OC-Freak Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Hei, har en litt morsom sak her - som kan være interessant å følge opp fra et forbrukerperspektiv. PC-en er en Netshop 259IEN bærbar PC kjøpt 14.10.2005. Dekselet bak skjermen begynner å sprekke, mange små og noen større (synlige uten at man trenger å anstrenge seg) sprekker fra bagges sider (se vedlagte bilde). Da jeg aldri har hatt dette problemet på de bærbare maskiner jeg tidligere har hatt mener jeg dette er en produksjonssvakhet da maskinen har vært meget fint brukt. Dessuten har jeg store problemer med DVD-Brenneren og har prøvd oppdateringer for brenner og forskjellige programmer uten endringer. Tar derfor kontakt med Netshop Oslo for ca 2 uker siden per telefon og får da beskjed om å sende mail til tekniker direkte, gjør da dette. Her er mailen: Hei! Snakket med dere per telefon, og fikk da beskjhed om å sende en mail på denne adressen. Har en Netshop bærbar PC som dekselet bak skjermen begynner å slå sprekker, flere små, men noen så store at man klart kan se det (se vedlagt bilde). Dette regner jeg som en konstruksjonsfeil da maskinen har vært pent brukt, 90% av brukstiden har den stått på stuebordet hvor søsteren min har brukt den til msn/spille the sims og noe skolearbeid. Den har med andre ord nesten ikke vært flyttet rundt, så jeg har problemer med å se at sprekkene kan ha oppstått som følge av bruk. Det andre problemet jeg har med denne maskinen er DVD-Brenneren, det er nå så godt som umulig å brenne CD/DVD plater som virker med den. Brenner jeg musikkplater er det omtrent ingen spillere som gjenkjenner dem, brenner jeg data CD/DVD-er er de oftest ikke leselige. Kan legge ved at par DVD plater jeg har brent slik at dere kan se hva jeg mener. Ikke at dette har vært et stort problem da jeg har en 4Gb minnepinne som jeg bruker og dermed kan brenne ut filer på min stasjonære PC, men like fullt ut er det en feil. Ellers har jeg bare godord å si om maskinen, meget bra skjerm (1680 x 1050 oppløsning som er viktig for meg), meget bra batterilevetid også etter 2 års bruk, og solid ytelse takket være geforce 6600 skjermkortet. Muligens den blir noe varm ved bruk (70-75 grader på CPU er ikke uvanlig) men dette har ikke gitt noen form for stabilitetsproblemer. Ordrenummer hos dere er 1078455, maskinen skulle egentlig kjøpes gjennom www.netshop.no men de hadde ikke på lager og hadde minst 3 ukers ventetid på å få inn nye da jeg skulle bestillte. Maskinen ble derfor bestilt via netshoposlo.no der den var på lager. Håper dette er problemer som lett lar seg reparere. Mvh En uke går og intet svar kommer så jeg resender mailen til supportadressen til Netshop Oslo, og får i dag svar: Hei Alt kan sikkert vurderes men tviler på at vi vill reparere maskinen kostnadsfritt etter som maskinen er 2 år gammel. Ang. brenneren din kunne det vært intresant og vita hva slags prog du bruker i såfall om du kansje hadde prøvd et annet prog. Du kan sikkert levre inn maskinen så ser vi på saken. Mvh Netshop Oslo AS Svarer på denne: Hei, brennekvaliteten har ingen sammenheng med hvilket program som brukes. Har for det meste brukt nero eller DVDDecrypter til å brenne med, ellers har jeg brukt Nero CD-DVD speed sin "lag dataplate" funksjon for å prøve å finne plater som virker evt ikke virker. kan legge ved PIE/PIF scans av disse platene om ønskelig. Vel dette er ikke min første bærbare, jeg har hatt bærbare maskiner som har vært 4-5år og langt mer "brukt" i form av mer flytting rundt (blant annet vært med på alle øvelser i forsvaret for noen år siden) og aldri hatt problemer med "sprekking" i deksler eller lignende. Så det vil være rart om dette er en "normal ting" som skjer. Hvilken returadresse skal jeg bruke, evt returnummer?. Mvh Svar på denne: Om du ønsker å sende maskinen inn til oss legger du ved en faktura kopi, feilbeskrivelse, kontakt info og retur adresse. Netshop Oslo AS Stanseveien 27 0976 Oslo Pakken kan merkes teknisk. Vi lager ikke saks nr før vi har varen fysisk her. Mvh Netshop Oslo AS Der er ståa i dag, sender maskinen i retur i morgen, så får vi se. Jeg anser denne "sprekke" feilen som en svakhet som ikke skyldes feil bruk eller normal slitasje og derfor bør dekkes av butikken i følge norsk forbrukerkjøpslov. Innspill mottas med takk. Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 5. