Gå til innhold

Da er dommen kommet i Ali Farah-saken..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"Mottar trygd" og "trygdesnylter" er ikke det samme.

Helt enig. Men når denne personen bruker tiden sin på å innta narkotiske stoffer og rase mot samfunnet som holder ham i live, så får han ikke mye sympati fra meg. Og når noen er så gjennomført usympatiske, så ser jeg det som sannsynlig at de også er snyltere på andre områder.

 

Huh, fikk de ikke større straff, de forrtjente større straff en det!

Hvorfor?

Lenke til kommentar
"Mottar trygd" og "trygdesnylter" er ikke det samme.

Helt enig. Men når denne personen bruker tiden sin på å innta narkotiske stoffer og rase mot samfunnet som holder ham i live, så får han ikke mye sympati fra meg. Og når noen er så gjennomført usympatiske, så ser jeg det som sannsynlig at de også er snyltere på andre områder.

 

Huh, fikk de ikke større straff, de forrtjente større straff en det!

Hvorfor?

 

Tja, enig at kronikken hans er idioti, men "bruker sin tid på å innta narkotiske stoffer". Hvordan vet du det? Alt vi vet er at han har røyket hasj en gang. Det er mye mindre enn jeg VET jeg selv har røyket hasj. Greit nok å rase mot Farah for alt det dumme han har gjort, for det er ganske mye. Syns det blir mindre greit å gå utifra ting man ikke har noe holdepunkt for.

Lenke til kommentar
Jeg tillater meg å gå ut ifra ting jeg faktisk har i det minste et grunnlag for å spekulere i, etter all fandenskapen han og vennene hans har påført samfunnet :)

 

Jaha, da får du fortelle. Hvem er "vennene" hans, og hva er fandenskapen de har påført samfunnet?

 

Han talar jo varmt om sine "Brødre og søstre." Dei som ikkje passar inn i sosialdemokratiet.

 

Han seier vidare at:

Fortell meg når en svart mann har fått oppreisning fra en hvit mann som med vilje har slengt dritt og frekkheter og brukt byråkratisk eller fysisk makt? ... For dere dokumenterer jo bare det dere har interesse av å dokumentere. Det er det som har gjort at mange av mine brødre har blitt aggressive med dertil fullstendig meningsløs adferd.

Han forsvarar dermed, i mine auge, lovbrot og faenskap som vert utført av hans "brødre".

 

Vidare reagerer eg sterkt på dette:

Norge har mer enn nok penger til å brødfø sin egen nasjon. Likevel har dere laget et system som gjør det vanskelig å ta seg av sine kjære, og dere velger å sette deres eldre på en skraphaug dere kaller gamlehjem.

 

At han, og hans "brødre og søstre", er ei belastning som gjer dette systemet mindre effektivt, er noko som vert kaldt ignorert. (Eg skuldar ikkje alt på dei her, for all del.)

 

Sånn til slutt:

...eller på ulike vis sørger for at de som gjør ugjerninger mot oss ikke straffes på samme måte som når mine brødre gjør ugjerning mot dere. Mine hvite brødre og søstre ser selv hvordan dette systemet kontrollerer sånne som meg i bakerste rekke.

Om ein hadde gjort noko faenskap i Somalia, hadde det nok dukka opp ein lynsjemobb før ein visste ordet av det. Eg er redd det fungerer på same måten overalt. Er ein teken inn ein stad, har ein med å innretta seg. Enkelt og greit. Norske reglar, for nordmenn. Om nordmennene er svarte eller kvite, har ingenting å sei.

Lenke til kommentar
De gjorde jo bare en tabbe, da. Når jeg gjør en tabbe på jobben blir jeg som oftest fortalt hva jeg burde ha gjort og hva konsekvensene blir, så lærer jeg av det.

 

Men det var en ganske alvorlig tabbe da, kansje litt for alvorlig.

 

Konsekvensene slaget påført Ali Farah var alvorlige. Det at han ikke fikk bli med ambulansen trenger ikke ha betydd noe for utfallet i saken. Politiet var på vei for å frakte ham til sykehuset, men en taxi ble praiet først.

 

Hadde de forlatt ham hjelpesløs hadde det vært noe annet. De ba politiet om å ta seg av ham, som er prosedyre ved det personellet oppfatter som et ordensproblem (for sin egen sikkerhet blant annet). Når eksperter på (husker ikke helt om det var det) nevrokirurgi eller noe går ut og sier at det med den tilsynelatende viljestyrte urineringen ikke var noe man bør kunne forvente at ambulansepersonell skal kunne, så holder det for min del.

 

Hva hadde du selv tenkt, når du ikke var klar over at det ikke var viljestyrt? Det er det samme som skjedde her, man kan ikke forvente at de skal reagere på noe annet vis, for de visste ikke bedre. Akkurat som meg og deg.

Lenke til kommentar
de visste ikke bedre. Akkurat som meg og deg.

Samtalen de hadde med AMK etterpå tyder at de visste bedre:

Men det er greit, han var kaldsvett og bleik, og om han har slått bakhue når han har gått i bakken, og han har hatt cerebralt... det, han kaldsvetta og lå der og ynka seg og alt mulig sånn

Om de var rasistiske eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men at de lot en de trodde hadde en alvorlig hodeskade ligge fordi han tisset på dem er rimelig ille.

Lenke til kommentar

Rutinene er slik at uansett skade, så skal politiet ta ansvar for pasienten så lenge han/hun er definert som et ordensproblem. Ambulansemedarbeiderene kunne definert skaden som langt verre, men fortsatt ville de konkludert med at politiet skulle kobles inn.

 

Trist sak dette, men det skjer faktisk hver eneste helg. Sikkert hver dag og. Ambulansen vil ikke ta med folk på grunn av egensikkerhet - en vanlig lørdag kveld i Oslo sentrum. Ali Farah med samboer har derimot blåst ting helt ut av proposjoner - på grunn av at de trakk (og holder fortsatt på) feilaktige konklusjoner.

Endret av Eirik_a
Lenke til kommentar
Ja, Mastema, de skjønte at han trengte behandling, men de ville ikke transportere ham selv, på grunn av urineringen.

Noe som igølge helsetilsynet var en alvorlig feilvurdering.

I tillegg sto han jo også oppreist før de reiste, i motsetning til hva folk har fått inntrykk av.

Han sto oppreist fordi han fikk hjelp til det, ikke fordi han var frisk.

Lenke til kommentar

Og helsetilsynet, Kristin Halvorsen og sykehuset har i denne saken virket svært opptatt av hva som passer å si, siden det innebar ressurssterke mennesker som kunne stikke seg frem (Kohinoor og familie).

 

Når politikerene våre fronter kampanjer for å ødelegge mennesker driter jeg i hva de måtte mene. Det er feil. Sykehuset gikk ut og svertet sine egne medarbeidere for å bevare sitt eget rykte. Jeg tror at de fleste ambulansesjåførene som jobber i Oslo hadde gjort det samme som Schjenken og kollegaen.

 

Han sto forøvrig oppreist på egne ben, og var ved bevissthet. At han muligens fikk hjelp til å reise seg forandrer ikke det faktum at han sto på sine egne ben når de reiste.

Endret av fredrik
Lenke til kommentar
Ja, Mastema, de skjønte at han trengte behandling, men de ville ikke transportere ham selv, på grunn av urineringen. I tillegg sto han jo også oppreist før de reiste, i motsetning til hva folk har fått inntrykk av.

Tull. Tenkende mennesker har ikke faatt inntrykk av dette, og i all din taapelighet bekrefter du dette, paa to korte linjer. At Ali Farah stod oppreist har veart kjent fra starten av, ettersom bilde verken er nytt, og hendelsesforloepet kjent i lang tid.

 

Eller mener du virkelig at du ikke visste Farah stod oppreist da han urinerte paa ambulansesjafoerene, og at de dro etter dette? Hva er den naturlige og logiske tankerekken som foelger av dette? Jeg toer paasto du 1) visste Ali Farah urinerte paa en ambulansjesjaafoer, 2) du var klar over at han sto oppreist da dette skjedde, samt 3) de dro etter dette. Med andre ord, om du har tenkt og lagt sammen to og to visste du utmerket godt situasjonen da ambulansen dro. Mangelen paa logikk i enkeltes tenkning er til de saa grader avsloerende. Jeg for en ble ikke overrasket over det "avsloerende" bildet (som for oevrig ble publisert kort tid etter hendelsen og ikke representerer noe nytt).

 

Det er ogsaa direkte skremmende at det insinueres at hvorvidt en fyr er likandes eller ikke er relevant for hvorvidt de skal faa adekvat helsehjelp ved behov. Skal et karatkermord paa Ali Farah virkelig veare relevant for hvorvidt han skulle ha krav paa skikkelig behandling fra ambulansesjaafoerene? At enkelte mener trygdet eller ikke i det hele tatt passer inn i denne diskusjonene bekrefter kun deres egne fordommer og oenske om et klassesamfunn. Det var bare en drittsekk av en trygdesnylter som ble liggende igjen, eller hva? En hippie i Sofienbergparken? Jo mer av irrelevant vissvass som legges frem jo mer bekrefter man fordommer som eksisterer.

Lenke til kommentar
Tull. Tenkende mennesker har ikke faatt inntrykk av dette, og i all din taapelighet bekrefter du dette, paa to korte linjer. At Ali Farah stod oppreist har veart kjent fra starten av, ettersom bilde verken er nytt, og hendelsesforloepet kjent i lang tid.

 

Klar over at bildet ikke er nytt, men det ble heller ikke brukt i den utstrekningen man så bildet av mannen ligge nede gjorde. Noe som skapte et inntrykk av at ambulansepersonellet forlot en totalt hjelpesløs mann. Forøvrig klarer du nok å argumentere uten å måtte insinuere hvem er som tåper. ;)

 

Eller mener du virkelig at du ikke visste Farah stod oppreist da han urinerte paa ambulansesjafoerene, og at de dro etter dette? Hva er den naturlige og logiske tankerekken som foelger av dette? Jeg toer paasto du 1) visste Ali Farah urinerte paa en ambulansjesjaafoer, 2) du var klar over at han sto oppreist da dette skjedde, samt 3) de dro etter dette. Med andre ord, om du har tenkt og lagt sammen to og to visste du utmerket godt situasjonen da ambulansen dro. Mangelen paa logikk i enkeltes tenkning er til de saa grader avsloerende. Jeg for en ble ikke overrasket over det "avsloerende" bildet (som for oevrig ble publisert kort tid etter hendelsen og ikke representerer noe nytt).

 

Det har jeg egentlig ikke tenkt over. Var det virkelig sånn at mediene dekket saken der de sa at Farah så reiste seg opp, og urinerte på personellet, eller nøyde de seg med å skrive at han urinerte på dem? Ingen av de to er ukorrekte, men den ene er en bedre skildring.

 

Er unødvendig slitsomt å lese innleggene dine, så som bruker spør jeg deg om ikke du kan få på plass et ordentlig tegnsett. :)

 

(EDIT: ser at du ikke skriver slik i de andre innleggene dine, så da er det vel ikke noen "permanent" løsning)

Endret av fredrik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...