Noldus Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 (endret) Jeg har hatt min D40 i overkant av 6 måneder nå, og er forsåvidt meget fornøyd som nybegynner. Ting jeg gjerne kunne hatt er innebygget AF og ekstra innstillings-hjul. Jeg er sikker på at D80 kunne dekket mer enn nok av mine behov, men så er jo prisene blitt slik at D80 koster 6200,- ca og D200 8500,-. Er D200 såpass bra at det ville være dumt å kjøpe D80 nå? eller er det bortkastede penger for en entusiastisk amatør og velge D200? Endret 5. februar 2008 av Noldus Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Med D80 og D200 så kan du styre SB-600 trådløst noe som kan være en stor fordel. D200 tar ikke bedre bilder men er betydelig mer praktisk for aktive brukere på grunn av ergonomien og byggekvaliteten. Det eneste som er negativt med D200 er kortere batterilevetid. Om det er verdt pengene er det vel bare du som kan svare på. Jeg mener at en entusiastisk amatør godt kan få mer for pengene ved å kjøpe D200. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Her er en sammenligning av de to. https://prisguiden.no/vis_side_ved_side.p...lign=Sammenlign Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 D80 har 3 ganger så lang batteritid som D200. Kjøper du D200 bør du kjøpe ekstrabatteri eller batterigrep. Lenke til kommentar
Jamm Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 D200 er et "Semi-Proff" hus, m.a.o. tåler mye bedre litt røff bruk. Tåler mer vær og uvær. D200 bruker CF kort mens D80 bruker SD. D200 trenger en mye dyrere "Remote Control" D200 kan synchronisere på kortere lukkerhastigheter, 1/250. D200 er en utgått modell, D80 er vel snart på vei ut. Lenke til kommentar
Plutoid Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Hvilket camera sitter best i handa. Prøv hvilket du liker best. D200 er "mye" større. Reiser du mye og skal ha med camera føles d200 stort. Skal du ha med objektiver, blit stativ etc blir ikke forskjellen så stor. Lenke til kommentar
Noldus Skrevet 5. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2008 (endret) Ekstra batteri og nye minnekort er jo med på å trekke prisen opp. Pris er jo en viktig faktor, men jeg vil være sikker på at jeg tar det riktige valget. Jeg vil som sagt helt sikkert bli strålende fornøyd med D80, men som med alle ting har en lyst på litt mer enn man trenger. Hvor mye støv og vann tåler D200? jeg må kanskje se på de i butikk hvordan de ligger i hånden. D40 føler jeg er for liten. Endret 5. februar 2008 av Noldus Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Hvor mye støv og vann tåler D2000? Med D2000 regner jeg med at du kan ta bilder ned til 100 m vanndyp eller i en sandstorm i Sahara For D200 sin del tror jeg ikke det er lett å kvantifisere hvor mye det tåler. Du kan bruke det ute i regnvær en stund, men det er ikke vanntett. Lenke til kommentar
Noldus Skrevet 5. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2008 hehe, D-en kom ihvertfall på riktig sted litt regnvær kan jo være praktisk å tåle. Men forstår jeg det riktig at D80 er et godt kjøp selv om D200 ligger "såpass" nærme i pris? Jeg skal jo alltids finne noe å bruke de resterende kronene på ... Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Ken Rockwell har begge og har skrevet en sammenligning: http://www.kenrockwell.com/nikon/d80/vs-d200.htm Lenke til kommentar
Jamm Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 hehe, D-en kom ihvertfall på riktig sted litt regnvær kan jo være praktisk å tåle. Men forstår jeg det riktig at D80 er et godt kjøp selv om D200 ligger "såpass" nærme i pris? Jeg skal jo alltids finne noe å bruke de resterende kronene på ... Leser i signaturen din at du har en 17-55/2.8, denne vil sammen med D200 vil bli en god kombinasjon. Har ikke selv en D200, men har D300 og D80. D80 er, og gir plastikk følelse, er redd for å skru for hardt til når jeg fester D80 til stativet. Lenke til kommentar
Noldus Skrevet 5. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2008 D200 virker mer og mer fristende, selv om den fornuftige delen av meg prøver å sparke meg i leggen og velge det mest økonomiske. Samtidig angrer jeg nå på at jeg valgte D40 og ikke D80 første gang. Jeg har ikke lyst til å gjøre samme feilen. 17-55/2.8 er litt fortungt på D40, men for et herlig objektiv. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 (endret) D200 virker mer og mer fristende, selv om den fornuftige delen av meg prøver å sparke meg i leggen og velge det mest økonomiske.Samtidig angrer jeg nå på at jeg valgte D40 og ikke D80 første gang. Jeg har ikke lyst til å gjøre samme feilen. 17-55/2.8 er litt fortungt på D40, men for et herlig objektiv. Jeg ville kikket på brukt D200 jeg, hvis du synes ny blir for dyr... Er en del som skifter nå, til D300, så det er en del på bruktmarkedet. Edit: får dem ned mot 5000 på bruktmarkedet. Endret 5. februar 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
kimare Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 (endret) Det er helt sikkert mulig å finne en pent brukt D200 til samme pris som en ny D80. http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonser.cgi Edit: Noen er raskere enn andre. Endret 5. februar 2008 av kimare Lenke til kommentar
Noldus Skrevet 5. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2008 Hvordan er det å kjøpe kamerahus brukt? jeg er litt skeptisk hvis jeg ikke kan se varen på forhånd. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Hvordan er det å kjøpe kamerahus brukt?jeg er litt skeptisk hvis jeg ikke kan se varen på forhånd. Det er ikke så håpløst, men du kan jo lete etter noe i nærområdet, så får du sett kameraet og ikke minst selgeren. Selv solgte jeg et D70s før jul, og fikk nesten bare forespørsler fra Tromsø-området... Lenke til kommentar
Noldus Skrevet 5. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2008 (endret) Det er kanskje ikke så dumt, jeg får holde utkikk en liten stund fremover. Jeg har ikke hastverk med å kjøpe, og foto-sesongen starter ikke for alvor for meg riktig enda. Og hvem vet, kanskje jeg ender opp med en D80. Endret 5. februar 2008 av Noldus Lenke til kommentar
kimare Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Hvordan er det å kjøpe kamerahus brukt?jeg er litt skeptisk hvis jeg ikke kan se varen på forhånd. Legg ut en ønskes kjøpt annonse på foto.no. Det er gratis. Skriv noe om det geografiske området du vil foretrekke å kjøpe i. Spør etter kvittering, dersom kameraet er kjøpt av privatperson i Norge vil du ha 5 års reklamasjonsrett. Forøvrig skal det det være mulig å sjekke antall eksponeringer i exif på Nikon-kamera, da ser du også hvor mye det er brukt. De aller fleste behandler sitt kamera med omhu, det er tross alt verdt noen kroner. Lenke til kommentar
Noldus Skrevet 5. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2008 Da er det bare å håpe noen i nærheten selger sitt kamera. Jeg så det var mange forskjellige priser rundt omkring, hva er det meste dere ville gitt for et normalt brukt D200? Lenke til kommentar
kimare Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 ca 6000,- + ca 1000,- for et vertikalgrep. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå