Gå til innhold

Da er dommen kommet i Ali Farah-saken..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ali stod oppreist da han urinerte på ambulansepersonalet. Ali var ruset på dette tidspunktet. Ambulansepersonalet som har behandlet hundrevis av rusmisbrukere opp gjennom tidene ser når en person er ruset, og når en person ikke er ruset. Standard prosedyre i slike tilfeller er at politiet får vedkommende til legevakt. Det var politiet som sendte Ali i taxi. Hvor er problemet? Hvor er rasismen?

Lenke til kommentar
Thlom,

Kan ikke se noe rasisme i det innlegget. At ambulansesjåførene viste dårlig dømmekraft er en annen sak.

Sa jeg at det var noe rasisme i kommunikasjonen med AMK? Poenget er at de tydeligvis forstod at det var meget sannsynlig at Farah hadde alvorlige hodeskader og at de ikke nevnte rus(ikke som jeg har lest i hvert fall). At Farah testet positivt på cannabis blir av enkelte brukt for alt det er verd for å demonisere Farah og frikjenne ambulansepersonellet. I denne saken er det fullstendig irrelevant at Farah røykte hasj i parken(eller kvelden før eller om morningen samme dag, hva vet jeg?), det er ikke slik at ambulansepersonell kan forlate rusede personer eller at ambulansepersonell har så elendig kunnskap om rus at de tror en hasjrøyker kunne funnet på å pisse på dem bare for å provosere.

 

Det som har skjedd i etterkant, som den artikkelen i Aftenposten som nærmest frifant Schjenken og Farahs frustrerte kronikk i Ny Tid, er sikkert interessant i et medieperspektiv, men det har ikke noe med det som skjedde i Sofienbergparken å gjøre. Jeg har ikke sagt at Schjenken og han andre er rasister, selv om han andre hadde en fortid i Boot Boys, men jeg mener at mye tyder på at de lot stereotypene de har forstyrre dømmekraften deres. Og det er først og fremst et institusjonelt problem om ambulansetjenesten ikke fokuserer på slikt og ikke har rutiner for å unngå at slikt skjer.

 

Media har gjort mye feil i denne saken, men slik jeg ser det så er det ikke fordi media er en del av en anti-hvit konspirasjon(som enkelte ser ut til å tro at eksisterer), men på grunn av måten media fungerer. Denne saken er perfekt. Man har mulig rasisme, to ambulansesjåfører hvorav en har fortid som aktiv rasist, en svart mann som svever mellom liv og død, en kjæreste som kjemper for rettferdighet for sin mann, masse bilder og en haug med vitner. Dette selger aviser, dette engasjerer. Det er ekte mennesker og ikke bare tall og statistikk. Folk kan relatere seg til det. Det var tilløp til skikkelig debatt om institusjonell rasisme en stund, men det kokte litt bort i grøten, og nå er den debatten fullstendig bort(bortsett fra i en og annen blogg). Nå er dette et personlig drama mellom Farah og Schjenken. Offeret er blitt syndebukk og syndebukken er blitt offer.

Endret av Thlom
Lenke til kommentar

sett dere i Alis sted:

 

du blir slått ned i en park. Livet ditt står i fare. Når du har kommet til bevissthet ligger du på sykehuset. Så snart du er ute er sykepleieren som gamblet med livet ditt et offer, og du, som ikke engang husker noe fra episoden er den store stygge ulven. Jeg trodde dette bare skjedde i sør-afrika på 70-tallet. Kansje norge må ha egne sykebiler for innvandrere?

Lenke til kommentar

Hæ? Sykepleieren? Ambulanse sjåførene gjorde en beslutning der og da, basert på hva de mente var reelt. Hvorfor stoler ingen på disse sjåførene? Og i den kronikken angriper han jo hele vårt samfunn! Han mener at alle er slemme mot han, fordi han er svart i huden og at dette er satt i et system som alle hvite i Norge er med på :yes: Om ikke også dette er Norberg sitt verk?!

Endret av roberteh™
Lenke til kommentar
sett dere i Alis sted:

 

du blir slått ned i en park. Livet ditt står i fare. Når du har kommet til bevissthet ligger du på sykehuset. Så snart du er ute er sykepleieren som gamblet med livet ditt et offer, og du, som ikke engang husker noe fra episoden er den store stygge ulven. Jeg trodde dette bare skjedde i sør-afrika på 70-tallet. Kansje norge må ha egne sykebiler for innvandrere?

 

Nå er det vel ærlig talt kona hans som var den store stygge ulven, han var bare ett offer i den han også. Til denne ekle kronikken kom fram. Dette skjer dessverre ofte, både med hvite og mørkhudete. Personlige menneskelige feilvurderinger forekommer og når da noen ser muligheten til å fremme seg selv og artistkarrieren sin ved å rope rasisme, så er det viktig å få en nyansert framstilling og ikke bare en heksejakt av dimensjoner, nå er to liv ødelagt, istedenfor ett.

Lenke til kommentar
Ord blir fattige.

Det tviler jeg på. :p

 

Men det kan hende det går inflasjon i dem, ordene altså. Denne saken kommer nok folk til å utnytte for hva den er verd i overskuelig fremtid også. Forståelig nok. Ingenting er som en skikkelig anledning til å ta mannen (personene i dette dramaet) istedet for ballen (selv om noen har prøvet etter fattig evne.)

 

Sånn sett burde noen sende takkekort til A-Magasinet og Ny Tid, fordi de ga folk mer å mislike Schenken/Farah (stryk det som ikke passer) for. Utover det er det som du sa for 8 sider siden ikke mye mer å diskutere om den konkrete saken. Ingen av oss var tilstede, vi kan altså ikke fastslå hva som faktisk skjedde, bare velge hvilke kilder vi vil stole på og hvilke vi vil idiotforklare.

 

Og det faller i denne som andre tråder nøye sammen med vår politiske holdning. Uansett hva de faktisk forholdene måtte ha vært ville forumets "usual suspects" (ingen nevnt, ingen glemt) inntatt akkurat det samme standpunktet. Det er ikke en eneste overraskelse eller erkjennelse i denne tråden, ikke et eneste "Oi, den informasjonen fikk meg til å tenke over mitt standpunkt i saken." Tvert om, her hadde folk gjort seg opp sin mening om saken allerede før fakta var på bordet. Det blir det høy temperatur av, men ingen fruktbar eller interessant debatt.

 

Fremmedhat, diskriminering og fordommer - enten det nå var snakk om det i denne saken eller ikke - er en kompleks materie å forholde seg prinsipielt til. Det er mye greiere når man kan henge ansvaret på en ekkel bitch av en innvandrerkjerring med artistvyer. Det er et takknemlig tema, det...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Ord blir fattige.

Det tviler jeg på. :p

Hehe, ja det var de da :)

 

Sånn sett burde noen sende takkekort til A-Magasinet og Ny Tid, fordi de ga folk mer å mislike Schenken/Farah (stryk det som ikke passer) for. Utover det er det som du sa for 8 sider siden ikke mye mer å diskutere om den konkrete saken. Ingen av oss var tilstede, vi kan altså ikke fastslå hva som faktisk skjedde, bare velge hvilke kilder vi vil stole på og hvilke vi vil idiotforklare.

Men de "nye" opplysningene i saken, gjør det ikke lettere og avgjøre dette. Men kronikken til Ali ga virkelig bensin til bålet og etterspillet er forsatt interessant. Nå skal det sies at jeg helt fra begynnelsen ikke likte denne saken, og at jeg synes Ali og Norberg fikk altfor mye oppmerksomhet rund dette. Likte heller ikke medias ensidige fokusering og vinkling.

 

Sågar media har også måtte bite i seg noen linjer og fraser her, forskjellen er bare at disse aldri kommer til og innrømme det. At det nå også har kommet frem i lyset at Ali var høy på narkotika som man inhalerte med sin datter rundt seg, gjør ikke saken noe bedre. Men alt det til sies, etter at denne kronikken av Ali (eller Norberg, hvem vet) har saken etter min mening tatt nye dimensjoner. Klart dette henger samme men den enkeltes generelle politiske holdning. Jeg som er på høyresiden i politikken gør meg mulig et annet bilde en hva andre på venstresiden gjør, men i forhold til spørsmålet om feilbehandlig er utgangspunktet det samme.

 

Og høy temperatur gjør forsåvidt ingenting hvis den er saklig og skikkelig, men de faktorene hører skjelden sammen her på forumet ;) Alle disse faktorene gjør det igjen til en debatt, mulig ikke fruktbar, men en debatt. "Det er mye greiere når man kan henge ansvaret på en ekkel bitch av en innvandrerkjerring med artistvyer." :whistle:

Endret av roberteh™
Lenke til kommentar
Det er ikke en eneste overraskelse eller erkjennelse i denne tråden, ikke et eneste "Oi, den informasjonen fikk meg til å tenke over mitt standpunkt i saken."

Vel, det er i alle fall ett, for jeg skrev omtrent det der tidligere i tråden. ;) Innlegget ditt er forøvrig godt, men kanskje noe generaliserende. Flere av debattantene her virker forutinntatte, uansett side, men langt fra alle.

 

At det nå også har kommet frem i lyset at Ali var høy på narkotika som man inhalerte med sin datter rundt seg, gjør ikke saken noe bedre.

Akkurat det er vel ikke noe annet enn løse spekulasjoner? Eller har dette kommet frem noe sted?

Endret av tåa
Lenke til kommentar
Nå presterer Dag Herbjørnsrud, redaktør i Ny tid, å si dette om kronikken til Farah (som altså hans avis publiserte):

 

Det kan være ubehagelig å lese for majoritetsnordmenn, jeg vet ikke helt om jeg skal definere meg i den kategorien. Men jeg har forståelse for at majoritetsnordmenn opplever det som ubehagelig og sterkt.

Nordmenn reagerer altså på kronikken fordi de kjenner seg så smertelig godt igjen i den? Deretter følger han opp med dette:

 

Samtidig finner jeg det vanskelig i mediekonteksten når ambulansesjåføren får åtte sider i A-magasinet til å framstå med sin versjon å ikke la han komme til orde.

Som om ikke den siden av saken har blitt mer enn overeksponert allerede.

 

Les hele saken her.

 

Argumentene hans er stort sett greie, men han avslører seg med ''det kan være ubehagelig å lese for majoritetsnordmenn, jeg vet ikke helt om jeg skal definere meg i den kategorien''. En typisk holdning som jeg også har vært i klinsj med på denne tråden. Majoritetsnordmannen er mer eller mindre bevisst en rasist, men det gjelder ikke meg. Man kjøper seg fri fra moralsk ansvar ved å legge skylden på andre, og som Thlom på denne tråden så ettertrykkelig har vist beveger man seg paradoksalt nok inn i grumsete farvann selv. Disse menneskene er ikke opptatt av å bekjempe rasisme, for er det noe som skaper mer rasisme så er det når man som Thlom og Ny Tid sverter en hel gruppe på grunnlag av deres hudfarge. Man kan muligens bekjempe ild med ild, men å bekjempe rasisme med rasisme har jeg liten tro på.

Lenke til kommentar
Hele denne espisoden (slik jeg har skjønt det) baserer seg på at Ali konfronterte en annen innvandrer på stedet for at han sparket en fotball for nære barnet hans og han svarte med og skalle han ned. Dette var i samme park, samme dag. Ali var høy når ambulansen kom. Trekk konklusjoner selv.

Jeg tenkte på det som var uthevet. Inhalerte han hasj med sin datter i nærheten?

 

Argumentene hans er stort sett greie...

Synes du? Jeg vet i alle fall at jeg reagerer på kronikken fordi den er usaklig fra ende til annen, og ikke fordi jeg føler at han tar meg og mine mednordmenn på kornet. Og har ikke hans side av saken kommet sterkt nok frem fra før til at den ikke behøver å få plass i akkurat denne artikkelen?

Endret av tåa
Lenke til kommentar

Nah, I didn't inhale :p

 

Men fra spøk til revolver, de hasjgreiene er ikke vurdert av noen som helst til å være avgjørende for episoden, bortsett fra enkelte "folkedommere" her på forumet, som liker å konstruere seg bilder av virkeligheten basert på egen ideologi.

 

 

Leser du ikke hva du skriver? Du har flere ganger gitt uttrykk for holdninger som rasistiske per definisjon, hvis du er så lite bevisst hva du skriver burde du kanskje finne deg en annen hobby.

Klikka for deg eller?

Lenke til kommentar
De hasjgreiene er ikke vurdert av noen som helst til å være avgjørende for episoden, bortsett fra enkelte "folkedommere" her på forumet, som liker å konstruere seg bilder av virkeligheten basert på egen ideologi.

Ja man kan jo begynne meg seg selv? Om sjåførene fikk inntrykket av at Ali va beruset, kan selvfølgelig dette hatt betydning for deres avgjørelse.

Endret av roberteh™
Lenke til kommentar
Enig i det, roberteh, men mer bør man ikke legge i det. Det tjener ikke til noe å prøve å utnytte dette for å sverte Ali Farah som person.

Neida, men blir bare kraftig provosert når det kommer for dagen hva som egentlig har skjedd her. Når det gjelder sverting har han som flere har nevt, skadet seg selv og saken ganske kratig med denne kronikken. Hvis det da er han som har skrevet den?

Lenke til kommentar
Hvis det da er han som har skrevet den?
Ang dette så kan det hende at det er kohinoor som har skrevet den tenker jeg. Men at det i det store og det hele er hans ord. For det ER ikke uvanlig å få hjelp til å skrive slike lange "rants" om man har problemer med å skrive og lese (som jeg mener å ha lest at han har).

Akkurat DET er ikke det store

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...