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2008 (endret) Her er testresultater for noen DVD-Plater brent med brenneren i denne maskinen. Først en referansplate brent med en annen brenner: Dette er et meget bra resultat og jeg forventer ikke så bra resultater generelt sett, men det er greit som sammenligningsgrunnlag, en plate bør ha en "kvalitetsscore" på ihvertfall 70 for å regnes som bra. Kvalitetsscore under 40 gir oftest leseproblemer, ned mot 0 og null er uleselig plate. BenQ 8x DVD-R plate; lar resultatet tale for seg selv, platen er uleselig. Imation 8x DVD-R plate; Trenger vel ingen nærmere kommentar. Imation 8x DVD+R; også samme resultat. Verbatim 8x DVD+R pearl white: platen er så uleselig at kvaliteten ikke kan testes en gang Tror det skulle holde, kan komme med tilsvarende tester av epro 8x DVD-R, Sony DVD-R, TDK DVD+R og DVD-R også, men ser ikke noe poeng i det. Endret 5. februar 2008 av OC-Freak Lenke til kommentar
Caze Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Det er nok liten tvil om at DVD-brenneren ikke er frisk. Utfordringen her er vel heller om Netshop vil akseptere reklamasjon på den (du har jo 5 års reklamasjonsrett, men det er blitt veldig populært hos enkelte butikker å kun ville snakke om garanti). Og å få dem til å godta at sprekkene er en produksjonssvaket er nok ikke en lett affære. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 At et produkt begynner å sprekke over 2 år etter kjøp tviler jeg sterkt på du vil klare å få bevist er som følge av produksjonsfeil ved pcen . Etter 6 måneder er bevisbyrden på deg som kunde, og uansett hva du hevder ang bruk - du vil, etter hva jeg ser er praksis i FTU, ikke vinne en slik sak. Ang dvdbrenneren vil jeg si at noe er alvorlig galt ja, og at dette nok er en mangel ved produktet. Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 "Etter de første seks månedene har du som kjøper som hovedregel bevisbyrden. Vær oppmerksom på at det også da er nok at du påviser overfor selgeren at varen ikke er i samsvar med avtalen eller lovens krav. Selgeren har da en undersøkelsesplikt, det vil si en plikt til å undersøke årsaken til feilen. Finner ikke selgeren årsaken eller skyldes årsaken at varen har hatt for dårlig kvalitet, er det en mangel" Link. I tillegg mener jeg å ha lest at dersom du sannsynliggjør at pcen har vært brukt normalt, så flyttes bevisbyrden over på selger. Mulig dette bare er et utslag av det siterte fra forbrukerportalen. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Du må sannsynliggjøre innenfor de første 6 månedene ja, etter det er ikke lenger det nok - da er det selger som kun trenger sannsynliggjøre at pcen har vært utsatt for noe. Sprekk i toppdeksel etter 2.5 år på en bærbar pc - det skal godt gjøres å få det igjennom som mangel. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 (endret) Du må sannsynliggjøre innenfor de første 6 månedene ja, etter det er ikke lenger det nok - da er det selger som kun trenger sannsynliggjøre at pcen har vært utsatt for noe. Sprekk i toppdeksel etter 2.5 år på en bærbar pc - det skal godt gjøres å få det igjennom som mangel. Ikke nødvendigvis. Jobber selv innefor bransjen og jeg har sett uttalllige maskiner med små sprekker i lokket, som har blitt dekket av produsent. Dette gjelder spesielt sprekker som er i tilknyttning til skjermhengslene. En del maskiner (etter min mening spesielt Acer) tåler ikke påkjenningen det er at skjermen lukkes opp og ned over tid. Der er rett og slett materialtretthet. Skal ikke si at det er tilfellet i denne saken da det også ofte er støtskader. Poenget mitt er det ikke er uvanlig med sprekker på lokket i tilknyttning til skjermhengslene grunnet materialtretthet. Dersom det heller ikke er noen merker etter støt eller slag vil også kunden ha oppfylt stt krav om bevisbyrde. Edit: Gratulerer meg selv med mitt innlegg nr. 2000 på forumet. Endret 16. februar 2008 av Nuffern Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Om dette er vanlig på enkelte pc-serier så er det langt større sannsynlighet at det vil gå under mangel ja . Har ikke opplevd slike problemer på de pcmerkene jeg selger, men er vel enkelte chassi som skiller seg ut - slik du opplever. Grattis med 2K . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå