_maggi_ Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 hei Har lyst til å oppgradere utstyret mitt. Har et canon eos 350d, har sett canon eos 30d på nettet til 4000,- Er det et godt kjøp i dag eller bør jeg heller gå for 40d i dag? Har først og fremst lyst på et kamera som er litt større enn 350d fordi det "forsinner" i hånda mi. På orhånd takk for svar Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 har sett canon eos 30d på nettet til 4000,- Er det et godt kjøp i dag eller bør jeg heller gå for 40d i dag? Joda, det er et vanvittig godt kjøp, og mest sannsynlig får du ikke noe bedre kjøp per i dag. 40D er et supert kamera det også, men kan på ingen måte forsvare prisforskjellen, med mindre du har svært spesielle behov. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 har sett canon eos 30d på nettet til 4000,- Er det et godt kjøp i dag eller bør jeg heller gå for 40d i dag? Joda, det er et vanvittig godt kjøp, og mest sannsynlig får du ikke noe bedre kjøp per i dag. 40D er et supert kamera det også, men kan på ingen måte forsvare prisforskjellen, med mindre du har svært spesielle behov. Helt enig. Har selv 350D og vurderer sterkt om jeg nå MÅ kjøpe 30D Lenke til kommentar
_maggi_ Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2008 har sett canon eos 30d på nettet til 4000,- Er det et godt kjøp i dag eller bør jeg heller gå for 40d i dag? Joda, det er et vanvittig godt kjøp, og mest sannsynlig får du ikke noe bedre kjøp per i dag. 40D er et supert kamera det også, men kan på ingen måte forsvare prisforskjellen, med mindre du har svært spesielle behov. eg ønsker meg et kamera som jeg kan få tatt gode bilder med. det som gjør at jeg stusser litt er det at den har 3" skjerm og støvfjerner. er dette noe man kommer til å få bruk for. i 30d finner man jo 8 mpx, er det nok eller bør man i dag opp i 10mpx Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 eg ønsker meg et kamera som jeg kan få tatt gode bilder med. det som gjør at jeg stusser litt er det at den har 3" skjerm og støvfjerner. er dette noe man kommer til å få bruk for. i 30d finner man jo 8 mpx, er det nok eller bør man i dag opp i 10mpxSkjermen er selvfølgelig nyttig, men bør ikke være avgjørende. Støvfjerningen er ikke optimal, og 8MP er mer enn nok. Du har jo det i dag, og burde jo vite om du faktisk trenger mer? Det du ikke får er liveview, som etter min mening er svært overopphypet. Har du virkelig savnet det til nå, kan det jo kanskje være noe, men du vet antakelig hvor mye du skulle ønske å bruke skjermen som søker. Jeg trenger det ikke. Du vil få et kamera som tar svært gode bilder, men det har du i dag også. Den største forskjellen mellom 350D og 30D ligger i hvordan det er å bruke kameraet, hvilke funksjoner som er lett tilgjengelige og hvordan selve kameraet er å holde i. Dersom du ønsker en virkelig forbedring i bildekvalitet fra i dag, bør du heller bruke pengene på optikk, det får du mye mer igjen for. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) Ooops, der ble det et impulskjøp av 30D gitt. Har irritert meg over småting ved 350D i lengre tid, ting som ikke nødvendigvis er noe problem, men som enkelt kunne vært bedre. Jeg bruker 30D ukentlig i studentforeningen min så kjenner det kameraet veldig godt. Mine hovedgrunner for byttet er følgende: Bedre grep Flere steg på ISO-skalaen Maks ISO 3200 vs 1600 på 350D Lettere tilgjengelige funksjoner vha knapper og ikke menyer Kamerahus i metall gir høyere vekt og bedre følelse enn plast (høyere vekt er en fordel) Større og bedre skjerm Bedre batterikapasitet 350D'en min har sluttet å rotere bildene etter en særdeles våt tur opp Stoltzekleiven og tilbake over Fløyfjellet i fjor høst Endret 6. februar 2008 av Crazysteps Lenke til kommentar
_maggi_ Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2008 eg ønsker meg et kamera som jeg kan få tatt gode bilder med. det som gjør at jeg stusser litt er det at den har 3" skjerm og støvfjerner. er dette noe man kommer til å få bruk for. i 30d finner man jo 8 mpx, er det nok eller bør man i dag opp i 10mpxSkjermen er selvfølgelig nyttig, men bør ikke være avgjørende. Støvfjerningen er ikke optimal, og 8MP er mer enn nok. Du har jo det i dag, og burde jo vite om du faktisk trenger mer? Det du ikke får er liveview, som etter min mening er svært overopphypet. Har du virkelig savnet det til nå, kan det jo kanskje være noe, men du vet antakelig hvor mye du skulle ønske å bruke skjermen som søker. Jeg trenger det ikke. Du vil få et kamera som tar svært gode bilder, men det har du i dag også. Den største forskjellen mellom 350D og 30D ligger i hvordan det er å bruke kameraet, hvilke funksjoner som er lett tilgjengelige og hvordan selve kameraet er å holde i. Dersom du ønsker en virkelig forbedring i bildekvalitet fra i dag, bør du heller bruke pengene på optikk, det får du mye mer igjen for. hva er det som utgjør forskjellen mellom 350d og 30d når det gjelder funskjoner da? så du mener at det ikke er nødvendig å gå for 40d? 30d er mer enn bra nok? Ooops, der ble det et impulskjøp av 30D gitt. Har irritert meg over småting ved 350D i lengre tid, ting som ikke nødvendigvis er noe problem, men som enkelt kunne vært bedre. Jeg bruker 30D ukentlig i studentforeningen min så kjenner det kameraet veldig godt. Mine hovedgrunner for byttet er følgende: Bedre grep Flere steg på ISO-skalaen Maks ISO 3200 vs 1600 på 350D Lettere tilgjengelige funksjoner vha knapper og ikke menyer Kamerahus i metall gir høyere vekt og bedre følelse enn plast (høyere vekt er en fordel) Større og bedre skjerm Bedre batterikapasitet 350D'en min har sluttet å rotere bildene etter en særdeles våt tur opp Stoltzekleiven og tilbake over Fløyfjellet i fjor høst anbefaler du meg å kjøpe 30d fremfor 40d? mener du at jeg kommer like langt? Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 anbefaler du meg å kjøpe 30d fremfor 40d? mener du at jeg kommer like langt? ja! kjøp 30d, så kan du legge meir penger i optikk, altså det som har mest å seie for bildekvaliteten. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) Jeg er rimelig sikker på at du kommer like langt med en 30D som en 40D. Det er til og med mulig du kan komme lenger, da du får 5.000,- ekstra til bedre optikk. Hva nå en mener med lenger, da... Edit: Ser at turnipkongen er enig, og han var raskere Tom Endret 6. februar 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
_maggi_ Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2008 tusen takk for mange svar! jeg har 17-85mm, 55-200mm f.4-5.6 og en 50mm f1.8 dere sier at bedre objektiver er det man bør bruke penger på i stede for kamerahus. er det noen objektiver som kan være lure for meg å ha? er ikke ute etter så dyre siden jeg er 15 år og har ikke alverden av penger. Lenke til kommentar
Symbiose Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Det virker som en god ide å kjøpe 30D, da du har savnet en utfylling av dine voksende hender. Det ser ut som du har helt grei optikk. Er det noe du selv savner? Alternativ som ofte anbefales er en mer lyssterk normalzoom (Tamron/Sigma 17/18-50) med fast største blender 2.8, eller lyssterk telezoom. Mulig eks. fastobjektiv som Sigma 30mm/1.4 er ønskelig. Du vet dog best selv hva du eventuelt savner. Kanskje du får mer igjen for å kjøpe en blits, eller rett og slett et par gode fotobøker, for utdypende kunnskap og inspirasjon. Et greit stativ kan være meget nyttig. Atter igjen er det slik at andre ikke kan uttale seg om hvorvidt ditt nåværende utstyr skaper vansker for å få til det du vil. Lenke til kommentar
_maggi_ Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2008 tusen hjertelig takk for mange gode svar og hjelp i vurdering. Håper jeg nå får lov av mine foreldre til å kjøpe kameraet igjen tusen takk for mange svar:D Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 tusen takk for mange svar!jeg har 17-85mm, 55-200mm f.4-5.6 og en 50mm f1.8 dere sier at bedre objektiver er det man bør bruke penger på i stede for kamerahus. er det noen objektiver som kan være lure for meg å ha? er ikke ute etter så dyre siden jeg er 15 år og har ikke alverden av penger. Hvis du er interessert i makro fotografering, så kan en Sigma 70mm f/2.8 Macro kanskje være en ide? Den er også fin til portretter. Ellers så er forslaget til symbiose om blitz og bøker fornuftig. Tom Lenke til kommentar
GLN Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Du har et par objektiver, og vis de er greie nok så kan du bruke de 5000,- du har til overs på blits, veske/sekk, div solfiltere, stativ og ellers annet tilbehør til kamera som kan være greit, eller du kan bare spare dem:) Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Ja, jeg mener også 30D er et mye bedre kjøp enn 40D (derfor jeg punget ut for et 30D idag) Én ting jeg glemte med 30D kontra 350D - du har et stort innstillingshjul ved tommelen i tillegg til det oppå toppen, kjempedeilig i stedet for å holde inne knapper og ha flere funksjoner på hver knapp. I tillegg er menyen én enkelt liste nedover da resten av funksjonene finnes lett tilgjengelig på kamerahuset og ikke i menysystemet. Gleder meg stort til å få kameraet nå, ja. Lenke til kommentar
_maggi_ Skrevet 9. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2008 Nå sitter jeg fint i det her har for to uker siden kjøpt batterigrep til 350d en min, men hva gjør jeg nå? Er jo 15 år. Er det et lurt kjøp å gjøre det nå eller bør jeg heller vente til sommeren og bli litt flinkere til å ta bilder? I tilfelle hvor mye tror dere at jeg kunne fått for 350 min i dag? med batterigrep og to batterier? kunne jeg tatt 4500,- hadde satt kjempe stor pris på svar på begge spørsmålene Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Nå sitter jeg fint i det her har for to uker siden kjøpt batterigrep til 350d en min, men hva gjør jeg nå? Er jo 15 år. Er det et lurt kjøp å gjøre det nå eller bør jeg heller vente til sommeren og bli litt flinkere til å ta bilder? I tilfelle hvor mye tror dere at jeg kunne fått for 350 min i dag? med batterigrep og to batterier? kunne jeg tatt 4500,- hadde satt kjempe stor pris på svar på begge spørsmålene Det beste er å fortsette med 350D'en. Bytt til et 40D om halvannet år f.eks. Lenke til kommentar
_maggi_ Skrevet 9. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2008 hvor mye tror u 40d ligger på til sommeren? hadde tenkt å spare til det til sommeren sånn som mange andre her på forumet. men nå er det kanskje lurest for meg? Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 hvor mye tror u 40d ligger på til sommeren?hadde tenkt å spare til det til sommeren sånn som mange andre her på forumet. men nå er det kanskje lurest for meg? Jeg ville gjettet på 7500-8000kr (ca det 30D falt til på samme tiden) Jeg hadde også mest lyst på 40D, men når 30D koster 4000kr så er det ikke noe å lure på. 40D kan kjøpes senere til samme prisen og etter det kan vi kjøpe 50D til det samme. Er bare å ta tida til hjelp. 30D er ikke dårligere nå enn da det kom på markedet. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå