joars Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Jada, det er jo noe merkelig å sette de to kameraene opp mot hverandre Men jeg trenger noen gode råd for kjøp av nytt kamera. Jeg har et 10 år gammelt Sony-kamere som har vært med på mye moro, men det er akkurat litt for stort og tungt, så ofte gidder jeg ikke å ta det med. Så nå vil jeg kjøpe et skikkelig lite kamera så jeg kanskje har det med litt mer og får filma litt mer av unga etc. Bruken blir todelt: Klassisk familiefilming av unga pluss filming av skikjøring og andre morsomme aktiviteter (kiting, windsurfing, turer i fjellet osv). I utgangspunktet kunne jeg tenke mmeg å kjøpe et HD-kamera, men siden jeg vil ha det lite så ender jeg da på f.eks. SD5 som selges til en ok pris ser jeg. Men jeg har jo skjønt at det ikke er bare moro når det kommer til redigering. For redigere må jeg gjøre. Skal ikke lage noe som skal vinne oscar, men klippe og lime litt, legge på litt effekter og musikk må til. Fortrinnsvis med Sony Vegas Platinum (som i siste versjon visstnok skal støtte Panasonics AVCHD-filer.) For å komme til saken her: Jeg _tror_ jeg ender opp med å vente med kjøp av HD-kamera til det har skjedd litt mer utvikling på den fronten og heller satse på et relativt rimelig "vanlig" kamera så lenge. Men hvis noen kan overbevise meg om at det går relativt greit å redigere det man filmer med SD5 så tror jeg at jeg går for det. Synspunkter tas i mot med takk! Hvis jeg velger den kjedelige veien (altså ikke HD), er det da noen som har gode anbefalinger på et lite kamera? GS230 er akkurat den størrelsen jeg liker, men skulle jo gjerne hatt f.eks. optisk bildestabilisator og kanskje litt bedre optikk. GS320 er jo bedre, men også større så det utgår. Har lest en del både her på forumet og andre steder, men uten å finne noen klare anbefalinger på "lite og bra". Når man tar med billig i tillegg (vil jo gå for HD om noen år) så er det kanskje GS230 jeg ender opp med? Lenke til kommentar
simmyt Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 For å komme til saken her: Jeg _tror_ jeg ender opp med å vente med kjøp av HD-kamera til det har skjedd litt mer utvikling på den fronten og heller satse på et relativt rimelig "vanlig" kamera så lenge. Men hvis noen kan overbevise meg om at det går relativt greit å redigere det man filmer med SD5 så tror jeg at jeg går for det. Synspunkter tas i mot med takk! i mine øyne er råmaterialet mest viktig. familieminner er jo slikt man vil se på om mange tiår, og å ha dette i HD vil da være et pluss. om ti år kan du sikkert redigere AVCHD på mobilen din nåløyet med redigering av HD per i dag er encodingen tilbake til HD i et eller annet medium. alt det andre er ikke mer smertefullt enn at det går... så det du kan gjøre som midlertidlig løsning er å eksportere redigert film i gammel DVD kvalitet, og sitte på HD råmaterialet noen år til. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 i mine øyne er råmaterialet mest viktig.I mine øyne er teknikken til den som filmer, og ikke minst redigerer viktigst, sammen med lydkvaliteten. Kvaliteten på råmaterialet er ikke så vesentlig, nostalgien er der uansett (har selv sett en del familiefilmer fra sent 70-tall og tidlig 80-tall- kvaliteten er ikke noe å hoppe i taket over, men det spiller liten rolle). De var uten lyd, så lydkvaliteten var utmerket (ingen skurring og skraping), men straks du har lyd, er det kvaliteten på den du merker. Har du kino-kvalitet på bildet, men dårlig lyd, reagerer man med en gang. Har du relativt dårlig bilde, men god lyd, tenker man veldig lite over det... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå