Gå til innhold

Da er dommen kommet i Ali Farah-saken..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan kan det tolkes annerledes når ambulansesjåførene sier rett ut at de ikke ville tatt med Farah uansett hovr hardt han var skadet? Hvordan kan det tolkes annerledes når AMK rett ut sier at de fremdeles ikke vil ta han med selv om en lege har sagt at han er hardt skadet?

 

De sier ikke noe om at "vi bryr oss ikke om han er døden nær", man kan fremdeles tolke det i den retning at de mener han ikke var mer skadet enn at han var i stand til å lage videre bråk mot dem i ambulasen utover det de mente han gjorde når de var der, og at det ikke ville være farlig for hans videre tilstand å overlate ham til politiet for frakt til lege.

 

Hva AMK gjorde har jeg ikke uttalt meg om, jeg snakker om de to ambulansesjåførene.

Lenke til kommentar
Hvordan kan det tolkes annerledes når ambulansesjåførene sier rett ut at de ikke ville tatt med Farah uansett hovr hardt han var skadet? Hvordan kan det tolkes annerledes når AMK rett ut sier at de fremdeles ikke vil ta han med selv om en lege har sagt at han er hardt skadet?

De sier ikke noe om at "vi bryr oss ikke om han er døden nær"

Nei, men de sier at uansett hvor hardt skadet Farah hadde vært hadde de ikke tatt ham med.

man kan fremdeles tolke det i den retning at de mener han ikke var mer skadet enn at han var i stand til å lage videre bråk mot dem i ambulasen utover det de mente han gjorde når de var der, og at det ikke ville være farlig for hans videre tilstand å overlate ham til politiet for frakt til lege.

Nå er det du som driver og spekulerer her.

Lenke til kommentar
Nei, men de sier at uansett hvor hardt skadet Farah hadde vært hadde de ikke tatt ham med.

Kun hvis du tolker det i verste retning. Dette ble sagt:

"Når han miger meg på beina, der går grensa. Uansett hvor hardt slag, eller om tenna har gått."

Det som kan ligge i dette, er at han som sa dette ikke tolker det som om at det var så alvorlig, da Ali i følge hans opplevelse var frisk nok til at han bevisst provoserte dem.

 

Nå er det du som driver og spekulerer her.

Det er riktig. Ut fra opplysningene som foreligger kan man spekulere i begge retninger. Ingenting kan vi vite sikkert. Bevisbyrden i en rettsstat skal ligge på de som beskylder, ikke de som blir beskyldt.

 

Alt jeg gjør her, er å se på muligheten for at et par helsearbeidere etter mange år i tjenesten har vært maks uheldige og maks dumme i stedet for ondskapsfulle eller rasistiske som media har forhåndsdømt dem som. Regner med det ville kommet fram om de hadde fått klager mot seg fra før.

Endret av bellad76
Lenke til kommentar
Har de 2 gjort en feil vurdering, ja, helt klart.. Men er vi ikke alle mennesker? Gjør ikke alle feil?

En av de sjåførene som var på denne turen har jobbet 17 år i tjenesten.. Skal vi begynne å veie alle de han har hjulpet opp imot de sakene som ikke har fått det beste utfallet?

Ambulansesjåførene visste at Ali Farah var hardt skadet og trengte hjelp

Dette er bare spekulasjoner, og ingen fakta i saken viser at det der nødvendigvis er riktig. Kan du dokumentere at ambulansepersonellet visste at Ali Farah var så hardt skadet at det ville kunne gå ut over hans videre helsetilstand dersom de overlot det til politiet å frakte ham til lege?

 

Jeg linket til en artikkel i den posten som du siterte som dokumenterer at ambulansesjåførene visste at Farah var hardt skadet, men nektet å hjelpe ham. De sier det selv i en radiosamtale som nettopp er blitt offentliggjort.

 

Jeg har hørt gjennom lydopptakene, og ingenting der tyder på at ambulansepersonellet visste at Ali Farah var så hardt skadet at det ville kunne gå ut over hans videre helsetilstand dersom de overlot det til politiet å frakte ham til lege. Selv om mediene slår opp "Visste at Ali Farah var hardt skadet", så trenger det ikke bety at det ukritisk er riktig. Primærkildene kan tolkes på andre måter.

 

Men er det ikke deres fordømte simple plikt å undersøke pasienten for om mulig å kunne fastslå skadeomfang?

 

Simpelt og plukk råtten oppførsel syns jeg disse ambulansesjåfører viste her.

 

De burde vært sparket på dagen, og det så hardt at de landet i Mekka, hvis de noensinne landet.

 

Deres nærmeste overordnede burde fått samme oppfølging.

 

En skam for nasjonen, en skam for helsepersonell som sliter ræva av seg hver dag for pasienter og stat, ett overgrep mot den skadelidende og hans nærmeste, pill råttent rett og slett.

Lenke til kommentar
Nei, men de sier at uansett hvor hardt skadet Farah hadde vært hadde de ikke tatt ham med.

Kun hvis du tolker det i verste retning. Dette ble sagt:

"Når han miger meg på beina, der går grensa. Uansett hvor hardt slag, eller om tenna har gått."

Det som kan ligge i dette, er at han som sa dette ikke tolker det som om at det var så alvorlig, da Ali i følge hans opplevelse var frisk nok til at han bevisst provoserte dem.

Sånn rent bortsett fra at de også sier at Farah nok har fått en cerebral skade, men at de alikevel ikke vil ta ham med.

Nå er det du som driver og spekulerer her.

Det er riktig. Ut fra opplysningene som foreligger kan man spekulere i begge retninger.

Men når disse radiosamtalene så åpenbart viser at ambulansesjåførene forlot en hardt skadet mann, ikke fordi de trodde han var frisk men fordi han tisset på dem, da må man spekulere mye for at ambulansesjåførene ikke opptrådde galt i denne sammenheng.

 

Alt jeg gjør her, er å se på muligheten for at et par helsearbeidere etter mange år i tjenesten har vært maks uheldige og maks dumme i stedet for ondskapsfulle eller rasistiske som media har forhåndsdømt dem som. Regner med det ville kommet fram om de hadde fått klager mot seg fra før.

Om de var rasistiske skal jeg ikke uttale meg. Men de var nok ikke uheldige her. De var nok dumme, og i så stor grad at de bør miste jobben. Det spiller ingen rolle om de ikke har fått klager før, forlater de en hardt skadet mann pågrunn av at de ikke tåler litt urin har de lite i helsevesenet å gjøre.

Lenke til kommentar
Sånn rent bortsett fra at de også sier at Farah nok har fått en cerebral skade, men at de alikevel ikke vil ta ham med.

Man klarer ikke høre hva som blir sagt om akkurat det. "Om han er celebral...". Det er det eneste. Noen ord forsvinner, og TV2 har klippet bort det som ble sagt etterpå. For å stille ambulansepersonellet i verst mulig lys? Slik mediene opererer vil ikke det være overraskende. I verste retning kan man tolke det dithen at denne sjåføren i ettertid ser at mulighetene for celebral skade kan ha vært til stede, og så spørs det om han fortsatt mente at politiet skulle ta seg av transporten eller om han angrer på at de ikke tok ham med likevel, noe han naturligvis nok gjorde da han fikk beskjeden om skadeomfanget senere.

 

Men når disse radiosamtalene så åpenbart viser at ambulansesjåførene forlot en hardt skadet mann, ikke fordi de trodde han var frisk men fordi han tisset på dem, da må man spekulere mye for at ambulansesjåførene ikke opptrådde galt i denne sammenheng.

De sier ikke at de VET hvor hardt skadet han er. Siden han tilsynelatende bevisst urinerte på dem, tolket de det dithen at han ikke var verre skadet enn at han, som jeg tidligere har skrevet, trygt kunne bli fraktet til lege av politiet. Det er dette som er feilen deres, som alle har erkjent. Jeg har ikke sagt at de ikke opptrådde galt, en advarsel av helsetilsynet som de har fått er på sin plass, men jeg mener at saken burde endt med det.

 

Om de var rasistiske skal jeg ikke uttale meg. Men de var nok ikke uheldige her. De var nok dumme, og i så stor grad at de bør miste jobben.

Det kan du selvsagt mene, jeg er uenig i den forstand at jeg mener det skal mer enn én feil til. Det skjer feil hver dag i helsevesenet, skal alle som gjør sin første feil bannlyses vil dette bli et veldig utrygt yrke, og hva med rekrutteringen? Man sliter allerede med å få nok folk. Les denne saken fra i dag:

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=505431

De som er ansvarlige for at denne mannen døde, bør de sparkes og stilles for retten? Kanskje, men foreløpig har vi for få fakta. Bør media kjøre en kampanje hele neste år og finne fram til eventuelle lydlogger osv for å prøve å ta de ansvarlige? Isolert sett skjønner jeg at man blir oppgitt i alle slike saker. Kan love deg at rettsvesenet ikke vil få mye fred om tusenvis av slike saker skal opp for retten hvert år. Kjenner selv til et par lignende saker fra mitt lokalmiljø. Det jeg mener er viktig, er å fokusere på hvordan få ned feil i helsevesenet, i stedet for å kjøre én sak i evig tid bare fordi offeret denne gangen var en med innvandrerbakgrunn.

Når jeg sier de var uheldige, mener jeg at det var uheldig både for dem og Ali at han tross sin skade var i stand til å tilsynelatende bevisst provosere ambulansepersonellet. Det er nok svært uvanlig at sånt skjer.

 

Det spiller ingen rolle om de ikke har fått klager før, forlater de en hardt skadet mann pågrunn av at de ikke tåler litt urin har de lite i helsevesenet å gjøre.

Når du skriver at de ikke tåler litt urin, misforstår du åpenbart med vilje. De har nok vært utsatt for ubeskrivelige mengder urin fra før, men de har nok aldri opplevd at noen tilsynelatende bevisst har urinert på dem, noe som kan oppleves som truende.

 

Ellers vil jeg si det er fint at vi diskuterer grad av tjenesteforsømmelse og ikke rasisme som mange andre er ut til å vinkle saken som. Det er jo det som har gjort at denne saken har fått så mye oppmerksomhet og at det har vært s mye forhåndsdømming – offeret for feilen/tabben hadde innvandrerbakgrunn.

Endret av bellad76
Lenke til kommentar
Sånn rent bortsett fra at de også sier at Farah nok har fått en cerebral skade, men at de alikevel ikke vil ta ham med.

Man klarer ikke høre hva som blir sagt om akkurat det. "Om han er celebral...". Det er det eneste. Noen ord forsvinner, og TV2 har klippet bort det som ble sagt etterpå. For å stille ambulansepersonellet i verst mulig lys? Slik mediene opererer vil ikke det være overraskende. I verste retning kan man tolke det dithen at denne sjåføren i ettertid ser at mulighetene for celebral skade kan ha vært til stede, og så spørs det om han fortsatt mente at politiet skulle ta seg av transporten eller om han angrer på at de ikke tok ham med likevel, noe han naturligvis nok gjorde da han fikk beskjeden om skadeomfanget senere.

 

Kanskje, men i og med at ambulansesjåføren også sier at han ikke ville tatt med Farah uansett tviler jeg på dette. Jeg finner svært lite i disse radiosamtalene som kan stille de to sjåførene i et godt lys.

Men når disse radiosamtalene så åpenbart viser at ambulansesjåførene forlot en hardt skadet mann, ikke fordi de trodde han var frisk men fordi han tisset på dem, da må man spekulere mye for at ambulansesjåførene ikke opptrådde galt i denne sammenheng.

De sier ikke at de VET hvor hardt skadet han er. Siden han tilsynelatende bevisst urinerte på dem, tolket de det dithen at han ikke var verre skadet enn at han, som jeg tidligere har skrevet, trygt kunne bli fraktet til lege av politiet. Det er dette som er feilen deres, som alle har erkjent. Jeg har ikke sagt at de ikke opptrådde galt, en advarsel av helsetilsynet som de har fått er på sin plass, men jeg mener at saken burde endt med det.

Vel, de visste at t Farah hadde blitt slått hardt, de mistenkte at Farah kunne ha cerebral skade (et symptom på det er urinering btw). Selv om de ikke visste at Farah var så hardt skadet som han var frikjenner ikke det de. De skulle tatt ham med uansett slik at han kunne fått en undersøkelse.

Om de var rasistiske skal jeg ikke uttale meg. Men de var nok ikke uheldige her. De var nok dumme, og i så stor grad at de bør miste jobben.

Det kan du selvsagt mene, jeg er uenig i den forstand at jeg mener det skal mer enn én feil til. Det skjer feil hver dag i helsevesenet, skal alle som gjør sin første feil bannlyses vil dette bli et veldig utrygt yrke, og hva med rekrutteringen? Man sliter allerede med å få nok folk. Les denne saken fra i dag:

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=505431

De som er ansvarlige for at denne mannen døde, bør de sparkes og stilles for retten?

Nå har jo politiet blitt koblet inn, så jeg antar at det er grunn til å tro at noen gjorde en svært alvorlig feil. Om det er tilfelle bør selvsagt de som gjorde den feilen bli sparket, om politiet finner at noe kriminelt kan ha skjedd skal selvsagt de ansvarlige stilles for retten.

Kanskje, men foreløpig har vi for få fakta. Bør media kjøre en kampanje hele neste år og finne fram til eventuelle lydlogger osv for å prøve å ta de ansvarlige? Isolert sett skjønner jeg at man blir oppgitt i alle slike saker. Kan love deg at rettsvesenet ikke vil få mye fred om tusenvis av slike saker skal opp for retten hvert år. Kjenner selv til et par lignende saker fra mitt lokalmiljø. Det jeg mener er viktig, er å fokusere på hvordan få ned feil i helsevesenet, i stedet for å kjøre én sak i evig tid bare fordi offeret denne gangen var en med innvandrerbakgrunn.

Om man viser grov uforstand i tjenesten skal det reageres. Da jeg gir jeg en god faen i om rettsvesenet får fred eller ikke. Om man ikke får en reaksjon men istedet lar problemet vokse i fred vil hvertfall ikke feilene i helsevesenet bli borte.

 

Når jeg sier de var uheldige, mener jeg at det var uheldig både for dem og Ali at han tross sin skade var i stand til å tilsynelatende bevisst provosere ambulansepersonellet. Det er nok svært uvanlig at sånt skjer.

Ufrivillig urinering er faktisk et veldig vanlig symptom på store hodeskader. Istedefor å bli provosert burde kanskje sjåførene ta Farahs urinering som et tegn på at han burde få hjelp.

Lenke til kommentar
Om man viser grov uforstand i tjenesten skal det reageres. Da jeg gir jeg en god faen i om rettsvesenet får fred eller ikke. Om man ikke får en reaksjon men istedet lar problemet vokse i fred vil hvertfall ikke feilene i helsevesenet bli borte.

 

Nei, det har du rett i.

 

Men dette problemet blir så absolutt ikke borte av at man roper om at dette er rasisme.

 

Man setter da feil fokus og får dermed ikke bekjempet forskjellsbehandlingen.

 

 

Ufrivillig urinering er faktisk et veldig vanlig symptom på store hodeskader. Istedefor å bli provosert burde kanskje sjåførene ta Farahs urinering som et tegn på at han burde få hjelp.

 

Ja, ettersom jeg forstår er det veldig vanlig symptom, men da i bevisstløs tilstand.

 

Her oppfattes jo Ali som ruset som med viten og vilje tisser på ambulansen og personellet.

Lenke til kommentar
Om man viser grov uforstand i tjenesten skal det reageres. Da jeg gir jeg en god faen i om rettsvesenet får fred eller ikke. Om man ikke får en reaksjon men istedet lar problemet vokse i fred vil hvertfall ikke feilene i helsevesenet bli borte.

Spørsmålet jeg vil stille er om det er riktig at det kun skal reageres dersom det er en med innvandrerbakgrunn det går ut over. Det er første og fremst det jeg reagerer på i denne saken. Det faktum at vi har tusenvis av alvorlige saker hvert år, men i stedet for å sette fokus på det og hva som kan gjøres med dette problemet skal de få personene som har gjort feil hvor en med innvandrerbakgrunn er offeret korsfestes, og "rasismen" i helsevesenet skal i stedet settes fokus på.

Så kan vi diskutere i det uendelige om akkurat denne konkrete saken, hvor stor eller liten forståelse man kan ha for hvordan ambulansepersonellet oppfattet situasjonen og hva de gjorde, og hvilken straff de fortjener.

 

 

Ufrivillig urinering er faktisk et veldig vanlig symptom på store hodeskader. Istedefor å bli provosert burde kanskje sjåførene ta Farahs urinering som et tegn på at han burde få hjelp.

Problemet var at de tolket det til å være en bevisst handling.

Endret av bellad76
Lenke til kommentar
Om man viser grov uforstand i tjenesten skal det reageres. Da jeg gir jeg en god faen i om rettsvesenet får fred eller ikke. Om man ikke får en reaksjon men istedet lar problemet vokse i fred vil hvertfall ikke feilene i helsevesenet bli borte.

Spørsmålet jeg vil stille er om det er riktig at det kun skal reageres dersom det er en med innvandrerbakgrunn det går ut over.

Tror ingen synes det. Og i den saken du linket til er politiet innblandet, det er de ikke i Farah saken, det kan alstå se ut som om det blir reagert sterkere i en sak hvor en som ikke har innvandrerbakgrunn er involvert.

 

Det er første og fremst det jeg reagerer på i denne saken. Det faktum at vi har tusenvis av alvorlige saker hvert år, men i stedet for å sette fokus på det og hva som kan gjøres med dette problemet skal de få personene som har gjort feil hvor en med innvandrerbakgrunn er offeret korsfestes, og "rasismen" i helsevesenet skal i stedet settes fokus på.

Som sagt vet jeg ikke om det var rasisme som er saken her, men det er ikke umulig at det eksisterer rasisme i helsevesenet og om det gjør det, synes du ikke man bør sette fokus på det?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Oppdatering:

 

Ambulansefolkene er bøtelagt med 6000 kr hver for utilbørlig opptreden i tjenesten.

 

Det er lagt vekt på at ambulansearbeiderne som offentlige tjenestemenn opptrådte arrogant, avvisende og krenkende overfor Ali Farah og andre som var til stede i Sofienbergparken.

 

"Nå vil Raja i samråd med Ali Farah og Kohinoor Nordberg vurdere om de skal gå videre med saken.

 

- Min kollega har snakket med dem, og de er fornøyd med dette første skrittet, men vi skal sette oss ned og vurdere om vi skal påklage saken til riksadvokaten."

 

 

 

kilde: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=514767

Lenke til kommentar

På tide å ligge denne saken om rasisme eller ei død, og heller begynne å bruke tiden på følge opp rutiner, og hvordan de kan bedres i helsevesnet, sånn at dette ikke skjer igjen.

 

Ali Farah, er nok ikke den første pasienten som har blitt feilbehandlet av ambulansetjenesten, og det som kunne blitt en god debatt om manglende rutiner ble en debatt som kun gikk på personene som kjørte ambulansen.

 

På tide man går etter ballen, og ikke bare går etter mannen, som de sier i fotball.

Jeg gir et gult kort til Kohinoor.

Lenke til kommentar

Faen altså, hadde gjort som de to ambulansesjoførene.

 

Hvis en svarting (og kanskje en "hvit")jeg skulle hjelpe og hente, og når han pisset på meg. Da hadde det kokt nok for meg, da hadde jeg bare dratt (avhengig av skadene).

 

Jeg så på nyhetene da han her Ali hørte på klippet da ambulansen kom, han gadd ikke høre på mer. Så stilte han krav til Norge. Og noe latterlig jeg hørte han sa "Det har skal alldi skje mai mere. Det må vææra gjensar. At det finnas sånne i norge. At det går an."

 

 

Herregud, skjønner meg godt på ambulansesjoførene jeg. Det hadde vel dere også gjort. Du hører at en av ambulansesjoførene banner når svartingen pisser på ham.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...