Gå til innhold

Da er dommen kommet i Ali Farah-saken..


Anbefalte innlegg

  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

LES DENNE: http://www.aftenposten.no/amagasinet/article2688456.ece

 

Hva kunne Schjenken si? At det strider mot hans menneskesyn? At han, ifølge gransking på jobben, på 10 000 oppdrag ikke er tatt i å diskriminere? At han på NATO-oppdrag i Afghanistan ble kalt «myk» grunnet hans gode forhold til lokalbefolkningen? At han i Libanon startet skoinnsamling for ghanesiske soldater? Blant annet. Men han får aldri muligheten.

 

Jeg gjentar mitt standpunkt: Vi har ikke godt nok grunnlag for å hevde at ambulansesjåførene handlet rasistisk.

Lenke til kommentar

De burde ikke bare ringe han, de burde gå ut i pressen så alle får vite om det.

MEdiene bør også skamme seg over at de ikke brukte bildet hvor Farah står oppreist mer.

En person har innrømmet en feil, når skal de andre gjør det?

 

Som det også ble skrevet i artikkelen, fulle norske menn blir også overlatt til politiet når ambulansen vurderer det som et ordensproblem. Når Farah står oppreist å tisser på ambulansefolkene, og som professoren sier i artikkelen at det er svær få som veit at viljestyrt tissing kan påvise alvorlige hodeskader. Er det da rart at de velger å takle det som et ordensprobelm, etter at de har tatt de testene de skal?

Lenke til kommentar
Det er en rekke personer som virkelig burde gaa inn i seg selv og tenke paa hva de har uttalt seg. Kristin Halvorsen, Anne Holt og Tove Strand burde idet minste ha verdighet til aa ta opp telefonen og be om unnskyldning for forhaandsdoemminga.

 

Tiltredes.

At menigmann leser sjokkoppslag i VG og treffer en ubalansert og fordomsfull konklusjon på bakgrunn av det, er nesten forståelig. Man burde imidlertid kunne forlange at de som faktisk har makt og innflytelse i Norge, har et visst minstemål av refleksjonsevne og dømmekraft.

Lenke til kommentar
Diskuterer vi dette enda... :dontgetit: Har ikke det som skal sies blitt sakt?

 

De nye forholdene som kommer i lyset nå berettiger en real gjenopptakelse av diskusjonen, og jeg synes faktisk at statsrådene som er nevnt i dagens Aftenposten-artikkel burde gi en offentlig beklagelse, sjåførene burde renvaskes totalt og erstatning bør gis til sjåførene fra Farah og staten for offentlig sjikanering, krenkelse og uthenging.

 

For ikke å snakke om at visse statsråder har vist seg totalt uskikket til å inneha en stilling i offentligheten.

Lenke til kommentar

Det ironiske med denne saken, er jo den rasismen og forhåndsdømingen sjåførene ble utsatt bare fordi de var hvite og behandlet en svart mann som et ordensproblem.

 

En grov feilvurdering fra deres side ja, men den heksejakten de ble utsatt for i ettertid unner jeg ingen å oppleve.

Lenke til kommentar

Ja, ambulansepersonellet gjorde en stygg feil med og ikke ta med Farah i sykebilen, men nå som Tom Scjenken, den ene amublansesjåføren, har mistet jobben, blir han headhuntet av mennesker som ikke ønsker denne mannen slags arbeid igjen. Livet hans er ødelagt og snudd på hodet på grunn av en tabbe. Synes det er utrolig at samfunnet vi har i Norge har klart å ødelegge noens liv p.g.a en generaltabbe.

 

Vi kan sette denne saken i et annet perspektiv og spørre oss spørsmålet, er det bare hvite som er rasister eller er også svarte (eller andre mørkhudede) like gode, men at det blir ikke sett likt på? Hvis ambulansesjåførene var brune, og Farah var hvit, hva ville da ha skjedd? Ville søkelyset om rasisme ha kommet opp i det hele tatt? Kanskje vi bør innse at også innvandrere også har fordommer mot oss nordmenn istedenfor å kun si at vi "hvite" er rasister. Vi kan jo ikke gjøre noe galt med en innvandrer uten at rasismebegrepet nevnes!

 

Synes at det er meget tøft, men også bra at AMagasinet viser en annen side om saken, selv om det er litt sent.

Lenke til kommentar
Diskuterer vi dette enda... :dontgetit: Har ikke det som skal sies blitt sakt?

 

De nye forholdene som kommer i lyset nå berettiger en real gjenopptakelse av diskusjonen, og jeg synes faktisk at statsrådene som er nevnt i dagens Aftenposten-artikkel burde gi en offentlig beklagelse, sjåførene burde renvaskes totalt og erstatning bør gis til sjåførene fra Farah og staten for offentlig sjikanering, krenkelse og uthenging.

 

For ikke å snakke om at visse statsråder har vist seg totalt uskikket til å inneha en stilling i offentligheten.

Hehe, ikke glem hvem du snakker til her ;) Undertegnede har vært en av de fremste kritiker av den ensidige fokuseringen av dette. Har alltid ment at dette var overdrevet på det sterkeste. Ikke bare var sjåførene stempel rasister før de hadde forklart seg, men media hadde så og si ikke en eneste sak som oppklarte dette fra sjåførenes side. Det var ikke spennende nok, bedre og bare fokusere på de slemme rasistene. Hilser en videre debatt med nye vinkler velkommen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Fy FAEN til irritert jeg blir over sånne folk.

http://www.nettavisen.no/innenriks/ioslo/article1586419.ece

 

Hvorfor påstår hun at det er rasisme p.g.a av det som skjedde? Herregud. "oooh, ambulansen stakk av, de er rasister." Her snakker vi generalisering på høyt nivå. Makan til idioti. Godt å skylde på at det var rasisme siden det var to nordmenn, ikke sant Kohinoor ? Så neste gang jeg går på Rimi og handler, og det sitter en utlenning der, og om han da ikke gir meg en pose så skal jeg gå til Dagbladet og si at det HER var rasistisk, jeg fikk jo ikke pose. Satt på spissen.

Endret av Slettet-1ZSK0pUMX2
Lenke til kommentar
Hehe, ikke glem hvem du snakker til her ;) Undertegnede har vært en av de fremste kritiker av den ensidige fokuseringen av dette. Har alltid ment at dette var overdrevet på det sterkeste. Ikke bare var sjåførene stempel rasister før de hadde forklart seg, men media hadde så og si ikke en eneste sak som oppklarte dette fra sjåførenes side. Det var ikke spennende nok, bedre og bare fokusere på de slemme rasistene. Hilser en videre debatt med nye vinkler velkommen.

 

Ta det med ro, jeg tror ikke du er en av de som ønsker at saken skal ligge død nå som to ambulansearbeidere har fått livet ødelagt på grunn av en feilvurdering. Jeg bare påpekte hvorfor jeg synes saken langtifra er død og ferdig. :)

Lenke til kommentar

Jøss, for en reflektert kvinne vi har med å gjøre.

- Dette hadde ikke vært konklusjonen om det var dronning Sonja som ble liggende på bakken. Hvor mange brudd må de gjøre før det kommer en påtale mot dem? raser Kohinoor overfor iOslo.no.

Samme kan vel sies om det var Barack Obama som lå der?

Møkkakjerring, nesten så hu fortjener en kule i panna (ikke for å være svart, men for å være tosk).

 

Kohinoor har kjempet en lang kamp. Først for å komme seg gjennom perioden da mannen lå i koma, og senere for å se noe rettferdighet i saken. Nå er hun bare skuffet og sint:

Dette kan jo også legges til, hva f* i h* forventer hun? Offentlig henging av sjåførene? Er ikke opptreden med (middelmådige) sanger på NRK i beste sendetid mer enn nok? En hederserklæring som årets nordmann? HVAAA?

 

 

Waaait, når er artikkelen lagt ut? Finner ærlig talt ingen dato noe sted.. :(

 

 

Huff, disse folka gjør meg mer og mer flau:

Ali fikk 155 000 av han som slo, Kohinoor fikk 80 000 (hvorfor?)

- Det er en litt mild straff, men jeg er fornøyd med dommen. Dette er bare en ung mann som det har gått galt med. Det jeg ikke er fornøyd med er ambulansesjåførene som burde visste bedre og som nesten ikke får reaksjoner, sier Farah.

For ambulansepersonellet har jo ikke gjennomgått noenting siden det skjedde :roll: .

Endret av chokke
Lenke til kommentar
Ta det med ro, jeg tror ikke du er en av de som ønsker at saken skal ligge død nå som to ambulansearbeidere har fått livet ødelagt på grunn av en feilvurdering. Jeg bare påpekte hvorfor jeg synes saken langtifra er død og ferdig. :)

Er helt rolig! Ville bare ikke bli vurdert som en av de som hylte opp under rasist-koret... Denne saken har langt fra bare en side!

Lenke til kommentar

Kjente personer har alltid en stemme mer enn de ukjente, ALLTID! Hadde det vært Shaira Khan fra Tåsen eller Ellen Mikkelsen fra Ulsrud hadde det helt sikkert blitt mindre oppstyr enn det blei. Når både offerets kone og svigerfar er kjente personer, hva kan man forvente å se i mediene? Denne saken er et meget godt eksempel på det.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke skjønne hvordan disse menneskene (mediene og vitnene) kan lyve og jukse slik med det som skjedde, og med full vilje og viten ødelegge livet for disse ambulansesjåførene, som sikkert har reddet flere hundre liv gjennom sin karriere, plutselig er disse menneskene som egentlig er helter gjort om til ondskapsfulle mennesker, fordi de gjorde en feil på jobb.

 

Alle gjør feil. jeg er helt sikker på at hvis han ikke hadde vært svart, hadde vi aldri hørt om det, og ho kona gjør hva ho kan for pr verdien i denne saken! Og de fordømte sosialistene som nok en gang bare beviser hvor ensporede de er, jeg fatter ikke hva som er galt med disse menneskene...

Lenke til kommentar

"Hvor vi ble fortalt av media at en person av utenlandsk opprinnelse ble forlatt forslått og bevisstløs av ambulanse personell. Noe som var langt fra sannheten! Dette var gull verd for mediene som valgte å ignorere bildet som viser en mann som er bevisst og går med sekk på ryggen."

 

Og hvor har du det fra at dette ikke er sannheten?

 

Ambulansesjåføren har jo innrømmet, så sent som igår på nyhetene 3 oktober 2008 at han gjorde en feil ved å kjøre ifra personen. Han antok han var full fordi han urinerte på seg, noe som ikke var tilfellet.

 

Jeg siterer: "Feilen vi gjorde.

Vi gjorde en feil i Sofienbergparken den 6. august i fjor. Vi gjorde en feil fordi vi tolket Alis urinering som en viljestyrt, provoserende handling, ikke fordi vi hadde rasistiske eller diskriminerende motiver."

 

 

Debatten går nå på om han gjorde det fordi personen som lå på bakken var mørkhudet.

Endret av Muppetshow
Lenke til kommentar

De forlot ikke en skadet mann på bakken, de forlot en oppreist mann som urinerte på ambulansepersonellet og oppførte seg beruset (noe som viste seg å være en hodeskade). Du har blitt løyet til av media min venn. Klart det var en feil, sett i fra etterpåklokskapens perspektiv, men ambulansepersonell som gjør en feilvurdering selger ikke aviser. Nynazistskinheadsjåfører med bakgrunn fra vigrid, som drikker negerblod mens de burner bort fra skadede folk på bakken, DET selger aviser. :)

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...