Jolo Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Hei! Har dillet en del med data, og har bestemt meg for å kjøpe en server. Jeg har tenkt å eksperimentere meg med den, og den skal brukes alt mulig. Eksempler på hva den kan blir brukt til er Backup, streaming, VoIP server, "Seedbox", apache server, detikerte servere til div spill osv. Så lurte på om noen har noen anbefalinger og ting jeg burde tenke på før jeg kjøper. Mvh SM411 Lenke til kommentar
KjellSpell Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Hva spill har du tenkt å ha servere til? Lenke til kommentar
Jolo Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2008 Kansje CS Source. Jeg er ikke villig til å betale mer enn 10 000. Lenke til kommentar
daahl Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Det er kanskje en ide å leie en server. Du har mange som driver med hosting og flere har meget gode priser. Jeg har personlig veldig god erfaring med gigahost.no, og de er heller ikke dyre. Lenke til kommentar
KjellSpell Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Ja, man for som regel mer stabile system, og mer oppetid. Lenke til kommentar
Jolo Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2008 Jeg har tenkt å ha serveren stående hjemme. Skal ikke leie noen server. Lenke til kommentar
KjellSpell Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Hva internett linje har du da? Er ikke vits å legge for mye i, vist du ikke har noe serligt ut-hastighet. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Jeg har tenkt å ha serveren stående hjemme. Skal ikke leie noen server. Ok. KJøp en så kraftig maskin som du kan for pengene du vil bruke. Hvis du ikke har et eget rom å ha den stående i, så sørg for at den er lydløs. Ellers er det bare å velge den innmaten du trenger, eller tror du trenger. Det er ofte en fordel at det er plass til mange disker - det letter muligheten for å teste mange forskjellige operativsystemer / løsninger uten å reinstallere. Skal du ha backup av serveren, så bør du tenke på hvordan du har tenkt å gjøre det. Dersom serveren skal stå ved siden av din vanlige PC, så kan det være greit med en kvm-svitsj, siden PC-hrdware er ekstremt dårlig på remote konsoll muligheter. Lenke til kommentar
Jolo Skrevet 7. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2008 Er egentlig litt derfor at jeg startet denne tråden, slik at noen kan fåreslå komponenter som passer bra for servere. Vet at jeg ikke trenger et 8800 GTX kort, men tenker på hvilke type prosessorer, nettverkskort osv. Lenke til kommentar
zicoz Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=49750 Er hovedkort, CPU, PSU og Ram som skal klare det meste vil jeg tro, HK har integrert skjermkort slik at du kan bruke PCI-Ex16 slotten til en eventuell raidkontroller. Harddisker med mer enn 7200rpm har jeg ikke lest noe om, så der må noen andre komme med forslag. Ellers trenger du DVD-Drev, kabinett og eventuellt ett ekstra nettverkskort. Du trenger riktignok ikke en så kraftig CPU, men bedre med for mye enn for lite. Lenke til kommentar
Digitalis Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 (endret) Du får ferdig oppsatt Windows Home Server som det tar 10 min å koble opp for akkurat halvparten av budsjettet ditt: http://www.komplett.no/k/ci.asp?sku=10305 Resten av pengene kan du bruke på et par ekstra 500GB disker så er du fort oppe i 2-3 TB Endret 10. februar 2008 av Digitalis Lenke til kommentar
Jolo Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 Den ser grei ut, men har egentlig ram selv. Og halve gleden er jo å bygge den selv. Får se om jeg tar utgangspunkt i den og kjøper inn delene selv. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 jeg sitter med sammer idèen .. kaster meg på denne tråden jeg.. har noen deler til overs og lurer på om det kan brukes til server .. asus p5b dlx wifi E6400 2,1ghz 2gb ram 667mhz 6800gt 256 gddr3 2*200 gb hdd 7200rpm dette er deler som jeg har liggende.. , litt synd å støve ned slike deler.. hvilket software anbefales foresten ? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Hvorfor ikke bare kjøpe en entrylevel server fra f.eks Dell eller IBM? Da får du ei maskin som er bygd for å være en server og ikke noe gutteromsmekk - ikke er de spesielt dyre heller, bare pass på å kjøp ekstra disker andre steder ;-) Lenke til kommentar
toazty Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 hvor mye koster slike da? er greit å få brukt de pc delene som ligger rundtom til noe nyttig .. og det skal koste minst mulig... jeg har 10\10mbit linje... jeg tenkte jeg skulle sette opp en css server vil jeg merke at jeg har en server koblet til på linja hvis jeg selv skal spille css eller noe på samme linja? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 http://www1.euro.dell.com/content/products...;l=no&s=bsd Husk at alle priser er pluss mva Det du bygger i sammen sjøl blir aldri en skikkelig server, det blir en pc du tar i bruk som server, ikke ei maskin som er bygd for å være en server fra bånn. Denne posten er skrevet på en IBM System X3650 server - og uansett hvor flink du er eller hva slags deler du velger på Komplett så kommer du ikke i nærheten av den kan jeg si med stor sikkerhet ;-) Men det spørs jo hva behovet er da Lenke til kommentar
toazty Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 http://www1.euro.dell.com/content/products...;l=no&s=bsd Husk at alle priser er pluss mva Det du bygger i sammen sjøl blir aldri en skikkelig server, det blir en pc du tar i bruk som server, ikke ei maskin som er bygd for å være en server fra bånn. Denne posten er skrevet på en IBM System X3650 server - og uansett hvor flink du er eller hva slags deler du velger på Komplett så kommer du ikke i nærheten av den kan jeg si med stor sikkerhet ;-) Men det spørs jo hva behovet er da behovet er stort ... så jeg satte opp en fullblods server hos dell.. det kom på den nette sum a 244K neida.. jeg vil bare sette opp en spill server.. trenger vel ikke all verden da.. ? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Du trenger ikke en server til det, holder lenge med en vanlig pc Lenke til kommentar
Jolo Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 Men man trenger en detikert PC, så en server er vell et like godt alternativ siden dette gir mer prosessorstyrke i forhold til grafikk. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Prosessorkraft er en ting - sikkerhet og stabilitet er en annen, en dedikert server vil gi betydelig mer av de to sistnevnte enn hjemmemekk kan. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå