Gå til innhold

Kjøp av nybegynner server

Jolo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For det første:

Valg av HW avhenger til dels det Os man skal ha på serveren sin. Personlig anbefaler jeg her selv nybegynneren å bruke et Linux/*BSD basert oprativsystem. Ubuntu Linux er kurrant for nybegynneren. Mer avanserte brukere synes sikkert SUN Solaris er det beste.

WHS tar kanskje kort tid og sette opp, men etter som det ovenfor argumenteres for kjøp av ferdigserver fra DELL/IBM så vil jeg påstå at valg av et profesjonelt serverOS har vel så mye å si, om ikke mer, for hvilken kvalitet din server vil få. Windows egner seg til desktop, og som domeneserver, utover det er somregel Linux/Unix bedre valg, sålenge det ikke er spesielt krav til windows i den programvaren som skal brukes.

En ekte server kjører komandolinje!

For det andre:

Når en velger hw må en ta stilling til hva en skal bruke serveren til. Den typiske hjemmeserver kan vel sies å være fil/print, FTP og kanskje litt web samt MySQL. Kanskje ønsker en også og legge til routing og firewall.

Til dette kan en bruke en Pentium III klasse maskin, med en god slump med ram, tilstrekkelig for å få en ok ytelse om en kjører f.eks Ubuntu Server. Skal en ha desktop så er det nok å anbefale å bruke en Pentium IV klasse maskin.

Hadde en stund en regel som sa at alle maskiner som kunne kjøre win 95 på en ok måte var brukelig som filserver! Ikke at jeg anbefaler å grave fram 486en, men det er mulig.

For det tredje:

Ferdigservere er sikkert bra greier, men må ha reg minne og bråker ofte noe j... Videre bestrider jeg at de er så fantastisk mye bedre en det du kan kjøpe på komplett, ettersom de har en rekke produsenter som leverer helt grei serverHW i sin portefølje.

Poenget er at selv om ferdigserveren er "billig" med f.eks. kr. 4995,- eks disker og eks. mva. Så er det alltid greit å få dette så bilig som mulig og da er en slik løsning en dyr løsning.

Ofte kan en bruke noe som er pensjonert og blitt henvist til kjelleren/boden i påvente av vårryddingen. Maskiner som duger til hjemmeserver bør kunne skaffes gratis eks. disker/kontroller.

Dersom en ser bort i fra spillservere som krever dyre nettlinjer for å få noen guff, og gir linux en mulighet så kommer du virkelig billig i fra dette, og du kan lære en masse uten å legge ut store summer til dyr HW.

Lenke til kommentar
For det tredje:

Ferdigservere er sikkert bra greier, men må ha reg minne og bråker ofte noe j... Videre bestrider jeg at de er så fantastisk mye bedre en det du kan kjøpe på komplett, ettersom de har en rekke produsenter som leverer helt grei serverHW i sin portefølje.

Å matche de aller rimeligste og enkleste "ferdig"servere klarer du nok med deler fra komplett, men det stopper det også, du kan matche specs til en litt mer avansert server, men det er litt mer som gjør en god server enn gigahertz og gigabyte.

Og hvorfor skal man absolutt bruke Linux eller BSD baserte OS? Bedriften jeg jobber som er rimelig stor med 3500 ansatte kjører stort sett w2k3 servere med stort hell (de fleste virtualisert med VMWare ESX da men, bare ett par special purpose servere kjører RHEL5.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Skjønner mye at det du vil fram til masterboy. Er helt enig med deg på flere av punktene. Men har tenkt å gå for en server som kan drive mye forskjellig, sånn at jeg kan få prøvd meg på mange ting. Spill server er den ene, enten om det er lan er internett. Og har ikke hatt mange år på nakken med datadele oppsamling, derfor har jeg ikke noen pc liggende i kjelleren eller garasjen.

Tror jeg skal kjøpe det meste nytt, men siden jeg et passelig godt sett ram liggende gidder jeg ikke kjøpe ram.

EDIT: Skal selvføgelig kjøre linux.

Endret av Smalltimer
Lenke til kommentar
Skjønner mye at det du vil fram til masterboy. Er helt enig med deg på flere av punktene. Men har tenkt å gå for en server som kan drive mye forskjellig, sånn at jeg kan få prøvd meg på mange ting. Spill server er den ene, enten om det er lan er internett. Og har ikke hatt mange år på nakken med datadele oppsamling, derfor har jeg ikke noen pc liggende i kjelleren eller garasjen.

Tror jeg skal kjøpe det meste nytt, men siden jeg et passelig godt sett ram liggende gidder jeg ikke kjøpe ram.

EDIT: Skal selvføgelig kjøre linux.

HEHE... Får litt vann på mølla når folk begynner å snakke om Microsoft og server til hjemmebruk! Jeg mener det koster langt mer enn det smaker!

Poenget er at du etter min mening får en kjempebra server for 2000kr eks. disker om dette er et "lek og lær prosjekt" og da særlig i Linux.

Dette kan være et greit utgangspunkt etter min mening, bare å spe på med fler disker. http://www.psdata.no/ps.asp?it=112846

Dell/IBM/FSC/HP osv. er vel ikke bomkjøp det heller, men ikke like mye for pengene etter min mening. I tillegg bråker de ofte noe J...

edit: Liefer

Endret av masterboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...