Gå til innhold

Oppsett av telnetserver i Windows Vista

S_J

Anbefalte innlegg

jeg har Vista Home Premium og har nå endelig klart å installere og starte den medfølgende telnetserveren. Testet den både fra min egen maskin og fra en virtuell maskin som kjører Windows 98. Alt fungerte greit. Men når onkel skulle prøve å koble til fra hans bærbare PC med Ubuntu GNU/Linux (en slags UNIX-klone) ble det problemer. Man kan ikke fjerne tekst man har skrevet på vanlig måte, man kan ikke starte programmer som EDIT.COM. Noen mellomrom kan sees som rare tegn. Når man skriver reagerer tastaturet for fort og det kan fort komme for mange tegn om jeg holder knappen inne bare en kort stund. Endret driftsmodus fra konsoll til strøm, men eneste forskjell da var at tastaturet ikke ble så 'overfølsomt'.

Endret av S_J
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Noen som forresten vet noe om hvilke farer som kan skje om jeg lar en telnetserver være koblet rett til internett? Er det noen som vet om noen innstillinger i Windows' brannmur eller noe for å stoppe noen som prøver ut tusenvis av passord?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Sikkerheten er i hvertfall dårlig med telnet - tenker da på at hverken passord eller øvrig kommunikasjon er kryptert. Dette utgjør en stor risiko om man logger seg på via et nettverk som ikke er sikret mot man-in-the-middle-attack eller sniffing av passord.

Selv byttet jeg ut telnet med SSH for over 10 år siden :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...