GETINTHEVAN Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) Er det flere enn meg som har problemer med blu-ray-filmer som hakker litt? Jeg kjøpte meg Planet Earth forleden dag. Ikke noe er som å se natur og dyr når man ligger fyllesjuk dagen derpå. Jeg er selv veldig glad i episoden der det er blåhval på vandring etter å blandet øl og vin dagen før. Anyways. Jeg legger merke til at bildet hakker litt. Spesielt godt legger jeg merke til det når kameraet panorerer over landskapet. Det er ikke så voldsomt at jeg legger meg ned og griner, men det er likevel litt kjedelig å se på. Bildet "tikker" ca. en gang i sekundet (eller deromkring) TV'en min er en 42" Full-HD så vidt jeg har forstått. Det kom opp melding på skjermen når jeg koblet PS3 og TV sammen at "den hadde funnet bla-bla-bla støtter 1080p bla-bla-bla vil du sette innstillingene til 1080p?" Jatakk! Er det noen som har vært borti det samme? Kan det være noe jeg kunne forandret i innstillingene på PS3? Det var jo så mye å velge mellom der og jeg forstod knapt halvparten. Chris Endret 6. februar 2008 av GETINTHEVAN Lenke til kommentar
prebenl Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) Hakking ved panorering er et kjent problem på alle filmformater. Dersom TVen din støtter 24hz avspilling, kan du enable dette på PS3. Det løser i stor grad problemet. Årsaken er at frekvensen til TVen er høyere enn antall bilder den mottar, og øyet vil derfor se det som hakking i enkelte tilfeller, som ved panoreringer. Merkelig nok er løsningen å sette ned oppdateringsfrekvensen. NB: 24hz kun på filmer. Spil og TV har ikke samme oppdateringsfrekvenser. Endret 6. februar 2008 av Geofrank Lenke til kommentar
GETINTHEVAN Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2008 Jeg skal forsøke det der når jeg kommer hjem fra jobb. Håper det funker! Ja, for det er bare film jeg har problemer med. Finnes det noen andre snedige innstilliger jeg kan fikse på for syns skyld? Takk for kjapt svar forresten. (Herregud, jeg elsker dette forumet) Lenke til kommentar
prebenl Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Finnes det noen andre snedige innstilliger jeg kan fikse på for syns skyld? Du har Full RGB-settingen. Dersom TVen støtter det vil du få et bredere fargespekter, dersom den ikke støtter det vil mørke detaljer bli helt sorte. Det kan dessverre være vanskelig å finne ut om det er støttet eller ikke, forutenom å teste selv med et testbilde. Er ikke 100% sikker på om Blu-ray-filmene er lagret som Full RGB. Hvis ikke, er det kun spill som vil se bedre ut. Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Dette problemet har eksistert meget mange år nå, og er først nå på tur til å løses med tver som støtter 24hz oppdateringsfrekvens. Som Geofrank nevner så sees dette best ved panorering. Kilden til problemet ligger ved det faktum at filmer inneholder 24 bilder i sekundet. En 60 hz tv som da viser 60 bilder i sekundet må få vise noen bilder 2 ganger ser sekund og andre bilder 1 gang pr sekund for at dette skal gå opp. Derfor får man denne hakkingen. Du kan teste å slå 24 hz innstillingen til force 24 hz inne på blu-ray innstillingen. Får du ikke bilde så støtter nok ikke tven din 24 hz, noe jeg faktisk tviler på at den gjør. Lenke til kommentar
GETINTHEVAN Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2008 Dette problemet har eksistert meget mange år nå, og er først nå på tur til å løses med tver som støtter 24hz oppdateringsfrekvens. Som Geofrank nevner så sees dette best ved panorering.Kilden til problemet ligger ved det faktum at filmer inneholder 24 bilder i sekundet. En 60 hz tv som da viser 60 bilder i sekundet må få vise noen bilder 2 ganger ser sekund og andre bilder 1 gang pr sekund for at dette skal gå opp. Derfor får man denne hakkingen. Du kan teste å slå 24 hz innstillingen til force 24 hz inne på blu-ray innstillingen. Får du ikke bilde så støtter nok ikke tven din 24 hz, noe jeg faktisk tviler på at den gjør. Ahah. Det er jo en rimelig god forklaring på tikkingen som kommer med ca. ett sekunds intervall. Jeg vil ikke kalle det hakking, cuz it's more of a tick than a hack. Whoho! Jeg skal hjem og se på blåhvaler som ikke tikker. Tikkingen sliter på mine frynsete nerver. Detta blir stas! Lenke til kommentar
Arangaras Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Er det flere enn meg som har problemer med blu-ray-filmer som hakker litt?Jeg kjøpte meg Planet Earth forleden dag. Ikke noe er som å se natur og dyr når man ligger fyllesjuk dagen derpå. Jeg er selv veldig glad i episoden der det er blåhval på vandring etter å blandet øl og vin dagen før. Haha! Diggar det at du har lagt med ei lita historie om kvifor du ser på Planet Earth. Lo endå meir etter at eg las feil den siste setninga der. Fekk plutseleg for meg at det var blåkvalen som var på vandring etter å ha blanda øl og vin dagen før. Uff.. Alt blir morosamt når ein "les" til eksamen tydelegvis. On-topic: Gje tilbakemelding om det funka for deg då. Lenke til kommentar
GETINTHEVAN Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) Er det flere enn meg som har problemer med blu-ray-filmer som hakker litt?Jeg kjøpte meg Planet Earth forleden dag. Ikke noe er som å se natur og dyr når man ligger fyllesjuk dagen derpå. Jeg er selv veldig glad i episoden der det er blåhval på vandring etter å blandet øl og vin dagen før. Haha! Diggar det at du har lagt med ei lita historie om kvifor du ser på Planet Earth. Lo endå meir etter at eg las feil den siste setninga der. Fekk plutseleg for meg at det var blåkvalen som var på vandring etter å ha blanda øl og vin dagen før. Uff.. Alt blir morosamt når ein "les" til eksamen tydelegvis. On-topic: Gje tilbakemelding om det funka for deg då. Jeg gir tilbakemelding om en drøy time når jeg har kommet meg ut av hamsterhjulet mitt. Og jeg skal si deg en ting. Det er ikke noe som hjelper like godt mot fyllesjuke som pandabjørner og blåhval! Hvis tømmermennene slår ekstra hardt tar jeg frem Barbarella Queen of The Galaxy! Den burde hatt rød varseltrekant på coveret. Kan jeg overhodet gå mer off topic i denne debatten? Oh well! Edit: Sånn! Da var alt i den skjønneste orden! Ingen mer tikking, og TV'en min viste seg å takle det derre Full RGB greiene, så fargene ble mye naijsere også :!: Endret 6. februar 2008 av GETINTHEVAN Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Finnes det noen andre snedige innstilliger jeg kan fikse på for syns skyld? Du har Full RGB-settingen. Dersom TVen støtter det vil du få et bredere fargespekter, dersom den ikke støtter det vil mørke detaljer bli helt sorte. Det kan dessverre være vanskelig å finne ut om det er støttet eller ikke, forutenom å teste selv med et testbilde. Er ikke 100% sikker på om Blu-ray-filmene er lagret som Full RGB. Hvis ikke, er det kun spill som vil se bedre ut. Blu-ray filmene er lagret i 16-235 spekteret, slik som DVD. Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) Det var først en amerikansk sone 1 DVD (NTSC)spesial, så HD DVD spesial og Blu-ray spesial. Intet nytt for amerikanere som har levd med NTSC avspilling (60hz) av 24hz matriale i alle år på DVD med andre ord. Vi europeere har bare ikke sett/opplevd dette før vi fikk HD DVD og Blu-ray fordi våre PAL sd DVD filmer var speedet opp fra 24hz (23.976 eller hva det egentlig er da) til 25hz og det siganlet dobles igjen til 50hz som spilles av helt flytende på våre PAL 50hz TV'er. Blu-ray var faktisk først ute med avspillere som kunne spille av filmene i 24hz slik de er orginalt lagret og vist på HDTV'er som støtter 24hz (ikke så mange enda). Endret 6. februar 2008 av Alastor Fjernet slettet quote. Lenke til kommentar
ak50224 Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Har du en TV med 100Hz funksjon gjør denne funksjonen panoreringer myke som silkeskjerf. Lenke til kommentar
prebenl Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) Har du en TV med 100Hz funksjon gjør denne funksjonen panoreringer myke som silkeskjerf. Oh noes! 100hz ser jo helt jævlig ut på filmer. Ser ut som alt er filmet med et handycam til tusenlappen. Nei, filmer skal nytes i god gammeldags slo-mo. Blu-ray filmene er lagret i 16-235 spekteret, slik som DVD. Det er vel 16-255..? Endret 6. februar 2008 av Geofrank Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Blu-ray filmene er lagret i 16-235 spekteret, slik som DVD. Det er vel 16-255..? Trodde det en stund jeg og, men mener det ganske sikkert er 16-235. The nominal luma range of digital video has been 16-235 for a couple decades now - i en diskusjon der bl.a. dette dukket opp. Hva som skal velges som utsignal. Lenke til kommentar
ak50224 Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Har du en TV med 100Hz funksjon gjør denne funksjonen panoreringer myke som silkeskjerf. Oh noes! 100hz ser jo helt jævlig ut på filmer. Ser ut som alt er filmet med et handycam til tusenlappen. Nei, filmer skal nytes i god gammeldags slo-mo. Blu-ray filmene er lagret i 16-235 spekteret, slik som DVD. Det er vel 16-255..? Om filmer gjør seg med 100Hz er individuelt. En ting som er sikkert, er at de gjør panoreringer glatte som skøyter på is. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Har du en TV med 100Hz funksjon gjør denne funksjonen panoreringer myke som silkeskjerf. Oh noes! 100hz ser jo helt jævlig ut på filmer. Ser ut som alt er filmet med et handycam til tusenlappen. Nei, filmer skal nytes i god gammeldags slo-mo. Har du en TV med ordentlig 5:5 pulldown blir bildet mer eller mindre perfekt. Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Har du en TV med 100Hz funksjon gjør denne funksjonen panoreringer myke som silkeskjerf. Oh noes! 100hz ser jo helt jævlig ut på filmer. Ser ut som alt er filmet med et handycam til tusenlappen. Nei, filmer skal nytes i god gammeldags slo-mo. Har du en TV med ordentlig 5:5 pulldown blir bildet mer eller mindre perfekt. Og det gjør man ikke med 100hz, men med 120hz. 24 bilder i sek. går ikke opp med et jevnt tall i 100hz. Det går opp i 48hz, 72hz, 96hz og 120hz. Men veit ikke om disse 100hz TV'ne for filminnhold faktisk istedet viser ~ 96hz i stedet for nøyaktig 100hz. Lenke til kommentar
prebenl Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Blir veldig glatt med 100hz ja,men jeg syns det er veldig ubehagelig. Blir vel litt individuelt, men det er vel liten tvil om at det ikke er slik filmskaperne har lagd filmene for å vises. Den lavere frameraten, er mye av det som gjør film til film for min del, og som får det til å se mer profft ut enn amatøropptakene man lager selv. For sport og muligens naturprogrammer, kunne jeg taklet 100hz. Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Blir veldig glatt med 100hz ja,men jeg syns det er veldig ubehagelig. Blir vel litt individuelt, men det er vel liten tvil om at det ikke er slik filmskaperne har lagd filmene for å vises. Den lavere frameraten, er mye av det som gjør film til film for min del, og som får det til å se mer profft ut enn amatøropptakene man lager selv. For sport og muligens naturprogrammer, kunne jeg taklet 100hz. Joda. Kan være enig i det. Men egentlig for film vist med høyere oppfriskningshastighet på skjermen så det er jo bare samme bilde som vises 1 (24hz), 2 (48hz) eller 3(72hz) osv ganger om igjen. Jeg veit at det finnes skjermer som visstnok begeregner hva mellombildene skulle bli, men det blir en post processing gjort av TV'ns billedchip - og der kan jeg nok være enig med deg at kanskje det ikke blir helt riktig inntrykk. Dog - med forbehold da jeg ikke eier en slik TV selv. De fleste projektorer som gjør dette gjør en enkel dobling, tredobling evt. høyere av bildeinnholdet uten noen processing så vidt jeg veit. Min Mitsubishi tar imot 24hz og dobler (48) eller tredobler (72) billedraten bare, og det ser fantastisk ut sammen med Playstation 3 på BD filmene. Kinoene har foresten en shutter speed på 48 (eller på noen evt 72), selv om det er 24 billedruter per sekund i filmene. For at det ikke skal bli ubehaglig i glippene/lukkingen av shutteren mellom hvert enkelt bilde, slik jeg har forstått dette, så beveger shutteren seg raskere (2 eller evt 3 ganger) enn filmen for hvert bilde - slik at for øyet blir hvert bilde på en måte vist fram 2 el. 3 ganger. Nå er vi ute på viddene nå.. Sorry. Lenke til kommentar
prebenl Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 (endret) Selv om det er samme bilde som vises flere ganger oppfatter jo øyet bevegelsene forskjellig. 48hz med 24fps er vel optimalit til film, i alle fall slik vi er vant med å se dem fra kinoer. Høyere oppdateringsfrekvens gir jo mer naturlige bilder, og det er ikke det at de ikke ser bra ut, men det blir vanskeligere for meg å leve meg inn i en film slik. Den mister bare kvalitetsfølelsen. Endret 7. februar 2008 av Geofrank Lenke til kommentar
ak50224 Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Filmer blir filmet i 24 fps fordi det er sånn. Er snakk om nye digitale kinoformater med mye høyrere oppløsning enn dagens kino, og mange flere bilder pr sekund. Slik at ting faktisk glir bra. Er jo ikke bra at ting hakker, for det er det det gjør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå