Gå til innhold

Norsk klima og avgiftspolitikk vs. nye biler i India til 10.000kr


Anbefalte innlegg

Ja, altså, dette stusset jeg litt på når jeg så på nyhetene på TV2 i går. I India ruller fabrikantene ut biler til 10-15000kr. Samtidig avgiftsbelegger vi i Norge biler for å hindre dem i å komme på veien.

 

Nå er ikke jeg noen økonom men er det ikke bare littegrann futilt og ødeleggende for hele den norske økonomien når et av verdens minste og tynnest befolkede land skattelegger en livsnødvendighet så tungt?

 

Og ifra et klimaperspektiv, ville det ikke lønne seg ihh. til utslipp å avgiftsbelegge og skattelegge etter bilens utslipp, og således få gamle, forurensende biler av veien? For ikke å nevne de samfunnsmessige besparingene ved å ha en nyere bilpark. Hvor mange nye biler kommer til å rulle ut på veiene i India om disse bilene blir en realitet? Hvorfor protesterer ingen i vesten?

 

For meg er dette nok engang bevis på at "klimakampen" i virkeligheten bare er en europeisk, venstreradikal kampanje for å skifte økonomi og samfunn over i totalsosialisme, samt å gruselegge oljeøkonomien.

 

Det er uansett inderne som ville lidd under global oppvarming, og ikke nordmenn. Dersom de ønsker å seile denne sjøen er det MINSTE vi kan gjøre å seile den med dem! Hjelp heller til med følgene DERSOM global oppvarming blir en realitet, UAVHENGIG av om den er menneskeskapt eller ikke!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@ eflas: Det er ikke skole eller dusj heller. Kjekt å ha alikavel. Jeg bor i en forholdsvis liten bygd en times kjøring utenfor Oslo, og sitter ganske så "fast" uten bil... I byene er det ikke en "livsnødvendighet" i like stor grad, men fortsatt.

 

@Trådstarter, meget godt innlegg, så det igår jeg også. Den bruker omtrent 1/3 L på mila, som ikke overraskende nok er ganske lite. Den kumulative effekten av millioner av disse bilene kan alikavel ikke unngås.

 

For miljøkjempere i Vesten så er vel det største problemet at ingen har rett til å nekte Kina det vi tar som en selvfølge.

Lenke til kommentar
Trådstarter, meget godt innlegg, så det igår jeg også. Den bruker omtrent 1/3 L på mila, som ikke overraskende nok er ganske lite. Den kumulative effekten av millioner av disse bilene kan alikavel ikke unngås.

 

Hva med den kumulative effekten av at folk ikke har råd til å bytte ut bilen sin som bruker 2,3,4 og 5 ganger så mye på mila? Min samboer kjøpte en billig bruktbil fordi avgiftene på biler er så høye her i landet. Bilen brukte ca 2 l/m i by og 1,6 l/m på langkjøring. Det er det samme som 5 slike biler ikke sant? Det er vel liten tvil om at det hadde vært til miljøets beste å gjøre nye biler billige, slik at vi får vrakene av veien.

Lenke til kommentar

Helt enig, er i samme situasjon faktisk. Skal snart kjøpe min første bil, og med et begrenset antall penger og et meget dyrt marked i Norge kommer jeg sannsynligvis til å kjøpe noe større og mer forurensende a la Volvo stasjonsvogn vs. ny Golf (også på grunnlag av min høyde, som gjør at jeg ikke passer i mindre biler, og da spesielt eldre, men det er OT).

Lenke til kommentar

Leste om en bil fra india elns, som kostet rundt 10-15 000kr ny. Men dette var en bil som ikke var sikker nok til at den kom inn på det europeiske markedet.

 

 

Bil er ingen livsnødvendighet.

Bil er en nødvendighet for folk som ikke har et tilstrekkelig kollektivtrafikktilbud. Hvordan skal man ellers komme seg til og fra butikken?

Lenke til kommentar
Ja, altså, dette stusset jeg litt på når jeg så på nyhetene på TV2 i går. I India ruller fabrikantene ut biler til 10-15000kr. Samtidig avgiftsbelegger vi i Norge biler for å hindre dem i å komme på veien.

 

Nå er ikke jeg noen økonom men er det ikke bare littegrann futilt og ødeleggende for hele den norske økonomien når et av verdens minste og tynnest befolkede land skattelegger en livsnødvendighet så tungt?

Som allerede påpekt, biler er ikke en livsnødvendighet. Er det egentlig nødvendig å ha så mange biler? Kanskje vi i Norge kan endre deler av vårt samfunn, og gå foran som et eksempel på et moderne vestlig land hvor det ikke er gitt at enhver husholdning skal ha en bil.

 

Og ifra et klimaperspektiv, ville det ikke lønne seg ihh. til utslipp å avgiftsbelegge og skattelegge etter bilens utslipp, og således få gamle, forurensende biler av veien? For ikke å nevne de samfunnsmessige besparingene ved å ha en nyere bilpark. Hvor mange nye biler kommer til å rulle ut på veiene i India om disse bilene blir en realitet? Hvorfor protesterer ingen i vesten?

Fra et klimaperspektiv, er det ikke bedre om folk rett og slett forbruker mindre? Hvor mye må man egentlig kjøre for at man skal ha en reell reduksjon i utslipp med en ny bil når man også tar hensyn til produksjonen av en ny bil? Hva skjer med den gamle bilen?

 

Grunnen til at ingen i vesten protesterer er rett og slett fordi de i India har et langt mindre forbruk per person enn hva vi har i vesten. Mener du at vi i vesten skal sitte og nekte resten av verden rett til bil, samtidig som vi selv har laget et samfunn som er helt avhengig av bilisme?

 

For meg er dette nok engang bevis på at "klimakampen" i virkeligheten bare er en europeisk, venstreradikal kampanje for å skifte økonomi og samfunn over i totalsosialisme, samt å gruselegge oljeøkonomien.

Ok, la oss se om jeg har forstått deg rett. Fordi vi i vesten ikke nekter India å produsere masse biler så må "klimakampen" være en europeisk venstreekstrem konspirasjon. Kan du forklare dette litt nærmere?

 

Det er uansett inderne som ville lidd under global oppvarming, og ikke nordmenn. Dersom de ønsker å seile denne sjøen er det MINSTE vi kan gjøre å seile den med dem! Hjelp heller til med følgene DERSOM global oppvarming blir en realitet, UAVHENGIG av om den er menneskeskapt eller ikke!

Hvis vi får en gobal temperatur økning på mer enn 3 grader, så er det *veldig* vanskelig å spå hva følgene av dette vil bli. Det kan godt hende at det får følger som kan ramme oss nordmenn, det er ingen som har noen gode modeller på et slikt scenario.

 

Jeg vil heller være føre var, enn å bare satse på at ting kommer til å gå greit.

Lenke til kommentar

Som allerede påpekt, biler er ikke en livsnødvendighet.

 

Sterkt uenig.

 

Politi, ambulanser, militæret, brannvesen, godstransport? Det er ikke ALLE i Norge som bor ved siden av jernbanelinjer. Forøvrig går den norske jernbanen på kullkraft. Godstransport langs havet er den MINST effektive transportmetoden. Absolutt ALT av varer og tjenester flyttes over lengre og lengre distanser.

 

For ikke å nevne hva som ville skjedd med landet vårt om alle privat- og bedrifts- biler ble forbudt.

 

Biler som forurenser mindre blir skattlagt mindre, så ser ikke helt poenget ditt.

 

Og si meg så, nøyaktig hva er avgiften på en ny bil som forurenser lite?

 

Fra et klimaperspektiv, er det ikke bedre om folk rett og slett forbruker mindre?

 

Fra et klimaperspektiv bør vi alle begå kollektivt selvmord. Klimakampen HAR ikke perspektiv, det er littegrann det jeg vil frem til.

 

Hva skjer med den gamle bilen?

 

I et land med billigere biler ville de skrotes og nesten alt metallet i bilen, som står for nesten alt materialet, ville bli gjenvunnet.

 

Ok, la oss se om jeg har forstått deg rett. Fordi vi i vesten ikke nekter India å produsere masse biler så må "klimakampen" være en europeisk venstreekstrem konspirasjon. Kan du forklare dette litt nærmere?

 

EU/Europa har færre innbyggere enn India. EU/Europa sier at alle må kutte, og peker særlig ut USA som synder, til tross for at deres utslipp øker minst (alles utslipp øker tross alt). EU/Europa sier ikke et PIP til Kina og India, som om et par tiår vil forurense ti ganger så mye som USA.

 

Finner du ikke det bare littegranne besynderlig?

 

Hvis vi får en gobal temperatur økning på mer enn 3 grader, så er det *veldig* vanskelig å spå hva følgene av dette vil bli.

 

Snodig, med tanke på at "forskere", medier og politikere ifra venstresiden i hele vesten allerede har konkludert at de vet NØYAKTIG hva som vil skje om vi ikke drastisk minker våre utslipp... for ikke å nevne hvor forbanna mye MER penger som går med til klimakamp enn f.eks HIV/malaria-forskning osv. som dreper millioner hvert år og er et FAKTISK og BEVISELIG problem.

 

Klimakamp handler ikke om humanisme eller å redde kloden. Det handler om kontroll. Kontroll og penger.

Lenke til kommentar
Biler som forurenser mindre blir skattlagt mindre, så ser ikke helt poenget ditt.

 

Og si meg så, nøyaktig hva er avgiften på en ny bil som forurenser lite?

Vi har en vridning mot høyere nybilavgifter for biler som forurenser mye, men avgiftene er i utgangspunktet så høye at selv miljøvennlige biler blir altfor dyre. Resultatet blir en av Europas eldste bilparker. Og bilene blir da både mere forurensende og mere trafikkfarlige. Dette er politikerne fullt klar over. At de later som om de bryr seg om forurensing er derfor kun et spill for galleriet.

 

For de fleste i Norge er bilen nødvendig for å komme seg på jobb og for at en selv og eventuelle barn skal kunne ha et normalt liv. Det er kun virkelighetsfjerne sosialister som tror alle kan leve på sosialen som ikke skjønner dette.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Det er kun virkelighetsfjerne sosialister som tror alle kan leve på sosialen som ikke skjønner dette.

 

Dette slår meg som litt rart. Er det ikke arbeiderpartiet (sosialister eller deromkring så vidt jeg har skjønt) som gnåler om "alle folk i arbeid" (underforstått ingen på sosialen)?

Forøvrig kan det vel ikke kalles en hemmelighet at den norske befolkning skal tynes for hver krone uansett. Om de kaller det klimapolitikk eller ikke, hensikten er å fylle statskassa. Hvordan skulle det gå med staten hvis vi plutselig lot være å gjøre alle de farlige, og derfor avgiftsbelagte, tingene? Røyke, drikke, kjøre bil, fly.... Hvor skulle de dekke opp det inntektstapet fra? Men det høres mye fagrere ut med "miljøpolitikk" og å snakke om å få oss til å slutte å røyke og drikke.

Lenke til kommentar

Hvis disse klimakvotene virkelig hadde hatt noe for seg kunne de jo instalert GPS kilometerteller i alle bilene og krevd klimakvoteavgift for utslipp. Så kunne de kuttet ut alle de andre avgiftene.

 

Dagens miljøavgifter er egentlig bare et ledd i sosialistenes mål om total kontroll over den naive norske befolkningen.

Lenke til kommentar

Hvorfor er engangsavgiftene på biler så mye høyere enn bensinavgiftene? Svaret er enkelt: distriktspolitikk.

 

Jepp. Engangsavgifter er en slags forskuddsavgift på utslipp, der alle betaler for det totale utslippet, helt uavhengig av enkeltbilens utslipp gjennom livsløpet. Hvem tjener på dette? Folk som kjører mye bil, for eksempel folk i distriktene. Hvem taper på dette? Folk som bor i by og tar kollektivtransport til og fra jobb, men trenger bil for å kjøre til hytta og på IKEA.

 

Et effektivt tiltak for å moderere Norges CO2-utslipp, ville vært å kun ha ordinær moms på nye biler. Deretter øke bensinprisene drastisk. Men det vil aldri skje, nettopp på grunn av alle miljøverstingene i distriktsnorge som vil ha utslippene sine subsidiert.

 

(Ja, det er helt sant; det er ikke spesielt miljøvennlig å ikke bo i by.)

Endret av trøls
Lenke til kommentar
Hvis disse klimakvotene virkelig hadde hatt noe for seg kunne de jo instalert GPS kilometerteller i alle bilene og krevd klimakvoteavgift for utslipp. Så kunne de kuttet ut alle de andre avgiftene.

 

En kilometerteller via GPS ville jo bare vise kilometer. En kald bil forurenser mer enn en varm, folk som kjører idiot med mye bremsing og gassing forurenser mer. Bykjøring forurenser mer enn landevei etc.

 

Høyere bensinavgifter ville være mer rettferdig. Da hadde biler som brukte lite på milen vært billigere enn andre biler, samtidig kunne man senket avgiften på nyere biler. Samtidig som man kunne redusert den absurt høye omregistreringsavgiften.

 

Edit; enig med den over med andre ord..

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar
Hvis disse klimakvotene virkelig hadde hatt noe for seg kunne de jo instalert GPS kilometerteller i alle bilene og krevd klimakvoteavgift for utslipp. Så kunne de kuttet ut alle de andre avgiftene.

Man har allerede idag inkludert en CO2-avgift på bensin som tilsvarer dobbel klimakvote. Enkelte naive personer betaler enda en klimakvote frivillig. Tredobbel klimakvote altså... for da redder man virkelig verden. :D

Lenke til kommentar
Samtidig som man kunne redusert den absurt høye omregistreringsavgiften.

Syntes ikke 1400kr er så absurd høyt.

 

Hvis disse klimakvotene virkelig hadde hatt noe for seg kunne de jo instalert GPS kilometerteller i alle bilene og krevd klimakvoteavgift for utslipp. Så kunne de kuttet ut alle de andre avgiftene.

 

Dagens miljøavgifter er egentlig bare et ledd i sosialistenes mål om total kontroll over den naive norske befolkningen.

Ikke faen om jeg skal ha en GPS i bilen min som sender info om hvor jeg kjører til enhver tid.

Lenke til kommentar
Samtidig som man kunne redusert den absurt høye omregistreringsavgiften.

Syntes ikke 1400kr er så absurd høyt.

 

Hvor i alle dager har du 1400 fra? Om man skal omregistrere en bil eldre enn 96 koster det ca 1500kr, men de fleste kjøper nyere bruktbiler enn det. En 10 år gammel bil på 1,2tonn koster 6300 å omregistrere i dag. En 2 år gammel bil på 1,7 tonn koster 16000 å omregisrere.

Om du søker litt rundt, vil du se at 6000kr i omregisreringsavgift utgjør en stor det av prisen.

Lenke til kommentar
Om man skal omregistrere en bil eldre enn 96 koster det ca 1500kr, men de fleste kjøper nyere bruktbiler enn det. En 10 år gammel bil på 1,2tonn koster 6300 å omregistrere i dag. En 2 år gammel bil på 1,7 tonn koster 16000 å omregisrere.

Om du søker litt rundt, vil du se at 6000kr i omregisreringsavgift utgjør en stor det av prisen.

 

Hvis dette stemmer er det bare et meget godt eksempel på hvor bakvendt norsk bilpolitikk er. Man burde jo legge til rette for at folk skrapet gamle vrak og gikk for nyere biler.

 

Ellers kan man jo se på "klimaforliket". 5 og 10 øre ekstra på drivstoffavgifter kommer ikke til å telle en dritt for den vanlige forbruker. Jeg kjører cirka 1600 mil i året med et forbruk på gjennomsnittlit 0,9 liter per mil. Det betyr 1440 liter bensin i året og tilsvarer da en økt utgift på svimlende 72 kroner i året (eller 6 kroner i måneden). Og da tror jeg at jeg befinner meg litt over snittet(?). Nå synes jeg ikke bensin er spesielt dyrt i utgangspunktet, men å si at denne avgiftsøkningen er et klimatiltak syens jeg grenser til løgn.

 

Vi burde bli flinkere til å beskatte faktisk forbruk (f.eks. gjennom moms) fremfor alle disse universelle avgiftene som alle må betale uavhengig av forbruk.

Endret av Leviath
Lenke til kommentar
Samtidig som man kunne redusert den absurt høye omregistreringsavgiften.

Syntes ikke 1400kr er så absurd høyt.

 

Hvor i alle dager har du 1400 fra? Om man skal omregistrere en bil eldre enn 96 koster det ca 1500kr, men de fleste kjøper nyere bruktbiler enn det. En 10 år gammel bil på 1,2tonn koster 6300 å omregistrere i dag. En 2 år gammel bil på 1,7 tonn koster 16000 å omregisrere.

Om du søker litt rundt, vil du se at 6000kr i omregisreringsavgift utgjør en stor det av prisen.

Jeg kjøpte nylig en 83 modell gammel forurensende "skraphaug". Jeg fikk vel en omreg regning på 1450kr elns. Og siden dette ikke akkurat er noen miljøvennlig bil, regnet jeg nesten med at det måtte være billigere å omregistrere en nyere og mere miljøvennlig bil. Men da skal det nok være dyrere å kjøre miljøvennlig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...