Gå til innhold

Hvordan fungerer bildestabelisatoren på GX-10?

Anbefalte innlegg

Heisann

Har testet litt dette med bildestabelisatoren på GX-10 og jeg får ikke noen følelse av forskjell om jeg har den på eller ikke..

Lurer nesten på om det kan være noe galt med den og at den ikke virker?

Om jeg bruker 200mm og skal ta ett bilde så er det overhode ingen merkverdig forskjell i det jeg ser i søkern eller ved resultatet, når jeg tar bildet på frihånd...

Hvordan får man evnt virkelig testet den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Du vil ikke se forskjell i søkeren, da det er sensoren som blir flyttet etter lyset, ikke lyset som blir bøyd for å treffe sensoren (som i optisk stabilisering).

2. Som kimare sier, vil en se mest forskjell (og forbedring) når en setter lukkertiden to-tre hele steg saktere enn det en vanligvis klarer å håndholde.

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Du kan gå inn på foto.no og søke opp flere diskusjoner om tema lukkertider og teleobjektiver.

Men med 200mm håndholdt bør ha max 1/300 sek for å unngå bevegelsesuskarphet. Noen mener man bør ha max 1/400 sek i mange tilfeller. Dette kommer mest av alt an på din "holde og avtrekkerteknikk", og det må også læres gjennom erfaringer. Disse lukkertidene gjelder generelt altså uten SR. Om mulig bør du støtte kroppen mot noe for å minimere din skjelving. Du må prøve deg frem med "lukkerprioritert" å se hvor langt ned du kan komme. Men husk er det bevegelser du skal "fryse" så hjelper selvfølgelig ikke noen form for stabilisering.

Les f.eks denne tråden:

http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=321725

Og denne:

http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=325440

Du kan teste med å bruke et stødig stativ; husk at også speilet skaper vibrasjoner; så bruk fjernkontroll eller selvutløser med tidsforsinkelse.

*Edith link*

Endret av Napoleon XIV
Lenke til kommentar

Skal inrømme at har kun sett på skjermen på kameraet, og er jo klart at jeg ikke ser forskjell i søkern, om det ikke vises der da:)

Får teste litt med valgene jeg har 350 og 500 og se hvilket som gir best resultat.

I hovedsak så var jeg egentlig bare litt urolig for at den ikke funket i det hele og det store siden jeg ikke så noen forskjell, men skal teste litt med de hastighetne du nevner kimare og se om jeg da ser forskjell på PC-en...

For hastigheter som 350-500 må det vell være dagslys ++ nermest?

Prøvde bare sånn hurtig inne i stua nå, og er så vidt lampa synes, når bildet er tatt rett på den...

Skomleste gjennom de inlegga Napoleon, og så ut som om det var noe og hente der ja, så skal lese de litt nøyere nå, var en god del gode tips ja:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...