Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Utlån av aksjer til shortsalg, hvilken risiko løper man?

magicgunnar

Anbefalte innlegg

Jeg leste her forleden at en måte å tjene penger på for langsiktige investorer var å låne ut aksjer man hadde til folk som ville ligge short. Det jeg lurer på i den forbindelse er hvor mye man kan tjene med en beskjeden portefølje, hvilke forvaltere som tilbyr dette og hvilken risiko dette er forbundet med. Vil det f.eks være en teoretisk mulighet for at de som låner aksjene går konkurs og dermed ikke kan levere dem tilbake? Eventuelt hvor stor sjanse er det for dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville tro at alle slike utlån må foregå igjennom en megler.

Jeg kan ikke skjønne annnet enn at du alltid vil ha førsteprioritet på å få disse aksjene tilbake. Hvis kursstigning skulle gjøre det slik at låner ikke har råd til å levere dem tilbake når du vil selge dem vil jeg tro megleren står ansvarlig (og megleren har derfor antakeligvis førsteprioritets sikkerhet i andre aksjer lånetaker har).

Lenke til kommentar

Når en shorter så må man jo garantere verdien i det man shorter til noe annet.. (andre aksjer, eller valuta f.eks.) Så kursen kan gå opp, og når kursen når så mye at shorteren ikke kan garantere beløpet blir det tvangssalg ifra megler..

Så det er vel ikke noen risiko på det sånn sett..

Lenke til kommentar
Mr.Montgomery;

Det er forskjell på å låne ut aksjer til shorting og shorting!! Det er ikke noe vits å komme her og være påståelig når du ikke har peiling på hva du snakker om.

beklager så mye at jeg ikke fikk med med den ulikeheten. helt oppriktig var det litt kjedelig!

men så ufattelig fint at du kan berettige meg om min peiling - godt å ha deg Godseier(*edit)en!

Endret av Montgomery
Lenke til kommentar
Når en shorter så må man jo garantere verdien i det man shorter til noe annet.. (andre aksjer, eller valuta f.eks.) Så kursen kan gå opp, og når kursen når så mye at shorteren ikke kan garantere beløpet blir det tvangssalg ifra megler..

Men når du låner ut aksjene dine, binder du deg ikke da for en viss periode? Sånnsett kan man vel finne seg låst med utlånte aksjer når markedet faller. Blir vel litt feil da om du bare kan kreve dem tilbake fra han som tjener penger og har betalt deg for å låne aksjene.

Man har vel sånnsett risiko i form av redusert fleksibilitet/handlemulighet.

Lenke til kommentar

Men når du låner ut aksjene dine, binder du deg ikke da for en viss periode? Sånnsett kan man vel finne seg låst med utlånte aksjer når markedet faller. Blir vel litt feil da om du bare kan kreve dem tilbake fra han som tjener penger og har betalt deg for å låne aksjene.

Man har vel sånnsett risiko i form av redusert fleksibilitet/handlemulighet.

Der sier du noe, ja..

Men da er det jo bare å shorte ;)

Lenke til kommentar
Der sier du noe, ja..

Men da er det jo bare å shorte ;)

Som Ekko sa sitter du uansett langsiktig så vil en evnt kompensasjon kun gi oppside isolert sett.

Gitt at du ikke er i en såpass kompleks situasjon som f.eks sitter på verdimasse beheftet med covenants iht likviditeten og underliggende verdier faller.

Endret av Montgomery
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Har lest litt om dette på netfonds sine sider: http://www.netfonds.no/tjen.php

Hvis man låner ut aksjene gjennom netfonds er vel hovedrisikoen at netfonds skal gå konkurs. Forsikringen de har virker som dekker veldig lite. Nå er vel sjansene for at netfonds går konkurs minimale, men ingen trodde vel at terra skulle gå konkurs. Hvordan vil det egentlig gå med aksjer som er lånt ut om netfonds går konkurs? I utgangspunktet har jo netfonds god sikkerhet i det beløpet låneren har fått for aksjene, pluss annen portefølje, men vil utlåneren av aksjene ha førsteprioritet på disse pengene?

Sånn sett er det vel betraktelig tryggere å ikke låne ut aksjene, da er de vel sikre selv om forvalteren skulle gå konkurs.

Finnes det noen oversikt over hvilke aksjer som det faktisk er gode sjanser for å få lånt ut? Tror kanskje at jeg har aksjer som ikke er typiske traderaksjer, og da kanskje vanskelige å låne ut.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

1. Kva skjer om ein låner vekk aksjar, og selskapet går konkurs? Det vert vel ein risiko ved at ein har bunde seg for ein periode, og difor ikkje får selt aksjen før den er null verdt.

2. Kva skjer med evt. utbytte som vert delt ut i den tida aksjane er lånt vekk? Dersom ein taper utbytte kan ein vel absolutt tape på å låne vekk aksjar sjølv om ein er langsiktig?

Lenke til kommentar
2. Kva skjer med evt. utbytte som vert delt ut i den tida aksjane er lånt vekk? Dersom ein taper utbytte kan ein vel absolutt tape på å låne vekk aksjar sjølv om ein er langsiktig?

2. Er en tankevekker, ja. Fredriksen har lånt ut et meget stort antall i Golden Ocean, det er ikke så altfor lenge til utbytte, og jeg regner med at Fredriksen vil ha det. Dersom det er slik at han kommer til å tilbakekalle før utbyttet, kan det jo bli ganske moro.

Lenke til kommentar

2. Er en tankevekker, ja. Fredriksen har lånt ut et meget stort antall i Golden Ocean, det er ikke så altfor lenge til utbytte, og jeg regner med at Fredriksen vil ha det. Dersom det er slik at han kommer til å tilbakekalle før utbyttet, kan det jo bli ganske moro.

Aksjebelåner får i førsthånd utbyttet, men dette blir betalt til den oprinnelige eieren. JF vil derfor ikke ta tilbake kalle sine aksjer som er ute for utlån.

Uansett er det en tankevekker at 10% av GOGL er shortet, den dagen JF innkaller disse blir det ragnarok og mega spike oppover.

Lenke til kommentar
Ved utlån beholder utlåner normalt alle rettigheter unntatt stemmerett. Utlåner vil dermed bli kreditert med utbytte etter skatt som om aksjen ikke var lånt ut.

Funderer litt på hva som skjer med han som har kjøpt de utlånte aksjene. Hvordan vet han at de aksjene han har kjøpt er utlånt?

Lånetaker får også stemmerett.

Godseieren: Ingen har kjøpt aksjene som er utlånt, de er solgt, men ikke kjøpt tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...