Gå til innhold

Da er dommen kommet i Ali Farah-saken..


Anbefalte innlegg

De ble jo forhåndsdømt i de største mediene så sånt sett er det jo nærmest straff nok,

 

Det hadde for ordens skyld ikke vært en eneste kirurg eller lege igjen i dette landet her om alle som gjorde tabber skulle blitt sparket.

 

Poenget er at man trenger en rent faktisk offesiell straff for dette for å statuere et eksempel. Om jeg tenner på¨skolen min skal politiet la være å straffe meg fordi foreldrene mine gir meg husarrest og det er straff nok?

 

Samtidig, om sykepleierne har gjort en tabbe er det en ting, men om de har driti i en skadet pasient på grunn av etnisitet har de ingenting i sitt yrke å gjøre. Er vel ingen tvil om at denne mannen har blitt utsatt for rasisme. Hvem lar en bevisstløs person som blør fra trynet ligge igjen på bakken?

 

Du har vel ikke fått med deg at han stod oppreist når ambulansen kjørte....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har ikke inntrykk av at document.no er en veldig objektiv nettside, men det du limte inn var godt formulert og stilte noen gode spørsmål.

 

(Dere må gjerne bevise at inntrykket mitt av nettstedet er feil)

 

Nei, de er ikke objektive. Det er det få som er. Noen tydelig agenda har de imidlertid ikke, iallfall så vidt jeg kan se. Deres misjon er vel helst å rette søkelyset mot det de finner kan kommenteres og kritiseres. Det gjør de på en grundig og saklig måte; det skorter neppe på intellekt eller refleksjonsevne der i gården.

Lenke til kommentar
Er vel ingen tvil om at denne mannen har blitt utsatt for rasisme. Hvem lar en bevisstløs person som blør fra trynet ligge igjen på bakken?

Nesten akkurat det samme skjedde med en hvit mann et par uker senere. Kun en liten notis på VG nett.

har han fått varige men i ettertid og trengt lang behandling på sykehuset da?

Lenke til kommentar
har han fått varige men i ettertid og trengt lang behandling på sykehuset da?

Det vet jeg ikke, da det ikke har stått noe mer om ham. Hva som i ettertid har vist seg å bli resultatet er dog ikke interessant. Det man bør vektlegge er hvordan situasjonen fremstod for ambulansesjåførene, og her var de to sakene svært like.

Lenke til kommentar
De ble jo forhåndsdømt i de største mediene så sånt sett er det jo nærmest straff nok,

 

Det hadde for ordens skyld ikke vært en eneste kirurg eller lege igjen i dette landet her om alle som gjorde tabber skulle blitt sparket.

 

Poenget er at man trenger en rent faktisk offesiell straff for dette for å statuere et eksempel. Om jeg tenner på¨skolen min skal politiet la være å straffe meg fordi foreldrene mine gir meg husarrest og det er straff nok?

 

Samtidig, om sykepleierne har gjort en tabbe er det en ting, men om de har driti i en skadet pasient på grunn av etnisitet har de ingenting i sitt yrke å gjøre. Er vel ingen tvil om at denne mannen har blitt utsatt for rasisme. Hvem lar en bevisstløs person som blør fra trynet ligge igjen på bakken?

 

Så du mener det var greit å knuse ambulansesjåførene for å statuere et eksampel? Statuere et eksempel mot hva? Feilbehandling?

 

Denne saken gjør meg flau. I stedet for å fokusere på de som blir utsatt for ekte rasisme vannes begrepet ut i denne mørjen her. Det skjønner ikke anti-rasistene. Anti-rasistene er en trussel mot ytringsfriheten. De kneler en hver debatt ved å rope rasisme. Når jeg mener anti-rasistene så mener jeg de som skriker rasisme i hytt og pine, og ikke de som på generelt grunnlag er imot diskriminering på bakgrunn av etnisistet. Alle oppegående mennesker skjønner at det hører ingensteds hjeme.

Lenke til kommentar
Er dessverre ikke like interessant mår det skjer med en av oss. Da er det jo kun feilbehandlig og det er jo ikke så farlig...

 

selvsagt er det mye verre med rasistisk motivert feilbehandling enn feilbehandling. I hvert fall muligens rasistisk motivert, noe som gir nyheten en helt annen dimensjon. Men det er vel egentlig selvsagt?

Lenke til kommentar
Er dessverre ikke like interessant mår det skjer med en av oss. Da er det jo kun feilbehandlig og det er jo ikke så farlig...

selvsagt er det mye verre med rasistisk motivert feilbehandling enn feilbehandling. I hvert fall muligens rasistisk motivert, noe som gir nyheten en helt annen dimensjon. Men det er vel egentlig selvsagt?

Hvorfor er dette selvsagt? Er det ikke like ille om personen som blir feilbehandlet er fra Norge, som fra Afrika?

Lenke til kommentar
Er dessverre ikke like interessant mår det skjer med en av oss. Da er det jo kun feilbehandlig og det er jo ikke så farlig...

selvsagt er det mye verre med rasistisk motivert feilbehandling enn feilbehandling. I hvert fall muligens rasistisk motivert, noe som gir nyheten en helt annen dimensjon. Men det er vel egentlig selvsagt?

Hvorfor er dette selvsagt? Er det ikke like ille om personen som blir feilbehandlet er fra Norge, som fra Afrika?

 

 

Jo det er like ille om han som ligger igjen på bakken er hvit eller sort. Men i saken der en hvit mann var skadet lot de han ligge igjen fordi han ikke var skadet "nok". Mens Ali ble liggende igjen KANSJE fordi sykepleierne var rasister. Begge deler var en feilvurdering av sykepleierne, men i Ali sin sak var kansje rasistiske underfølelser grunnlaget for denne feilvurderingen.

 

oppsummering: hvit mann ligger igjen= feilvurdering

farget mann ligger igjen =feilvurdering+rasisme.

 

Hvilken sak er da mest oppsiktsvekkende?

Lenke til kommentar
men i Ali sin sak var kansje rasistiske underfølelser grunnlaget for denne feilvurderingen.

Hva er rasistiske underfølelser?

 

Så det du mener er altså at om jeg blir feilbehandlet på sykehuset av en farget lege er det en større sak enn om legen min var hvit fordi det kan tenkes at det hadde noe med rasisme å gjøre?

Lenke til kommentar
men i Ali sin sak var kansje rasistiske underfølelser grunnlaget for denne feilvurderingen.

Hva er rasistiske underfølelser?

 

Så det du mener er altså at om jeg blir feilbehandlet på sykehuset av en farget lege er det en større sak enn om legen min var hvit fordi det kan tenkes at det hadde noe med rasisme å gjøre?

 

 

om en innvandrer kommer med brukket fot til legevakten og bare blir sendt hjem uten grunn, så mener jeg at det er naturlig at det kommer større reaksjoner enn om det skjer med en vanlig etnisk nordmann, fordi det kan være rasisme involvert, mens i det andre tilfellet vet man at det ikke er det. savvy?

Lenke til kommentar

AMK-loggen og sjåførenes uttalelser i etterkant i tillegg til den ene sjåførens fortid i Boot Boys sier meg at dette ikke bare var en feilvurdering men at sjåførenes (ubevisste/implisitte) stereotyper mot "hippier og det ene med det andre" forkludret deres vurdering. Jeg sier ikke at de nødvendigvis er rasister, de er antakeligvis mye mindre rasister enn mange andre, men de har fordommer som alle oss andre. Jeg mener at fokus ikke burde vært på de enkelte sjåførene som sikkert gjør en kjempejobb til vanlig, men på rutinene og det holdningsskapende arbeidet til ambulansetjenesten og sykehuset (og andre offentlige institusjoner, politiet f.eks.). Dette er et institusjonelt problem og i mindre grad et individuelt problem.

Lenke til kommentar
AMK-loggen og sjåførenes uttalelser i etterkant i tillegg til den ene sjåførens fortid i Boot Boys sier meg at dette ikke bare var en feilvurdering men at sjåførenes (ubevisste/implisitte) stereotyper mot "hippier og det ene med det andre" forkludret deres vurdering. Jeg sier ikke at de nødvendigvis er rasister, de er antakeligvis mye mindre rasister enn mange andre, men de har fordommer som alle oss andre. Jeg mener at fokus ikke burde vært på de enkelte sjåførene som sikkert gjør en kjempejobb til vanlig, men på rutinene og det holdningsskapende arbeidet til ambulansetjenesten og sykehuset (og andre offentlige institusjoner, politiet f.eks.). Dette er et institusjonelt problem og i mindre grad et individuelt problem.

 

Tankeforbrytelser. Er du inni hodene på folk?

Du vet altså hvordan folk tenker? Er du sosialdemokrat? Eller kanksje en antidemokrat? (Rødt)brunt grums dette her.

Lenke til kommentar

Hvite ambulansepersonale lot en en behandlingstrengende svart mann ligge igjen. Kunne det tenkes at dette hadde skjedd hvis han var hvit? Ja, vi har empirisk grunnlag for at hvite ambulansepersonale også forlater behandlingstrengende hvite. Dette handler med andre ord ikke om rasisme.

 

Ville ambulansepersonale blitt utsatt for en heksejakt av disse dimensjonene og bli erklært for rasister av Petter Nome på frokost-TV hvis den behandlingstrengende hadde vært hvit? Neppe, ikke en gang om ambulansepersonalet hadde vært fargede. Hvem er så egentlig rasistene her? For en rasistisk handling har blitt begått, ambulansepersonalet ble gjort rettsløse og fordømt på grunn av sin hudfarge.

Endret av SheikFyFazan
Lenke til kommentar
AMK-loggen og sjåførenes uttalelser i etterkant i tillegg til den ene sjåførens fortid i Boot Boys sier meg at dette ikke bare var en feilvurdering men at sjåførenes (ubevisste/implisitte) stereotyper mot "hippier og det ene med det andre" forkludret deres vurdering. Jeg sier ikke at de nødvendigvis er rasister, de er antakeligvis mye mindre rasister enn mange andre, men de har fordommer som alle oss andre. Jeg mener at fokus ikke burde vært på de enkelte sjåførene som sikkert gjør en kjempejobb til vanlig, men på rutinene og det holdningsskapende arbeidet til ambulansetjenesten og sykehuset (og andre offentlige institusjoner, politiet f.eks.). Dette er et institusjonelt problem og i mindre grad et individuelt problem.

 

Tankeforbrytelser. Er du inni hodene på folk?

Du vet altså hvordan folk tenker? Er du sosialdemokrat? Eller kanksje en antidemokrat? (Rødt)brunt grums dette her.

Les hva jeg skriver og prøv på nytt.

 

Hvite ambulansepersonale lot en en behandlingstrengende svart mann ligge igjen. Kunne det tenkes at dette hadde skjedd hvis han var hvit? Ja, vi har empirisk grunnlag for at hvite ambulansepersonale også forlater behandlingstrengende hvite. Dette handler med andre ord ikke om rasisme.

 

Ville ambulansepersonale blitt utsatt for en heksejakt av disse dimensjonene og bli erklært for rasister av Petter Nome på frokost-TV hvis den behandlingstrengende hadde vært hvit? Neppe, ikke en gang om ambulansepersonalet hadde vært fargede. Hvem er så egentlig rasistene her? For en rasistisk handling har blitt begått, ambulansepersonalet ble gjort rettsløse og fordømt på grunn av sin hudfarge.

Det kunne tenkes at det hadde skjedd om han var hvit og fattig, eller hvit og "hippie og det ene med det andre", jeg kan vanskelig tenke meg at det hadde skjedd om han var hvit og middelklasse omgitt av sine middelklassevenner i et middelklassestrøk.

 

At ambulansesjåførene har blitt behandlet dårlig er det ikke tvil om, sjefene deres har også et ansvar for å drive holdningsskapende arbeid og arbeide med etikken og er de som har det øverste ansvaret. Egentlig er ikke denne saken så voldsomt interessant, men på grunn av omstendighetene med kameraer, masse vitner og en ressurssterk familie så ble saken løftet opp på nasjonalt plan og sjefene følte press for å gjøre noe og media løp i flokk. Det har mer med hvordan media fungerer enn at ambulansepersonlet ble utsatt for rasisme(???).

 

Det interessante er om minoriteter og svakerestilte blir diskriminert i møte med politi og helsevesenet, det er det mye som tyder på at de blir. Jeg tror ikke politi og helsepersonell nødvendigvis er rasistiske eller har mer fordommer enn andre folk, men de har et yrke hvor de kommer i direkte kontakt med mange forskjellige mennesker og hvor deres fordommer fort kan påvirke deres arbeid. Derfor er det viktig at disse institusjonene fokuserer på denne problematikken og ikke bare avfeier det med at de ikke er rasister.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om personen som slo ned Farah har blitt tatt, og straffet? Og ble det gjort noen arrestasjoner på bakgrunn av narkotikabesittelse?

 

Har vel blitt påstått at Farah visstnok var ruset på hasj i øyeblikket han ble slått ned? Vi bør sette fokus på hvorfor foreldre som røyker hasj er dårlige rollemodeller. Noen plateaktuelle artister her som vil fronte saken?

 

Glad for at Schjenken sto frem med denne saken nå, så kanskje noen mennesker kan forstå hva de driver med, og hva sånne heksejakter kan gjøre. Det er ikke så lett å ha et yrke med ansvar når man er i et etnisk overtall. Fort gjort å få rasiststempelet på seg tydeligvis.

 

Stakkars polititjenestemenn/-kvinner, helsepersonell, funksjonærer på offentlige kontorer, personer i sikkerhetsbransjen, lærere og alle andre som sliter med sånt.

Endret av fredrik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...