Gå til innhold

Da er dommen kommet i Ali Farah-saken..


Anbefalte innlegg

Jeg har selv hatt mer blod i tryne, og det var etter å ha spilt basket.

 

 

Bare en liten kommentar. Det er ofte slik at alvorlige skader er usynlige for det blodte øyet. Mer blod betyr ikke alltid at skaden er mer alvorlig.

 

Annet enn det vil jeg si at jeg er enig i det dere skriver. Det er egentlig ingen tvil om at det er Ali og kona som er rasister her. Ambulansesjåføren prøver å ordne opp på en skikkelig måte ved å innvitere til en privat samtale. Men det eneste han får er dette oppgulpet fra Ali. Fy faen jeg blir kvalm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når hvite folk reiser rundt i verden, liker de å få service.
Helt naturlig når de de tar med seg penger fra hjemlandet og betaler dyrt for servicen.

 

Mens når vi reiser, så blir vi sett på som snyltere og kriminelle,
Helt naturlig for de som kommer hit for å leve av trygd og som høyner kriminalitetsstatistikken. Ali lever selv av norske skatteetalere og er kriminell.

 

Hva forventer han egentlig? At vi skal applaudere for at han orker komme hit for å snylte på oss?

 

For hvordan kunne du ellers komme deg unna med å nekte å ta meg med i ambulansen når jeg holder på å dø fra min livs kjærlighet og nyfødte datter?
Fordi Ali står oppreist, er ruset og pisser på de som jobber med å hjelpe folk?

 

Vet du hvor mange brødre jeg har, som har sittet inne for langt mindre ugjerning enn den du gjorde mot meg?
Det er ikke overraskende høre at Ali kjenner mange andre kriminelle.

 

Hvis staten betaler oss, kan jeg godt ta med meg et team og undervise deg og de grå grumsete sjefene i folkeskikk og sosial kompetanse.
Staten betaler jo allerede Ali og han har vist at han ikke eier folkeskikk.

 

Istedenfor å sutre over at har blitt kalt rasist, innrøm for deg selv og alle andre at du ikke bare gjorde en feil, men vær mann nok til å innse at du oppførte deg svært dårlig den dagen.
Svært mange feil har blitt gjort i denne saken pga. naiv norsk politikk:

-At Ali fikk komme inn i Norge

-At Ali fikk norsk statsborgerskap

-At Ali har kunnet leve av norske skattebetalere

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Men de foretok en helsesjekk på stedet og utifra de opplysningene og stemmningen på stedet dro de derfra pga prioriteringer. Han gikk jo med en ryggsekk, det er noe av det som forundrer meg mest med denne saken. "De gikk fra meg liggende på bakken" så er det bildebevis av han med ryggsekk og med ambulansen rett bak.

 

Men vet hva du mener, de er vanskelig å oppdage. Husker eg rett nå var det hjerneblødning. Det kan jo ikke ha vært synlige tegn på det om han står oppreist, snakker og kan gå.

 

"Patients with intraparenchymal bleeds have symptoms that correspond to the functions controlled by the area of the brain that is damaged by the bleed. Other symptoms include those that indicate a rise in intracranial pressure due to a large mass putting pressure on the brain."

Kilde wiki.

 

Edit, Roberaas. Hahaha, lo der :p Men du har helt rett i det.

Endret av Sir Tojo
Lenke til kommentar
Får håpe for Ali Farahs del at han skrev denne kronikken i frustrasjon, for det hele virker ihvertfall på meg som omvendt rasisme, det at ordet: DERE gjennspiller seg hele tiden er lavmål.

 

Omvendt rasisme er ikke et reelt bregrep, rasisme er rasisme.

 

Ikke rasisme og omvendt rasisme...

 

Kall en spade for en spade, ikke spade og omvendt spade.

Endret av 40mm
Lenke til kommentar
Thlom forsøker å ro utenom den virkelige problemstillingen som jeg og andre har kommet med med utbrudd som ''Hva i all verden er det du prøver å si? At vi etnisk norske blir utsatt for rasisme av "sosialistene/anti-rasistene/snillistene"? At innvandrere sutrer for mye? At innvandrere får for mye empati?'' og ''Og mener du at det at hvite kan utsettes for rasisme er et problem som gjennomsyrer hele befolkningen? Dette er omtrent som rike, hvite menn i USA som sutrer og bærer seg over at svarte får små "fordeler" og føler seg diskriminert på grunn av det.''.

 

Jeg snakker om virkelig rasisme, som når en kvinne blir kalt hore og gjengvoldtatt fordi hun har en annen etnisitet enn overgriperne. Eller når ambulansepersonell blir utsatt for en hysterisk heksejakt fordi de har ''feil'' hudfarge. I Thlom's verden kan tydeligvis bare hvite være rasister, og hvis noen andre er rasister også så er de i hvert fall ikke like ille som de hvite, et rasistisk standpunkt i seg selv.

 

Dette er typisk privilegert tøys. Du som aldri har opplevd rasisme på kroppen kan ikke definere hva som er virkelig rasisme. Jeg har aldri sett det bevist at det foregår rasistiske voldtekter av hvite kvinner. Ambulansepersonellet ble ikke utsatt for rasisme, det er en helt spinnvill påstand. Mediekjøret på dem var kraftig ja, og jeg mener det tildels var berettiget selv om det gikk vel langt og i liten grad stilte de rette spørsmålene. Jeg har heller aldri påstått at bare hvite kan være rasister, svarte kan helt fint være rasister, for all del, men i et hvitt samfunn som vårt så er det ikke denne rasismen som er et problem, det er rasisme overfor fargede. Jeg mener også at fargedes eventuelle rasisme er mer forståelig enn hvites eventuelle rasisme, det er da helt åpenbart for enhver som ikke har hue i ræva.

 

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article309231.ece

 

Thlom er jo ikke så nøye med kilder selv, men over har han i hvert fall en som beskriver forhold som i hvertfall i utgangspunktet høres verre ut enn Ali Farah-saken. Ble ambulansepersonellet i noen av disse sakene straffeforfulgt eller på noen annen måte utsatt for kritikk?

 

Jeg kan sikkert finne flere kilder, men de er ikke så lette å finne når nettet er druknet i Ali Farah-saken, men jeg husker en avis som hadde flere tilfeller enn de to over. Thlom har nok bestemt seg uansett, men hvis andre er interesserte kan de sikkert finnes igjen.

 

Ingen av disse var typiske middelklassemennesker. Poenget mitt har vært at fattige, fargede, stoffmisbrukere og andre grupper med negative stereotyper knyttet til seg blir diskriminert i møte med politi og helsevesen i større grad enn rike, middelklasse og andre "skikkelige" mennesker. At man klarer å dra frem en og annen historie hvor priviligerte blir dårlig behandlet er nå så.

 

Minner aller først om retningslinjene for kategorien. Ta ballen og ikke mannen, uavhengig av hvor provoserende du finner et innlegg. Men så...Det har blitt utalt at Ali var høy på hasj og at situasjonen derav ble forverret, da ambulansesjåførene ikke viste helt hva de skulle tro, noe som er forstålig. Kaller Nordberg en kjærrig hele dagen om jeg vil. Missliker henne sterkt da jeg mener at hun har missbrukt media til og fremme et bilde som ikke har rot i virkeligheten, og fått to mulig uskyldige mennesker til og ikke bare miste jobben sin, men for og ha knekt de pyskisk for resten av livet. Skammelig. Hvorfor skule hun føle rasisme for at ambulansesjåførene ikke tok med Ali? De mente der og da at situasjonen ikke gjorde dette nødvenig. Det handler ikke om rasisme, men om vurderings evne. Og her stoler jeg mer på sjåførene enn hva dere andre måtte mene. Har også dukumentert påstanden din om at Ali ikke var påvirket av hasj:

 

Slutt å skyv retningslinjene foran deg. I hvert fall ikke om du i samme avsnitt slenger dritt etter andre mennesker.

 

For det første, er det at man kanskje/eventuelt/muligens er ruset en grunn til å ikke skulle bli tatt med i ambulansen? Hvilke rusmidler er det som får en person til å tisse på sko og bil? Jeg har sagt at ambulansepersonellets ubevisste fordommer gjorde at de tolket dette som et tegn på rus, ikke alvorlig hodeskade. Hva hasjen angår, for å sitere artikkelen du trekker frem som sannhetsvitne:

 

Dette er også omtalt i dommen i Oslo tingrett, som mener at dette ikke kan sies å ha påvirket oppførselen til Farah, slik at det hadde vært grunn til å endre på dommen mot 23-åringen som slo ned Ali Farah.

 

Hva i all verden er det du prøver å si? At vi etnisk norske blir utsatt for rasisme av "sosialistene/anti-rasistene/snillistene"? At innvandrere sutrer for mye? At innvandrere får for mye empati?

Skyldig på alle punkter. De må lære seg at verden ikke bare skal legge seg til rette for de selvom de er litt mørkere i huden en det mulig du og jeg er. Og de "sosialistene/anti-rasistene/snillistene" er faktisk like mye fordomsfulle og rasistiske selv.

Ja, disse helvetes svartingene må lære seg at dette ikke er deres verden, det er vår. Det er hva jeg får ut av det du skriver. Du er hvit og følgelig mer priviligert enn en som er svart, at du da skal sitte og påstå at svarte må slutte å forvente at verden skal legge seg til rette for dem er rimelig frekt. Jeg regner med at ingen svarte forventer det, de forventer bare som rett og rimelig er at myndighetene og arbeidsgivere skal behandle dem som de behandler oss. Som mennesker, ikke som undergruppen svarte mennesker.

Lenke til kommentar

Retningslinjene skal følges på forumet, kan gjerne påpeke feil med de som ikke deltar på forumet. Disse reglene gjelder forumet og intet annet sted. Når det gjelder det siste du utalte deg om var det dine ord og ingen andres. Forresten akkurat den samme vinklingen som i kronikken til Ali, det er jo litt interessant.

Endret av roberteh™
Lenke til kommentar
... forvente at verden skal legge seg til rette for dem er rimelig frekt. Jeg regner med at ingen svarte forventer det, de forventer bare som rett og rimelig er at myndighetene og arbeidsgivere skal behandle dem som de behandler oss.

Så du mener at alle de fargede menneskene som kalte meg "jævla rasist" da jeg jobbet i butikk fordi jeg nektet dem å kjøpe øl etter ølsalgets stengetid eller sa at jeg ikke hadde penger i kassa til å veksle en tusenlapp bare forventet at jeg skulle behandle dem som alle andre?

Problemet er ikke de som forventer at alle skal behandles likt, problemet er de som mener at så fort de blir behandlet på en måte de selv syns er kjipt mener det er rasisme. De ødelegger nemlig for alle de som ønsker at alle skal behandles likt.

Lenke til kommentar

Jeg uttalte tidligere her på Diskusjon.no at jeg trodde/antok at ambulansepersonellet opptrådte rasistisk den dagen i fjor. Etter å ha lest Aftenposten sin artikkel om Erik Schjenken og Ali Farah sitt svar, har jeg snudd; jeg er nå 100% overbevist om at rasisme ikke hadde noe som helst med deres handlinger å gjøre. Og som om ikke det var nok, vil jeg dessuten legge til at Ali Farah svarer som en vaskeekte idiot i sin kronikk. Hva pokker mener han med å trekke inn kolonitiden og vestlig luksusliv? Hele teksten hans brenner jo av rasisme!

 

Erik Schjenken, du har min fulle støtte!

Lenke til kommentar
Dette er typisk privilegert tøys. Du som aldri har opplevd rasisme på kroppen kan ikke definere hva som er virkelig rasisme. Jeg har aldri sett det bevist at det foregår rasistiske voldtekter av hvite kvinner. Ambulansepersonellet ble ikke utsatt for rasisme, det er en helt spinnvill påstand. Mediekjøret på dem var kraftig ja, og jeg mener det tildels var berettiget selv om det gikk vel langt og i liten grad stilte de rette spørsmålene. Jeg har heller aldri påstått at bare hvite kan være rasister, svarte kan helt fint være rasister, for all del, men i et hvitt samfunn som vårt så er det ikke denne rasismen som er et problem, det er rasisme overfor fargede. Jeg mener også at fargedes eventuelle rasisme er mer forståelig enn hvites eventuelle rasisme, det er da helt åpenbart for enhver som ikke har hue i ræva.

 

Heisann. Man kan ikke begynne å differensiere slik. Hvis man mener at at rasisme begått av svarte er "bedre" enn rasisme begått av hvite, undergraver man jo det som er hele poenget: At alle skal behandles likt uavhengig av hudfarge/etnisitet/whatever.

 

Og for øvrig tror jeg nok du underdriver grovt den rasismen som finnes blant de ikke-hvite i Norge. I manges øyne er vi f.eks. vantro og umoralske simpelthen i kraft av å være kristne/ateistiske nordmenn - dette burde ikke være noen hemmelighet lenger. Og Farahs kronikk oser jo forresten av rasisme, han ser verden gjennom rasebriller og maler med svært bred pensel.

Lenke til kommentar
Heisann. Man kan ikke begynne å differensiere slik. Hvis man mener at at rasisme begått av svarte er "bedre" enn rasisme begått av hvite, undergraver man jo det som er hele poenget: At alle skal behandles likt uavhengig av hudfarge/etnisitet/whateve

 

Og hvor i det du har sitert finner du "bevis" på at Thlom mener at "svart - hvit" rasisme er bedre?

 

Les igjen.

Lenke til kommentar
... forvente at verden skal legge seg til rette for dem er rimelig frekt. Jeg regner med at ingen svarte forventer det, de forventer bare som rett og rimelig er at myndighetene og arbeidsgivere skal behandle dem som de behandler oss.

Så du mener at alle de fargede menneskene som kalte meg "jævla rasist" da jeg jobbet i butikk fordi jeg nektet dem å kjøpe øl etter ølsalgets stengetid eller sa at jeg ikke hadde penger i kassa til å veksle en tusenlapp bare forventet at jeg skulle behandle dem som alle andre?

Problemet er ikke de som forventer at alle skal behandles likt, problemet er de som mener at så fort de blir behandlet på en måte de selv syns er kjipt mener det er rasisme. De ødelegger nemlig for alle de som ønsker at alle skal behandles likt.

Du er ikke den eneste som har fått rasisme-anklagen i trynet for å følge jobbinstrukser. Etter to-ish år på Rimi med Post i butikk har jeg fått min del av dritten. Det er blant annet fra, som du nevnte, personer som ikke får kjøpe alkohol etter alkoholsalgets slutt eller på grunn av tydelig ruset oppførsel og personer med manglende legitimasjon i forbindelse med alkohol/tobakk-kjøp og diverse posttjenester som krever legitimasjon. Jeg gjør, mener jeg selv, alltid mitt beste for å opptre på en proff og høflig måte i slike situasjoner mens jeg forklarer kunden hvorfor jeg gjør som jeg gjør, og da er det jammen ikke gøy å få rasismeanklager slengt mot seg.

 

Når det gjelder Farah-saken er jeg lettere oppgitt. Medias fremstilling av saken har vært helt på jordet, kanskje med unntak av enkelte aviser de siste dagene, og det er spesielt kritikkverdig hvis det stemmer at han faktisk var ruset når ambulansepersonellet kom. At godeste Kohinoor har hatt en aldri så liten finger med i forfattingen av Farahs kronikk tviler jeg slettes ikke på.

 

Når saken først kom opp i media var jeg, som alle andre, sjokkert over ambulansepersonalets behandling av saken, men etterhvert har det snudd seg tvert for min del.

Lenke til kommentar
Dette er typisk privilegert tøys. Du som aldri har opplevd rasisme på kroppen kan ikke definere hva som er virkelig rasisme. Jeg har aldri sett det bevist at det foregår rasistiske voldtekter av hvite kvinner. Ambulansepersonellet ble ikke utsatt for rasisme, det er en helt spinnvill påstand. Mediekjøret på dem var kraftig ja, og jeg mener det tildels var berettiget selv om det gikk vel langt og i liten grad stilte de rette spørsmålene. Jeg har heller aldri påstått at bare hvite kan være rasister, svarte kan helt fint være rasister, for all del, men i et hvitt samfunn som vårt så er det ikke denne rasismen som er et problem, det er rasisme overfor fargede. Jeg mener også at fargedes eventuelle rasisme er mer forståelig enn hvites eventuelle rasisme, det er da helt åpenbart for enhver som ikke har hue i ræva.

 

Heisann. Man kan ikke begynne å differensiere slik. Hvis man mener at at rasisme begått av svarte er "bedre" enn rasisme begått av hvite, undergraver man jo det som er hele poenget: At alle skal behandles likt uavhengig av hudfarge/etnisitet/whatever.

 

Og for øvrig tror jeg nok du underdriver grovt den rasismen som finnes blant de ikke-hvite i Norge. I manges øyne er vi f.eks. vantro og umoralske simpelthen i kraft av å være kristne/ateistiske nordmenn - dette burde ikke være noen hemmelighet lenger. Og Farahs kronikk oser jo forresten av rasisme, han ser verden gjennom rasebriller og maler med svært bred pensel.

Jeg mener ikke at noen form for rasisme er bedre enn annen rasisme, men minoriteters rasisme overfor majoriteten har mindre konsekvenser for de på mottakersiden av rasismen enn rasisme andre veien. Fargedes rasisme mot hvite er også en annen type rasisme enn hvites rasisme mot fargede. Fargedes rasisme, slik jeg har oppfattet det, er ofte en reaksjon på undertrykking/diskriminering mens hvites rasisme ofte er et uttrykk for negative stereotyper. Ingen av delene er selvsagt bra, men minoriteters rasisme har langt mindre konsekvenser og er, i hvert fall for meg, mer forståelig.

 

Utover det så synes jeg ikke Farahs kronikk var noe særlig god. Han har endel gode poenger, men de svever litt i løse lufta. Men det er nå så, han er en sint og frustrert mann, så jeg kan forstå at han skyter med kanon og ikke med pistol.

Lenke til kommentar
Jeg mener ikke at noen form for rasisme er bedre enn annen rasisme, men minoriteters rasisme overfor majoriteten har mindre konsekvenser for de på mottakersiden av rasismen enn rasisme andre veien.

 

Det kommer jo helt an på hva som skjer med offeret for rasismen. Det er jo like store konsekvenser for en hvit person å bli knivstukket, som det er for en person med mørk hud.

 

Jeg tviler dessuten på at Ali kan ha forstått hva som har blitt skrevet i hans navn. Her tror jeg han har fått "hjelp" av noen han burde ha holdt seg langt unna.

 

 

 

Edit:skrivefeil

Endret av okjatakk
Lenke til kommentar
Thlom forsøker å ro utenom den virkelige problemstillingen som jeg og andre har kommet med med utbrudd som ''Hva i all verden er det du prøver å si? At vi etnisk norske blir utsatt for rasisme av "sosialistene/anti-rasistene/snillistene"? At innvandrere sutrer for mye? At innvandrere får for mye empati?'' og ''Og mener du at det at hvite kan utsettes for rasisme er et problem som gjennomsyrer hele befolkningen? Dette er omtrent som rike, hvite menn i USA som sutrer og bærer seg over at svarte får små "fordeler" og føler seg diskriminert på grunn av det.''.

 

Jeg snakker om virkelig rasisme, som når en kvinne blir kalt hore og gjengvoldtatt fordi hun har en annen etnisitet enn overgriperne. Eller når ambulansepersonell blir utsatt for en hysterisk heksejakt fordi de har ''feil'' hudfarge. I Thlom's verden kan tydeligvis bare hvite være rasister, og hvis noen andre er rasister også så er de i hvert fall ikke like ille som de hvite, et rasistisk standpunkt i seg selv.

 

Dette er typisk privilegert tøys. Du som aldri har opplevd rasisme på kroppen kan ikke definere hva som er virkelig rasisme.

 

Du fremstår som utrolig patetisk og dum. Jeg har opplevd rasisme på kroppen, jeg er ikke spesielt priviligert og er ikke en gang hvit. Men jeg mener at alle skal behandles likt uansett hudfarge, kjønn, etnisitet og om de tilhører en majoritet eller en minoritet.

 

Jeg har aldri sett det bevist at det foregår rasistiske voldtekter av hvite kvinner.

 

At du ikke har sett noe betyr ikke at det ikke skjer. Det er mye som jeg heller ikke har sett, men jeg tror ikke at ting ikke skjer bare fordi jeg ikke vet om de. Overrepresentasjonen av innvandrere, les en bestemt gruppe med et bestemt livssyn, når det gjelder gruppevoldtekter, tilnærmet 100% vil jeg tro, sammen med hva vi vet om hvorfor kvinner blir voldtatt, tyder på at motivasjonen er etnisk eller religiøst begrunnet og derfor rasistisk. Dette er sikkert ikke bevis nok for deg, men bevisene er uansett mye sterkere enn de du legger til grunn for dine påstander, og hadde grupper av hvite nordmenn gjengvoldtatt tilfeldige innvandrerkvinner ville du nok ha kalt det rasisme uten å mukke.

 

Ambulansepersonellet ble ikke utsatt for rasisme, det er en helt spinnvill påstand.

 

Påstanden om at Kohinoor og Ali Farah hadde rasistiske motivere for å stemple ambulansearbeiderne blir i så fall mindre og mindre spinnvill etterhvert som den settes i lys av kronikken til Ali Farah og de fakte som etterhvert har dukket frem. Igjen er begrunnelsene bedre for å beskylde disse for rasisme enn de du har for dine påstender.

 

... svarte kan helt fint være rasister, for all del, men i et hvitt samfunn som vårt så er det ikke denne rasismen som er et problem, det er rasisme overfor fargede. Jeg mener også at fargedes eventuelle rasisme er mer forståelig enn hvites eventuelle rasisme, det er da helt åpenbart for enhver som ikke har hue i ræva.

 

Dette er rasisme per definisjon, du er en rasist. All rasisme kan sikkert forstås, men aldri aksepteres. Du mangler også, som de fleste rasister, enhver forståelse for logikk. I din verden er det bare to grupper, fargede og hvite, og enhver farget er et offer fordi en hvit har gjort en annen farget urett og enhver hvit er skyldig for all urett begått av hvite selv om den enkelte aldri har gjort noe rasistisk. Med unntak av deg selv selvfølgelig. Du ignorerer også all den rasismen som foregår mellom forskjellige grupper av ''fargede'', men dette er kanskje ikke rasisme? De ''fargede'' kan vel ikke forventes å ta samme ansvar som dere hvite? Hvordan forstår du for eksempel tyrkere som banker opp somaliere og kaller dem for ''svartinger''?

 

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article309231.ece

 

Thlom er jo ikke så nøye med kilder selv, men over har han i hvert fall en som beskriver forhold som i hvertfall i utgangspunktet høres verre ut enn Ali Farah-saken. Ble ambulansepersonellet i noen av disse sakene straffeforfulgt eller på noen annen måte utsatt for kritikk?

 

Jeg kan sikkert finne flere kilder, men de er ikke så lette å finne når nettet er druknet i Ali Farah-saken, men jeg husker en avis som hadde flere tilfeller enn de to over. Thlom har nok bestemt seg uansett, men hvis andre er interesserte kan de sikkert finnes igjen.

 

Ingen av disse var typiske middelklassemennesker. Poenget mitt har vært at fattige, fargede, stoffmisbrukere og andre grupper med negative stereotyper knyttet til seg blir diskriminert i møte med politi og helsevesen i større grad enn rike, middelklasse og andre "skikkelige" mennesker. At man klarer å dra frem en og annen historie hvor priviligerte blir dårlig behandlet er nå så.

 

De er priviligerte, men ikke middelklasse? Hva i all verden er middelklasse hvis ikke disse er det? Ali Farah-saken er jo også bare ''en og annen historie''. Hva skiller den fra disse, bortsett fra at ofrene var hvite?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...