Inception_ Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) Jeg sliter rett og slett med at min overall system-temperatur er altfor høy. Jeg kjører min Q6600 G0 på ymse 3.06 GHz, volt er oppgitt til å være 1.3 i CPU-z (den står på auto), og den er stabil. Idle temperatur var i går så mye som 48 grader, noe som er sinnsykt mye. Load-temperaturer kommer opp midt mellom 60-70 grader. Jeg har en Antec P182, alle systemvifter er 120mm Antec NF-S12 800rpm, og alle unntatt den nede med diskene kjører på 800rpm. Systemtemperaturen er oppgitt til å være 51 grader i Speedfan, noe som sikkert kan stemme, for jeg kjente at det var jevligt varmt inni der. GPU har idlet på 62, og load har vært opptil 95 grader (!!) av og til, men har ikke sett at det har vært fullt så gale i det siste. Det er en Gainward 8800GT 512MB klokket til 700/915 eller noe i den duren. GPU kjøler er stock, CPU kjøler er en Zalman CNPS9700LED. Kjølepasta er AC5. Bør jeg kanskje satse på å planslipe dem? Endret 6. februar 2008 av Inc3ption Lenke til kommentar
gronk Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Hei Ubuntubruker fra bergen! Du har for lite luftgjennomstrømning i kassen din. Hvis systemtemperatur er lufttemperatur i kassen din, så er det ikke så rart at cpu ligger på omtrent det samme på idle. Jeg har selv Q6600 (riktignok ikke overklokket) og den holder seg fin og kjølig så lenge kjøleluften har lav temperatur. GPU-en ville ikke jeg brydd meg med. Den tåler nok fint de temperaturene du har. Dessuten.. selv om du plansliper den vil du ikke få så mye igjen for det, siden systemtemperaturen er så høy. Systemtemperaturen kan du bare gjøre noe med ved å øke luftgjennomstrømningen - dvs flere vifter eller høyere hastighet på de du har. For hver grad du senker systemtemperaturen, vil du også senke cpu/gpu temperaturene med ca tilsvarende. Hvordan er tempen på diskene dine? Hvis jeg forstår tegningen din rett, ligger de nederst i kabinettet, og får egen lufttilførsel utenfra, så de burde ikke være påvirket av systemtemperaturen i nevneverdig grad. Disker liker seg stort sett dårlig på temperaturer fra 35-40°C og oppover. Siden det er GPU-en som antageligvis tilfører mest varme til systemet ditt, hadde det kanskje vært en ide å forsøke å lede kjølelufta fra denne rett ut av kassen på en eller annen måte. Slik tegningen din ser ut vil GPU-en varme opp lufta som kjøler CPU-en. Jeg mistenker at stock kjøler til GPU blåser mer enn vifta som trekker luft ut i toppen av kabinettet; Da vil overskuddet sirkulere i kassen og øke systemtemperaturen og du kommer inn i en ond sirkel. Er det ikke mulig å sette en vifte i toppen av Antec p182? Det kan godt gjøre underverker for ditt oppsett. Eventuelt kan du prøve å erstatte vifta oppe til venstre med en som drar litt mer og se hva som skjer. Håper du finner ut av det! - Gronk Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2008 Hei, Gronk. Jeg tror ikke jeg har så mye å vinne på å sette inn igjen toppviften, pluss det blir vannvittig mye mer bråk utav det. Jeg prøvde i går å ta ut den lyddempende matten jeg har øverst i kabinettet, men dette gav null utslag på temperaturfronten, ble bare en helsikes during av det. P182 har et separat kammer for disker og PSU, som er kanalisert slik at luft blir sugd inn foran diskene, videre går gjennom PSU og ut bak. Dette funker ganske bra, og de er ikke så veldig varme i grunn. Tror de ligger på rundt 35-40 grader ja. Det er ikke så lett å få stort bedre luftgjennomstrømning enn det jeg har, egentlig.. Og Antec-viftene mine burde duge bra nok de, men med oppsettet mitt får jeg ikke noen vifter som blåser direkte inn på hovedkortet, det tror jeg hadde hjulpet en del. Antec-kassen er laget slik at den suger luft inn foran, og kanaliserer det bak i en push/pull konfigurasjon. Hvis man kun åpner hullet oppe blir det bare CPU som blir kjølt, og ikke hele kabinettet, siden den heller trekker luft ovenifra, og hvis jeg tar å setter en vifte inn, går lyden opp ti l det dobbelte ._. Har akkurat byttet alle systemviftene, de er jo de beste på markedet i Norge mht støy/ytelse. 800rpm er såklart ikke så mye, men det burde være plenty. Lenke til kommentar
Cerv Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Vurder å lage en duct så all luft fra cpu blir blåst rett ut av kabinettet. For å få så høy systemtemp må jo den oppvarmede luften bli sirkulert en del i kabinettet. Sjekk filtrene dine, kan det være noe som hindrer luftstrømmen? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Erm , volt på 3.0 ? Det høres veldig veldig galt ut... I følge specs så er det vel 1.275 den skal stå på, har i alle fall sett at de fleste som overklokker over 3Ghz har ca 1.3-1.35 i volt. Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2008 Jeg mente 1.3 volt Men det er kanskje litt høyt, i og med at cpu-z viser en del lavere enn det du setter det i BIOS som regel.. Det virker jo også logisk at kald luft kommer inn nede, går ut oppe.. Filterene mine har jeg tømt en gang, for et par uker siden. Ganske heftig med støv i det rommet der den står, men lite som kommer seg inn i alle fall, og filterne er rimelig fri for støv for øyeblikket. Ikke bli lurt av den råtne tegningen min av GPU-kjølingen, da den selvsagt ikke blåser opp og igjennom kortet, men inn mot kjernen, slik at ingenting kommer på oversiden av GPUen. Kjøpte forresten den Zalman-saken brukt, og Q6600'en har sittet i en annen maskin i noen uker, også. Så det har vært litt ut og inn, og greier. Bruker forresten ikke den medfølgende festebraketten til Zalman CNPS9700LED, siden jeg har rotet den bort. Kjøpte en brakett som passer til Zalman Reserator 2 eller hva den heter, den vannkjølingsblokken. Den så jo ut til å være helt identisk, men kanskje den er litt høyere eller noe? Virker som heatsinken sitter ganske bra, men den er ikke helt urokkelig. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) Tja, kanskje en sjekkliste kan hjelpe? *Sjekk montering av cpu ,bruk en lommelykt om du ikke kan se ordentlig, om det er push-pins så skal alle være fast montert i sokkelen og du skal "nesten" ikke greie å rokke så veldig mye på den. *Riktig mengde kjølepasta? Å putte i for mye er ikke bra. *Hvor varmt er det i kabinettet ditt? Legg inn et termometer og mål om du har muligheten. Å finne ut ca hvor varm luften som er midt i kan gi deg en god pekepinne om du har ok luftsirkulasjon eller om noe gjør til at en masse varm luft stagnerer midt i. *Øk rpm på viftene som blåser inn noe, senkes C kraftig så har du ikke nok luftflyt. Rens støvfilter også. *Rydd i kabelrotet, stripse alt du kan og prøv å få det så ryddig som mulig. Dette hjelper mye. Spesielt hvis du får lagt kablene sånn at luftstrømmen blir forbedret. Tenk at det skal være minst mulig i veien for luften som strømmer igjennom. Edit : Det er mulig at festebrakketen som du bruker nå er problemet, om du ikke hadde cpu like varm når du hadde den originale så kan det godt være noe forskjell på størrelsen her. Endret 6. februar 2008 av Malvado Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2008 Takk for tipsene! Jeg er ikke helt sikker, siden jeg clocket den aldri over 2.7 med stock kjøler.. Jeg sjekket faktisk med lommelykt i går, det så rimelig greit ut.. Alt var skrudd så langt ned som det kom i alle fall, dog det ene hjørnet syns jeg stakk litt opp, men det kan ha vært optisk bedrag Bilde: Jeg har tatt ut øverste viften, og alle 120mm vifter er nå Noctua NF-S12 800RPM, og ikke Antec TriCool. Skal ta et reelt bilde når jeg kommer hjem, nyt min rekonstruksjon i mens! Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 7. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2008 Okay, jeg prøvde å kjøre systemet uten sidedøren på, i går. Temperaturen krøp ned til 38 grader på CPU, noe som var en ganske syk forskjell, spør du meg. Jeg har 2 Noctua NF-S12 vifter og en Nexus vifte liggende i skapet (netshop sendte meg for mange), men jeg ser ikke helt hvor jeg skal plassere dem.. Burde jeg satt inn en jævel foran harddiskkabinettet også? Til høyre for hvor du ser den nederste er.. Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 (endret) Edit: først og fremst! putt nexus-vifta i front, den drar mye mer luft igjennom filter enn noctua. Ta så av den sorte døra foran filteret både oppe og nede, den sperrer for mye luftflyt, og ha frontdøra oppe. I en P182 som er satt opp riktig skal temperaturene øke om du tar av sidepanelet Noctua vifter og Zalman 9500/9700 er ikke noe jeg vil karakterisere som "bra kjøling" i et P182. Du har dessverre bomma på både vifter og cpukjøling til dette kabinettet. En kamerat av meg opplevde nøyaktig det samme som deg med Zalman 9500 på en uoverklokket Q6600, høye temperaturer og mye støy. Du bør bytte cpukjøler til en TRUE m/s-flex eller nexus vifte. Du kan også se på en Scythe Kama Bay, så får du et ekstra luftinntak som også er filtrert. Man får tak i både Scythe S-Flex vifter og kama bay på SHG til en ok pris. TRUE-kjøleren får man tak i hos netshop. Her er mitt oppsett: Rødt: HDD-vifter, egen viftekanal på hovedkort, nexus 120mm/1000rpm Blått: Nexus bak, Scythe 800rpm på topp, egen kanal på hovedkort Grønt: Nexus på TRUE, Scythe Kama Bay med 800rpm vifte, egen kanal på hovedkort (cpu-header) Bruker speedfan for å kontrollere alle viftene, kjekt med hovedkort som har kontrollmuligheter for flere vifter Endret 7. februar 2008 av Wibla Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 7. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2008 Jeg har Zalman 9700, den er en del større, den er ikke så gale konstruksjon på i bunn og grunn. Lett installasjon, bra viftemontering på den, for å totalt unngå vibrasjon. Eneste er at viften er litt for liten, går derfor på litt vel høy RPM, og bråker litt (hvis man er nøye på det). En TRUE-kjøler er på innkjøpslisten, men så langt har den kjøleren jeg har nå vært god nok, selv om den var fra min gamle PC. Jeg lurer på en Scythe Kama Bay, for jeg trenger et inntak der, men folk klager over at viften er latterlig svak. De plastikkgrillene er ganske elendige ja, tenkte egentlig ikke på å ta dem av. Tror jeg skal modde dem litt, slik som dette. Skal se hvordan det går uten filter framme der, tror det kan være en alternativ løsning, siden jeg bare har EN Nexus-vifte.. Har ingen S-flex vifter liggende, tror ikke jeg kommer til å kjøpe noen sånn helt med en gang, i alle fall. Men ja, inntaket må være altfor dårlig, så jeg skal installere en vifte oppe med CD-rom og modde viftedekslene! Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Luftopplegget i P182 holder, men ikke om du bruker noctua vifter, de klarer ikke motstand. Så om du har en nexus vifte tilgjengelig, bruk den på inntaket foran foreløbig. Scythe Kama Bay hjelper endel, selv med en ganske treg 800rpm vifte, spesielt om du har vifte både bak og i topp. vifta som følger med bråker også svært lite. La meg også presisere en ting: Noctua er ikke best på støy/ytelse så fort du tar et kabinett med i beregningen! Denne tronen er det for øyeblikket Scythe Slipstream som har. Jeg brukte selv Noctua vifter i mitt P182 før, men bytta fort til Nexus vifter, dette ga meg bedre temperaturer på samme RPM. Å ha Noctua-vifte i topp er heller ingen god idé på grunn av at lageret i de viftene ikke er laget for horisontal montering, dette fører til mer støy. Noctua leverer ikke nok luft ved 800rpm i et P182 til å gjøre særlig nytte for seg, og går de noe særlig fortere bråker de (jeg hadde 1200rpm-varianten) Dette er basert på mine egne erfaringer med P182 og litt diverse vifter (antec tricool, nexus, scythe s-flex/minebea og noctua) Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 7. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2008 Hm.. Jeg har testet NF-S12 800, Nexus 1000, TriCool 1200 og en av de gamle Scythe viftene (før s-flex). NF-S12 var stillere enn alle de andre, lyden taper seg også fortere desto lengre vekke man er. Nexus 1000en har en litt kraftig lyd, men den bærer ikke særlig langt. Skal prøve å sette nexusen foran som innsug, det vil vel virke greit. Jeg ville heller hatt SlipStream vifter, men de er jo ikke så veldig lett å få tak i... Jeg tenkte å importere, men orket ikke bryet siden jeg får så mye avslag på netshop uansett, at det blir så mye enklere å bae kjøpe noen som fins i Norge. Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 (endret) Har du kjent på luftstrømmen fra hver enkelt vifte montert på frontinntaket? det er der du merker god forskjell... På min P182 med en E6600 @ 3.2GHz / 1.42V med 100% cpulast lå cputemp på rundt 55-58C med cpuvifte på 400-600rpm, og både eksos- og innsugs-viftene på 500-600rpm. Om jeg dro på turtall til 1000-1100rpm på alt sank load temp til 34C. Endret 7. februar 2008 av Wibla Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 7. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2008 Med E6600 er jo kjøling et luksusproblem da, siden TDPen er en god del lavere. Har ikke prøvd med filter nei, men ser jo utifra geometrien og måten den spinner på at Noctua-viften ikke er så bra push-vifte, men det visste jeg jo fra før. Vurderer å klippe gitteret til viften bak, ser noen har gjort det med bra resultat. Ser veldig bra ut, og bedre luftgjennomstrømning. Antec kommer forresten med nye redesignede inntaksdeksler snart De blir nok tilgjengelig for oss som allerede har kjøpt dem også, for en liten slant penger. Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 (endret) E6600 @ 3.2Ghz med 1.42Vcore lager mer enn nok varme, spesielt da "auto" Vcore på 2.4GHz gir rundt 1.25Vcore. Men så har jeg TRUE med nexus vifte på, det hjelper endel. Om jeg ikke husker feil har E6600 TDP på 65W, Q6600 G0 TDP på 95W stock, så forskjellen er ikke altfor stor. Endret 7. februar 2008 av Wibla Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 7. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2008 Tror TDPen ligger på 105, mener de reviderte den antakelsen. I praksis var de testet til henholdsvis 61 og 102 watt. Tror Q6600 har ca 135W TDP ved 3.0-3.2, mener å ha lest det et sted, fant ikke referanse. Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 TDP er 105 for de gamle, 95W for de nyere (G0). Du har uansett fått de rådene du trenger for å få fiksa problemet, act on them Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå