad enig med Statens Helsetilsyn. Feil skjer i helsevesenet hver dag, og det er merkelig at det kun skal være interessant dersom det er en med innvandrerbakgrunn det går ut over. Grunnen til at denne saken har fått så mye oppmerksomhet er nok også det at folk blir jo slått ned hver dag, men det skjer ikke like ofte at ambulansepersonell forlater folk som er skadet så de ender opp med hjerneskade for livet. Jeg kan ihvertfall ikke huske at jeg har hørt om det så ofte. Lenke til kommentar
bellad76 Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) Grunnen til at denne saken har fått så mye oppmerksomhet er nok også det at folk blir jo slått ned hver dag, men det skjer ikke like ofte at ambulansepersonell forlater folk som er skadet så de ender opp med hjerneskade for livet. Jeg kan ihvertfall ikke huske at jeg har hørt om det så ofte. Her har du et eksempel på en annen ambulansesak: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=173605 Hvorfor har vi ikke fått høre mer om denne saken? Hadde offeret i denne saken jeg linker til vært mørkhudet, så ville også dette ambulansepersonellet blitt beskyldt for rasisme. Og mediene ville kastet seg over saken med "Rasisme et stort problem blant ambulansepersonell" osv. Endret 27. mars 2008 av bellad76 Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) Altså Hva forventer egentlig denne frua til Ali? Skal hun ha rødløper og offentlig unnskyldning fra kongen, og to timers direkte sending på alle landets TV stasjoner? Begynner å bli dritt lei av dette politisk korrekte maset om dette. Hva med det faktum at den ene av de to ambulansesjaførene måtte slutte i jobben pga. hets og trakkasering. Det er de ingen som snakker om. Den politiske korrektehen i Norge begynner å gå meg på nervene. Endret 1. mars 2009 av roberteh Lenke til kommentar
fedtcreme Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 All respekt til Ali-Farah, han fikk svært uheldig behandling og det er svært beklagelig. Kohinoor derimot, er ei drittkjerring av dimensjoner! At noen kunne nominere henne som årets nordmann, i selskap med bl. a. Gunnar Sønsteby og FSK-operatøren som døde i kamp, frelsesarme-veteran osv, får meg til vurdere flytting. Alt hun har gjort er å skrike om rasisme i øst og vest. Dessverre oppnådde hun også at en hel yrkesgruppe ble hetset, attpåtil en yrkesgruppe som har gjort og gjør så mye bra. Også trekker hun det enda lenger og bruker medie-oppmerksomheten til å promotere sin egen DRITT-musikk. Politisk korrekthet kveler sakte men sikkert demokratiet i Norge. Ene og alene grunnet de sosialistiske aviser VG/Dagbla`. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) Kohinoor derimot, er ei drittkjerring av dimensjoner! At noen kunne nominere henne som årets nordmann, i selskap med bl. a. Gunnar Sønsteby og FSK-operatøren som døde i kamp, frelsesarme-veteran osv, får meg til vurdere flytting. Alt hun har gjort er å skrike om rasisme i øst og vest. Bra det er flere som ser denne frua slik hun egentlig er. Hun bruker dette for alt det er værdt, og det er en skam i seg selv! Hun nevner aldri den siden av saken som faktisk er litt underlig, at hun driver faktisk med rasisme i omvendt form. Endret 1. mars 2009 av roberteh Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Er det noen som fremmer rasisme i denne saken er det Kohinoor. Dem mener det er rasisme enda vi har linket flere lignende saker som omhandler etnisk norske. Er det ikke på tide å ta av offersløret og innrømme at Farah kansje bare var uheldig og fikk dårlig behandling? Hvordan kan man få til en bra integrering hvis det automatisk blir rasisme hvis noe negativt skjer med våre nye landsmenn? Hyklerisk! Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) Hykleri er det rette ordet. Endret 1. mars 2009 av roberteh Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Skal innrømme at jeg er litt ekstra redd for å havne i slåsskamp med en innvandrer nå. Vi vet jo alle hvem som kommer til å ende opp som syndebukken, jo den vite rasisten. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Ali-saken er pinlig. Ikke fordi den avslører grumsete holdninger blant vårt ambulansepersonell (for det gjør den nemlig ikke), men fordi den vitner om manglende gangsyn blant våre medier. Avisene skal liksom være vaktbikkjer, men så velger de altså å hausse opp en slik fillesak - sannsynligvis for å skape overskrifter. At det får urimelige konsekvenser for dem som er involvert (les: ambulansepersonellet), er ikke så farlig. Nå har Likestillings- og diskrimineringsombudet funnet at Ali BLE diskriminert pga. etnisitet i denne saken. Nå har ikke dette ombudet imponert tidligere, men denne gangen kan man lure på om de overhodet fortjener livets rett som offentlig organ. Jeg har nemlig lest ombudets rapport, og jeg lurer faktisk på om de virkelig gikk inn for å treffe denne konklusjonen uansett hva sakens fakta var. Ironisk i så fall at akkurat dette ombudet erforutinntatt og fordomsfullt. Konklusjonen er iallfall ikke overbevisende: Man viser til enkelte omstendigheter som overhodet ikke har noe med etnisitet å gjøre, så viser man til at både pasienten og en del av tilskuerne var utlendinger. Og vips! så konkluderer man med at pasienten ble diskriminert. Verre er det altså ikke. Lenke til kommentar
fedtcreme Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Det er ikke pinlig. Det er trist og urovekkende. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Er det noen som fremmer rasisme i denne saken er det Kohinoor. Dem mener det er rasisme enda vi har linket flere lignende saker som omhandler etnisk norske. "Dem"? "vi"? Hva er det du snakker om her? Er det Kohinoor eller avisene du mener? Jeg tviler på at noen av dem leser denne tråden. roberth: Fint om du legger ved kildehenvisning på ting du legger fram som faktum. Ellers blir det vanskelig å ta det alvorlig. Farah-saken er en glimrende anledning til å rydde opp i forskjellsbehandlingen som noen ganger rammer pasienter i helsenorge, enten de er etnisk norske eller ikke. Jeg håper det blir en grundig gjennomgang av helsepersonells rutiner på dette området. Ingen er tjent med at ambulansepersonell og lignende ikke gjør jobben sin skikkelig. Ellers synes jeg det ble vel mye redundant føleri og sutring fra mange nå. Er målet å drukne all saklig debatt? Hvis det er dette som menes med "politisk ukorrekthet", så tror jeg norsk politikk er mere tjent med å holde seg langt unna denne måten å hoppe til konklusjoner på. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Rata: helt enig i at man må ta tak i slik sløvhet og slurv. Ambulansepersonellet ser ut til å ha handlet feil, noe som kunne kostet liv. Søkelyset har alikevell blitt satt på rasisme og ikke på mangel på kompetanse/oppfølgning i ambulansevesenet. Det er vell gjerne det de fleste av oss her reagerer på. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Ali-saken er pinlig. Ikke fordi den avslører grumsete holdninger blant vårt ambulansepersonell (for det gjør den nemlig ikke), men fordi den vitner om manglende gangsyn blant våre medier. Jeg vet ikke hva du mener med "grumsete holdninger", men hvis du sikter til lav etikk og moral blant AMK og ambulanseansatte på Ullevål, så har jo granskningen Ullevål satte igang avslørt at slikt "grums" definitivt eksisterer og er et problem. Dette har jeg jo lagt fram dokumentasjon på. Det er interessant at du blankt avfeier d"grums", uten å komme med så mye som et fnugg av begrunnelse, når jeg har lagt frem bevis på det motsatte bare noen få poster over. Lenke til kommentar
fedtcreme Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Som jeg nevnte her oppe, all sympati og respekt til Ali Farah. Det jeg synes ødelegger er Kohinoor, som tar det som kunne blitt en fruktbar diskusjon om forskjellsbehandling og blåser det opp til rasisme og almenn fordømming av ambulansepersonell. Resultatet av en fruktbar diskusjon kunne blitt at ambulansefolket generelt begynte og tenke seg om to eller tre ganger før de forlot en pasient. Uten allverdens innsikt, velger jeg å tro at dette ikke ble utfallet her. Det jeg mener med politisk korrekthet er at ingen tør å kritisere måten frøken Nordberg har opptrådt på, med det mener jeg ukritisk bruk av rasismebegrepet og ikke minst den skamløse utnyttelsen av medieoppmerksomhet lenge etter den faktiske episoden. Mest sannsynlig har vi dessverre ikke hørt det siste fra denne dama. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Jeg er enig i at rasismespørsmålet kommer ut av proposjon. For meg er det det samme hvilket grunnlag diskriminering blir utført på. Om det er forskjellsbehandling av fattige, rusmisbrukere, nordlendinger eller utlendinger er ett fett for meg. Like ille er det uansett. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-v6cLnSOv3V Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) .. Endret 4. januar 2016 av Slettet-v6cLnSOv3V Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Oppdatering: Likestillings- og omsorgsombudet har på eget initiativ gransket Ali Farah-saken, og har kommet til at de to ambulansesjåførene brøt diskrimineringslovens paragraf 4. Diskrimineringsombudet er partisk i utgangspunktet. Hun sier ingenting om at kvinner slipper verneplikt, men slår på stortromma om at det er diskriminering at sykepleiere ikke tjener like mye som ingeniører fordi de er kvinner. Dobbeltmoralen står i taket. Når dette diskmineringsombudet så uttaler seg i denne saken, så er hun ikke troverdig i det hele tatt. Hun er tross alt på ytterste venstre fløy, og der skråler de om rasisme hele tiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå