Gå til innhold

Ny systemdisk, Raptor 10.000rpm?

salms

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver å bestiller meg ny innmat i PC-en nå, og lurer på et par ting med tanke på systemharddisk.

Jeg har fra før en raptor 10.000rpm systemdisk, men den er bare 37GB eller noe, så den må nok vike plass.

Har nå egentlig bestemt meg for å kjøpe den 150Gig disken deres i 10krpm, men etter å ha snakket med en kompis i går så mente han at jeg ville ikke få noe kjappere disk da enn om jeg kjøpte en Samsung F1-disk.

Stemmer dette? Kan jeg med fordel heller kjøpe en F1 disk fra samsung mot å kjøpe en 10.000rpm raptor på 150gig?

Prøvde å søke litt rundt, men fant ikke svar på akkurat mitt spørsmål, så jeg håper dere bærer over med meg og svarer meg kjapt, jeg sitter med handlekurven på komplett aktiv og venter bare på hvilken hdd jeg skal ha til systemdisk.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

150GB Raptor er den raskeste Sata disken på enkelte bruksmønster.

Men spesielt de nye store diskene (1000GB) fra Hitachi og Samsung er ett mye bedre kjøp, også som systemdisk mener eg. De er raskere enn Raptor på noen bruksmønster, og er mye billigere per MB enn Raptor. De er også veldig mye stillere i bruk enn det Raptor er.

Dersom eg skulle bygt en ny PC idag, så hadde eg kjøpt ett hovedkort med Intel Matrix (tror det er det det heter) Raid. Der kan du ha forskjellige typer raid på samme disker. Så ville eg kjøpt 2 stk Hitachi 7K1000 og satt opp en liten raid-0 partisjon på ca 100GB til system, og partisjonert resten på vanlig måte.

Men Raptor er den beste sata-disken ddu kan kjøpe til systemdisk. Eg synest bare ikkje den er så mye bedre enn de beste 7200RPM diskene at den forsvarer den høye prisen i forhold til den lave kapasiteten.

Lenke til kommentar

Samsung HD250HJ er den disken jeg anbefaler til systemdisk.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=339251

Den har en plate og en overføringshastighet på over 100MB/s

Så kan du heller ha en 750GB disk som Data/Games disk

Det gir bedre ytelse å ha to disker, en til system og en til data

enn å partisjonere en stor disk.

Se min tråd her om HD250HJ

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=895480&hl=

Endret av lqpl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...