Gå til innhold

Core switch til LAN party


Anbefalte innlegg

Jeg skal arrangere LAN-party og vil kjøpe inn en core switch til bruk på lanet samt andre steder, dette vil si at den bør takle å ha mellom 50 og 150-200 aktive brukere samtidig (kommer til å kjøre bordswticher som selvfølgelig er koblet direkte til core.)

 

Har noen forslag til Core switch?

(bør vel være gigabit og 16 eller 24 porter?)

 

Noen som har erfaring med oppsett av switcher som kunne forklart litt basic om hvordan man bør sette opp større nettverk og konfigurere switcher?

 

Takker for svar!=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør minst ha en "smart" eller "web managed" switch. Da har du mulighet til å gjøre en del innstillinger på switch og porter, og følge med trafikk. En managed/fully managed switch har mange flere muligheter, men til en stivere pris.

 

Har lest at man bør slå av flytkontroll (802.3x flow control) på portene hvor bordswitcher er tilkoblet. Står forklart her: http://www.smallnetbuilder.com/content/view/24231/53/

Endret av Wayshot
Lenke til kommentar
Du bør minst ha en "smart" eller "web managed" switch. Da har du mulighet til å gjøre en del innstillinger på switch og porter, og følge med trafikk. En managed/fully managed switch har mange flere muligheter, men til en stivere pris.

 

Har lest at man bør slå av flytkontroll (802.3x flow control) på portene hvor bordswitcher er tilkoblet. Står forklart her: http://www.smallnetbuilder.com/content/view/24231/53/

Takk for bra svar, har tenkt på den switchen her: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=46821

Er dette et bra valg? eller er det andre som er bedre egnet til en fornuftig pris?

Lenke til kommentar
Så grei ut den, personlig ville jeg gått for en 24 porter, men det kommer jo ann på hvor mange bord switcher som skal kobles til.

ok, nå kommer ikke jeg til å dele opp nettverket da...såkalt vlan...

er det da noe vits med en konfigurerbar switch?

har tenkt å kjøre en windows server 2003 med dhcp og bruke den som router, koble den i coreswitchen og kjøre alle borswitchene direkte i core.

 

Har en HP procurve 4000M, er denne grei å bruke til core eller bør jeg ha en gigabit?

 

Takker for alle gode svar og anbefalinger!;)

Lenke til kommentar

ok, som sagt har jeg er HP procurve 4000m liggendes men denne er jo ikke gigabit...

Funker det forde eller blir det usansynlig treigt?

Vi blir vel 60 stykker i første omgang og kan kjøpe en ny med gigabit til seinere arrangement.

 

Men lurer på om det går å bruke HP`en som core på det første lanet?

Lenke til kommentar
HP 4000-serien er gode switcher som absolutt er å anbefale. Jeg har ennå til gode å oppleve et LAN-party under 800 deltagere som trenger gigabit, så ikke bekymre deg over den biten ;). Har du tilgang på switchen, så bruk den. Er først hvis du skal kjøpe det kan være greit å kjøpe Gigabit.

 

Ok, da kjører jeg på og bruker den jeg har!

Tusen takk for svar;)

Lenke til kommentar

Er først hvis du er veldig mange at du bør kjøre gigabit mellom svitsjene ihvertfall. Du finner mange 100Mbit svitsjer som har Gbit uplink porter. Men det beste er selvsagt svitsjer med GBIC hvor du kan kjøre fiber mellom svitsjene i en loop. Men da koster det tilsvarende.

 

Poenget er at det er en del båndbredde mellom svitsjene. Men som regel vil ikke klientene makse sin link. 100Mbit bør ihvertfall være mer enn nok mellom klientene. Dvs. gbit mellom bordsvitsjer og 100Mbit mellom bordsvitsjer og klienter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...