Gå til innhold

Da er dommen kommet i Ali Farah-saken..


Anbefalte innlegg

Det er vel bare dem som er tjukke nok i huet til å mene noe slikt.

Tja. Farahs utspill er ikke truende (som dem ytre høyre har blitt anmeldt for tidligere), men utvilsomt forhånende mot en gruppe basert på nasjonalitet og etnisitet.

 

Begrepet "white trash" havner i mine øyne i samme gruppe som "nigger", og bør følgelig ikke benyttes.

Du har et poeng her. Heldigvis er det, i Norge, fremdeles langt mellom å være kontroversiell og å være kriminell. Dette flyter ikke minst nasjonalistiske grupperinger på, så de burde prinsipielt sett holde kjeft. Men det er i deres interesse å skape konflikter, belyse kriminelle innvandrere og blåse liv i alle gnister til hat. For når fremmedhatet i samfunnet øker, så øker også deres rekruttering og det veit de jævlig godt.

 

 

Men uenig i at kronikken er rasistisk regner jeg med du ikke er? Hvis en nordmann skriver et liknende innlegg i Ny Tid, denne gangen snur man på det, og skriver slik Farah skriver om svarte og afrikanere, og se om det blir anmeldt. Det er vel ingen tvil om at det kommer til å bli anmeldt, regner med du er fullt klar over det. Og rasismeorganisasjoner lever jo også av økt rekruttering, og piske opp rasismestemningen i samfunnet. Gir de uttrykk for at det er mindre rasisme i samfunnet blant nordmenn så mister de jo både rekruttering og penger. Og gnister til hat mot norske blir selvsagt sådd om innvandrere blir pepret med at nordmenn er i mot dem, at det norske samfunnet er rasistisk, det er som om tyskere blir pepret med at jødene er imot dem og holder tyskere nede (jødene var skyld i det meste og ydmykede tyskere kunne rette hatet mot noen). Det fører absolutt ingenting godt med seg.

 

Kronikken? For å sitere helsetilsynet i Oslo og Akershus: «En klart diskriminerende oppførsel, som kan forstås med rasistiske overtoner». Som en vis mann en gang sa: "An eye for an eye would make the whole world blind". Ha udmerket forumnatt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For å sitere helsetilsynet i Oslo og Akershus: «En klart diskriminerende oppførsel, som kan forstås med rasistiske overtoner».

Men hvor ble disse "rasistiske overtoner" begrunnet? Sitatet blir ubrukelig hvis de ikke kunne begrunne denne påstanden.

 

 

Tror du "trygdemottaker" og "trygdesnylter" er det samme?

I dette tilfellet, ja. Det er selvsagt bare noe jeg tror, men hvis du går på trygd og fortsatt har råd til å ruse deg på narkotiske stoffer, så er det helt tydelig at noe er galt. Når man i tillegg rakker ned på samfunnet som gir ham pengene han bruker til å fylle kroppen med rusmidler, så, vel, da blir det bare enda mer tydelig i mine øyne.

 

I følge rettsdokumentene var visst Ali ruset da han ble slått ned. I følge skattelistene mottar han sannsynligvis trygd. I følge teksten han skrev har han et stort hat mot det norske samfunn. Til sammen danner dette et urovekkende bilde.

Lenke til kommentar

Hør på lydopptakene

 

Etter at de avviste Ali Farah:

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/article1746617.ece

 

Etter at de tok taxi til legevakten ringer legevakten etter ambulanse... og må ringe igjen og purre:

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/article1746602.ece

 

Rasistisk... nei.

Tjenesteforsømmelse og diskriminering, ja.

Falsk forklaring og falsk rapport, ja -- som igjen førte til enda tregere assistanse.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Det er vel bare dem som er tjukke nok i huet til å mene noe slikt.

Tja. Farahs utspill er ikke truende (som dem ytre høyre har blitt anmeldt for tidligere), men utvilsomt forhånende mot en gruppe basert på nasjonalitet og etnisitet.

 

Begrepet "white trash" havner i mine øyne i samme gruppe som "nigger", og bør følgelig ikke benyttes.

Du har et poeng her. Heldigvis er det, i Norge, fremdeles langt mellom å være kontroversiell og å være kriminell. Dette flyter ikke minst nasjonalistiske grupperinger på, så de burde prinsipielt sett holde kjeft. Men det er i deres interesse å skape konflikter, belyse kriminelle innvandrere og blåse liv i alle gnister til hat. For når fremmedhatet i samfunnet øker, så øker også deres rekruttering og det veit de jævlig godt.

 

 

Men uenig i at kronikken er rasistisk regner jeg med du ikke er? Hvis en nordmann skriver et liknende innlegg i Ny Tid, denne gangen snur man på det, og skriver slik Farah skriver om svarte og afrikanere, og se om det blir anmeldt. Det er vel ingen tvil om at det kommer til å bli anmeldt, regner med du er fullt klar over det. Og rasismeorganisasjoner lever jo også av økt rekruttering, og piske opp rasismestemningen i samfunnet. Gir de uttrykk for at det er mindre rasisme i samfunnet blant nordmenn så mister de jo både rekruttering og penger. Og gnister til hat mot norske blir selvsagt sådd om innvandrere blir pepret med at nordmenn er i mot dem, at det norske samfunnet er rasistisk, det er som om tyskere blir pepret med at jødene er imot dem og holder tyskere nede (jødene var skyld i det meste og ydmykede tyskere kunne rette hatet mot noen). Det fører absolutt ingenting godt med seg.

 

Kronikken? For å sitere helsetilsynet i Oslo og Akershus: «En klart diskriminerende oppførsel, som kan forstås med rasistiske overtoner». Som en vis mann en gang sa: "An eye for an eye would make the whole world blind". Ha udmerket forumnatt :)

 

Du mener ikke kronikken er rasistisk om jeg tolker deg rett?

Lenke til kommentar
Begrepet "white trash" havner i mine øyne i samme gruppe som "nigger", og bør følgelig ikke benyttes.

 

OT, men likevel:

 

Slik eg tolkar begrepet "white trash" så knyttar det seg til ein levemåte/livsstil som kvite (typisk fattige amerikanarar med patriotiske tendendensar) har. "Nigger" går på si side meir på rase/etnisitet, og ikkje på korleis mørkhuda menneske lev livet sitt.

 

Så mitt syn er i alle fall at det å kalle nokon "white trash" ikkje er rasistisk motivert. Kom gjerne med synspunkt på dette.

Endret av Frigata
Lenke til kommentar
Begrepet "white trash" havner i mine øyne i samme gruppe som "nigger", og bør følgelig ikke benyttes.

 

OT, men likevel:

 

Slik eg tolkar begrepet "white trash" så knyttar det seg til ein levemåte/livsstil som kvite (typisk fattige amerikanarar med patriotiske tendendensar) har. "Nigger" går på si side meir på rase/etnisitet, og ikkje på korleis mørkhuda menneske lev livet sitt.

 

Så mitt syn er i alle fall at det å kalle nokon "white trash" ikkje er rasistisk motivert. Kom gjerne med synspunkt på dette.

 

Patriotiske tendenser har ihvertfall fint lite med white trash å gjøre, alle i USA er patriotiske, blir du sett på som upatriotisk så er det som å bli sett på som en rasist i Norge, det er et kraftig skjellsord som skader personen.

 

Å kalle noen white trash spesielt når du selv er svart (svarte sier jo også niggers til hverandre, men hvite kan ikke si det) er temmelig klart rasistisk motivert i denne kronikken ihvertfall, hvor det langes ut mot hvite mennesker som for skylda for det aller meste.

Endret av Deblin
Lenke til kommentar

Lynsjestemningen i denne tråden er vel et meget godt bevis på oss/dem-holdningen til mange forumbrukere. Fra å diskutere hva som hendte i Sofienbergparken går man nå for full fart inn for a 'ta' Ali Farah. Det var spor av THC i blodet hans. Det er mulig han mottar trygd! Skrekk og gru.

 

Rundt halvparten av unge i Oslo har røykt hasj. 1/3 av landets voksne befolkning, godt over 1 million mennesker, mottar trygd.

 

Likevel skal Farah tas. Barnevernet skal kobles inn på bakgrunn av perifere medieopplysninger. Og de 'vante trynene' stemmer i at NorgesPatriotenes anmeldeles egentlig er en god ting, det dumme er kun at de ikke er seriøse nok.

 

Hvor mange her har vurdert å anmelde Ari Behn for sine innrømmelser om langt tyngre narkotikamisbruk, samt tenkt på å koble inn barnevernet?

 

Og at kronikken skal rammes av straffelovens §135a er en åpenbar misforståelse av rettstilstanden. Høyesterett skrev sist dette kom opp at "toleransen for ytringer som gir uttrykk for holdninger som for de fleste vil være uakseptable, skal være vid", og det settes opp to kriterier for utsagn som rammes av bestemmelsen, det første at utsagnet samlet sett innebærer en "godkjennelse eller oppfordring til integritetskrenkelser", og det andre at utsagnene "innebærer en grov nedvurdering av en gruppes menneskeverd". Om kronikken har rasistiske tendenser eller ikke er en ting, den rammes dog definitivt ikke av §135a.

Lenke til kommentar
Rundt halvparten av unge i Oslo har røykt hasj. 1/3 av landets voksne befolkning, godt over 1 million mennesker, mottar trygd.

Dokumentasjon?

Tar på meg å skaffe den dokumentasjonen jeg. :)

 

http://www.sirus.no/internett/narkotika/publication/392.html

 

Om du vil lese alle tallene kan du se her: http://www.sirus.no/files/pub/392/sirusrap.8.07.pdf

 

edit: tok bare tallene for hasj, ikke trygdeytelser.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Begrepet "white trash" havner i mine øyne i samme gruppe som "nigger", og bør følgelig ikke benyttes.

 

OT, men likevel:

 

Slik eg tolkar begrepet "white trash" så knyttar det seg til ein levemåte/livsstil som kvite (typisk fattige amerikanarar med patriotiske tendendensar) har. "Nigger" går på si side meir på rase/etnisitet, og ikkje på korleis mørkhuda menneske lev livet sitt.

 

Så mitt syn er i alle fall at det å kalle nokon "white trash" ikkje er rasistisk motivert. Kom gjerne med synspunkt på dette.

 

True. "White trash" sier intet om hvite generelt, men er kun en betegnelse for en bestemt kategori hvite: Nemlig dem som betegnes som "trash" - og dette er et rasenøytralt ord. "White trash" er da ikke annet enn en spesifikk type "trash", på linje med "white people," "white lawyers," "white people with glasses" osv. osv.

Lenke til kommentar
Etter mitt syn, er balansen hårfin. Om eg skal kverulere litt, så er jo ein snyltar og ein som mottar stønad ...

 

Enten kan du jobbe, eller så kan du ikkje. Eg vil tru det fins sysselsetjing til over halvparten av dei som går uføre, om det berre vert tilrettelagt.

 

Dette er din egen personlige mening. Jeg mener selv at det ikke er mange som frivillig holdes utenfor arbeidslivet.

 

Mi meining, møtt med di meining. Men eg kan godt utdjupa: Då eg gjekk sjukmeldt, var eg i kontakt med NAV og det som då var Aetat på det jamne for å få arbeida. Dette vart ikkje gjort. Eg var sjukmeldt frå jobb som forskalingsnekker, i eit lite firma, så arbeidsgjevar kunne ikkje tilrettelegga noko. Altså: Eg ville, men fekk ikkje. Eg møtte fleire i same situasjon.

 

Og for å få tilrettelagt noko, må brukarane engasjera seg. Dette vert ikkje gjort, kvifor?

Vet du hvor mye Fahrad engasjerte seg? du snakker utifra dine egne erfaringer. Jeg tviler på at du kjenner Fahrad, og jeg tviler på at du kjenner mange andre som går på trygd.

 

Eg snakker her på generelt grunnlag, og ikkje berre om Farah. Men eg har mine tvil om kor mykje han har gjort, utifrå det eg har snappa opp i løpet av saka si gang. Men igjen, dette er mi meining. Eg kjenner fleire som går på trygd, både som vil jobbe, og slike som gjer f...

Dei som vil jobbe, mistar stønaden om dei jobber meir enn eit latterleg minstebeløp. Dei som ikkje vil jobbe, får rassen stappa med pengar for ingenting.

 

Det er for enkelt å få utbetalt pengar frå NAV.

Dette er og blir din mening, din ubegrunnete mening. Om folk skal ta deg seriøst så må du forsvare påstandene dine.

Om du meiner det er ubegrunna, at eg, og mange med meg, reagerer på aleinemødre med 9000,- i mnd, "uføre" i 20-åra og uregistrerte innvandrarar mottar uhorvelege summar kvar månad, så for all del. Kva vil du eg skal forsvare? At eg vil ha sugerøyret til parasittane snevra inn? Me har gamle på gangen, ungar utan frisk luft på skulen osv. Desse pengane kunne vorte nytta til så ekstremt mykje anna. Og i tillegg, hadde folk vorte sysselsette, og stilde krav, kunne dei vore med å drege lasset me kallar eit velferdsamfunn.

 

Me må byrje stille krav, slik at folk ikkje får snylta, slik mange gjer. Dermed kan me og få auka tilliten til dei som faktisk har krav på det dei får.

Vi stiller krav, men du har tydeligvis ikke mye tillit til de som har krav på det. Om du mener at vi stiller for få krav er det en annen sak, det har ingenting med denne diskusjonen å gjøre.

 

Eg har tillit til eindel av avgjerdene som vert gjort av trygdekontora i det ganske land. Men det vert stilt altfor få, altfor slakke krav til mottakarane. Dette gjer at det vert fritt fram for snyltarar.

 

Dette er et forferdelig generaliserende innlegg, og du uttaler deg om en person som du ikke kjenner eller vet mye om, og så konfronterer du likevel en stor mengde med mennesker. Om folkene du uttalte deg om var f.eks svarthudete ville du uten tvil, og med rette blitt stemplet som rasist. Om du hadde uttalt deg slik om jøder ville du med rette bli kalt nazist. og jeg skal si deg hvorfor, fordi du gjør nettop det slike mennesker gjør, de baserer sine meninger på erfaringer eller ingen erfaring med slike folk, og får et skeivt intrykk av det hele.

 

Eg uttalar meg om mine inntrykk av hovudmannen her.

Om han er svart, kvit eller gul, har ikkje noko med saka å seie. I mine auge snylter han, om han går utan arbeid, men framleis har råd til stoff å ruse seg på. Narkotisk eller ei. Eg gassar meg og opp på våre nye landsmenn, når dei tek på seg offerroller og hyler rasisme kvar gong verda går dei imot. Dette er eg heldigvis ikkje aleine om.

 

Om du vil kalla meg rasist på grunn av dette, så vær så god, eg har rygg til å bæra dette. Og eit uttryk for jødehat hadde ikkje kvalifisert til å verta kalt nazist, sorry, men den kan eg ikkje ta til meg.

 

Du meiner eg har eit skeivt inntrykk av korleis t.eks. serberar held seg til sine eigne, fordi det norske samfunnet ikkje er godt nok for dei?

Eg jobbar saman med fleire serberer som deler mitt syn, om sine egne landsmenn. Er dei rasistar? Dei skjems, på vegne av oppførselen til majoriteten av sine landsmenn. Og eg forstår dei så altfor godt.

 

Somalarar, eller var det etioparar, som har behaldt sitt privatengasjerte banksystem, med privatlån, fordi dei norske bankane ikkje gjer hundretusenlån til arbeidsledige. Er desse gjevande å ha til lands?

 

Er det ikkje normalt å væra takksemd, om ein slepp unna krig og svelt? På toppen av det heile, ender dei i eit av dei beste velferdsystema i verda, utan anna enn integreringsvegring og krav om særbehandling.

 

Og ja, eg generaliserar eindel. Fordi eg meiner at alle har eit ansvar for å ro dette i land. Innvandrarar får ta tak i sine landsmenn, om dei føler at dei vert skjemde ut.

Lenke til kommentar
Fra å diskutere hva som hendte i Sofienbergparken går man nå for full fart inn for a 'ta' Ali Farah.

Det er jo fordi fyren selv legger opp til det med sine patetiske og rasistiske angrep.

 

Det var spor av THC i blodet hans. Det er mulig han mottar trygd! Skrekk og gru.

Ja, det får være måte på rasistisk utakknemlighet. En fyr som aldri har bidratt til fellesskapet skal liksom få rakke ned på alle andre uten at noen reagerer?

 

Rundt halvparten av unge i Oslo har røykt hasj. 1/3 av landets voksne befolkning, godt over 1 million mennesker, mottar trygd.

Men skriver de rasistiske tekster i media der de grunnløst anklager andre for diverse ting?

 

Dessuten viser det seg visst at Ali var ruset da ambulansefolkene kom, så vurderingen deres var jo faktisk riktigere enn man har fått inttrykk av.

 

Likevel skal Farah tas.

Ja, folk begynner å bli lei av det evinnelige gnålet fra ham og vennene hans.

Lenke til kommentar

En ting jeg stusset litt på var at i byline for ingressen, stå sto det "Ali Farah - tolk og småbarnsfar".

 

Er det et forsøk på å skaffe sympati, eller hva ligger bak et slikt valg? Det hadde holdt med bare Ali Farah, for alle vet jo hvem han er. Objektivt sett burde det ikke stått noe annet enn navnet hans der. Virker som et forsøk på å skaffe sympati.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...