Nautica Skrevet 5. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 5. februar 2008 (endret) Dette er mitt første innlegg så vær litt snill mot meg Her er et bilde tatt med Canon 75-300 mm. 4-5,6 IS Det er et i serie på 7 tatt med 400D i AV 1/125 sec F/4,5 105 mm ISO 800 AF og IS på. det er tatt under testkjøring av en båt i ca 50 knop. på Ca.40 meters avstand i gråvær. Fikk noe "pepper" for dette bildet i en annen tråd.Så er det noen som kan gi meg noen tips på hvordan det kan "knipses" bedre. Ta dere gjerne tid til å utdype deres kritikk. Bildet er ikke retusjert. Endret 5. februar 2008 av Nautica Lenke til kommentar
ultimatedeskjet Skrevet 5. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 5. februar 2008 (endret) Imponerende fart. Kanskje hadde det vært bedre om du hadde klippet ned til havet øverst (siden det er litt for lite land fra før). Edit: Viss du både klipper oppe og nede blir det slik. Men jeg synes det ble fort litt kjedelig. Klipp bare oppe vil jeg si. Endret 6. februar 2008 av ultimatedeskjet Lenke til kommentar
_vamecum Skrevet 5. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 5. februar 2008 synes utsnittet er litt dårlig. Jeg ville klippet bort nederste halvdel sånn ca. for å få båten mer i fokus. landet i bakgrunnen kan vel kanksje også klippes bort, men det syns jeg ikke er så farlig. Dette er bare min mening da. Jeg er ganske nybegynner, så ikke stol på mine tips/meninger Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 6. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2008 Greit bilde, men det er viktig å ha luft foran båten. Båten er også langt opp på originalbildet ditt. Litt enkel redigering kan gjøre det bra. Hvorfor i bare 50 knop, den båten går lett i noen-og-seksti Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 6. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) Bildet er ikke retusjert.Nei, det er ofte ikke nødvendig på bilder tatt med digitalkamera (noen ganger pga støv). Retusjering er å rette opp "feil" i bilder, fjerne støv, evt. uønskede objekter. Redigering/bildebehandling derimot, gjør man for å hente ut det beste i et bilde, jeg har gjort et kjapt lite forsøk her: Jeg har justert levels litt, samt at jeg har justert litt på fargene. Jeg likte personlig ikke grønnstikket som var i bildet så godt, så jeg drog det mer mot blått. Det er selvfølgelig en smakssak mer enn noe annet. Ellers tok jeg et utsnitt, for å fremheve båten litt mer, og fjerne den litt forstyrrende landlinjen øverst. Prøvde først 16:9-format (10x18), men synes det ble litt mye under båten fremdeles, så tok litt til (10x20). Til slutt en liten oppskarping. Er lite luft foran båten, som Jurgis også nevner, men det kunne ikke jeg gjøre noe med ;-) Endret 6. februar 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) Takker for svarene Det er en som mener at det er litt mye kromatisk abberasjon i bildet. Er det noen som kan forklare meg Hva han mener med det ? Endret 6. februar 2008 av Nautica Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) Bildet er ikke retusjert.Nei, det er ofte ikke nødvendig på bilder tatt med digitalkamera (noen ganger pga støv). Retusjering er å rette opp "feil" i bilder, fjerne støv, evt. uønskede objekter. Redigering/bildebehandling derimot, gjør man for å hente ut det beste i et bilde, jeg har gjort et kjapt lite forsøk her: Jeg har justert levels litt, samt at jeg har justert litt på fargene. Jeg likte personlig ikke grønnstikket som var i bildet så godt, så jeg drog det mer mot blått. Det er selvfølgelig en smakssak mer enn noe annet. Ellers tok jeg et utsnitt, for å fremheve båten litt mer, og fjerne den litt forstyrrende landlinjen øverst. Prøvde først 16:9-format (10x18), men synes det ble litt mye under båten fremdeles, så tok litt til (10x20). Til slutt en liten oppskarping. Er lite luft foran båten, som Jurgis også nevner, men det kunne ikke jeg gjøre noe med ;-) Takk for svaret Har i utgangspunktet ikke gjort noe med bildet. Ville ha noen innspill på selve fotograferingen av bildet. Beklager med "retuseringen" er ganske fersk med Digital speilrefleks.Har brukt filmkamera endel år som amatør,er vant med at vi kaller redigering/bildebehandling for retusering. Endret 6. februar 2008 av Nautica Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 6. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2008 Her er mitt bidrag til redigeringen. Tror bildet fortsatt bærer et preg av fargestikk i bildet ditt, k-ryeng. https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=208968 Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 6. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2008 Her er mitt bidrag til redigeringen. Tror bildet fortsatt bærer et preg av fargestikk i bildet ditt, k-ryeng. https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=208968 Lenke til kommentar
QBab Skrevet 6. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) [Qoute] Her er mitt bidrag til redigeringen. Tror bildet fortsatt bærer et preg av fargestikk i bildet ditt, k-ryeng. [/Qoute] Bra utsnitt, men veldig grønt. Endret 6. februar 2008 av QBab Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 6. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2008 Her er mitt bidrag til redigeringen. Tror bildet fortsatt bærer et preg av fargestikk i bildet ditt, k-ryeng. Bra utsnitt, men veldig grønt. Veldig grønt? Hvitbalansen i bildet (fargemetningen) er korrekt justert på bakgrunn med utgangspunk i hvitfargen på skroget. Mener du det er feil? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå