Gå til innhold

Ta bilde av bålkvelder i naturen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er veldig interessert i naturliv, og gikk nylig til innkjøp av Canon 10-22mm for å kapre alle de flotte øyeblikkene jeg har ute i villmarka. Men, jeg ønsker å ta bedre bilder av når jeg sitter med bålet om natten. Ofte er det helt svart ute, og bålet er det eneste som lyser opp. Søker derfor tips!

Hvordan skal jeg få med både bålet og meg? Jeg har en relativt kraftig ekstern Canon blitz - burde jeg bruke den? Men jeg ønsker fortsatt å ha med stemningen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Du får ikke med deg annet enn bålet fordi bålet er veeeldig lyst i forhold til alt det andre rundt deg. Det er altså en fysisk begrensning du vanskelig kommer deg rundt. Du kan evt plassere kamera stødig på en stein, i et stativ etc, og ta to eksponeringer med forskjellig lukkertid- en justert for bålet, en justert for omgivelsene. Så kan du klippe og lime sammen i et fotoredigeringsprogram etterpå. Det blir neppe 100% optimalt, for flammer rører på seg. Om du er lur så kan du evt gjøre flammene i flammebildet litt større for å dekke over de lyse randene som vil dukke opp når du kombinerer bildene.

Du bør også laste ned photomatix og lære deg HDR-teknikken. Det er mye der ute i naturen som har for mye kontrast mellom lys-mørkt til at en stakkars digital-sensor klarer å få med seg alt..

Lenke til kommentar
Hvordan skal jeg få med både bålet og meg? Jeg har en relativt kraftig ekstern Canon blitz - burde jeg bruke den? Men jeg ønsker fortsatt å ha med stemningen :)
Det er nok ikke så enkelt som du skulle ønske. Jpsalvesen har gitt deg noen tips, men du må nok mange ganger belage deg på å ta bilder tidligere, før det er mørkt, eller reise hit til fagre nord om sommeren ;-)

Mange av stemningsbildene rundt bålet som du ser enten på film eller i blader, er gjerne tatt når det er nokså lyst, typisk under eller rett etter solnedgang. Det er mye enklere å gjøre skumringsbildene mørkere, enn å gjøre nattebildene lysere. Da vil kontrasten mellom ansikter og bålet være mindre, og sensoren klarer i større grad å bevare nyansene.

Lenke til kommentar

Som tidligere nevnt av k-ryeng bør du ta bildet før det blir mørkt - du må balansere det tilgjengelige lyset med bålets lys. Er egentlig ikke noe å forklare, bare å prøve seg frem til du får det til.

Å bruke blits for å lyssette omgivelsene høres ut som en særdeles dårlig idè, men å bruke det på personer kan bli bra hvis du bruker et fargefilter på blitsen (nå er det jo grenser for hvor mye utstyr man ønsker for å ta et bilde av bål :) )

Et godt eksempel på å balansere lyset: http://flickr.com/photos/dreamzincolor/250182298/

Endret av EivindF
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...