Gå til innhold

Da er dommen kommet i Ali Farah-saken..


Anbefalte innlegg

Hadde jeg vært ambulansesjåfør, og opplevde at en sjanglete, ruset mann dro fram snoppen og pisset på meg, mens en bråte idioter sto i ring rundt å koret "rasist", tror jeg at jeg og hadde gitt faen og latt politiet tatt meg av dem.

 

Ambulansesjåfører er IKKE søppelmenn for menneskelig søppel. Det er på høy tid at folk starter å vise de den respekten de fortjener, istedet for å kreve ubegrenset hengivenhet.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når det gjelder urineringen har det flere ganger tidligere i tråden blitt nevnt at dette lett kan være ett resultat av Farahs hodeskade.

 

Ja, men det er ikke noe som er innenfor utdannelsen ambulanse sjåfører har. I tilegg hadde de vistnok selv sagt på avdelingen som oppdager sånt at det ikke er enkelt å vite om noen "Filmer" før de fått tatt diverse skanninger.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Når det gjelder urineringen har det flere ganger tidligere i tråden blitt nevnt at dette lett kan være ett resultat av Farahs hodeskade.

 

Ja, men det er ikke noe som er innenfor utdannelsen ambulanse sjåfører har. I tilegg hadde de vistnok selv sagt på avdelingen som oppdager sånt at det ikke er enkelt å vite om noen "Filmer" før de fått tatt diverse skanninger.

Som sagt: Politiet mistenkte at han hadde alvorlige hodeskader og i følge loggen gjorde ambulanse sjåførene det samme. Alikevel fikk han ikke hjelp.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Han fikk hjelp! Han ble undersøkt, men etter at han pisset på ambulanse sjåfør nr 2 så kalte ambulanse personellet han et ordensproblem, og da skal politiet ta over transport. Det gjorde de også, men ikke så fort at offeret ville vente. At hodeskadene var så akutte som de faktisk var er det ingen som kunne vite før han var på sykehuset.

Lenke til kommentar
Når det gjelder urineringen har det flere ganger tidligere i tråden blitt nevnt at dette lett kan være ett resultat av Farahs hodeskade.

Jepp, men ambulansefolkene tolket den altså som viljestyrt, og da er det vanskelig for dem å konkludere med hodeskade. Schjenken har sagt at han ikke visste at tilsynelatende viljestyrt urinering kan tyde på hodeskade. Dette er altså først og fremst et tegn på manglende kompetanse, om noe. Husk at ambulansesjåfører ikke er leger.

 

Grunnen til at jeg skriver dette med manglende kompetanse, er at jeg idag leser at den andre ambulansesjåføren undersøkte Farahs pupiller, og observerte at de hadde forskjellig størrelse. Dette har ikke tidligere vært ute i media, og jeg mener å huske fra Forsvarets sanitet, nivå 2, at dette er et klassisk tegn på hodeskade. (Er det noen mer sanitetskyndige som kan bekrefte eller avkrefte dette?)

 

Selv blir jeg mer og mer overbevist om at feilbehandlingen skyldes manglende opplæring, heller enn rasisme. Og hvis det er manglende kompetanse hos de ansatte som er årsaken til alvorlige feil, er det ikke de ansatte som skal få bot, men lederne som lot dem jobbe.

 

Som sagt: Politiet mistenkte at han hadde alvorlige hodeskader og i følge loggen gjorde ambulanse sjåførene det samme. Alikevel fikk han ikke hjelp.

Kilde på det uthevede, takk?

Lenke til kommentar
Han fikk hjelp!

Ikke den hjelpen han faktisk trengte.

At hodeskadene var så akutte som de faktisk var er det ingen som kunne vite før han var på sykehuset.

Skadene ble oppdaget på legevakten, alikevel nektet AMK å sende ut en ambulanse.

 

 

Kilde på det uthevede, takk?

 

Han har fått seg et slag over nesa og ligger nede. Og blør og ynker seg og alt mulig sånn[...] Det er greit han var kaldsvett og bleik og om han har slått bakhodet når han har gått i bakken, så han har cerebralt... Han kaldsvetta og lå der ynket og alt mulig sånn.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg det er lagt for stor vekt på at dette er rasisme fra ambulansesjåførenes side, og at media har vært alt for opptatt av oppmerksomhet rundt akkurat dette. Ambulansepersonelet var sikkert stresset, og når man får inntrykk av at noen pisser på deg med vilje.. Hvor mange ville egentlig tatt meg seg en person når man sitter med det inntrykket? Såklart, de gjorde en feil, men det var jo ikke med vilje. De kom jo ikke til åstedet og tenkte "faen, en utlending... vi lar ham bare ligge". Det at alle i det offentlige har vært så opptatt av å ta avstand fra denne "rasismen" må jo ha vært en enorm påkjenning for ambulansepersonelet, og jeg synes politikere burde holdt kjeft i begynnelsen.

Lenke til kommentar

Tråden er ryddet igjen. Som nevnt flere ganger så følger forumet vær varsom plakaten. Det betyr bl. a. at retningslinjene angående saklighet, høfflighet og personangrep ikke bare gjelder andre brukere på forumet, men andre mennesker generelt.

 

Vider spekulasjoner og grunnløse påstander om navngitte personer vil slettes uten varsel. Pausekortene kommer også til å sitte løst.

 

(Og som vanlig skal ikke dette innlegget kommenteres, send evt. en PM)

Lenke til kommentar

 

Kan dette være den vanlige sjargongen mellom AMK og abulansepersonell... Den høres definitivt veldig nedlatende og arrogant ut. Hvis dette er normen, så har de et kjempeproblem(!) Dog synes jeg den samsvarer svært godt med ambulansepersonellets handlinger i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Hadde de bare kunne tatt ham med seg så hadde de spart våre medier for mye bråk.

 

Det som er tragisk er at eneste grunnen til at denne saken får oppmerksomhet er at stakkars Ali har "feil" hudfarge. Hvorfor er det ingen som roper og hyler når lignende episoder skjer med de som har hvit hudfarge? Kan trekke paralleler til Benjamin saken, hvorfor går ingen i tog når noen blir drept av noen med mørk hudfarge? Hvorfor roper vi ikke rasisme? Nei vi roper heller mentale problemer og dårlig integrering.

 

Våre hyklerske landsmenn lenge leve!

Lenke til kommentar

 

Kan dette være den vanlige sjargongen mellom AMK og abulansepersonell... Den høres definitivt veldig nedlatende og arrogant ut. Hvis dette er normen, så har de et kjempeproblem(!) Dog synes jeg den samsvarer svært godt med ambulansepersonellets handlinger i dette tilfellet.

 

Amulansetjenesten har alltid vært litt røff og macho. Cowboys som er der det skjer.

 

Det betyr at de kanskje ikke var annerledes her enn de er ellers. Det blir greit å få dommen og se hva som blir konklusjonen.

Lenke til kommentar

Det kommer nå litt an på omstendighetene da, toeblast. Benjamindrapet var rasistisk motivert. Det innrømmet de skyldige. (Etterhvert.) Det behøver ikke andre drap å være, selv om offer og gjerningsmannen er av forskjellig etnisitet. Dersom en etnisk nordmann ble drept av en innvandrer med uttalte rasistiske motiver for drapet, tror jeg nok pressen ville omtalt det behørig!

 

Og det et er jo ikke slik at vold begått av innvandrere ikke omtales, det er beviselig ikke riktig. Avisene forteller stadig om gjerningsmenn med innvandrerbakgrunn. Og de får i tur og orden tråder her på forumet, så det er ikke akkurat sånn at de forties.

 

Det potensielt tragiske med Ali Farah-saken er dersom man har ropt ulv der det ingen fantes. Dels fordi ingen fortjener en slik beskyldning mot seg hvis den ikke er sann, og dels fordi rasismediskusjonen effektivt stoppet diskusjonen om tjenesteforsømmelse. Sånn som saken står nå så sier folk "Det var ikke rasistisk, altså er ambulansefolkene uskyldige, stakkars dem." Ja, det er synd på dem hvis de urettmessig har blitt beskyldt for rasisme, men det betyr ikke at de ikke handlet feil av andre grunner.

 

Om de gjorde det er en viktig diskusjon som nå er blitt en diskusjon pro et contra et mulig motiv, som vi uansett ikke med sikkerhet kan vite noe om.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Det kommer nå litt an på omstendighetene da, toeblast. Benjamindrapet var rasistisk motivert. Det innrømmet de skyldige. (Etterhvert.) Det behøver ikke andre drap å være, selv om offer og gjerningsmannen er av forskjellig etnisitet. Dersom en etnisk nordmann ble drept av en innvandrer med uttalte rasistiske motiver for drapet, tror jeg nok pressen ville omtalt det behørig!

 

Og det et er jo ikke slik at vold begått av innvandrere ikke omtales, det er beviselig ikke riktig. Avisene forteller stadig om gjerningsmenn med innvandrerbakgrunn. Og de får i tur og orden tråder her på forumet, så det er ikke akkurat sånn at de forties.

 

Det potensielt tragiske med Ali Farah-saken er dersom man har ropt ulv der det ingen fantes. Dels fordi ingen fortjener en slik beskyldning mot seg hvis den ikke er sann, og dels fordi rasismediskusjonen effektivt stoppet diskusjonen om tjenesteforsømmelse. Sånn som saken står nå så sier folk "Det var ikke rasistisk, altså er ambulansefolkene uskyldige, stakkars dem." Ja, det er synd på dem hvis de urettmessig har blitt beskyldt for rasisme, men det betyr ikke at de ikke handlet feil av andre grunner.

