TDZGamer Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Jeg har en Thomson SpeedTouch 5x6 som jeg har fått av NGT men den er litt dum fordi portåpninger i brannmuren må tildeles en IP på subnettet. Jeg og noen kamerater spiller tilstadighet Heroes of Might and Magic III Complete (reklamen hihi) og den krever litt brannmurkonfigurering. Så lenge portåpningene må knyttes til en IP på subnettet vil ikke to personer kunne spille på mitt hjemmenetverk sammen med en utenfor. Hørtes det komplisert ut? Uansett noen har fortalt meg at jeg må kjøpe en router selv som fixer slikt. Finnes det noen anbefalinger der ute? Kan se for meg at jeg kan spandere et par tusenlapper eller tre på en skikkelig bra router. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 (endret) Så lenge portåpningene må knyttes til en IP på subnettet vil ikke to personer kunne spille på mitt hjemmenetverk sammen med en utenfor. Kvifor? Går det ikkje an å sette statiske IP-adresser på maskinene på lokalnettet, og la routeren opne portar til dei adressene du vil? Edit: Uansett så trur eg at dei aller fleste routerar for heimebruk vil krevje å opne portar knytta direkte til ei IP-adresse på lokalt nivå. Endret 8. februar 2008 av Arve Systad Lenke til kommentar
TDZGamer Skrevet 9. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2008 Jeg har funnet ut at jeg må ha en "offentlig" IP adresse per spill klient ja. Routeren min er nå alikevel noe herk og NGT slipper meg ikke inn i det laveste grensesnittene. Det er greit nok det, men jeg vil nå alikevel ha en egen router så anbefalinger er velkommne har hørt at Bluecom gir deg flere wan IPer uten ekstra kostnad om du trenger det. Er det flere som tilbyr dette? Jeg er ikke fremmed for å bytte fra NGT da kvaliteten på linjen har dalt de siste 2 årene. Lenke til kommentar
Rim Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Bluecom forsvant vel for et par år siden. Uansett så er det bare for de lokale klientene å koble seg til LAN IPen til serveren og han ene utenfor kan koble seg til WAN IPen. Lenke til kommentar
TDZGamer Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 ...Uansett så er det bare for de lokale klientene å koble seg til LAN IPen til serveren og han ene utenfor kan koble seg til WAN IPen. Har du fått dette til å virke med Heroes3? Lenke til kommentar
Rim Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Nei og kjenner ikke til det spillet men dersom det ikke er mulig har det vært gjenstand for en vanvittig skitten koding. Det er ikke som om NAT er noen nyhet liksom. Kan ikke tenke meg et online-spill som er kodet de siste 8 åra hvor dette ikke er mulig. Hvordan velger du server i dette spillet? Kan du skrive inn IP f.eks.? Kan du browse, osv. Lenke til kommentar
TDZGamer Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 ...Kan ikke tenke meg et online-spill som er kodet de siste 8 åra hvor dette ikke er mulig. ... Heroes 3 er fra 1998 tror jeg. De som joiner taster in wan IPn til serveren, men saa gaar server rollen paa rundgang tror jeg. Lenke til kommentar
repaguy Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Bluecom gir deg IPer via DHCP, så ja der vill hver eneste device bak modem få sin egen offentlig-IP. Lenke til kommentar
Rim Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Stemmer det. Rent bortsett fra at de ikke finnes lenger da... Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 (endret) Jeg har en Thomson SpeedTouch 5x6 som jeg har fått av NGT men den er litt dum fordi portåpninger i brannmuren må tildeles en IP på subnettet. Jeg og noen kamerater spiller tilstadighet Heroes of Might and Magic III Complete (reklamen hihi) og den krever litt brannmurkonfigurering. Så lenge portåpningene må knyttes til en IP på subnettet vil ikke to personer kunne spille på mitt hjemmenetverk sammen med en utenfor. Hørtes det komplisert ut? Uansett noen har fortalt meg at jeg må kjøpe en router selv som fixer slikt. Finnes det noen anbefalinger der ute? Kan se for meg at jeg kan spandere et par tusenlapper eller tre på en skikkelig bra router. Nei, dette er ikke mulig slik som du beskriver. En port som forvardes MÅ kun føre frem til en spesifik IP. Det er med andre ord ikke mulig å forwarde en port til mer en èn IP on gangen. Hvis man har litt innsikt i datanettverk vil man fort se at det hadde vært et uløselig logisk problem å prøve å sende trafikken flere steder. Men... Som regel bruker spill flere porter for klientene til spill, eksempelvis 8forskejlige proter, dersom det er maks 8 spillere i et spill. Løsningen er dermed å forwarde en av disse til maskin #1, og en av dem til maskin #2. Klient-softwaren vil normalt autoamtisk søke frem hvilken av portene som er åpen blandt de som den kan bruke, og dermed får begge kontakt. Dette er ikek noe nytt "problem". Battle.net for starcraft osv. er akkurat det samme, og man må forwarde en port blandt de som klientene bruker til hver maskin man skal bruke. Jeg husker ikke nøyaktig hvilke proter som brukes, me det finens du frem selv. Jeg kan dog si at det går ann å spille heroes3 med en Speedtouch, så lenge det er konfigurert riktig Gjorde det selv på ett tidspunkt for lenge siden (med flere maskiner på innsiden av mitt netverk altså). Håper dette hjalp -Stigma Endret 14. februar 2008 av Stigma Lenke til kommentar
Vang1 Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Bluecom finnes kanskje ikke, men Ventelo fungerer på nøyaktig samme måte. Jeg for min del får ikke satt nok ord på hvor deilig det er at alle får en WAN IP når de kobler seg opp. Det som derimot KAN være irriterende er hvis du skulle være så heldig å få WAN ip fra forskjellige subnet. Da blir det plutselig kjedelig å kopiere filer o.l lokalt. Så alle fordeler har som regel en ulempe. Det er i midlertidig veldig sjelden dette skjer (har skjedd 1 gang hos meg, og jeg tror det var fordi vedkommende hadde ventelo selv, slik at ip-leasen hans hang igjen i ventelos DHCP). Ventelo har forøvrig en mye bedre ruting enn NGT (i hvertfall så langt jeg har hatt med de to å gjøre), samt prisene er ikke så mye dårligere heller. Lenke til kommentar
TDZGamer Skrevet 14. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2008 @Stigma: Takk tja det hjalp kanskje litt. Jeg håpet kanskje noe NAT magi kunne løse de logiske bristene du snakker om men ok Heroes3 bruker portene 2300-2400 samt en enkelt port 47624. Jeg tror dette skal tilsvare DirectX 7 og/eller 8. Det er ingen spesifikasjon for hvilke porter som åpnes for hver enkelt spiller (max 8 spillere inkludert verten). Har aldri heller vært borti noe dokumentasjon på dette. @Vang1: En kamerat av meg har Bluecom ... kanskje de er overtatt av noen andre? Isåfall hvem? (kanskje Ventelo). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå