Gå til innhold

Hvilket sportskamera? 40D?

Anbefalte innlegg

Ja, skal kjøpe speilrefleks. Men det finnes jo en hel jungel av kamerautstyr på markedet. Det skal i hovedsak brukes til hest i fart/i luften, stevner og i mørk ridehall - bør være ganske kjappt og ta en del bilder i sekundet. Kommer også til å bruke det til litt andre sporter, familiebilder og portretter. Pris: Ikke mye over 13-14 000,- :)

Har sett litt på Canon EOS 400D og storebroren 40D, heller litt mot 40D i og med at det tar hele 6,5 bilder i sekundet. Hva tror dere?

Trenger også objektiv, og har fått med meg at det er smart å kjøpe lyssterk optikk med f/2,8 eller lavere. Bør vel ha et zoomobjektiv 70-300 eller noe i den duren. Hva mener dere, og er det noen objektiv dere anbefaler? Kjøpe brukt, er det et alternativ for å få mer for pengene?

Endret av -Johanne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er forskjellen fra 30D til 40D så stor at den er verdt å betale 4-5 lapper ekstra for?

Men hva anfefaler du av lyssterk optikk da?

Du vil ikke merke forskjell i bildekvalitet overhode,her er en sammenligning av de to.

https://prisguiden.no/vis_side_ved_side.p...lign=Sammenlign

Når det gjelder objektiv er det vel hva du er illig til å betale som avgjør,men her er en side med tester av massevis av dem.

http://www.photozone.de/reviews

Lenke til kommentar
Er forskjellen fra 30D til 40D så stor at den er verdt å betale 4-5 lapper ekstra for?

Men hva anfefaler du av lyssterk optikk da?

Egentlig ikke; hvis du ikke må ha liveview da. Selv har jeg tenkt å vente med liveview til det kommer bedre løsninger.

Lyssterk optikk; da er det to kandidater vi ofte nevner; Sigma 18-50mm f/2.8 og Tamron 17-50mm f/2.8 - disse ligger runt 3.500,-

Edit: Til ridestevner så trenger du nok en 70-200mm, og disse er dyre i f/2.8 utgaver.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Ja, skal kjøpe speilrefleks. Men det finnes jo en hel jungel av kamerautstyr på markedet. Det skal i hovedsak brukes til hest i fart/i luften, stevner og i mørk ridehall - bør være ganske kjappt og ta en del bilder i sekundet. Kommer også til å bruke det til litt andre sporter, familiebilder og portretter. Pris: Ikke mye over 13-14 000,- :)

Har sett litt på Canon EOS 400D og storebroren 40D, heller litt mot 40D i og med at det tar hele 6,5 bilder i sekundet. Hva tror dere?

Trenger også objektiv, og har fått med meg at det er smart å kjøpe lyssterk optikk med f/2,8 eller lavere. Bør vel ha et zoomobjektiv 70-300 eller noe i den duren. Hva mener dere, og er det noen objektiv dere anbefaler? Kjøpe brukt, er det et alternativ for å få mer for pengene?

Nå kjenner jeg ikke 400D, men vet i hvertfall at 350D duger til sport den og :

http://www.pbase.com/bjorn_kiro/furuset_vs_storhamar

Og ja, det er mine bilder :)

Endret av grizley
Lenke til kommentar
Til 13-14000 i dag:

Canon 30D - 3999,-

Tamron 17-50 f/2.8 - 3389,-

Sigma 50-150 f/2.8 - 4990,-

Totalt: rundt 12500,-

Med minnekort og veske/sekk, burde du fremdeles være innenfor budsjett...

Da har du et skikkelig kamerahus, og skikkelig optikk - også egnet til hestefoto...

Edit: dersom du ønsker litt mer rekkevidde, kan du legge på 2500 på teleobjektivet for en Sigma 70-200 f/2.8. Dersom det er veldig viktig med budsjett og ekstra rekkevidde, kan også Tamron 17-50 f/2.8 erstattes med Canon 18-55IS. Jeg ville ikke gjort det, men du kjenner dine behov...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Hva slags sport skal du ta bilde av?

Autofokusen i 40D er forbedret fra 30D, hvor mye vet jeg ikke,

men nok til at det er det raskeste kameraet når det gjelder af.

Normalt vil nok det ikke gjøre store forskjellen, så det er kanskje bedre å satse pengene på fin optikk.

Lenke til kommentar
Edit: dersom du ønsker litt mer rekkevidde, kan du legge på 2500 på teleobjektivet for en Sigma 70-200 f/2.8. Dersom det er veldig viktig med budsjett og ekstra rekkevidde, kan også Tamron 17-50 f/2.8 erstattes med Canon 18-55IS. Jeg ville ikke gjort det, men du kjenner dine behov...

Sigma har en 1.4x konverter som sammen med en 50-150mm blir en 70-210mm f/4. Kan hende det er et alternativ?

Tom

edit: leif

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Det er en betydelig forskjell på disse kameraene.

Av de kameraene som finnes i dag (mellom kr 0-15000) er Canon 40D er å foretrekke pga bedre AF-hurtighet og iso-støy.

Tamron 17-50 og sigma 50-150 blir skivebom i forhold til behovet du beskriver.

Det du skal ha, som vil gi deg rask nok autofokus inne er:

canon 85mmf1,8

Canon 135mmf2

Canon 70-200mmF2,8

Lenke til kommentar
Autofokusen i 40D er forbedret fra 30D, hvor mye vet jeg ikke,

men nok til at det er det raskeste kameraet når det gjelder af.

Får meg ikke til å tro at det er verdt 125% prisforskjell... 30D har aldri vært et dårlig kamera på noen områder, noen av konkurrentene var bare bedre på enkelte. Da tror jeg at forskjellen blir større ved å sette på skikkelig optikk, så du faktisk får utnyttet alle kryssensorene til AF, og lysere og bedre søker.
Lenke til kommentar

Av de kameraene som finnes i dag (mellom kr 0-15000) er Canon 40D er å foretrekke pga bedre AF-hurtighet og iso-støy.

Forsvarer ikke prisforskjellen på noen måte. 30D er ikke dårlig på AF-hastighet, men 40D er bedre. Men du må betale 5000 kr mer for en 40D, og da er det bedre å gå for optikk.

Den får du beskrive nærmere. Tamron 17-50 er jeg enig i at ikke er mest egnet til hestefoto innendørs, men det tok jeg med fordi det kan jo tenkes hun vil bruke kameraet til noe annet også. Sigma 50-150 er mest sannsynlig bedre egnet enn Canon 70-200 f/2.8 inne, den har HSM den også og autofokusen er kjapp. Mangler litt på lysstyrken, men skal hun kjøpe optikken du har listet opp, har hun brukt nær det dobbelte av budsjettet uten å få seg et kamerahus.
Lenke til kommentar

Var jeg deg så ville jeg sjekket bruktmarkedet på foto.no og kjøpt meg en

Canon EOS 40D.

og en Canon EF 85mmf1,8

Aner ikke hva bruktprisen på huset ligger på men ny koster den jo 9000,-. Du vil kanskje klare å spare 20% på den prisen.

85mm ligger på rundt 2200-2500,-. I forhold til pris X bildekvalitet er dette det beste en kan kjøpe.

Kjøp også et kitobjektiv 18-55 til kr 600 og du er i mål.

Lenke til kommentar

Forsvarer ikke prisforskjellen på noen måte. 30D er ikke dårlig på AF-hastighet, men 40D er bedre. Men du må betale 5000 kr mer for en 40D, og da er det bedre å gå for optikk.

Den får du beskrive nærmere. Tamron 17-50 er jeg enig i at ikke er mest egnet til hestefoto innendørs, men det tok jeg med fordi det kan jo tenkes hun vil bruke kameraet til noe annet også. Sigma 50-150 er mest sannsynlig bedre egnet enn Canon 70-200 f/2.8 inne, den har HSM den også og autofokusen er kjapp. Mangler litt på lysstyrken, men skal hun kjøpe optikken du har listet opp, har hun brukt nær det dobbelte av budsjettet uten å få seg et kamerahus.

Jeg har førstehåndserfaring med alle tingene som er nevnt i denne tråden.

Jeg har eid dem selv og brukt dem i haller. Så jeg snakker ut ifra min egen erfaring og opplevelse.

Jeg sier ikke at 30D er et dårlig valg. 30D vil holde i massevis. Det jeg sier er at 40D er et lite hakk bedre.

Lenke til kommentar
Jeg sier ikke at 30D er et dårlig valg. 30D vil holde i massevis. Det jeg sier er at 40D er et lite hakk bedre.
Det er det ingen som benekter, men når budsjettet er 13-14000 kr, må vel du også være enig i at det er et bedre valg å gå for 30D til 4000kr, og bruke mellomlegget på 5000kr opp til 40D på optikk i stedet?

Jeg kan forøvrig ikke på noen måte se at 70-200 f/2.8 skal være vesentlig bedre egnet enn 50-150 f/2.8 til innendørsfotografering av hester. Hadde vi snakket om hunder, skal jeg være enig, men med mindre vi snakker utelukkende om fotografering av falabellaer, vil de være en del større. Utendørs kan det bli litt knapt, men da vil 1.4x-konverter i mange tilfeller være et like godt alternativ. Blender f/4 er som oftest tilstrekkelig utendørs.

Tamron-objektivet ble som nevnt trukket frem til de andre tingene hun skal fotografere, som familiebilder etc. Det er en god normalzoom, optisk i toppklasse, og selv om mange er bygget bedre, er det ikke et dårlig valg til den prisen.

85mm f/1.8 er jeg enig i at vil være et godt valg forøvrig. Svært skarpt og godt, med god lysstyrke, og samtidig nokså kompakt.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Det er det ingen som benekter, men når budsjettet er 13-14000 kr, må vel du også være enig i at det er et bedre valg å gå for 30D til 4000kr, og bruke mellomlegget på 5000kr opp til 40D på optikk i stedet?

Jeg kan forøvrig ikke på noen måte se at 70-200 f/2.8 skal være vesentlig bedre egnet enn 50-150 f/2.8 til innendørsfotografering av hester. Hadde vi snakket om hunder, skal jeg være enig, men med mindre vi snakker utelukkende om fotografering av falabellaer, vil de være en del større. Utendørs kan det bli litt knapt, men da vil 1.4x-konverter i mange tilfeller være et like godt alternativ. Blender f/4 er som oftest tilstrekkelig utendørs.

Tamron-objektivet ble som nevnt trukket frem til de andre tingene hun skal fotografere, som familiebilder etc. Det er en god normalzoom, optisk i toppklasse, og selv om mange er bygget bedre, er det ikke et dårlig valg til den prisen.

85mm f/1.8 er jeg enig i at vil være et godt valg forøvrig. Svært skarpt og godt, med god lysstyrke, og samtidig nokså kompakt.

-Vi er nok ikke veldig uenige. Så dette blir veldig på spissen føler jeg. Helt klart at hvis brukeren skal ha alt på plass og penger er avgjørende så vil nok 30D være et godt alternativ.

-Jeg er uenig med deg når du sidestiller 70-200f2,8 med sigma 50-150mm. Mener du at disse er like hva angår hurtighet og farger og bildekvalitet generellt.

-F4 utendørs er helt topp. For utendørs sport og idrett vil 70-200f4 på bruktmarkedet til 4000-4500 være å foretrekke.

-Tamron 17-50mm til vanligfotografering er et kupp ift pris. Har ingen problemer med å anbefale den. Den er omtrent på høyde med Sigma 18-50f2,8EX.

- At vi er enige om 85mm er ikke så rart ja :-) Bruker den veldig mye selv. Og den er fullt på høyde med mine L- objektiver.

Lenke til kommentar
-Jeg er uenig med deg når du sidestiller 70-200f2,8 med sigma 50-150mm. Mener du at disse er like hva angår hurtighet og farger og bildekvalitet generellt.
På hurtighet skal de være nokså like, i hvert fall i praksis. Farger og kontrast er ikke helt i samme klasse, det skal jeg ikke nekte for (man får noe igjen for dobbel pris), men alt jeg har sett fra Sigmaen er meget bra. Ellers vil jeg trekke frem at den veier 600 gram mindre, noe som absolutt merkes.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...