Gå til innhold

webshoper og "på lager"....


Anbefalte innlegg

Dette gjelder ikke en spesiell webshop, men er ganske generelt.

Har over lengre tid og med flere handler bak meg, oppdaget at det er mer regelen enn unntaket at de ikke har på lager til tross for at det står f.eks 30 stk på lager. Dette gjelder selvfølgelig i de tilfeller de er svært konkurransedyktige på pris (blant de 5 billigste i produktguiden på gitt produkt). Har du fulgt med på en vare over litt tid, og sett at butikken har tilstrekkelig antall på lager - så kan du banne på at de er tomme straks etter at du har sendt inn din bestilling (selv om det var tilnærmet ingen nedgang i antall stk i ukene før du bestilte) . Ikke nok med det, når de så setter en forventet inn dato, er det også typisk at denne blir forlenget når den datoen endelig kommer.

Dette har jeg opplevd så mange ganger nå, at det umulig kan være tilfeldig. Jeg mistenker webshopene for å samle opp bestillinger, og / eller venter til vedkommende kunde avbestiller dersom vedkommende ikke bestiller et visst antall mer lønnsomme varer i tillegg. Flere som har samme erfaringer? Og bør ikke dette undersøkes nærmere? For at prisguiden skal ha troverdighet må jo det som presenteres der være reelt, og sjapper som til stadighet ikke har de varene de står oppført med der - (og på sine egne sider) bør få en korreks for dette, og eventuelt varsling om at de kan bli fjernet fra guiden. Det fordrer jo at vi rapporterer til forumet, og at det eventuelt lages en egen sticky-tråd om dette eller på annen måte synliggjøres mulighet for slik rapportering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mistenker at årsaken til denne "På lager" statusen er basert på lageret til grossisten, ikke webshopen. Kommunikasjonen mellom grossist og webshop er vel sterkt varierende.

 

Det er vel en viss fare for at en del webshopper drives fra "gutterommet" uten eget lager.

Lenke til kommentar

Har hatt en samtale over e-mail med en av nettbutikkene angående neste det samme. Jeg klaget på at en vare som var listet "på lager" tok flere dager før den ble send og han svarte at de speilet importørens lagerstatus og at dette var noe alle gjorde. Interessant er det jo å legge merke til at de ulike nettbutikkene har til dels store avvik av antall "på lager" av same varen.

 

Personlig synes jeg det i det beste fall er feilaktig informasjon, egentlig er det en løgn. Hadde sett litt bedre ut om de hadde brukt "på fjernlager" og skrevet leveringstid til 1-3 dager i tillegg.

 

Mange ganger når jeg bestiller på nettet er det ting det haster med, og da sjekker jeg alltid at varen er "på lager", og da er naturlig nok irritasjonsnivået høyt når det drøyer flere dager før varen(e) blir sendt.

 

Oppfordrer til at det blir tatt opp med de ulike nettbutikkene som praktiserer denne tvilsomme praksisen.

Lenke til kommentar

JAMM: Jeg har efaringer kun fra de større webshopene, ikke "gutterom-baserte"

 

Som Oceanborn sier, velger en gjerne de som har merket av for å ha på lager, nettopp fordi det haster litt. I mine 2 siste erfaringer har det tatt mange uker på varer som var merket av for å ha x antall på lager. Dette er i beste fall for dårlig ja, og i verste fall er det bevisst løgn. Jeg frykter dessverre at det er det siste, en del av en forretningsstrategi (samle opp mest mulig bestillinger til sin butikk og kapre andeler fra andre potensielle selgere, selv om varen altså ikke er på lager). Dette er selvfølgelig lønnsomt helt til det blir slått ned på / avslørt.

Lenke til kommentar

Vet ikke med de andre leverandørene, men Komplett har ihvertfall levert knallraskt på mine ordrer.

 

Har dette vært med varer de har vært spesielt billige på i prisguiden? Rimer nemlig dårlig med mine erfaringer. Siste bestilling jeg hadde derfra var fra midten av januar, de hadde da ca 30 stk på lager iflg. webshopen (og dette antallet var slik også i lang tid før jeg bestilte). Dagen etter bestilling ble det endret til 0 på lager og antatt inn på lager rundt den 5-7/2. Når den 5. kom, ble det endret til bortimot midten av februar...

Jeg var ikke ute etter å legge ut om enkeltbutikker (og dette gjelder flere av de store), men siden du nevner en spesifikk butikk blir det vanskelig å la være ettersom det da kan se ut til at de er "en av de få" som ikke gjør dette.

Og ja, jeg har også stort sett fått raske leveringer både fra de og de fleste andre webshoper. Poenget er når de er spesielt billige på en vare, gjerne blant de 5-10 billigste i produktguiden og fortjenesten på varen ikke er spesielt stor..

Som nevnt gjelder dette flere webshoper, og ikke 1 eller 2. Derfor er det ikke noe poeng å henge ut noen - men det burde være i Akams interesse å få orden på dette, slik at ikke webshoper kan fremstå blant de billigste i kåringer ved å ha en masse produkter stående til billig pris uten egentlig å ha varen, og dette over svært lang tid. Fikk forresten varer i dag fra en annen wbshop som hadde vært like trege. De hadde også et visst antall av varene på lager da jeg bestilte...

Lenke til kommentar
Vet ikke med de andre leverandørene, men Komplett har ihvertfall levert knallraskt på mine ordrer.

 

Jeg har "fulgt" komplett lenge. Før var de superkjappe, god service og knallpriser. Etterhvert som de har vokst har de blitt treigere og treigere og prisen er ikke så mye å skryte av.

Komplett har ett godt rykte på seg enda, men er ikke det som det en gang var.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...