Gå til innhold

hurtigtast for lyd funker ikke

Anbefalte innlegg

Hallo.

Når jeg trykker på snarveien for lyd opp, lyd ned og mute, registrerer datamaskinen visuelt at jeg prøver å skru opp eller ned lyden, men det gir ikke utslag på lyden. Eneste jeg kan justere volumet med, er inne i programmene. noen som har peiling på hvordan jeg fikser dette?

pc: hp dv8231

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde et lignende problem med min laptop.. problemet mitt var at jeg ikke fikk regulert volumet (via knappene) med hodetelefoner plugget i, da høyttalerne sto på "master"-kanalen og headphones var en egen kanal.

Fikset det ved å legge følgende i /etc/modprobe.conf. Dette satte hodetelefonene til hovedkanal, og hadde effekten at de innebygde høyttalerne sluttet helt å virke (Noe som var knall, ettersom det også førte til at den plagsomme støyen jeg var plaget av i hodetelefonene også forsvant!)

options snd_intel8x0 ac97_quirk=2

Dette fungerer bare på intel-lyd, men finnes forskjellige "quirks" til forskjellige chipsets som kan stokke rundt på kanaler etc. Kanskje verdt å kikke på.

Lenke til kommentar

hallo... som dere kan se på bildet nedenfor, er det altså pcm som er lyden jeg hører, mens det er hoved jeg styrer med kontrollpanelet. Jeg ønsker altså at kontrollpanelet skal styre pcm, og ikke hoved. Hvor går jeg inn for å fikse dette? har prøvd det ovenforstående forslaget, men kom ikke helt imål (fant ikke ut hvordan pcm skulle være det som blir styrt...

post-79688-1202310215_thumb.png

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

ja, jeg var en tur innom den menyen også, men fant ikke noen plass der jeg kan velge master channel...

kan jeg gjøre akurat det kagee foreslo i forrige post, eller må jeg gjøre om den komandoen til noe annet? hva er det isåfall jeg skal skrive istede (hvordan finner jeg du ut?)

Lenke til kommentar

spør meg ikke hvordan, men jeg har fått det til nå :)

det kan ikka ha noe med at jeg fulgte denne tråden?:

just install mozilla-mplayer than u can view the movie on quicktime

but you need the plugins:

sudo apt-get install gstreamer0.8-plugins

sudo apt-get install gstreamer0.8-lame

sudo apt-get install gstreamer0.8-ffmpeg

sudo apt-get install w32codecs

sudo apt-get install libdivx4linux

sudo apt-get install lame

sudo apt-get install sox

sudo apt-get install ffmpeg

sudo apt-get install mjpegtools

sudo apt-get install vorbis-tools

gst-register-0.8

med en gang jeg gjorde det, fungerte også lydene for msn (amsn) når folk sender meg direktemelding eller logger på (funka ikke før).

Noe som ble borte for litt siden (før jeg installerte de ovenforstående pluginene), ble lyd-ikonet (oppe til høyre) borte. noen som vet hvordan jeg får det tilbake?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...