Gå til innhold

Asus P5e WS pro vurderes, trenger bruker erfaringer

Blue

Anbefalte innlegg

Vurderer veldig stert dette kortet. Det som fangen blikket mitt i første omgang er at det har veldig mange uttak for HDD 8 interne og 2 eksterne.

Det jeg er usikker på er hvilket mine som er best.

Om noen vet om mobo som har like mange sata utak, eller flere, setter jeg pris på det.

Er det noen som fraråder meg korte, så kom med innspill

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=339849

Finess det et mobo som er likt, men har støtte for SLI

Endret av Blue
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har dette kortet og bruker selv 2 sett av disse OCZ

, de har funket veldig bra.

Vær oppmerksom på at bios ikke er 100% ferdig, det er uansett et meget bra kort.

Hvilken CPU og GPU har du da?

Hvilke problemer byr en ikke helt ferdig BIOS paa?

Takkaer for svar

Lenke til kommentar

Jeg har Q6600 og et Asus 8600GTS silent kort (spiller ikke, bruker maskinen til VMWare Workstation).

Til overklokking fungerer dette kortet meget bra etter min mening. Kjører Q6600 på 3.2 til 24/7 bruk som er mer enn nok, men har fått det stabilt opp til i overkant av 3.7 så langt.

Bios fungerer forsåvidt men det er noen småbugs som er rapportert på asus forum. De 2 siste 0503 og 0506 er fremdeles beta. Jeg kjører 0404 på min enda.

For min del har det ikke vært noen problem som ikke har latt seg løse.

Lenke til kommentar
Jeg har Q6600 og et Asus 8600GTS silent kort (spiller ikke, bruker maskinen til VMWare Workstation).

Til overklokking fungerer dette kortet meget bra etter min mening. Kjører Q6600 på 3.2 til 24/7 bruk som er mer enn nok, men har fått det stabilt opp til i overkant av 3.7 så langt.

Bios fungerer forsåvidt men det er noen småbugs som er rapportert på asus forum. De 2 siste 0503 og 0506 er fremdeles beta. Jeg kjører 0404 på min enda.

For min del har det ikke vært noen problem som ikke har latt seg løse.

Noenlunde samme oppsett og bruk jeg har tengt meg også.

Fint at det er mulig å koble til så mange HDD på korte.

Viss jeg makser med minne og HDD, hvor stor Stromforsyning trenger jeg da, jeg har sett meg ut Mist sin 1000W

Lenke til kommentar

Hvordan skal du bruke diskene? Raid? Da bør du kanskje vurdere en ekstern raid kontroller uansett - det er ikke all verden av ytelse på de innebygde. Så dersom det er en filserver du er ute etter ville jeg kikket på det.

En 1000W holder i massevis - jeg kjører 12 disker og det hadde jeg på en 620W - skjermkortet vil avgjøre hvor stor PSU du trenger - beregn 15W per disk.

Lenke til kommentar
Hvordan skal du bruke diskene? Raid? Da bør du kanskje vurdere en ekstern raid kontroller uansett - det er ikke all verden av ytelse på de innebygde. Så dersom det er en filserver du er ute etter ville jeg kikket på det.

En 1000W holder i massevis - jeg kjører 12 disker og det hadde jeg på en 620W - skjermkortet vil avgjøre hvor stor PSU du trenger - beregn 15W per disk.

Jeg er ute etter en fleksibel og kraftig maskin. Ja det blir nok et raidoppsett

Lenke til kommentar

Du trenger en kvalitets PSU.

Jeg har 3 stk Corsair PSU'er, den som står i maskinen nå er en VX450 driver dette uten pusteproblemer !!!

Har i tillegg liggende en VX550 og en HX520, men jeg har ikke hatt behov for å bytte ut VX450'en.

Kjører RAID1 (2x500) + frittstående 1 stk 750GB og en scratchdisk på 250GB (for pagefile mm)

Dersom du fortsetter med Intel HK så "kan" du bruke Matrix kontrolleren og ta med deg diskene til neste maskin.

Jeg vurderer selv å kjøpe en Adaptec 3405 eller 3805 SAS kontroller men sitter på gjerdet enda mht dette. Den vil nok gi bedre ytelse enn den integrerte kontrolleren. Blir ikke enig med meg selv om den er "perfekt".

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Da hadde jeg kikket etter et HK som du vet er stabilt og benyttet et raidkort. Hvis det er stabiliteten du setter høyest er kanskje P5E WS Pro litt for ungt? jeg tenker på bios først og fremst - men det kommer jo fra en "familie" med gode tradisjoner :)

Chipsettene er jo like, så det er vel først og fremst antall spor (SI/CF, andre kontrollere) som varierer mellom kortene.

Anvil har gode erfaringer så bruk det minnet han har så går det sikkert bra - lykke til.

Lenke til kommentar
Da hadde jeg kikket etter et HK som du vet er stabilt og benyttet et raidkort. Hvis det er stabiliteten du setter høyest er kanskje P5E WS Pro litt for ungt? jeg tenker på bios først og fremst - men det kommer jo fra en "familie" med gode tradisjoner :)

Chipsettene er jo like, så det er vel først og fremst antall spor (SI/CF, andre kontrollere) som varierer mellom kortene.

Anvil har gode erfaringer så bruk det minnet han har så går det sikkert bra - lykke til.

Stabilteten er meget bra, har ikke hatt noen problemer og kjører da rimelig mye samtidig.

Host er Vista x64, med 2-3 VM'er kjørende samtidig.

Har 2 sett av OCZ minnet og det er nødvendig for 2-3 VM samtidig.

Jeg har imidlertid 2 sett Mushkin REDLINE i levering, regner med å få prøvd disse rett over helga. Hvis de ikke funker så går de i en annen maskin jeg kjører VM på ;-)

edit: skal legge inn Windows Server 2008 x64 i kveld men regner ikke med at det vil påvirke ytelsen noe spesielt. Bruker som sagt bare dette som en ren host.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

etoel: Det blir ikke noe kjop akurat denne uka, er ikke sikkert det blir noe for paa sommere. Holder paa aa planlegge maskine, og dette moboet er av di jeg synest er mest intresange. Er det andre WS kort som kan mertsje dette moboet.

Mulig bios har blitt mer modeent til jeg faar fingeren ut, eventuelt jeg finner/det har kommet ut noe jeg liker bedre. Takker for mange gode innspill.

Lenke til kommentar

Venter du til sommeren får du et 48 hk i stedet for 38 som dette er.

Du har jo da god tid til å bestemme deg.

Det blir nok mindre utvalg i DDR2 kort fremover i disse seriene, men DDR3 går nok ned i pris. Hovedproblemet med DDR3 er mangelen på chipper med 2GB pr brikke.

Lenke til kommentar

Anvil: Jeg liker aa begyne planleginga i god tid, lese teser og slikt.

Pleier aa planlegge til minste detalje. Ja det blir litt spendende aa se hva x48 har aa by paa. P5E WS Pro kommer vell med en ddr3 variant ogsa, P5E3 WS Pro heter det vell.

Lenke til kommentar
Anvil: Jeg liker aa begyne planleginga i god tid, lese teser og slikt.

Pleier aa planlegge til minste detalje. Ja det blir litt spendende aa se hva x48 har aa by paa. P5E WS Pro kommer vell med en ddr3 variant ogsa, P5E3 WS Pro heter det vell.

Det skader ikke å planlegge nei, men man kan ikke planlegge for lenge heller.

Det er vel få ting som endrer seg så fort som Hardware.

Lenke til kommentar

Huska t endel hovedkort ikke støtter raidkontrollere i 16x-slotter, nå har WS-kort fra Asus stort sett støttet det, men det bør allikevel undersøkes. Ellers så hadde jeg holdt meg langt unna onboard-raid, bruk software-raid eller dedikerte kort, onboard-raid blir ofte trøbbel, i særdeleshet med marvell-søpplet asus insisterer på å forpeste kortene sine med.

AtW

Lenke til kommentar
ATWindsor: Takk for den opplysningen. Naar du sier 16x, mener du samme plassene en har skjermkortene i, isaafall var jeg ikke klar over denne mulighete, trodde di var til for kun skjemkort.

Mener samme plassene en har skjermort i ja. PCIe var jo i utgangspunktet ment å være en universal tilkobling som fungerer på alle typer kort.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...