Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Jeg sprengte subben min

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg klarte å drepe subben min, så jeg trenger en ny.

Jeg har en dynaBel bf0804 bokoblet(260w).

Tenkte på en RE10", siden jeg har kasse. Dog er den nermere 19-20 liter, tror dere det blir et problem?

Dessuten har de noen billige på bilradiospesialisten, er det greie subber?

Mvh Jonas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var en Jensen jsw104.

Jeg spilte Max Killa Hartz av bass mekanik, ikke så veldig høyt volum egentlig. Så plustselig forsvant lyden, stille, lyd hvert 3 sec kansje. Jeg skrudde av musikken og prøvde å spille en annen sang så hørte jeg at den var gått.

Hva mener du med at den ikke er egnet til sub?

Tok subben med inn og skrudde den av kassen, fy faen for ei stank!

Endret av Dynejonas
Lenke til kommentar

Bør jeg prøve å sikte meg inn på det forsterkeren leverer? Ville en sub på 260w vært ideelt for meg? Hva skjer om jeg går opp eller ned i RMS på elementet?

Dynabel DY9310 har 250W RMS, det bør funke ganske bra, eller hva?

Når det bar kom lyd hvert 3sec, er det dette som kalles klipping?

Endret av Dynejonas
Lenke til kommentar
Bør jeg prøve å sikte meg inn på det forsterkeren leverer? Ville en sub på 260w vært ideelt for meg? Hva skjer om jeg går opp eller ned i RMS på elementet?

Ja, en DY9310 vil funke greit sammen med den forsterkeren...

Når du fikk lyd hvert 3sec, så var det sikkert fordi spolen i suben din kortsluttet, etter varmgang, slik at den ga forsterkeren din for lav motstand, slik at forsterkeren gikk i protect ;)

Lenke til kommentar
Dy9310 bestilt. Får håpe den er bedre en den jeg hadde.

Tror dere det er sjanse for at jeg kan ta knekken på denne og? Hvis så, hva bør jeg gjøre for å ungå det?

hmm.har du kobla subben på samme forsterker som du har kobla høytalerne? isåfall hadde jeg skifta om det og satt på en monoblock på den suben din isteden ;)

Lenke til kommentar

Regner med du bruker delefilteret i forsterkeren??

Det eneste du kan gjøre, for å unngå at det skjer igjen, er å rense ørene dine, og lytte... En sub du prøver å få mere ut av, en det den kan gi, evt det forsterkeren klarer, låter helt jævlig en stund før den takker for seg ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For et dritelement dy9310 er. Vel, det er ikke så fryktelig dårlig, men det har tydelig vis helt teite parametre, så det går ikke an å bruke det i noe annet enn lukket kasse. Vil ikke anbefale det til noen, hvis dere skal ha serien så bør dere kjøpe 12" varianten. Da har dere litt fler valgmuligheter. Ta høyde for at jeg ikke har særlig peiling.

Endret av Dynejonas
Lenke til kommentar
For et dritelement dy9310 er. Vel, det er ikke så fryktelig dårlig, men det har tydelig vis helt teite parametre, så det går ikke an å bruke det i noe annet enn lukket kasse. Vil ikke anbefale det til noen, hvis dere skal ha serien så bør dere kjøpe 12" varianten. Da har dere litt fler valgmuligheter. Ta høyde for at jeg ikke har særlig peiling.

Hva er så feil med lukket kasse da??

Lenke til kommentar

klipping skjer når forsterkere vrenger, hvor lydbølgesignalet får begrenset topper og bunner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...