.Lagrange. Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) Queens of the Stone Age Amerikansk alternativt rockeband med røtter i Palm Desert, California. Gruppa ble grunnlagt av Joshua Homme i 1997, etter oppløsningen av hans tidligere band Kyuss. Ofte beskrevet som "stonerrock" - noe som i følge frontmann Josh Homme er helt feil - har QOTSA en tung, men "groovy" sound. Han beskriver stilen deres som robot rock, noe som har vist seg sterkere og sterkere, spesielt på det siste albumet. Det har vært en ganske heftig utbytting av medlemmer i gruppa, man kan bl.a nevne Dave Grohl (Foo Fighters), Nick Olivieri (Mondo Generator) og Mark Lanegan (aktuell med The Gutter Twins). I dag har medlemskjernen stabilisert seg, og bandet består av: Josh Homme (vokal, gitar) Troy Van Leeuwen, med siden 2002, (gitar, lapsteel, keyboard) Joey Castillo, med siden 2002 (trommer) I tillegg har Dean Fertita (keyboard, gitar) og Michael Schuman (bass) vært med på Era Vulgaris touren siden Mai, 2007. Diskografi: 1998 - Queens of the Stone Age 2000 - Rated R 2002 - Songs For The Deaf 2005 - Lullabies To Paralyze 2007 - Era Vulgaris _____________________________ Self Titled (S/T eller Queens of the Stone Age) Det selvtitulerte debutalbumet kom ut 22 September 1998 og fikk gode kritikker, til tross for at den kommersielle suksessen uteble noe. Albumet inneholder de meget tunge og repetitative riffene som QOTSA senere skal bli kjent for. Josh Homme synger og spiller nesten alle instrumentene selv. For mange QOTSAfans er dette albumet selveste mekka, og mange betaler i dyre dommer for å få tak i det siden det har gått ut av produksjon. I mine øyne er albumet en klassiker og et "must" i en hver platesamling, til tross for "underproduksjon" og den noe svake stemmen til Homme. Med høydepunkter som You Can't Quit Me Baby, If Only, Mexicola og Regular John er det ikke tvil om albumets betydning. Hvis man hører bandet live i dag, vil man skjønne for en utvikling sangene som spilles live har vært gjennom, derfor virker de for min del nesten "puslete" på albumet. De er mektige, har fått utvidede riff og lange jams - noe som generelt kjennetegner QOTSA live. Sporliste: 1. Regular John" – 4:35 2. "Avon" – 3:22 3. "If Only" – 3:20 4. "Walkin' on the Sidewalks" – 5:03 5. "You Would Know" – 4:16 6. "How to Handle a Rope" – 3:30 7. "Mexicola" – 4:54 8. "Hispanic Impressions" – 2:44 9. "You Can't Quit Me Baby" – 6:33 10. "Give the Mule What He Wants" – 3:09 11. "I Was a Teenage Hand Model" – 5:01 Karakter: 7/10 (Dette er ikke karaktergivning med hjertet, men med objektivitet ) Rated R Med på laget har Homme fått Nick Olivieri og Mark Lanegan. Rated R har en annen vibe enn S/T, med en roligere og tidvis "enklere" rock. Den bærer preg av å ha blitt skrevet under påvirkning av diverse stoffer, noe som ofte refereres til i sangene og som Homme i ettertid har stadfestet. I låter som Heacdache hører man psykedelisk rock, hvor Homme & co tar de repetitative riffene enda lengre enn før. Den høstet god kritikk, og solgte relativt greit. Høydepunkter jeg velger å nevne er In The Fade, Feel Good Hit Of The Summer, Better Living Through Chemistry, Auto Pilot og I Think I Lost My Headache. (Såvel som Lost Art of Keeping a Secret!) Sporliste: # Feel Good Hit of the Summer" – 2:43 # "The Lost Art of Keeping a Secret" – 3:36 # "Leg of Lamb" – 2:48 # "Auto Pilot" – 4:01 # "Better Living Through Chemistry" – 5:49 # "Monsters in the Parasol" – 3:27 # "Quick and to the Pointless" – 1:42 # "In the Fade" – 4:25 # "Tension Head" – 2:52 # "Lightning Song" – 2:07 Karakter: 9/10 Songs For The Deaf Her trenger jeg kanskje ikke skrive så mye. Deres så langt mest suksessfulle album i forhold til salg og omtale, med flere hitsingler og et salg på nesten 1 million kopier bare i Amerika pr. sommer 2007. Konseptalbumet tar deg gjennom ørkenen, slik som Homme opplevde det da han touret rundt med Kyuss. Preget av mer energifull rock, i tillegg til noen ganske tunge hardrock låter. Med på albumet er Dave Grohl. Høydepunkter som er verdt å nevne: A Song For The Dead', Hangin' Tree, The Sky Is Fallin', Go With The Flow og Song For The Deaf Sporliste: 1. You Think I Ain't Worth A Dollar, But I Feel Like A Millionaire 2. No One Knows 3. First It Giveth 4. A Song For The Dead 5. Sky Is Fallin' 6. Six Shooter 7. Hangin' Tree 8. Go With The Flow 9. Gonna Leave You 10. Do It Again 11. God Is In The Radio 12. Another Love Song 13. Song For The Deaf 14. Mosquito Song - (hidden track) Karakter: 8/10 Lullabies To Paralyze Et mye etterlengtet 4 album, som skuffet mange fans pga. sin mer dystre og mørke side. Homme har selv sagt at han trengte å få dette albumet "ut av systemet" - i stedet for å lage SFTD2. Borte er Nick Olivieri og Dave Grohl, inn har Alain Johannes og Natasha Shneider kommet. Et utrolig gjennomført album, som nesten er skremmende å høre alene i stua. Everybody Knows That You Are Insane, Someone's In The Wolf, Tangled Up In Plaid og Broken Box er alle bare toppen av kaka på dette albumet. Sporliste: # "This Lullaby" – 1:22 # "Medication" – 1:54 # "Everybody Knows That You Are Insane" – 4:14 # "Tangled Up in Plaid" – 4:13 # "Burn the Witch" – 3:35 # "In My Head" – 4:01 # "Little Sister" – 2:54 # "I Never Came" – 4:48 # "Someone's in the Wolf" – 7:15 # "The Blood Is Love" – 6:37 # "Skin on Skin" – 3:42 # "Broken Box" – 3:02 # "You Got a Killer Scene There, Man..." – 4:56 # "Long Slow Goodbye" – 6:50 Karakter: 9/10 Era Vulgaris Det nyeste albumet fra QOTSA, med en gjennomgående tyngre og mer "bråkete" sound. Beskrivelsen robot-rock har aldri passet bedre. Borte er nå Alain Johannes og Natasha Shneider, men Mark Lanegan er framdeles å høre på én av låtene. Albumet har solgt noe skuffende, men til tross for dette har bandet hatt flere utsolgte konserter i snart 1 år. Høydepunkter finner vi i Misfit Love, Battery Acid, Turnin' On The Screw og Into The Hollow. Sporliste: 1. "Turnin' on the Screw" – 5:20 2. "Sick, Sick, Sick" – 3:34 3. "I'm Designer" – 4:04 4. "Into the Hollow" – 3:42 5. "Misfit Love" – 5:39 6. "Battery Acid" – 4:06 7. "Make It Wit Chu" – 4:50 8. "3's & 7's" – 3:34 9. "Suture Up Your Future" – 4:37 10. "River in the Road" – 3:19 11. "Run, Pig, Run" – 4:40 Karakter: 7/10 Helt på tampen ønsker jeg å nevne QOTSA's store familie. Alle bandmedlemmer har flere sideprosjekter eller andre band de jobber på tvers med. Se gjerne mer på prosjektene til både Josh Homme og Mark Lanegan. Desert Sessions er også et meget interessant "band" - som jeg vil anbale å se nærmere på, hvis du liker QOTSA's sound. Endret 7. desember 2008 av Green Machine Lenke til kommentar
oOF Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Hm, jeg er nok noe uenig i karaktersettingen din. De tre første albumene gruser de to siste. Førstealbumet er grovt feilvurdert og Songs for the Deaf er em av de platene som jeg kan høre(og har hørt mye på!) på i uendelig repetisjon. Klassisk plate. Lenke til kommentar
FL1P Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Også uenig i karaktersettingen din. Synes Era Vulgaris fortjener mer enn 6/10. Ellers fin albumguide! Synd jeg ikke får sett dem i Oslo. Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Finfin albumguide til tross for litt korte begrunnelser. Jeg er som de andre også uenig i karakterene og i det du mener er høydepunktene. Selv skal jeg se dem i spektrum og jeg gleder meg som en gris Lenke til kommentar
SimenBZ Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Grei guide. Selv om karaktersettingen er relativt objektiv, så er ikke de de såkalte "høydepunktene" det. De framstår mer som personlige favoritter, og ikke så mye singler, hits og andre låter allmennheten har hørt. Gleder meg forresten til å se dem i Spektrum. Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 Veeeel, nå skulle jeg kanskje tatt med Go With The Flow på STFD, det kan jeg innrømme, men ellers er det høydepunktene på platene jeg har listet opp. Singler betyr ikke nødvendigvis at det er de beste sangene, dette gjelder spesielt for Era Vulgaris, med SSS som single(?!). Ikke representativt. Men det lett litt for personlig når man har hørt lenge på ett band Lenke til kommentar
SimenBZ Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Var faktisk den og "Little Sister" jeg savna. Lenke til kommentar
Sigg3n Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Flott at noen har laget en QotSA albumguide! Gleder meg stort til 26. februar Personelig synest jeg at Songs For The Deaf er det beste albumet, hørt gjennom den en god del ganger nå . Era Vulgaris var veldig ulikt det queens hadde laget før, kanskje det albumet jeg liker minst. Er jeg den eneste? Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 (endret) En OK guide, selv om du er litt kjapp i svingene og har noen sære prioriteringer ang. høydepunkter Er enig i at førsteplata er verdt 6/10. Den er som du sier underprodusert og veik, selv om låtmaterialet er ganske bra så blir helhetsinntrykket lidende. 8/10 til Rated R er også greit, kanskje litt i meste laget. Absolutt en god plate, men ikke like helstøpt som sine umiddelbare etterfølgere. Ville ha dyttet denne ned til 7.5 og dratt med Leg Of Lamb som et høydepunkt. Kanskje Quick And To The Pointless også. Du er for streng mot Songs For The Deaf. Mulig du misliker at det ble en såpass stor suksess, men 7/10 er for lite. Plata er definitivt bedre enn Rated R. Å ikke nevne First It Giveth og Go With The Flow som høydepunkter er direkte kriminelt! Selv liker jeg også I'm Gonna Leave You veldig godt, albumet har utrolig mange knallåter. Ville ha gitt denne 9/10. På Lullabies To Paralyze er vi mer på linje. Et kanonalbum, og QotSAs jevneste. Bortimot alle låtene er uhyggelig sterke, inkludert de mer "lyttervennlige" sporene som du glatt hopper over i oppramsingen av høydepunkter, som Little Sister og In My Head. Dette albumet balanserer av og til opp mot nær 10/10, men litt smårusk (som den irriterende gjesteopptredenen til Billy Gibbons på Burn The Witch og det i overkant repetitive refrenget på Everybody Knows...) trekker ned et halvt poeng. Dave Grohl er også sårt savnet - han gjorde en fantastisk jobb på Songs For The Deaf (det er nærmest en klisjé å påpeke hans storhet på det albumet, men det er like fullt sant), og Joey Castillos ukompliserte tromming på Lullabies når Grohl dessverre ikke til anklene. 9/10 likevel. Era Vulgaris sliter jeg med. Jeg likte ikke albumet da jeg kjøpte det, men det har vokst litt. Høydepunktene er gode, håndverket er som vanlig utrolig bra, men albumet mangler "det lille ekstra". Ligger og flyter i området mellom Rated R og debutskiva - karakter 6.5/10, og en nedtur etter Lullabies. Joey Castillo har i det minste forbedret seg siden sist. Endret 29. februar 2008 av svinepelz Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 Vel, vi alle er jo forskjellig, så å velge høydepunkter som alle liker er nok vanskelig. Jeg er veldig glad i sounden av wolf, chemistry, hollow etc. - dermed blir det å velge høydepunkter i quick og tension litt feil. For min del. Mulig jeg er streng med STFD, men det får være så. Jeg skal legge til flow, som jeg har nevnt tidligere ble den glemt da jeg skrev guiden. Utover platene finnes det jo mange andre gullkorn. The Bronze (som jeg er så heldig å ha hørt live ) og Born To Hula er virkelig verdt å høre. Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 (endret) QOTSA Norwegian Wood fredag 13. juni 2008 Josh Homme: Vokal, gitar Michael Shuman: Bass, vokal Joey Castillo: Trommer Troy Van Leeuwen: Gitar, vokal, Keyboard Dean Fertita: Keyboard, gitar, vokal Link til hele konserten (58 min): http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/376800 Bandet, anført av en meget syk Josh Homme, spilte følgende: Millionaire, Feel Good Hit of the Summer, Sick Sick Sick ("we'll keep with the theme, you know"), Go With the Flow ("this song goes out to all the beautiful ladies out there")", Burn the Witch ("allright, let's keep you dancin'"), Misfit Love (sjelden har tekstlinjen "I'm so sick baby, it's so sad" passet bedre), Into the Hollow, In My Head, Do It Again, 3's & 7's, No One Knows (etter utskjelling av en person i publikum), A Song for the Dead ("we're Queens of the Stone Age and we mean fucking business") Endret 14. juni 2008 av svinepelz Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 15. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2008 I'm so sick baby, it's a sin Lenke til kommentar
FL1P Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Hva gjorde resten av bandet når Homme klikket? Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 15. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2008 (endret) Ikke noe spesielt, Josh er jo kjent for å "kjefte ut" publikummere. Langt i fra første gang han gjør det. En samling av hans "rants" EDIT: http://www.youtube.com/watch?v=C70owQtnju8 denne synes jeg er en av hans bedre. Variert, uventet og spenstig. Hahaha. Endret 15. juni 2008 av Green Machine Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Syns det høres veldig ut som "I'm so sick baby, it's so sad" på konserten, mulig han endret teksten? Kanskje jeg bare hørte feil. Han endret da "tastes like gold" på No One Knows til "tastes like shit" Men jo, resten av bandet tok bare en pust i bakken mens han holdt på, veldokumentert på NRKs eminente opptak. Selv den offisielle utgivelsen Over the Years and Through the Woods inneholder vel litt "ranting" fra Homme? Lenke til kommentar
FL1P Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Wow, QOTSA har vært ett av mine yndlingsband i 2-3 år nå, men hadde aldri fått med meg alt det. Flaut. Hehe Lenke til kommentar
Filmvenn Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 (endret) Grunnen til at Alain Johannes og Natasha Shneider ikke var med på produksjonen av "Era Vulgaris" var at Shneider var dødsyk og mannen hennes(Alain) tok vare på henne når hun fikk vite det. QOTSA sammen med Jack Black med Kyle Gass(Tenaious D), PJ Harvey, Jesse Hughes og mange andre hadde nylige en minnekonsert for henne etter at hun døde nå i juli av kreften. Må si jeg er synes Era Vulgaris faktisk er et bra album, det er en fin mix av det beste fra debutskiva, Songs For The Deaf og Lullabies To Paralyze. Bare svært vanskelig å like vil jeg si hvis man spesielt har hørt veldig mye på Songs For The Deaf som jeg har gjort selv om jeg starta å høre på bandet i 2001 med R og førsteskiva. Men må pirke litt på at Eagles of Death Metal ikke er nevnt med ord engang her, selv om trådstarter nevner andre ting som Mark Lanegan og Dessert Sessions er Eagles of Death Metal noe som burde være must for enhver QOTSA-fan. Var på konserten dems på Øyafestivalen, har aldri sett en amerikaner med bart snakke så høyt om norge enn hva Jesse Hughes sa. Dette er altså bandet hvor Josh Homme(våres store helt!) spiller trommer, og til tider bass(hvis jeg husker riktig). Eagles of Death Metal kommer med nytt album nå til høsten kalt "Heart On". Carlo Von Sexron har forresten klippt håret nylig, så en nylig konsert fra england i går. Han har lenger ikke sitt kjenbare hår, han ser nesten ut som en tilfeldig ginger-dude. Haha.. Edit: Forresten må jeg si Queens of The Stone Age er den største årsaken til at jeg spiller Rockband. De har en låt med i spillet, og du kan laste ned 3 stykker til(Sick Sick Sick, 3`s & 7`s og Littel Sister). Etter så mange år med QOTSA kan man både etterligne litt av stemmen til Homme eller hvertfall han den like tonen. Endret 24. august 2008 av Mahavishnu Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 7. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2008 (endret) Kunne nevnt mange band, ja. Årsaken til at jeg ikke har nevnt Jesse Hughes og dermed også Eagles of Death Metal er fordi han aldri har vært direkte involvert med QOTSA, på samme måte som Josh Homme har vært med i Eagles of Death Metal. Nå for tiden er Spinnerette (Brody Dalle) i ilden med EP, og snart kommer Sweethead (Serrina Sims & Troy Van Leeuwen) med debutplate / EP. Og ikke minst har EoDM nettopp sluppet Heart On, hvor Joey Castillo er med på tour og spiller trommer. Samtlige band har nok god innflytelse fra både Josh Homme og andre QOTSA-relaterte personer. Mye spennende prosjekter fra "QOTSA-sirkelen" for tiden! R.I.P Natasha Shneider. Utrolig trist. http://www.natashashneider.org/ Endret 7. desember 2008 av Green Machine Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Se filmen hos Youtube Kul akustisk cover av Billy Idol - White Wedding. Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) Awesum! Nå kommer snart S/T "reanimated", med "rumoured" bonusspor: 12. The Rumble aka Anderson (Bonus Track)13. You Can't Quit Me Baby (Alternate Take - Bonus Track) 14. Not to touch the Earth (Bonus Track) 15. Making of (Video Track) http://www.bilder-space.de/show.php?file=0...2l7ymGzYdu8.jpg Endret 19. januar 2009 av .Lagrange. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå