Gå til innhold

Da er dommen kommet i Ali Farah-saken..


Anbefalte innlegg

Se dette i perspektiv. Her har vi en veteran som har kjørt noe slikt som 10000 turer med ambulanse uten en eneste anmerkning. Hvis han er slik en rasist, har han bare vært "heldig" og aldri måttet rykke ut for å hjelpe en med en annen hudfarge før?

 

Han var også i Afghanistan på ambulansetjeneste. Der ble han visst ansett for å være "for myk" fordi han knyttet gode vennskapsbånd med lokalbefolkningen. (Kilde: Aftenposten)

 

Litt av en rasist, må jeg si.

 

Her har vi en god rasist:

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Schjenken: - Tøft å forklare seg

Ali Farah og hans advokat Helge Hjort fulgte nøye med da ambulansesjåføren Erik Schjenken forklarte seg i retten mandag. En tydelig preget ambulansesjåfør Erik Schjenken forklarte i retten at han trodde Ali Farah var ruset på GHB.

 

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor

1227519834985_267.jpg

 

Magefølelsen min sa at han var ruset. Vi ser at Ali Farah ligger på bakken, og at han prøver å reise seg. Det er en viktig medisinsk opplysning for oss - da vet vi at han puster. Jeg oppfattet han som beruset og utagerende og tenkte at det kunne dreie seg om GHB. I det øyeblikk han står på egne ben trekker han ned buksen sin og urinerer på beina til min kollega. Han gjør seg ferdig med urineringen på ambulansens bakskjerm. Dette oppfatter jeg som viljestyrt, og som en provoserende handling. Jeg ber ikke politiet om å kjøre ham til legevakten - det regner jeg med at de forstår ettersom han har blod i ansiktet.

- Schjenken

 

Det blir en veldig amper stemning i parken. Jeg var redd for å være der. Jeg tok en beslutning om å reise derfra. Når vi gikk til bilen var jeg redd for å få en flaske i hodet. Jeg syns ikke jeg har opptrådt utilbørlig. Hverken overfor Ali Farah eller overfor de som var til stede.

- Schjenken

 

Les også:

 

Kohinoor: - Jeg syns de oppførte seg helt jævlig

Gråtende, med blikket rettet mot dommeren forklarte Ali Farahs kone at hun ikke kunne forstå hvorfor ambulansesjåførene ikke viste mer omsorg da de ankom Sofienbergparken.

 

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor

1227524469278_257.jpg

 

Nordberg er innkalt som vitne i saken mot Schjenken, som nekter å vedta et forelegg på 6000 kroner for sin oppførsel i parken. På spørsmål fra Farahs bistandsadvokat om hvordan hun syns ambulansesjåførene oppførte seg svarte Nordberg gråtende.

 

Jeg syns de oppførte seg helt jævlig

- Kohinoor Nordberg

 

Jeg syns de var stresset, men antok at det var vanlig. Jeg ble forbauset over at jeg ikke opplevde noen omsorg fra deres side. Det var en del mennesker der. Jeg så aldri at de satte seg ned for å undersøke eller spørre om bakgrunnen for det som hadde skjedd. Jeg fikk inntrykk av at de trodde at Ali gjorde seg til, eller at det ikke var så alvorlig. Plutselig sto Ali på beina. Jeg vet ikke hvordan, det må ha skjedd ganske fort. Jeg så at han var ustø og at han sjangla. Jeg så ikke at han tisset, men jeg så at det var vått på bakken,

- Kohinoor Nordberg

Hva synes folket? Har dere mer eller mindre sympati/forståelse i saken etter dette?

Lenke til kommentar

En annen ting som jeg kan dra frem er sitatet fra VG.no

Da ambulansepersonellet gikk til siden for å snakke med politiet fikk Alis kone panikk.

 

- Jeg følte det ble sagt ting som var av betydning, men som ikke var til fordel for oss, ettersom jeg ikke følte at de forsto.

 

- Jeg så at de satte seg i bilen. Da ble jeg helt hysterisk folk og skreik at de skulle ta bilder, sa Nordberg.

Hysteriske pasienter eller pårørende er ikke akkurat det som fører til at de velger å IKKE se på det som et ordensproblem. Tror hennes oppførsel kan ha vært medvirkende til resultatet.
Lenke til kommentar

Det som plager meg mest i denne saken, er fokusen på Kohinoor.

Kohinoor har brukt rasismekortet så til de grader at jeg har mistet all respekt for henne og hennes mann.

 

Kan også virke som at Kohinoor er veldig uvitende og prater utifra egne meninger, følelser og ønsketenkning.

 

- Jeg følte det ble sagt ting som var av betydning, men som ikke var til fordel for oss, ettersom jeg ikke følte at de forsto.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=544584

 

De beskytter rasisme!

Hun lurer nå på hva som skal til før helsepersonell mister jobben.

 

- Hadde han måttet dø for at de skulle få sparken? Ali har en kjempesterk psyke. I et annet tilfelle hadde dette gått galt, sier hun.

 

Kohinoor har kjempet en lang kamp. Først for å komme seg gjennom perioden da mannen lå i koma, og senere for å se noe rettferdighet i saken. Nå er hun bare skuffet og sint:

 

- Hvis dette er det man får advarsel for, så mener jeg at Helsetilsynet beskytter rasismen og en ukultur ingen er tjent med, avslutter hun.

 

http://www.nettavisen.no/innenriks/ioslo/article1586419.ece

 

 

Kohinoor syntes vel dette er en gyllen sjangse til å promotere seg selv som artist og "freds"kjemper.

 

Kall meg gjerne tulling, men den dagen Kohinoor blir sendt ut av landet, skal jeg flagge og sette rød ring rundt samme dato resten av mitt liv.

 

 

Skulle ønske det fantes et støttefond eller noe liknende for Erik Schjenken. Erik Schjenken har blitt det mest kjente offerent for anti-rasisme, uten reell grunn.

Lenke til kommentar

Hva er vitsen med å diskutere rasismepåstander rundt denne saken? Det er ikke mulig å påvise uansett. Det som er av interesse her er sjåførenes akutte unormale udugelighet.

 

10 000 turer uten problemer (i følge Pricks...) og så klarer man å feile så grovt. Hvorfor?

 

En av sjåførene hevder han trodde pasienten var ruset på GHB. Hvorfor mener han dette har relevanse for å nekte å ta seg av en pasient?

Lenke til kommentar
Hva er vitsen med å diskutere rasismepåstander rundt denne saken? Det er ikke mulig å påvise uansett. Det som er av interesse her er sjåførenes akutte unormale udugelighet.

 

10 000 turer uten problemer (i følge Pricks...) og så klarer man å feile så grovt. Hvorfor?

 

En av sjåførene hevder han trodde pasienten var ruset på GHB. Hvorfor mener han dette har relevanse for å nekte å ta seg av en pasient?

Relevansen for om han trodde han var ruset kommer av at han sier å ha oppfattet Ali/situasjonen som et ordensproblem. Da skal de tross alt tenke på egen sikkerhet først.

Lenke til kommentar
Hun har helt klart drevet dette opp til de store dimensjoner, riktignok med god hjelp fra media...

 

Hadde ikke Kohinoor vært en rasist så hadde saken ikke vært et tema, slik som en drøss med andre helsesaker i helsenorge hvert eneste år. Men siden media elsker rasisme mot nordmenn og elsker å piske opp stemningen mot den "onde, hvite nordmannen" så får heksejakten fortsette.

Lenke til kommentar
Hun har helt klart drevet dette opp til de store dimensjoner, riktignok med god hjelp fra media...

 

Hadde ikke Kohinoor vært en rasist så hadde saken ikke vært et tema, slik som en drøss med andre helsesaker i helsenorge hvert eneste år. Men siden media elsker rasisme mot nordmenn og elsker å piske opp stemningen mot den "onde, hvite nordmannen" så får heksejakten fortsette.

 

Beste og mest riktige posten jeg har sett på lenge! :)

Lenke til kommentar
Hun har helt klart drevet dette opp til de store dimensjoner, riktignok med god hjelp fra media...

 

Hadde ikke Kohinoor vært en rasist så hadde saken ikke vært et tema, slik som en drøss med andre helsesaker i helsenorge hvert eneste år. Men siden media elsker rasisme mot nordmenn og elsker å piske opp stemningen mot den "onde, hvite nordmannen" så får heksejakten fortsette.

Kunne ikke vært mer enig.

Lenke til kommentar

Hadde ikke Nordberg oppført seg som hun har gjort hadde ikke dere hatt noe "tema" heller. Denne saken har to sider, og en del av dere har utnyttet hennes påståtte agenda for alt den er verd. Om hun har oppført seg lurt er i grunnen uinteressant, hun stiller ikke til valg. Hun må vurderes ut fra sin rolle som pårørende, og da gjør man ikke alltid lure ting. h4dthecowran sier at hun er "veldig uvitende". Ja, kanskje det, men hva så? Hun ba jo ikke om å komme i denne situasjonen, og man skal tillegge henne en rimelig kynisk moral om man tror at hun tenkte "Hurra, mannen min ligger i koma, så nå blir jeg berømt!"...

 

Rasismekortet har nok kanskje vært trukket i utide her, men dere har vært med på holde saken varm også. Det hadde dere ikke gjort i en annen sak. Helsepersonell anklages for feilbehandling og for å misbruke sin autoritet stdig vekk, og dere lager ikke noe poster om det. Men en sjans til å fordømme "omvendt" rasisme lar dere ikke gå fra dere.

 

Det må dere gjerne gjøre for min del, men det er hyklersk å hevde at det bare er Nordberg som forsøker å profitere på denne saken.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...