sony123 Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Hva jeg mener Farah ble utsatt for har jeg skrevet tidligere. Du burde for øvrig lese det du siterte og uthevet igjen, den gangen med stråmannsmodus av og grunnleggende språkforståelse på. Mener du har ble utsatt for rasisme? Ett enkelt ja eller nei ønskes, forøvrig skinner det da klart igjennom hva du mener. Lenke til kommentar
Mastema Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 (endret) Hva jeg mener Farah ble utsatt for har jeg skrevet tidligere. Du burde for øvrig lese det du siterte og uthevet igjen, den gangen med stråmannsmodus av og grunnleggende språkforståelse på. Mener du har ble utsatt for rasisme? Ett enkelt ja eller nei ønskes, forøvrig skinner det da klart igjennom hva du mener. Rasisme? Hvem vet. Fordommer? Utvilsomt. Endret 6. desember 2008 av Mastema Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 (endret) Uten fordommer hadde ikke Norge vært et europeisk land, men et afrikansk. Endret 6. desember 2008 av Gynekologen Lenke til kommentar
40mm Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Uten fordommer hadde ikke Norge vært et europeisk land, men et afrikansk. Og hadde Norge vært et afrikansk land, så hadde det vært fult av fordommer. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Det som bør sies er sagt i denne saken. Ali Farah ha tilgitt Schjenken og Schjenken er frikjent, denne saken er ikke lenger interessant. Lenke til kommentar
Mastema Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 (endret) Det som bør sies er sagt i denne saken. Ikke helt opp til deg å bestemme er jeg redd Endret 6. desember 2008 av Mastema Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Uten fordommer hadde ikke Norge vært et europeisk land, men et afrikansk. Og hadde Norge vært et afrikansk land, så hadde det vært fult av fordommer. Og rasisme. Det som bør sies er sagt i denne saken. Ali Farah ha tilgitt Schjenken og Schjenken er frikjent, denne saken er ikke lenger interessant. Greit det, bare overse tråden da. Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Rasisme? Hvem vet. Fordommer? Utvilsomt. Mhm, han er da klarere i sin konklusjon her idag. Lenke til kommentar
Mastema Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Rasisme? Hvem vet. Fordommer? Utvilsomt. Mhm, han er da klarere i sin konklusjon her idag. Som sagt, føl deg gjerne fri til påpeke hvor Cybbe påstår at Farah ble utsatt for rasisme. Lenke til kommentar
Vakt Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 RASISME MOT INNVANDRERE ALLE LIV ER TIL Å REDE straffelovens paragraf 242, andre ledd. - Den setter straff for den som forlater et menneske i hjelpesløs tilstand som de plikter å dra omsorg for Jeg har lest nylig noen kommentarer angående frifunnelse av ambulanse sjåføren i Ali Fara saken. De fleste skribenter uttrykte deres moralske støtte til ambulanse sjøføren. Sådan, mener de implisitt at en frifunnelse vasker vekk alle tegn for å være mistenkt for å ha hatt en holdning som kunne tolkes som rasistiske motivert. Jeg forstår det slik at i de fleste rasistiske saker fremmet foran domstol, er det svært vanskelig å bevisse rasistiske holdninger. Og dette er tilfellet i omtalte saken på nettet. Det er ingen grunn å se på utfallet som en seier. Utfallet gir tegn for at noen ting er virkelig gall i samfunnet. Det vil si at i 21 århundre, og i dagens Norge er det fullt mulig å ikke rede liv som er i fare og går fortsatt ustraffet. Om hendelsen er rasistisk motivert? Er ikke det som er skjernen i saken, skjernen i saken er at alle uansett rase,religion eller etnisk tilhørighet skal behandles likt. Jeg konstateres at dette ikke er tilfellet. Når at dommen er fattet, etter min mening er det ingen seier å hente derfra. Om dommen visker av mistenken? er noen alle kan godt tenke om. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Synes Otto Jespersen oppsummerte denne saken bra i torsdagsklubben. Dei kan jo ikkje bare komme til landet, legge seg ned og late som dei er sjuke, og tru at dei får køyre ambulanse sånn uten vidre. er man litt pjusken kan da men vel ta ein taxi til legevakta. Lenke til kommentar
thrice Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Vakt, Du må seriøst få orden på innleggene dine. Det er bare rot der du poster det samme 2-3 ganger på rad. Har du dysleksi? Jeg applauderer dommen, og etter min mening så er det Schjenken som skulle tilgitt Farah, og ikke omvendt! Lenke til kommentar
Skummel_Fyr Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 link Det ble funnet utav at sykepleierne ikke handlet rasistisk men bare gjorde en vanvittig dårlig jobb. Men det jeg synes er rart er at det er så mange som vil ha disse sykepleierne dømt nord og ned. Men hva med han som utførte volden da? Han har det ikke vært mye snakk om. Hva er verst,gjøre en elendig jobb eller gå rundt å slå ned folk. Jeg synes uansett at straffen de fikk(en advarsel) var for mild,de kunne vel blitt suspendert en viss periode eller blitt straffet på annet vis. Husk det er mange som gjør en dårlig jobb her i verden uten å bli straffet i det hele tatt. Mange sier at hvis det hadde vært en "hvit" person som hadde vært utsatt for samme tilfelle så hadde han fått mye bedre service eller de fått mye verre straff. jeg tror at hadde det vært en "hvit" person så hadde det ikke fått halvparten så mye oppmeksomheten i media. ALLE LIV ER TIL Å REDE straffelovens paragraf 242, andre ledd. - Den setter straff for den som forlater et menneske i hjelpesløs tilstand som de plikter å dra omsorg for Jeg har lest nylig noen kommentarer angående frifunnelse av ambulanse sjåføren i Ali Fara saken. De fleste skribenter uttrykte deres moralske støtte til ambulanse sjøføren. Sådan, mener de implisitt at en frifunnelse vasker vekk alle tegn for å være mistenkt for å ha hatt en holdning som kunne tolkes som rasistiske motivert. Jeg forstår det slik at i de fleste rasistiske saker fremmet foran domstol, er det svært vanskelig å bevisse rasistiske holdninger. Og dette er tilfellet i omtalte saken på nettet. Det er ingen grunn å se på utfallet som en seier. Utfallet gir tegn for at noen ting er virkelig gall i samfunnet. Det vil si at i 21 århundre, og i dagens Norge er det fullt mulig å ikke rede liv som er i fare og går fortsatt ustraffet. Om hendelsen er rasistisk motivert? Er ikke det som er skjernen i saken, skjernen i saken er at alle uansett rase,religion eller etnisk tilhørighet skal behandles likt. Jeg konstateres at dette ikke er tilfellet. Når at dommen er fattet, etter min mening er det ingen seier å hente derfra. Om dommen visker av mistenken? er noen alle kan godt tenke om. Hallo Ali, hyggelig å ha deg her i denne tråden, men trodde du og han ambulanse sjåffissen hadde skværa opp i "skjernen" i denna saken? Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 hva i alle dager er det som skjer her inne da? Vakt, du kopierer jo bare det samme inn i hvert innlegg. jeg synes ambulansepersonellet gjorde en dårlig jobb, men det er jo egentlig ingen som tjener på å suspendere dem. Det er jo mangelnok på folk i helsevesenet som det er. Forøvrig er det jo et tankekors at schjenken ikke godtar boten han fikk, mens han andre gjorde det. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Forøvrig er det jo et tankekors at schjenken ikke godtar boten han fikk, mens han andre gjorde det. Overhode ikke. Det betyr bare at han andre ikke orka gjennomføre rettsak, mens schjenken klarte det. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Synes Otto Jespersen oppsummerte denne saken bra i torsdagsklubben.Dei kan jo ikkje bare komme til landet, legge seg ned og late som dei er sjuke, og tru at dei får køyre ambulanse sånn uten vidre. er man litt pjusken kan da men vel ta ein taxi til legevakta. Dette er hvorfor Otto Jespersen faretruende nærmer seg grensen for hva som burde sendes på tv. Han vet godt at visse folk velger å ta ham på ramme alvor. Det er skremmende å se alle de skadefro holdningene som florerer. I dette tilfellet forsvarer mange ambulansefolkene fullstendig uten forbehold, mens det tydeligvis ikke er noen grenser for onde ønsker overfor Farah. Men selvfølgelig har ingen rasistiske baktanker eller fordommer, neeeeeeeeeeeeeeeiiiidaaaaa... Lenke til kommentar
thrice Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 (endret) Rata101, En del av det med og være komiker er og observere stereotyper og gjøre narr av de. Jeg ser ingenting galt i det. En komiker kan ikke holdes ansvarlig for at en liten gruppe mennesker ikke forstår forskjellen mellom uttalelser i den settingen som Torsdagsklubben og Ottos taler er, og for eksempel seriøse uttalelser i et debattprogram. Jeg synes ikke han nærmet seg en grense overhode. Om man liker humoren derimot er en annen diskusjon, men også en smakssak. Og de onde ønskene mot Farah er han i stor grad skyld i selv, med tanke på hans innlegg i Ny Tid, og angrepet han gjorde på Norge og resten av verden. Han påsto til og med at Norge har vært en kolonimakt på linje med Storbritannia og Nederland(ikke ordrett, men les mellom linjene). Hvis vi er et så forferdelig folkeslag som lever i en dekadanse uten like, hvorfor er vi da det beste landet å bo i verden? Og hvis det er så forferdelig å være her, hvorfor kan han ikke dra til et annet land istedenfor å sitte å sutre? Endret 7. desember 2008 av thrice Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Ikke hvis Otto Jespersen spekulerer i eget budskap og formidlingen av dette. Og det er akkurat det han gjør. Han legger opp til en tvetydighet rundt sin satire. Han leverer dette i egen person, istedenfor å bruke en fiktiv rolleperson. I tillegg drypper talene hans av arroganse, noe som også øker tvetydigheten. Han er ute og bondefanger med tvetydige provokasjoner, rett og slett. Prøver noen å arrestere han på det, så faller han tilbake på at "det er humor, og du er sidrompa og prippen". Mannen har bare glimtvis vært morsom siden Revolvermagasinet etter min mening. Og "avslutningstalene" hans i Torsdagsklubben er bare slitsomme å høre på. Han har blitt en trist parodi på seg selv. Jespersen har skjønt at han kan komme seg unna med å bruke ett tvetydig budskap til å trekke seere fra flere politiske kanter. Noen ser på fordi de mener det er satire, noen ser på for sjokkeffekten og noen liker å høre det de er for feige til å si høyt selv. Selvfølgelig skjønner Jespersen dette, han er ikke dum. Han skjønner også at økt seertall genererer flere penger i kassa, som han selv er med å eie. Og ja, jeg har fått med meg at Jespersen langer ut mot det ekstreme høyre også. Men han passer seg godt for å rakke ned på "folk flest". Med unntak av sidespark som går på uskyldige og lite provoserende temaer som grensehandel og campingkultur. "Folk flest" er lite begeistret for skinheads, terrorister og andre ekstremister uansett. Score again for OJ. Men, selvfølgelig har OJ rett til å si hva han vil på tv. Det er bare ikke spesiellt smart med hensyn til promotering av ukultur, men det er tydeligvis en overkommelig bieffekt for Jespersen. Kaare Willoch har påpekt dette f.eks. Willoch mener det er uansvarlig av Jespersen å uttale seg om jødene på den måten han gjør. Han mener at folk flest forstår at det er på spøk, men syns allikevel at det er uansvarlig å ta sjansen på at noen mennesker skal tro at det er noe i disse stereotypene. http://www.tv2underholdning.no/gkn/article2452124.ece Willoch modererer seg her. For meg er det tydelig at Jespersen spekulerer i dette. Om han gjør det for å skaffe flere seere til sitt eget show, eller om han har en politisk agenda er en annen sak. Når det gjelder svært ivrig og ukritisk medhold fra enkelte i alt ambulansefolkene har forsvart seg med, så har dette vært i god sving før Farah engang var ute av koma thrice. For meg skinner de bakenforliggende holdningene klart gjennom. Det blir rett og slett komisk å se de samme personene hevde at de alldeles aldri har hatt en fordomsfull eller rasistisk tanke i hodet noensinne. Samtidig gjør det det debatten i etterkant til en slitsom affære, siden store deler av den ene siden må nøye seg med å gå rundt grøten og blånekte på sine virkelige holdninger og baktanker. Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Forøvrig er det jo et tankekors at schjenken ikke godtar boten han fikk, mens han andre gjorde det. Overhode ikke. Det betyr bare at han andre ikke orka gjennomføre rettsak, mens schjenken klarte det. det kan ikke du vite. Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Forøvrig er det jo et tankekors at schjenken ikke godtar boten han fikk, mens han andre gjorde det. Overhode ikke. Det betyr bare at han andre ikke orka gjennomføre rettsak, mens schjenken klarte det. det kan ikke du vite. *gjesp* bla bla bla... spekulasjoner så det synger etter. Det der er ikke vits å diskutere engang da ingen her på forumet vet det faktiske svaret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå