Gå til innhold

ny PSU. 800W, eller er 600W mer enn nok? + overspenningsvernspørsmål

Anbefalte innlegg

Hey!

sitter for tiden med en Q6600, 8800GT, 4 gig ram, 1 cd rom og 3 disker, bla en WD raptor.

til dette oppsettet vet jeg det holder i massevis med 600W. det jeg tenker på er 12V rail. Hvis jeg kjøper en kvalitetsforsyning på 600W (foreløpig ser det ut til at det blir Tagan, da jeg alltid har vært fornøyd med disse), vil den kombinerte 12V railen holde både nå og i fremtiden, også mtp lett/moderat overklokking?

forskjellen mellom 600 og 800W er 500 kr. Jeg vil jo helst unngå å bruke unødvendig med penger, men samtidig er det noe skikkelig dritt å bli nødt til å bruke nye 1500 kr om 2 år fordi PSUen ikke holder mål. neste oppgradering om ca 1 - 1/2 år vil helt sikkert være en 8 kjerner, ihvertfall 8 gig ddr3 ram og et enkelt high end skjermkort (har ikke så voldsomt bruk for SLi eller Crossfire). 3 disker er helt sikkert det jeg kommer til å bruke i fremtiden også.

hva mener dere er fornuftig å gå for? gjerne litt kvalifiserte meninger. dette med mengde watt som er nødvendig har jeg på følelsen at har blitt hauset litt opp...

i tillegg lurte jeg på om noen har greie på overspenningsvern og slikt? Tagan har innebygd overspenningsvern og diverse slike ting. i følge spesifikasjonene på komplett, så er ikke dette så vanlig på PSUer. er det slik at dette vernet kan ta av for nære lynnedslag osv? dette har jeg null peiling på...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker denne til overspenningsvern/UPS.

Den tar støyten før den når PC-en og er som sagt også en UPS, 4 kontakter med UPS og overspenningsvern og 4 med med bare overspenningsvern.

Jeg er av samme oppfatning som deg mht PSU'er på 1KW eller mer.

Hardware i dag blir jo faktisk mer og mer strømgjerrig så trenden burde jo også gå igjen på PSU'er. Det som er bra er jo at virkningsgraden på PSU'er er blitt meget bra de senere år.

Lenke til kommentar

Antall watt og ampere strømforsyningen yter er en ting. Kvaliteten på komponentene benyttet i strømforsyningen er en annen ting.

Kvalitet koster. Enkelt og greit.

Det kan nok lønne seg å sjekke diverse nettsider som er anerkjent for tester av psuer. For eksempel:

http://www.silentpcreview.com/, http://www.jonnyguru.com/, og mange flere.

Jeg valgte til slutt en Seasonic 650W psu som leverer 52 ampere på 12 volt linjen, det skal holde til mitt bruk en god stund..

Edit: Ellers har Smirnoff her på forumet mye god kunnskap om psuer. Pm ham så får du nok en god anbefaling :)

Endret av -LIKMARK-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...