Gå til innhold

Norsk klima og avgiftspolitikk vs. nye biler i India til 10.000kr


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra førsteinnlegget virker det som om trådstarter vil at Norges klimapolitikk skal påvirkes av hva f.eks indiske bilprodusenter gjør? Hvis alle slike ting skal ha en påvirkningskraft blir det ikke helt enkelt å utforme noen som helst slags klimapolitikk her i landet...

Lenke til kommentar

Norge er ikke et lukket system, men del av samme kloden som India. Derfor bør nordmenn tenke seg om på visdommen av å øke våre egne avgifter med mål om å redusere utslippet når den kumulative effekten av millioner av nye indiske småbiler vil gjøre våres forbruk irrelevant.

Lenke til kommentar
Det er kun virkelighetsfjerne sosialister som tror alle kan leve på sosialen som ikke skjønner dette.

 

Dette slår meg som litt rart. Er det ikke arbeiderpartiet (sosialister eller deromkring så vidt jeg har skjønt) som gnåler om "alle folk i arbeid" (underforstått ingen på sosialen)?

Forøvrig kan det vel ikke kalles en hemmelighet at den norske befolkning skal tynes for hver krone uansett. Om de kaller det klimapolitikk eller ikke, hensikten er å fylle statskassa. Hvordan skulle det gå med staten hvis vi plutselig lot være å gjøre alle de farlige, og derfor avgiftsbelagte, tingene? Røyke, drikke, kjøre bil, fly.... Hvor skulle de dekke opp det inntektstapet fra? Men det høres mye fagrere ut med "miljøpolitikk" og å snakke om å få oss til å slutte å røyke og drikke.

 

Norge har et lavere skattenivå enn flere andre land, blant annet Sverige. Dine eksempler er alle ting som medfører store utgifter både for stat og private hvert år, derfor er jeg ikke så sikker som deg på at staten hadde tapt penger om alle sluttet med det. Ihvertfall røyk og alkohol.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Staten vill berre det verste for oss, men 50% av grunnen til at dei har lagdt så masse avgiftar på bilane er fordi at dei skal vere aleine på veien, politikararane har jo råd til det uansett.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke snu skattesystemet på bil? Jo eldre jo større "eieavgift". Man blir kvitt gammel bilpark og får dermed bedre biler (på mange punkt) på veiene.

 

Omregistreringen burde nå vært lik, siden det er en avgift som skal dekke statens kostnader ved omregistrering. Årsavgiften burde kanskje vært høyere for eldre biler.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke snu skattesystemet på bil? Jo eldre jo større "eieavgift". Man blir kvitt gammel bilpark og får dermed bedre biler (på mange punkt) på veiene.

 

Omregistreringen burde nå vært lik, siden det er en avgift som skal dekke statens kostnader ved omregistrering. Årsavgiften burde kanskje vært høyere for eldre biler.

Nå tenker du på dagens faste satser. Det har ikke noe med saken å gjøre.

Lenke til kommentar

En større "omregistreringsavgift" for biler som forurenser mer er jo ikke akkurat faste satser. Jeg er for faste satser for omregistreringsavgiften, mens man gjerne kunne hatt en variabel årsavgift. Økende etter forurensing eller noe i den retningen. Dvs at eldre biler som forurenser mer kunne fått en "miljøavgift" i tillegg på den vanlige årsavgiften.

Lenke til kommentar

Om man senker avgiften på nyere biler ville man få inn nyere biler i bilparken, og de eldre ville bli faset ut. Har man f.eks. et drog av en bil fra 90-tallet med årsavgift på 15.000 ville man se seg om etter en bil som forurenset mindre med billigere årsavgift.

 

Selv håper jeg ikke på en slik avgift enda, da jeg sitter med den gamle bilen i dag..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...