Gå til innhold

Veiledning til kjøp av ny PC til 10 000kr for spill og applikasjoner, både XP og vista OS

Anbefalte innlegg

Min foreløpige handleliste

På tide å erstatte den gamle maskina med noe sprekere, og har spart penger og utsatt kjøpet i lang tid nå. Før jeg går til innkjøp vil jeg gjerne få noen innspill på om jeg har gjort gode/dårlige valg av komponenter, om alt vil være kompatibelt eller om jeg har valgt deler som vil føre til problemer når jeg til slutt setter alt sammen. Eventuelt om det finnes alternativer som vil være en bedre løsning for ytelse/prisen.

Maskinen skal brukes til endel spilling av både nye og gamle spill, sannsynligvis også noen tyngre applikasjoner, men dette er bare av og til. Ellers er den nok brukt til studier, jobb og hobbyprosjekter (litt programmering, videoredigering ol), surfing på nettet og kommunikasjon med venner.

Pris: opp til 10 000kr, men besparelser kan være greit om ikke det drastisk senker ytelsen til maskina.

Kommer neppe til å overklokke, har aldri gjort dette og har ikke noe stort behov for å gjøre det nå heller.

Sannsynligvis Intel pga flerkjærnene deres.

Har allerede kjøpt ny skjerm, og har tastatur, mus og høytalere, så trenger ikke dette.

Jeg har ikke tatt med noen dvd-rom i handlelista mi, men vil trenge dette også. Vil gjerne ha en brenner, men til nå har jeg brukt brenneren relativ skjelden i maskina jeg har nå, så er nok ikke behov for noe dyre greier bare det fungerer som det skal og er pålitelig.

når det gjelder lydkort har jeg til nå bare brukt det som er integrert i hovedkortet mitt, og kan ikke si jeg har hatt noe negativt å si på det. Har ikke noe avanserte høytalere som krever et kraftig kort, men om en liten investering her vil gjøre stor forskjell så er jeg åpen for det til den nye maskina.

Kjøling er også et område jeg vet lite om, så veiledning her taes imot med glede :) Vet ikke om jeg har nok eller om jeg trenger mer til denne maskinen.

Og om det er noe jeg trenger som jeg har glemt så si ifra!

- Maruz

Endret av Maruz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*bump*

Ingen som vil ta seg tid til å se om dette passer sammen?

Kabinett: AplusCase XClio 2 <- noen som vet om et annet lett og greit kabinett? helst med firewire & usb i front

Skjermkort: Club3D GeForce 8800 GT 512 MB <- noe annet å ambefale?

CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 <- bør jeg holde meg til duo?

Hovedkort: MSI P35 Platinum Combo <- bedre å gå for ren DDR2 HK?

Minne: OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400 <- spesielt usikker på om disse går sammen med resten

Hard disk: Samsung SpinPoint T166 500 GB SATA <- noen bedre valg?

CPU vifte: Thermaltake Blue Orb II <- nødvendig, eller er original vifte god nok?

Strømforsyning: Thermaltake TR2 RX 550W <- dekker behovet?

Lenke til kommentar

Når kan disse pakkene bestilles? Vil gjerne ha en maskin før TG hvis det er mulig, så om disse ikke er klare før uti mars blir det problematisk. Kan man også velge bort tastatur, mus og høytalere fra disse tilbudene?

Amentio har alle varer i min liste til en pris av 7658,- som jeg er veldig førnøyd med, men er litt redd for at ventetiden kan bli litt lang ettersom 3 varer i min liste er merket >7 dager, så er jo fare for at maskina ikke er klar til TG med mitt oppsett heller. Har også sett på erfaringene over Amentio at det hender de ikke får tak i varene som lovet.

Endret av Maruz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...