 

Om de gjorde det er en viktig diskusjon som nå er blitt en diskusjon pro et contra et mulig motiv, som vi uansett ikke med sikkerhet kan vite noe om.

 

Geir :)

 

 

Enig med det du sier. At rasismebeskyldningene har kjørt over diskusjonen om tjenesteforsømmelse. Men problemet er at ambulansepersonellet kunne nok levd et normalt liv i dag om folk kun holdt seg til diskusjonen om tjenesteforsømmelse.

Det er to folk som har fått livet ødelagt fordi noen var kjapt ute å ropte rasist.

Tror nok ingen av sjåførene hadde hatt problemer med å svelge en påstand om at de gjorde en feil som ambulansepersonell. Det de prøver å bli kvitt nå er vel beskyldingen om rasisme.

 

Utolig synd for Farah som også må slite med fysiske plager etter dette. Men alle kan gjøre feil, og alle har gjort feil en gang i karrieren sin, men ingen fortjener å få livet ødelagt av media på denne måten.

Lenke til kommentar

Jeg så på TV2 nyhetene i dag morges at legevakten(e?) i Oslo hadde en ekstrem økning i antall henvendelser som kom via ambulanse etter episoden i parken. Økningen var så drastisk at den personen de intervjuet snakket om en ny tidsregning, før episoden i parken og etter episoden i parken. Pågangen var så stor at folk som kom med ambulanse ofte ble sittende i kø på venteværelse. Begrunnelsen som var gitt var at ambulansjesjåførene ikke turde vurdere noen for "frisk" til å bli tatt med ambulansen.

 

Det positive her er jo at man minimerer risikoen for at en slik episode skal gjenta seg. Det negative er at en legger beslag på store ressurser som forplanter seg på alt fra selve ambulansen til legevakten.

Lenke til kommentar
Det er to folk som har fått livet ødelagt fordi noen var kjapt ute å ropte rasist.

Tror nok ingen av sjåførene hadde hatt problemer med å svelge en påstand om at de gjorde en feil som ambulansepersonell. Det de prøver å bli kvitt nå er vel beskyldingen om rasisme.

 

I så fall ser jeg ikke helt logikken i å nekte å vedta en bot for utilbørlig oppførsel. Hva har dette med rasisme å gjøre? Det er jo derfor Schjenken oppholder seg i rettsalen for tiden. Ikke for å fri seg fra anklager om rasisme.

 

For meg synes dette å være et ønske om å fri seg fra anklager om misligholdt ansvar. Jeg tror også det er viktig å nyansere såpass at man tar forbehold om at Schjenken og hans kollega har en forsvarsstrategi. Det vil si at vi ikke kan si sikkert hvilken motivering som ligger bak uttalelsene de gjør i media (og andre steder) og at disse ikke nødvendigvis bør tas som den absolutte sannhet, bare fordi man synes synd på dem.

 

Utover dette, så er jeg enig i at spekulasjonene rundt rasisme i dette tilfellet har dominert for mye. Ikke bare fordi det er god mat for mediene, men også fordi ambulansefolkenes sympatisører har hauset dette rasismespørsmålet veldig opp. Det har nok vært flere som har sett sitt snitt til å polarisere debatten for egen vinnings skyld på begge sider. Her har kullskufferne absolutt ikke vært en homogen gruppe, for å si det sånn...

 

Det er synd at enkelte folk benytter anledningen til å skape skismer i slike tilfeller. Det er ikke samfunnet som helhet på noen måte tjent med. Tvert i mot tror jeg slike agitatorer har bremset (og i enkelte tilfeller reversjert) utviklingen av fornuftige løsninger og holdninger rundt rasisme. Samtidig er det tragisk at de ekstreme motpartene rundt rasismespørsmålet ikke ser at de går glipp av store ressursmuligheter ved å holde fiendskapet sitt varmt (eller kaldt, alt ettersom hvordan man velger å se det).

Endret av Rata101
Lenke til kommentar
Tøffe macho cowboyer som blir hysteriske over urin-rikosjetter på skoene, tydeligvis.

Så for å ikke ønske å ha med noen som anses for å være et ordensproblem så må man være hysterisk? Hver gang noen tar en vurdering du er uenig i så er de hysteriske?

 

I så fall ser jeg ikke helt logikken i å nekte å vedta en bot for utilbørlig oppførsel.

Er denne boten den samme alle ambulansesjåfører som gjør en feil får?

 

For meg synes dette å være et ønske om å fri seg fra anklager om misligholdt ansvar.

Så du mener at ambulansesjåføren ikke har fått like streng straff som andre ambulansesjåfører som har begått tjenestefeil?

 

Det vil si at vi ikke kan si sikkert hvilken motivering som ligger bak uttalelsene de gjør i media

Men Ali bør man stole blindt på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...