Gå til innhold

Da er dommen kommet i Ali Farah-saken..


Anbefalte innlegg

Jeg får vel igjen bare si at jeg baserer mine meninger på godt dokumentert bakgrunnsmateriale. Jeg passer også på å begrunne meningene mine.

 

Sitat Aftenposten:

 

"Da ambulansepersonellet kom frem til stedet, nektet de å ta med seg mannen fordi han tisset på seg, ifølge flere vitner."

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article1924005.ece

 

Dette er etter min mening såpass dårlig og uansvarlig, for ikke å nevne overlagt oppførsel fra ambulansefolkene at det i seg selv gjør dem uegnede som helsepersonell. Meninger er subjektive, sånn er det bare. Dine meninger er også subjektive, men jeg savner begrunnelser utover å gjenta at "siden Helsetilsynet har tatt en avgjørelse, så må det være den riktige og utvistelige sannhet" (dette er ikke et direkte sitat, men essensen av hva du sier).

 

Når det gjelder dette med at ambulansefolkene fortjener å miste jobben for dette, så ja; det er min personlige mening. Og den står jeg for helt og fullt.

 

Han tisset på ambulanse personale... ikke bare seg selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg får vel igjen bare si at jeg baserer mine meninger på godt dokumentert bakgrunnsmateriale. Jeg passer også på å begrunne meningene mine.

Om du faktisk hadde fulgt med hadde du visst at ambulansersonellet oppfattet det som om vedkommede pisset på personellet og bilen deres som en bevisst provoserende handling. At du utelater/forsøker å skjule slike nøkkelpoeng er svært betenkelig. :thumbdown:

Lenke til kommentar

OMG, er du tilbakestående med vilje?

 

He-he, saken handler ikke om at han pisset på dem.

 

Han hadde blitt slått ned, så alvorlig var skadene at han var 10 dager i koma. Han var sikkert ikke klar over hva han gjorde. Han mistet kontroll over blæra.

 

Helsepersonell har en plikt til å behandle skadde personer. Uansett om pasienten tilfeldigvis skulle pisse eller blø på dem.

 

Hvis disse ambulansefolkene ikke kan takle det, så burde de rett og slett skaffe seg en annen jobb.

Lenke til kommentar
He-he, saken handler ikke om at han pisset på dem.

 

Han hadde blitt slått ned, så alvorlig var skadene at han var 10 dager i koma. Han var sikkert ikke klar over hva han gjorde. Han mistet kontroll over blæra.

Jeg skjønner ikke hvordan du kan se bort ifra fakta i saken. Folk som blør og har pisset på seg er antagelig ikke uvanlig for ambulansefolk, men at noen står og tilsynelatende med vilje pisser på dem er de antagelig ikke så vant med.

 

Hvordan ville du reagert om en skadd person gikk bort og pisset på deg? Ville du spurt vedkommende om han hadde vondt noe sted? Vær ærlig nå!

Lenke til kommentar

Om en skadd person hadde kommet bort til meg, og pisset på meg, hadde jeg hjulpet ham, no matter what. Han kunne ha bæsjet på meg, blødd mengder av blod på meg, men jeg hadde ikke gitt faen. Min prioritet hadde vært å redde vedkommendes liv.

 

Jeg kan fortelle deg at jeg er medisinstudent, og at jeg derfor er helt ærlig. Skulle du mot formodning blitt skadet, hadde jeg hjulpet deg, hadde ikke spilt noen rolle om du pisset på meg, eller hva. Folk som er i slike yrker, vet hva det innebærer, eller burde i det minste sette seg inn i hva det innebærer. Derfor, kan man uten tvil si at ambulansefolkene har begått et enormt feiltrinn idet de lot en skadet mann ligge, nærmest for å dø.

Lenke til kommentar
Om en skadd person hadde kommet bort til meg, og pisset på meg, hadde jeg hjulpet ham, no matter what. Han kunne ha bæsjet på meg, blødd mengder av blod på meg, men jeg hadde ikke gitt faen. Min prioritet hadde vært å redde vedkommendes liv.

Eg hadde gitt faen i om han dreit på meg eller blødde mengder av blod på meg.

 

Eg rope ikkje ut om dette er rasisme eller ei, men at dei lot vere å hjelpe ham er jo forkasteleg, uavhengig av om dette var rasisme eller ikkje.

Lenke til kommentar
Om en skadd person hadde kommet bort til meg, og pisset på meg, hadde jeg hjulpet ham, no matter what. Han kunne ha bæsjet på meg, blødd mengder av blod på meg, men jeg hadde ikke gitt faen. Min prioritet hadde vært å redde vedkommendes liv.

Det tviler jeg på.

 

Men du får ikke med deg poenget her, hvilket er at kravene om fengsel el.l. for akkurat denne situasjonen blir tåpelig når det ikke kreves i andre nærmest identiske situasjoner (der ofrene er hvite). Hvis disse skal straffes ekstra hardt, så må ALLE som er skyldig i tjenesteforsømmelse straffes like hardt. Ellers blir det bare PR-kåthet og dobbeltmoral. En konkurranse om å rope mest om RASISME, RASISME.

Lenke til kommentar

Sonja: Poenget er jo at ambulansepersonellet trodde han gjorde det på kødd og derfor ikke ville plukke ham opp, han fremstod dermed ikke som alvorlig skadet men som en som ville lage bråk, og ambulansepersonellet har mange de må hjelpe. Jeg er sikker på at de haddde hjulpet ham om de fryktet for livet hans, tviler på at di ville risikere jobben, og ærlig talt, hvem ville gjort noe sånt forran så mange mennesker? Blir jo for dumt.

Lenke til kommentar
Sonja: Poenget er jo at ambulansepersonellet trodde han gjorde det på kødd og derfor ikke ville plukke ham opp, han fremstod dermed ikke som alvorlig skadet men som en som ville lage bråk, og ambulansepersonellet har mange de må hjelpe. Jeg er sikker på at de haddde hjulpet ham om de fryktet for livet hans, tviler på at di ville risikere jobben, og ærlig talt, hvem ville gjort noe sånt forran så mange mennesker? Blir jo for dumt.

Blødde han ikkje frå hovudet?

Ahh, skulle ynskje eg hadde sett det; då hadde det vere mykje lettare å ta eit standpunkt.

Lenke til kommentar
Østensen fortalte hva som hadde skjedd, men svaret fra ambulansepersonellet var "bare la han ligge der og sprelle", ifølge sykepleieren.

 

Mens han hadde ligget nede, hadde Ali tisset på seg. Da ambulansepersonalet kom til stedet, hadde Ali klart å reise seg opp.

 

Omtåket og sjanglende brettet han opp buksa for å tisse videre da han reiste seg opp, ifølge flere vitner.

 

- Han visste åpenbart ikke hva han gjorde, sier Østensen.

 

Ifølge Østensen sa ambulansepersonellet: "Der mistet du sjansen din."

 

Ifølge flere vitner nektet ambulansepersonellet å ta med mannen fordi han hadde tisset på seg.

 

- Det er ikke lov å tisse på offentlig sted, så vi kan ikke ta deg med, skal ambulansepersonalet ha sagt.

 

- sitat Aftenposten.

 

Sykepleier Karianne Østensen var vitne til episoden, og pleide Ali mens han lå skadet på bakken.

 

- Han ble meid ned på ett slag, og slo bakhodet i asfalten, sier Karianne Østensen til Aftenposten.no.

 

- Han lå og blødde kraftig, og jeg løp bort for å legge mannen i stabilt sideleie, sier Østensen.

 

Mens hun passet på mannen, ringte vitner til politiet og ambulanse. Mannen skal ifølge Østensen ha ligget bevisstløs i opp mot fire minutter.

 

Da ambulansen kom frem, lå mannen i smerter og vred seg på bakken.

 

-sitat Aftenposten

 

 

Han blødde altså kraftig fra hodet, det var vitner til stede som forklarte situasjonen for ambulansefolkene, bla. en sykepleier som bisto.

 

Allikevel så klarer ambulansefolkene følgende: de undersøker ikke mannen skikkelig, de kommer med krenkende kommentarer (legg merke til at disse startet før ambulansefolkene ble "fornærmet", de risikerer et liv ved å forlate en hardt skadet og blødende mann - angivelig fordi urin kom i kontakt med den ene ambulansearbeiderens ben.

 

Dette er så til de grader å gjøre jobben sin feil med vilje at de fortjente å få sparken på flekken.

 

Uansett hvor mye man tror at en mann som har blitt slått ned og lander med hodet i asfalten "kødder", så har han krav på profesjonell hjelp. Tilogmed folk som ikke jobber i helseyrket skjønner at folk som får seg en smell i hodet kan oppføre seg irrasjonellt i etterkant.

 

Enten om ambulansefolkene er tvers gjennom tilbakestående, eller om de bare gjør seg dumme, så har de utvist såpass dårlig profesjonalitet at de aldri bør få behandle en pasient igjen. De presenterer en helserisiko, slik jeg ser det.

Lenke til kommentar

Som sagt, det er lett å spekulere i vitners utsagn og lage sine egene teorier og å være etterpåklok. At man synser ditt og synser datt er selvfølgelig greit men om man mener at lovene og reglene er for svake på dette området så bør man heller kritisere disse fremfor å kritisiere folk som faktisk har blitt dømt korrekt etter disse lovene/reglene.

Lenke til kommentar
Som sagt, det er lett å spekulere i vitners utsagn og lage sine egene teorier og å være etterpåklok. At man synser ditt og synser datt er selvfølgelig greit men om man mener at lovene og reglene er for svake på dette området så bør man heller kritisere disse fremfor å kritisiere folk som faktisk har blitt dømt korrekt etter disse lovene/reglene.

 

 

Igjen så lener du deg på helsetilsynets vurdering, som om den skulle være en endelig og utvistelig avgjørelse av denne saken.

 

Det helsetilsynet gjør er å vurdere interne oppgjør med ambulansefolkene. Her skal det også legges til at helsetilsynet har en lang historikk bak seg på å ha blitt kritisert utallige ganger for å være for partiske i feilbehandlingssaker. Å påstå at helsetilsynet har vurdert korrekt i denne saken er ren spekulering.

 

Det er ikke opp til helsetilsynet å avgjøre om det skal settes påtale, det eneste de gjør er å informere spesialenheten for politisaker om sin vurdering.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar
Eh, han urinerte ikke bare på seg selv, men faktisk på den ene ambulansesjåføren. Du undergraver bare din egen troverdighet ved å utelate slikt.

 

de kommer med krenkende kommentarer (legg merke til at disse startet før ambulansefolkene ble "fornærmet"

Bevis, takk.

 

"Østensen fortalte hva som hadde skjedd, men svaret fra ambulansepersonellet var "bare la han ligge der og sprelle", ifølge sykepleieren."

 

Det var først etter at Farah kom seg på bena at han sølte urin på noen andre enn seg selv.

Lenke til kommentar
Igjen så lener du deg på helsetilsynets vurdering, som om den skulle være en endelig og utvistelig avgjørelse av denne saken.

 

Det helsetilsynet gjør er å vurdere interne oppgjør med ambulansefolkene. Her skal det også legges til at helsetilsynet har en lang historikk bak seg på å ha blitt kritisert utallige ganger for å være for partiske i feilbehandlingssaker. Å påstå at helsetilsynet har vurdert korrekt i denne saken er ren spekulering.

 

Det er ikke opp til helsetilsynet å avgjøre om det skal settes påtale, det eneste de gjør er å informere spesialenheten for politisaker om sin vurdering.

Hehe, så å påstå at de rette instanser faktsisk har vurdert en sak i riktig er ren spekulering. Hva i all verden er da det du driver med?? Du har ennå ikke klart å få fram noen som helst nye sider i saken som tilsier at deres vurdering var feil. Inntil du eller noen andre fremkommer med noe slikt er det selvsagt at man må ta helsetilsynets gransning til følge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...