jantommy Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Hei. Skal sette opp NAS for en barnehage. Har funnet SEAGATE sin 500GB på hattelco Det jeg lurer på er om det er mulig å passordbeskytte mapper? Vet det er mulig via FTP, men utenom dette? Eller om noen kjenner til noen gode programmer man eventuelt kan benytte seg av. Takker for alle inspill og tips Lenke til kommentar
Pixl. Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 har selv en WD mybookworld 500 gb nas disk og faen heller ass.. det er bare rot med den mange ganger får jeg ikke kontakt med den, andre slår den seg ikke på osv osv.. overføringen går sånn passe trgt om den ikke krasjer før den fullfører. ikke og anbefale som om du kan kjøpe usb disk gjør det. utenom det om du vil/må ha NAS spør noen som har erfaring med den disken, er meget stor forskjell på de forskjellige.. -PixlFace Lenke til kommentar
jantommy Skrevet 14. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2008 Så det er ingen som har noen positive erfaringer med NAS? hehe.. Det lover jo ikka akkurat bra... Lenke til kommentar
mrblc Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Jeg har satt opp en freenas maskin med 4 harddisker i.. Oppetiden er for øyeblikket 32 dager.. eneste som er litt plukk på den er rettighetsoppsett må settes via ssh, men bortsett fra det så er det mulighet for å passordbeskytte mapper individuelt.. Den har også mange andre muligheter, og med tanke på at det bare krever en maskin med nettverksuttak, så er det definitivt noe å vurdere.. -blc Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 (endret) Har en LaCie Ethernet Disk mini utplassert på en skole, oppetiden er for øyeblikket 62 dager og den er nok mer i bruk enn en som står hjemme. Endret 14. februar 2008 av vargaz Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Jeg har satt opp FreeNAS i heimen, og det fungerer veldig bra! Det som imidlertid irriterer, er at filoverføringer går sinnsykt tregt! 6 timer for å overføre 12gb via et kablet nettverk er for dårlig. Lenke til kommentar
trettifire Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 har selv en WD mybookworld 500 gb nas disk og faen heller ass..det er bare rot med den mange ganger får jeg ikke kontakt med den, andre slår den seg ikke på osv osv.. overføringen går sånn passe trgt om den ikke krasjer før den fullfører. ikke og anbefale som om du kan kjøpe usb disk gjør det. utenom det om du vil/må ha NAS spør noen som har erfaring med den disken, er meget stor forskjell på de forskjellige.. -PixlFace Hadde samme problem med min, sendte inn driten og fikk ny. Bråker din fælt? Lenke til kommentar
mrblc Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Litt oppdatert info ang. min freenas for de som kunne tenke seg det. Oppgraderte i påsken til 7*750 GB i RAID5 basert på et RocketRaid 2320 kort. Dette har fungert bra, men det tok meg 2 dager å overføre dataene jeg hadde på den gamle NAS'en.. (dette var 2,2 TB, så ikke egentlig så veldig rart.) Utover dette har jeg litt utfordringer når det kommer til å få brukt driververktøyene til driveren, men maskinen fungerer strålende. Er litt morro å kunne skilte med 4 TB redundant lagringsplass i en og samme maskin. Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Kan jeg koble til en ekstern harddisk via usb uten å måtte formatere den på nytt? Det hadde vært greit å slippe å laste inn alt på nytt... Lenke til kommentar
mrblc Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 på freenas? ja.. jeg har selv tenkt til å laste inn bedriftsrelaterte fjernbackupfunksjoner på USB baserte lagringsløsninger. Den støtter de fleste filsystemer, inkludert NTFS og FAT32 Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Ja, det fungerte jo greit! Takker! Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Det beste er vel å se på en linuxboks, du trenger ikke kraftige greiene så du kan til og med ha en liggendes som du kan bruke. Så setter du opp samba, og der kan du ha brukermapper som man må logge på med brukernavn og passord for å få tilgang til. Etterpå kan du legge inn webserver om du har lyst på det, og alt annet. Tror en slik løsning er mye mer fleksibel. Og husk at speiling er viktig på en slik maskin i tillegg til å ta backup. Kjedlig om alt forsvinner i et diskkrasj. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Litt oppdatert info ang. min freenas for de som kunne tenke seg det. Oppgraderte i påsken til 7*750 GB i RAID5 basert på et RocketRaid 2320 kort. Hvor kraftig strømforsyning bruker du i denne maskinen da? Og funka RR-kortet "rett ut av boksen" med FreeNAS, eller måtte du legge inn driver manuelt? Lenke til kommentar
mrblc Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 (endret) Hvor kraftig strømforsyning bruker du i denne maskinen da?Og funka RR-kortet "rett ut av boksen" med FreeNAS, eller måtte du legge inn driver manuelt? Maskinen dette skal inn i har en PSU på 550 Watt.. PSU'en jeg bruker i mellomtiden er på 350 Watt, og det fungerer helt fint. (det viktige her er å bruke kvalitetsforsyninger.) RR-kortet fungerer rett ut av boksen i freenas, men jeg sliter litt med å få brukt driververktøyet fra HighPoint. Sånn maskinen står idag, så er den operativ med raidet kjørende, men hvis jeg ønsker å tweake noe, aktivere/deaktivere TCQ/NCQ så får jeg ikke gjort dette. Jeg har ikke hatt så veldig mye tid til å se på dette, men regner med at det er en bagatell med tanke på at det er ingen i freenas forumet som har hatt tilsvarende problem. (derimot er det MANGE som rapporterer at de bruker den eller tilsvarende kontrollere) Et lite tips though.. jeg måtte manuelt inn i config.xml og forandre navnet på partisjonen den skulle mounte fordi freenas ønsker å mounte de som f.eks da0s1 mens det faktiske navnet er da0p1. men dette er noe jeg anser som en bagatell da boksen under "normal" drift fungerer utmerket. Ang Admin'c sitt innlegg, så er jeg litt imot den tankegangen.. FreeNAS er betydelig enklere å sette opp, men har ikke funksjoner som webtjener fordi den er ikke ment å ha det. Du kan installere FreeNAS på en USB minnepenn (så du har alle PATA og SATA kanalene ledige for data) Hvis du ønsker å dele ut dataene du har på en freenas boks, sett opp en egen maskin for web relaterte tjenester, som du da sikrer etter beste evne, og del ut dataene gjennom samba (hvis det er windows server) eller NFS (om det er linux/unix) eller MAC sin protokoll.. Ja.. det er billigere å ha alt i en kasse, men etter å ha lekt meg med freenas en stund må jeg si jeg er mer for tankegangen om å la en kasse ta seg av lagring, og andre til å ta seg av andre oppgaver. Jeg ser fram til jeg har råd til å bygge applikasjonsserveren som skal benytte iSCSI mot freenas for lagring.. Endret 31. mars 2008 av mrblc Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Trådstarter; Du kjører vel ikke et windows domene? Isåfall kan du jo bare enkelt ta hvilken som helst maskin og sharefolders med permissions. Da slipper du å bruke passord for da får kun de som du har satt skal ha tilgang til å komme seg inn. Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Trådstarter;Du kjører vel ikke et windows domene? Isåfall kan du jo bare enkelt ta hvilken som helst maskin og sharefolders med permissions. Da slipper du å bruke passord for da får kun de som du har satt skal ha tilgang til å komme seg inn. satt å tenkte på dette fra jeg leste første innlegg i denne tråden Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Har to erfaringer: Samba i Linux vs FreeNAS Kjører i dag enkel gigabitshare med Samba på en server jeg bruker til streaming av film og musikk på hjemmenetttet. Nettveret her er ingen flaskehals da harddiskene ikke oppnår gigabithastighet uansett. Har hatt serveren i snart 2 år nå med Ubuntu 6.06. Derimot har kommet borti FreeNAS for ikke så lenge siden. Jeg har selvsagt ikke hatt bruk for det, og har kun testet noen enkle shares via en vmwareserver. Disse har fungert strøkent. Kun testet i full hastighet på 100Mbit derimot (maks 12.5MB/s teoretisk). Denne fungerte på 8MB/s, noe jeg antar som meget godt for en såpass svak maskin som egentlig ikke burde kjørt VMWare i det hele tatt. (Pentium 3 PC) Må for øvrig kommentere at jeg forsøkte MS Server 2003 helt i starten for snart 3 år siden, men med minimalt med kontroll og mulighet for feilsøking på treg overføring gjorde at jeg hoppet over på Linux så for jeg kunne Overdreven ressursbruk på Steam HLDS server og lite med muligheter for konfigurering av webserver var også med på valget av Linux Om du derimot er kun ute etter en rask og minimalt ressurskrevende filserver så er jeg overbevist om at FreeNAS vil fungere Lenke til kommentar
jantommy Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 Jupp, jeg gjorde. Har en oppetid på 26dager nå ser ut til å fungere greit til bruken det var beregnet til. Takker for all hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå