FWD Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Hei Jeg driver og klokker en q6600 B3 på et striker extreme hovedkort, og jeg kom til slutt til 3,3 ghz, noe jeg kan si meg ganske greit fornøyd med. Det jeg lurer på er hvordan minnet påvirker cpu overklokken.... Jeg har minnet på unlinked, har det noe å si da? Eller er det kun når det står i linked mode? Vil jeg f.eks kunne klokke cpuen mer hvis jeg kjører 1100 mhz og 5-5-5-15 enn om jeg kjører 100mhz og 4-4-4-8? Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) Vil jeg f.eks kunne klokke cpuen mer hvis jeg kjører 1100 mhz og 5-5-5-15 enn om jeg kjører 100mhz og 4-4-4-8? Nei,du klokker minnet til din beste speed og timing ferdig. Så kan du klokke cpu seperat,minne har ikke innvirking. http://sg.vr-zone.com/articles/EVGA_NForce...16.html#Scene_1 Nope no advantage what so ever! All that mattered was the Memory speed it is running, be it linked or unlinked. This means that tweakers should just concentrate on getting their Memory to work at it's best speed and dial it in unlinked from the FSB. This should be the way to optimize performance, dial in your best FSB speed and your best Memory Speed and that's it! Det eneste som kan ha innvirking er dividers. I unlink velger kortet auto dividers(fsb:dram) Noen dividers er bedere enn andre. Dette gjelder kun høy overklokk nærmere 500fsb. Så problemet vil ikke bli gjeldene med q6600. Striker har quad-fsb problemet,så du nærmere det grensen. Av 680i er det evga rev a1 som har fixet dette. Endret 6. februar 2008 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 3.3 med en Quad på Striker Extreme er veldig bra, mitt klarte 2.7 med en G0 (som nå klarer 4.0ghz med x38..) Lenke til kommentar
FWD Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2008 Ja ok, tusen takk for svar. Jeg klarte også bare 2,7 ghz med striker til å begynne med. Da med den biosen som fulgte med kortet, husker ikke hvilken det var. Kom ikke lenger med 1305 eller, som var den nyeste helt til for noen uker siden. Men ved å bytte til 1303 biosen, så klarte jeg lett 3,3. Lurte litt på å kjøpe faoxconn mars, da en kammerat kjøpte et her om dagen, og det dro hans q6600 (go) rett til 3,6 ghz på første forsøk. Regenr med at den går en del lenger enn det hvis vi står på litt. Er det noe håp for å få en q6600 b3 opp på rundt 3,6ghz+? Jeg kan kjøre min på 3,6 ghz i ved helt vanlig bruk, men den henger seg etter en times tid med spilling.... Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Fikk ikke testet med noe særlig nyere bios med mitt Striker, har tatt kvelden to ganger og det tredje henger på veggen til skrekk og advarsel - ALDRI MER NFORCE!. Med bra nok kjøling og et P35/X38 kort er ikke 3.6 noen umulighet, selv med en B3. Lenke til kommentar
FWD Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2008 Ok, det høres bra ut:) Er ikke så gira på flere nforce kort jeg heller, for makan til kranglete bios tror jeg aldri jeg har møtt:P På 8x multiplier funker akkurat 1800 fsb, men ikke 1799,1798,1797-1550 ca:P Håpløst!! Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Ja det er et kjent syndrom for Nforce kort - FSB holes..... Har ett Asus P5N-E SLI også, er akkurat like "bra" det også ;-) Er så mye rart med dem, N-Files så jeg en på xtremesystems kalte nforce trøbbel, regner med han var inspirert av X-Files Lenke til kommentar
FWD Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2008 Hehe, sikkert:-P Sitterog klokker en q6600 på et helt nyinnkjøpt foxconn Mars for øyeblikket. Har ikke holdt på lenge, og er på 3,82ghz allerede. Det med p09 biosen. Lure rpå å prøveen eldre bios til denne, da jeg har lest at de skal være bedre, men går ikke å bruke det update tool'et i windows til å nedgradere biosen. Noen som vet hvordan jeg kan flashe biosen utnom dett? Er hel fersk på foxconn. :-S Lenke til kommentar
FWD Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2008 Fant ut av det, var en innstilling i det programmet jeg bruker Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Kom du noe høyere med gammel bios da? Jeg hørte det samme med mitt Gigabye X38-DQ6 - det var en gammel bios som skulle være så magisk, men jeg endte opp med siste igjen - fungerer som f. Er utrolig deilig å tweake Intelkort etter å ha gått gjennom dødsskyggenes dal (Nforce) :!: Lenke til kommentar
FWD Skrevet 7. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2008 Hehe :-) Vi kom ikke noe lenger, men vi prøvde heller ikke så lenge. Fikk til akkurat samme klokken som med den nyeste bosen, men siden den nye hadde flere innstillinger for minne og sånn så gikk vi tilbake til den, i allefall intil videre. Vi har q6600 helt stabilt på 3,82ghz nå. På evga 680i ville samme cpuen ikke en mhz over 3,0ghz :-P Det er en enorm forbedring for med et hovedkort som ikke koster mer enn 1690 kr :-D Tenkte vi skulle prøve å klokke mer i kveld, se hvor langt vi kommer da. Kanskje prøve med litt forkskjellige bioser og sånn. Vi fant fram noen gamle cpu vifter før vi gav oss i går, de tenkte vi skulle bidra som ekstra chipset-kjøling ;-) Litt lenger burde vi komme i allefall. Alt er så mye mer logisk med intelkort :-D En innstilling som virket med 1,4 volt på nforce, virket ikke med 1,43 volt osv:-P Slutt på alt det tullet der i allefall Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Du kan komme omtrent like langt med ett "ribbet" P35 kort til under tusenlappen, men selvsagt har kort som Foxconn Mars, Gigabyte P35-DQ6 og Abit iP35-Pro osv litt mer å by på. Og alt dette uten å utvikle varme som en løpsk atomreaktor ;-) Lenke til kommentar
FWD Skrevet 7. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2008 Hehe, ja ok. Trodde kanskje at de dyrere kortene var mer stabile av natur jeg da, men så er jeg ganske så fersk på overklokking:-P Vi kom til 3,81 ghz, noe mer får vi ikke til. Men det er ikke så gærent uansett;-) Lenke til kommentar
Zelkin Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Hei. Abit Guad Gt ix38 Intel E8400 @ 4gz luftkjølt med noctua 12P 440bus/1,3v(bios viser 12grader) og har nå kjøpt meg Mushkin PC8000 DDR2 5-5-5-15 ram. Problemet mitt er at cpu-z viser dem som pc6400. Hva gjør jeg galt? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 (endret) PC8000 er ingen godkjent ddr2 standard, den høyeste godkjente er PC6400, det er derfor cpuz bare viser PC6400. Høyere tall betyr bare at produsenten garanterer at de kan klokkes så høyt som de sier (i ditt tilfelle PC8000 - 1000mhz Endret 9. februar 2008 av PerUlv2 Lenke til kommentar
Zelkin Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 (endret) PC8000 er ingen godkjent ddr2 standard, den høyeste godkjente er PC6400, det er derfor cpuz bare viser PC6400. Høyere tall betyr bare at produsenten garanterer at de kan klokkes så høyt som de sier (i ditt tilfelle PC8000 - 1000mhz takk! da vet jeg det. Hvordan setter jeg ram'en min til å bli 1000mhz? Evt hvor sjekker jeg dette. feks nå står DRAM SPEED (cpu:dram) 1:1 (ddr2-880) Endret 9. februar 2008 av Zelkin Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Det setter du i bios, under uguru tipper jeg da du har Abitkort Lenke til kommentar
Zelkin Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Ok. Jeg får bare til å kjøre 880 max, ellers blir det ingen bilde på skjermen. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Har du økt spenningen til rambrikkene da? PC8000 brikker krever vanligvis høyere spenning enn PC6400 og "tregere" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå