Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til oppsett av nettverk

Anbefalte innlegg

Skal øke portefølgen og bli mer avansert, så tips til enkle og gode løsninger mottas.

Har

Etasje 1

Telenor ADSL (med Thompson 510i tror jeg). Modemet er koblet til en switch.

To stasjonære PC’er koblet med kabel via switch. Multiskriver koblet til en av PCene

Etasje 2

Stasjonær PC koblet til switch i etasje 1 via strømnett (Devolo homeplug (har for øvrig fungert fjellstøtt i et par år). To printere koblet til PC

PC’ene er pt ikke koblet i nettverk

Skal ha

Etasje 1

Ytterligere to stasjonære PC’er (til sammen 4) som jeg tenkte fremdeles skal være kablet (via switch f.eks)

Etasje 2

Som før

Etasje 3 (og rundtomkring)

Bærbar PC. Denne må kunne ha trådløs tilkobling til internett, og må kunne skrive ut fra trådløs posisjon.

Alle PC’ene skal nå kobles i nettverk.

Alle PC’ene bruker windows XP (5 har pro og en har home).

Jeg trenger vel en trådløs ruter (masse å velge i, men den trenger ikke være av de mest avanserte, det er den ene trådløse som skal kobles til). Modemet settes i bridge ved tilkobling til ny ruter antar jeg.

Printerene bør kunne koblet til nettverket og være tilgjengelig for alle PC’ene (to har USB kobling (en er multifunksjon)(den ene er en lexmark laserskriver med innebygd nettverkskobling)). Kobles til ruter, printerservere?

Jeg vil også trenge en felles lagrings løsning (har eksterne HD’er til backup). Vil ha minimum 1TB (eller 1.5TB) tilgjengelig, i RAID 5? Til musikk, film osv. Tenkte på NAS (de er dyre….), windows home server?, hjemmesnekret filserver?

Er det noen som klarer å se helheten i dette og kan komme med forslag hadde det vært fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...